Enig artikel: De notulen en het zittingsverslag van de gemeenteraad van 23 september 2025 worden goedgekeurd.
Artikel 1: Het lokaal bestuur beslist om een vrijwilligerskorps op te richten, met ondersteuning van de federale dienst Noodplanning van de Gouverneur Oost-Vlaanderen i.k.v. het  Provinciaal Ondersteuningsproject Noodplanning van de Gouverneur van Oost-Vlaanderen waarvan het lokaal bestuur lid is, en in overleg met de gemeentelijke veiligheidscel (GVC).
Artikel 2: Het vrijwilligerskorps kan ingezet worden bij noodsituaties of incidenten op het grondgebied -na beslissing van de burgemeester- voor uitvoerende en ondersteunende taken die steeds een aanvulling zijn op de opdrachten van de veiligheidsdisciplines en reguliere overheden. De leden van het korps treden dus in geen geval op in de plaats van de veiligheidsdisciplines en reguliere overheden, maar zullen steeds ‘helpen bij…’.
Artikel 1: Onderstaand gewijzigd reglement wordt aangenomen met betrekking tot de gemeentelijke commissie voor ruimtelijke ordening van Zulte:
REGLEMENT MET BETREKKING DE GEMEENTELIJKE COMMISSIE VOOR RUIMTELIJKE ORDENING ZULTE
Hoofdstuk 1. Opdracht en activiteiten
Artikel 1. De gemeente Zulte richt een gemeentelijke commissie voor ruimtelijke ordening (gecoro) op.
Artikel 2.
§ 1. De opdrachten van de gecoro zijn bepaald door het decreet:
§ 2. De gecoro heeft een adviserende taak en neemt in geen geval de rol van de stuurgroep over van het gemeentelijk ruimtelijk structuurplan.
Hoofdstuk 2. Samenstelling
Afdeling 2.1. Stemgerechtigde leden
Artikel 3.
§ 1. De leden van de gecoro bestaan voor minstens 1/4de uit deskundigen, de voorzitter inbegrepen. De deskundigen kunnen van buiten de gemeente zijn.
§ 2. De overige leden bestaan uit vertegenwoordigers van de maatschappelijke geledingen.
§ 3. De gecoro zal bestaan uit 12 leden waaronder 7 deskundigen:
§ 4. De gemeenteraad benoemt de leden en hun plaatsvervangers. Verenigingen of organisaties van een specifieke maatschappelijke geleding dienen zowel een mannelijke als vrouwelijke vertegenwoordiger op te geven zodat het genderevenwicht kan worden gehaald.
§ 5. De gecoro bestaat, onder voorbehoud van andersluidende wettelijke of decretale bepalingen, voor ten hoogste 2/3de uit leden van hetzelfde geslacht. Indien niet aan deze voorwaarde is voldaan, kan geen rechtsgeldig advies uitgebracht worden.
§ 6. Voor elk stemgerechtigd lid wordt een plaatsvervanger aangeduid.
§ 7. Er wordt een publieke en open oproep gedaan zodat iedere inwoner de kans krijgt zich kandidaat te stellen. Bij de kandidatuurstelling en bij de voordracht door de maatschappelijke geledingen (verenigingen of organisaties) dient een motivatie toegevoegd te worden.
Afdeling 2.2. Waarnemende leden
Artikel 4. De gecoro nodigt voor elke plenaire vergadering een vertegenwoordiger uit van elke politieke fractie in de gemeenteraad. Deze personen kunnen de toelichtingen bijwonen en deelnemen aan de bespreking van het onderwerp. Ze mogen echter niet deelnemen aan de beraadslaging en de stemming.
Voor elk waarnemend lid wordt een plaatsvervanger aangeduid.
Artikel 5. De gecoro kan altijd een beroep doen op derden om een welbepaalde materie nader toe te lichten. Deze derden kunnen evenwel niet deelnemen aan de beraadslaging en de stemming.
Afdeling 2.3. Voorzitter, ondervoorzitter en secretaris
Artikel 6. De voorzitter, de ondervoorzitter en de secretaris worden door het schepencollege voorgedragen en benoemd door de gemeenteraad voor een periode van 6 jaar.
Artikel 7. De stedenbouwkundig ambtenaar is belast met het secretariaatswerk van de gecoro en kan zich laten bijstaan door andere personeelsleden van de dienst ruimtelijke ordening.
Afdeling 2.4. Einde van het lidmaatschap
Artikel 8.
§ 1 Een lid dat voortijdig zijn mandaat stop zet, wordt vervangen door zijn plaatsvervanger tot een nieuw lid is benoemd.
§ 2. Aangezien de vertegenwoordigers van de maatschappelijke geledingen zijn aangewezen door hun vereniging of organisatie, houdt dit in dat een vereniging ten allen tijde haar vertegenwoordiger ook kan terugtrekken uit de commissie en een nieuw lid van de gecoro kan voorstellen.
Opnieuw is een beslissing van de gemeenteraad vereist.
Artikel 9.
§ 1. Een niet-gemotiveerde afwezigheid op drie achtereenvolgende samenkomsten van de gecoro is een reden tot uitsluiting.
Om niet als afwezig beschouwd te worden, moet :
§ 2. De voorzitter brengt de betrokkene daarvan schriftelijk op de hoogte. In het geval van vervanging van een ontslagnemend lid, verzoekt de voorzitter de gemeenteraad om een nieuw lid te benoemen. Opnieuw wordt de benoeming, na advies van de Bestendige Deputatie, ter goedkeuring voorgelegd aan de Vlaamse regering. Tot dan neemt de plaatsvervanger de plaats in van het vroegere lid.
Afdeling 2.5. Deontologie
Artikel 10. De leden zijn gehouden door de plicht tot discretie. Dit betekent dat men zich discreet opstelt, dat men oog heeft voor de regels van de bescherming van de privacy, dat wat men in de gecoro verneemt vertrouwelijk is en zonder meer geen gespreksonderwerp is voor andere gelegenheden dan in de gecoro.
Het houdt ook in dat men aanvaardt dat men slechts een advies verstrekt. Dat betekent dat men tevens aanvaardt dat anderen beslissen, mede op basis van het advies, maar daarom niet altijd noodzakelijk volledig overeenkomstig het advies.
Hoofdstuk 3. Werking
Afdeling 3.1. Aantal vergaderingen
Artikel 11.
§ 1. De gecoro vergadert minstens 2 maal per jaar.
§ 2. De gecoro vergadert na bijeenroeping door de voorzitter of, als de voorzitter verhinderd is, de ondervoorzitter of een effectief lid.
Artikel 12. De voorzitter moet de commissie bijeenroepen binnen de 15 dagen die volgen op een verzoek:
Afdeling 3.2. Openbaarheid van de zitting
Artikel 13.
§ 1. De bijeenkomsten van de gecoro zijn in principe niet openbaar, tenzij de gecoro beslist om voor bepaalde zaken een openbare vergadering te houden.
§ 2. De bespreking van dossiers waar individuele personen bij betrokken zijn en het behandelen van bezwaarschriften gebeurt steeds in besloten vergadering.
§ 3. Het is elk lid verboden tegenwoordig te zijn bij een bespreking, beraadslaging en stemming over zaken waarbij hij een rechtstreeks belang heeft, hetzij persoonlijk, hetzij als gelastigde, voor of na zijn aanstelling als lid van de gecoro, of waarbij de echtgenoot, of bloed- of aanverwanten tot en met de tweede graad een persoonlijk of rechtstreeks belang heeft.
Personen die wettelijk samenwonen worden met echtgenoten gelijkgesteld.
Afdeling 3.3. Opmaak en ondertekening agenda
Artikel 14.
§ 1. Elk lid kan verzoeken een punt op de agenda te plaatsen. Hij dient hiertoe minstens 5 vrije dagen vóór de vergadering de secretaris schriftelijk te verzoeken bepaalde onderwerpen op de agenda van de eerstvolgende vergadering te plaatsen.
§ 2. Dringende punten kunnen bij 2/3de meerderheid van de leden bij het begin van de vergadering aan de agenda worden toegevoegd.
Artikel 15. De voorzitter – of de ondervoorzitter – en de secretaris stellen de agenda op. Zij bereiden tevens de vergadering voor.
Afdeling 3.4. Verzending agenda
Artikel 16.
§ 1. De uitnodigingen met de vermelding van de locatie, het tijdstip en de agenda moeten ten minste 7 dagen vóór de vastgestelde datum aan de leden worden toegezonden.
§ 2. Ook de plaatsvervangende leden worden in kennis gesteld van datum en agenda van de vergadering.
§ 3. In geval van spoedeisendheid kan van deze termijn worden afgeweken. De redenen daartoe worden in de notulen van de vergadering verantwoord.
Artikel 17. Bij de uitnodiging wordt een samenvatting of toelichting van de te bespreken onderwerpen gevoegd. Alle documenten die relevant zijn voor de vergadering liggen tijdens de openingsuren ter inzage op de dienst ruimtelijke ordening van de gemeente Zulte. In de mate van het mogelijke zullen zoveel mogelijk documenten in bijlage meegestuurd worden – voor zover de bundels niet te lijvig zijn.
Afdeling 3.5. Ondertekening briefwisseling
Artikel 18. Alle briefwisseling dient rechtsgeldig ondertekend te worden door de voorzitter of zijn plaatsvervanger en de secretaris van de gecoro.
Afdeling 3.6. Voorzitten van de vergadering
Artikel 19. De vergaderingen worden voorgezeten door de voorzitter van de gecoro of, bij diens afwezigheid, door de ondervoorzitter. Indien de voorzitter en de ondervoorzitter afwezig zijn, wordt het voorzitterschap waargenomen door het oudste lid.
Afdeling 3.7. Recht op informatie
Artikel 20. Om haar bevoegdheden daadwerkelijk te kunnen uitoefenen heeft de gecoro recht op informatie ten aanzien van alle beleidsbeslissingen van de inrichtende overheid betreffende haar bevoegdheid.
Afdeling 3.8. Aanwezigheidsquorum en stemming
Artikel 21.
§ 1. Minstens de helft van de stemgerechtigde leden moet aanwezig zijn om geldig te kunnen beslissen. Indien deze voorwaarde niet is vervuld, dan wordt de gecoro binnen de 8 kalenderdagen opnieuw samengeroepen met dezelfde agenda. In dit geval kan de gecoro beslissen ongeacht het aantal aanwezige leden.
§ 2. In geval van afwezigheid van een effectief lid, krijgt het plaatsvervangend lid stemrecht.
§ 3. De gecoro streeft naar beslissingen in consensus. Wanneer dit echter niet mogelijk blijkt, wordt er beslist met gewone meerderheid van stemmen van de aanwezige stemgerechtigde leden.
§ 4. Bij staking van stemmen is de stem van de voorzitter doorslaggevend.
§ 5. Mits akkoord van ten minste 3 aanwezige leden kunnen adviezen die gedragen worden door een minderheid opgenomen worden in het verslag.
Artikel 22.
§ 1. De gecoro kan het huishoudelijk reglement slechts wijzigen als het voorstel daartoe op de agenda staat. Dit punt kan niet ter zitting aan de agenda worden toegevoegd.
§ 2. De stemming over (een wijziging van) het huishoudelijk reglement gebeurt bij eenparigheid van stemmen.
Afdeling 3.9. Aanwezigheid op vergaderingen
Artikel 23. § 1. Leden die verhinderd zijn de vergadering bij te wonen, moeten hun plaatsvervanger en de secretaris hiervan vooraf verwittigen. De secretaris wordt schriftelijk verwittigd.
De plaatsvervanger wordt door het effectieve lid verwittigd. Dit kan mondeling gebeuren. Het effectieve lid maakt de toegezonden dossierstukken over aan zijn plaatsvervanger.
Leden die niet aanwezig kunnen zijn op een vergadering worden vervangen door hun plaatsvervanger. De plaatsvervanger heeft in dit geval stemrecht.
Is de plaatsvervanger ook verhinderd, dan meldt hij/zij dit ten spoedigste aan de secretaris.
Artikel 24. Elk lid tekent op de vergadering de aanwezigheidslijst.
Afdeling 3.10. Verslag
Artikel 25. § 1. Van elke bijeenkomst van de gecoro wordt een verslag opgesteld onder de verantwoordelijkheid van de secretaris en door hem/haar samen met de voorzitter ondertekend.
§ 2. Het verslag geeft de essentie van de bespreking weer en de gebruikte argumenten, alsook de formulering van het advies met de volgende punten:
- de vraagstelling;
- de opgave van de ontvangen en eventueel niet-ontvangen documenten;
- de stemming over het advies;
- de aard van het advies en de eventueel hieraan gekoppelde voorwaarden;
- de weergave van de minderheidsstandpunten.
§ 3. Het verslag wordt de eerstvolgende vergadering ter goedkeuring aan de gecoro voorgelegd. Indien er opmerkingen of bijschriften zijn, worden deze opgenomen in het verslag van deze vergadering waarin de goedkeuring van het vorige verslag wordt gevraagd.
Artikel 26. Een beknopt verslag van de vergaderingen wordt overgemaakt aan de leden, de waarnemers en het college van burgemeester en schepenen.
Gemeenteraadsleden hebben inzage van de agenda en het verslag overeenkomstig het huishoudelijk reglement van de gemeenteraad.
Artikel 27. De secretaris van de gecoro staat in voor het centraal bewaren van zowel de agenda als het verslag van de vergaderingen van de gecoro.
Afdeling 3.11. Werkgroep
Artikel 28.
§ 1. Indien het voor de goede werking noodzakelijk is, kan minstens één der deskundigen een werkgroep oprichten.
§ 2. Werkgroepen kunnen tijdelijk of permanent zijn. Bij de oprichting wordt een werkgroepvoorzitter verkozen. De voorzitter dient een stemgerechtigd lid van de gecoro te zijn.
§ 3. De werkgroep regelt – binnen de opdracht en het werkterrein welke door de gecoro werden vastgesteld – vrij zijn werkzaamheden en kan eigen afspraken maken of reglementen opstellen. De werkgroep kan eveneens autonoom beslissen om te werken volgens een open structuur en eveneens advertenties plaatsen om mensen op te roepen om aan haar werking deel te nemen.
§ 4. Standpunten of adviezen van de werkgroep kunnen slechts aan het gemeentebestuur of aan derden worden overgemaakt als dit ook door de plenaire gecoro is goedgekeurd.
§ 5. Leden van een werkgroep van buiten de gecoro dienen om tot de werkgroep te worden toegestaan huidig artikel expliciet te onderschrijven. De voorzitter van de werkgroep dient elk nieuw lid van de werkgroep van huidig artikel op de hoogte te brengen.
Hoofdstuk 4. Adviezen
Artikel 29.
§ 1. De adviezen van de gecoro worden conform de decretale bepalingen verleend.
§2. Indien het gemeentebestuur een adviesvraag richt overeenkomstig artikel 2§ 1 laatste punt zal deze vraag steeds schriftelijk gesteld worden. De adviesvraag omvat volgende gegevens:
§ 3. Het gemeentebestuur zal de gecoro steeds minimaal een termijn van één maand geven, te rekenen vanaf de datum van ontvangst van de adviesvraag bij de gecoro.
Slechts om uitzonderlijke redenen en omwille van hoogdringendheid kan het gemeentebestuur deze termijn gemotiveerd en in samenspraak met de gecoro inkorten. In onderlinge afspraak kan deze termijn ook verlengd worden.
Artikel 30. De gecoro bezorgt de adviezen schriftelijk aan het gemeentebestuur. Dit advies maakt steeds deel uit van het dossier. Elk advies omvat volgende gegevens:
- een standpuntbepaling of herformulering;
- een omstandige motivering van het advies;
- eventuele afwijkende meningen of minderheidsstandpunten.
Artikel 31. De gemeente brengt de gecoro binnen de 2 maanden na aflevering van het schriftelijk advies op de hoogte van het gevolg dat aan een advies werd gegeven of zal gegeven worden.
Indien het advies maar gedeeltelijk of helemaal niet werd gevolgd, dient dit gemotiveerd te worden naar de gecoro toe en dit binnen een termijn van 2 maanden.
Hoofdstuk 5. Ondersteuning door de gemeente
Artikel 32. De gecoro krijgt een lokaal ter beschikking waar de vergaderingen kunnen doorgaan.
Artikel 33. De gecoro ressorteert onder het gemeentebestuur. Ter dekking van de risico’s ‘burgerlijke aansprakelijkheid’, ‘rechtsbijstand’ en ‘lichamelijke ongevallen’ sluit het gemeentebestuur de nodige verzekeringspolissen af voor de stemgerechtigde leden en de vaste waarnemers van de gecoro.
Artikel 34. Aan de voorzitter en leden aanwezig op de zitting wordt presentiegeld toegekend:
Artikel 2: Het gemeenteraadsbesluit van 25 maart 2025 betreffende het reglement van de gecoro wordt opgeheven en vervangen door dit reglement met onmiddellijke ingang.
Artikel 3: Dit gemeenteraadsbesluit wordt bekend gemaakt overeenkomstig de artikelen 286 e.v. van het Decreet Lokaal Bestuur.
Artikel 4: In uitvoering van artikel van 330 het Decreet Lokaal Bestuur wordt binnen 10 dagen na het besluit een afschrift van dit besluit bekend gemaakt op de gemeentelijke website.
- deskundigen: 7 leden;
 - middenstand en zelfstandigen: 1 lid;
 - landbouw: 1 lid;
 - natuur- en milieuverenigingen: 1 lid;
 - vrouwenorganisaties: 1 lid;
 - afgevaardigde van de senioren: 1 lid.
 
- Xavier Deweer, notaris,
 - Sanne Vervalle, omgevingsambtenaar Waregem,
 - Christophe Van der Weken, stedenbouwkundige,
 - Kenny Vanheuverswyn, burgerlijk ingenieur,
 - Peter Van de Velde, projectleider bouwwerken,
 - Julie Deseyn, student Vastgoed,
 - Emma Vandevoorde, student Vastgoed,
 - Benoit Declerck, advocaat,
 - De Kesel Ive, adjunct-directeur Stadsontwikkeling Knokke-Heist,
 - Alexandre Deronne, vastgoedmakelaar,
 - Tjomme Therry, projectleider Woonmaatschappij Dimensa,
 - Bert Van Assche, vastgoedmakelaar,
 - Steven Ninclaus, projectleider openbare werken,
 - Kris Bauters, bio-ingenieur.
 
- middenstand en zelfstandigen:
 
- UNIZO Zulte: Martine Ketels
 - UNIZO Zulte: Walter De Smet
 - Bedrijvenverenigiing Zulte-Kruishoutem: Frank Van Colenberghe
 - Bedrijvenverenigiing Zulte-Kruishoutem/VOKA: Bruno Verhenne
 - VOKA Oost-Vlaanderen: Johan van Riet
 
- landbouw:
 
- Boerenbond: Marc Desmet
 - Boerenbond: Wim Lamon
 
- natuur- en milieuverenigingen:
 
- Pasar: Niko Pauwels
 - Vlaamse Vereniging voor Entomologie (VVE): Laurian Parmentier
 
- vrouwenverenigingen:
 
- Vrouw & Maatschappij : Geraldine Van den Weghe
 - Markant Zulte: Veronique Clement
 
- senioren:
 
- Rik Roets
 - Denis Dauwe.
 
- Als vertegenwoordigers van de aangeduide maatschappelijke geledingen:
 
Artikel 1: In de Gecoro zetelen volgende personen:
 
Als waarnemend vertegenwoordigers van de politieke fracties: 
 
Artikel 2: De heer Xavier Deweer, wordt aangeduid als voorzitter en de heer Christophe Vanderweken, als ondervoorzitter.
Artikel 3: Ludwig Vanluchene, departementshoofd Ruimte wordt aangeduid als vaste secretaris.
Artikel 1: Het kosteloos aanwerven/overnemen van het onroerend goed, 75,03 m² groot, gelegen in Zulte, Kapellestraat 135 en 141, kadastraal bekend 1e Afdeling Sectie B nr. 483 T P0000 en deelnr. 483 W P0000, gereserveerd nr. 483 S P0000 zoals als lot 3 (in roze omlijnd) op bijgevoegd opmetingsplan, wordt aangenomen/goedgekeurd.
Deze aanwerving is van openbaar nut. De meetkosten zijn voor rekening van de eigenaar-verkavelaar. De registratie en aktekosten zijn ten laste van het gemeentebestuur.
Artikel 2: Het ontwerp van akte van afstand-overname (inclusief de vastgoedinlichtingen) en het opmetingsplan worden als bijlagen aan deze beslissing geviseerd.
Artikel 3: Het college van burgemeester en schepenen wordt belast met het uitvoeren van dit besluit.
Artikel 4: Dit besluit zal overeenkomstig artikel 285 §1 worden bekendgemaakt via de webtoepassing van de gemeente en zal worden opgeladen op het omgevingsloket.
Artikel 1: De gemeenteraad keurt de intentie tot het behalen van de norm, waarbij de maximumgrens restafval wordt vastgelegd op 90 kg per inwoner tegen 2030 via de 'Negenproef', goed.
Artikel 2: De gemeenteraad gaat principieel akkoord met het 90kg-plan van IVM om de norm uit het Lokaal Materiaalplan tegen 2030 te behalen.
Artikel 3: De 'Negenproef':
DE ‘NEGENPROEF’ VOOR EEN STERKE DALING VAN HET RESTAFVALCIJFER TOT 90 KG PER INWONER TEGEN 2030
Uitdaging voor alle aangesloten steden en gemeenten: naar een restafvalcijfer van max. 90 kg/inwoner tegen 2030 (een verplichte afslanking van 35 kg op max. 5 jaar).
Het Lokaal Materialenplan is duidelijk: tegen 2030 mag er in Vlaanderen nog max. 100 kg restafval per inwoner worden ingezameld. Voor IVM en de aangesloten gemeenten wordt de maximumgrens vastgelegd op 90 kg restafval per inwoner. Dat betekent dat in de beleidsperiode van amper 6 jaar een daling met 35 kg/inwoner moet worden gerealiseerd, daar waar in de voorbije 20 jaar een daling met 60 kg/inwoner werd genoteerd.
Tijdens de voorbereiding van het nieuwe beleidsplan 2025-2030 werd IVM vanuit de aangesloten steden en gemeenten gevraagd om een gezamenlijk actieplan op te maken waarin het traject wordt uitgestippeld om in de IVM-regio de gezamenlijke doelstelling van ‘max. 90 kg restafval per inwoner’ te realiseren tegen 2030. Hierdoor moet niet elke gemeente de 90 kg grens halen, zo lang de hele regio deze grens samen maar haalt.
Een gezamenlijk ’90 kg plan’, nauw aansluitend bij het nieuwe beleidsplan van IVM
Met het 90 kg plan nemen de aangesloten steden en gemeenten van IVM het engagement om de nodige beleidsbeslissingen te nemen en de uitwerking van deze beslissingen en maatregelen – die voor een deel aan IVM zal worden toevertrouwd – te steunen en te faciliteren.
Dit 90 kg plan sluit dan ook nauw aan bij intenties die IVM ook in het Beleidsplan 2025-2030 heeft opgenomen en dat in juni 2025 moest worden goedgekeurd. Het 90 kg plan moet dan ook samen gelezen worden met het Beleidsplan 2025-2030. Beide hebben dezelfde einddatum, maar de opmaak van het 90-kg plan (een gevolg van het Lokaal Materialenplan) kreeg nu eenmaal een andere timing dan de goedkeuring van het Beleidsplan (een gevolg van het decreet op het lokaal bestuur).
Wat voorziet het ’gezamenlijk 90 kg plan’?
De doelstelling is duidelijk:
Via een gezamenlijk actieplan werken de 14 steden en gemeenten die bij IVM zijn aangesloten samen een gestandaardiseerde dienstverlening uit waardoor het restafval tegen 2030 daalt naar een gemiddelde van maximaal 90 kg per inwoner.
De gestandaardiseerde dienstverlening wordt – na beheersoverdracht – door IVM uitgevoerd in opdracht van de aangesloten steden en gemeenten. Voor die taken/dienstverlening waarvoor er géén beheersoverdracht aan IVM is gegeven, zullen de aangesloten steden en gemeenten van IVM evenwel ook samenwerken via een gestandaardiseerde aanpak, waar nodig gecoördineerd door IVM.
Het gezamenlijk 90 kg plan kreeg als titel “DE ‘NEGENPROEF VOOR EEN STERKE DALING VAN HET RESTAFVALCIJFER TOT 90 KG PER INWONER TEGEN 2030”
NEGEN ACTIES DIE DIENEN ALS ‘NEGENPROEF’ OM IVM EN DE AANGESLOTEN STEDEN EN GEMEENTEN TE STIMULEREN DE DOELSTELLING TIJDIG TE BEHALEN.
1: het nastreven van standaardisatie in de reglementen
Door het afstemmen van de reglementen wordt afvaltoerisme vermeden en worden de achterpoortjes voor inwoners om bij onduidelijke regelgeving de gemakkelijkste/goedkoopste weg om het afval te verwijderen, toegemetst. Bovendien kan de communicatie over de inzameling van restafval krachtiger en eenduidig worden gevoerd.
Voorgestelde acties
IVM ontwerpt een voorstel voor ‘uniform politiereglement’.
IVM ontwerpt een voorstel voor ‘uniforme tarieven’, dat gemeenten kunnen hanteren bij het bepalen van de retributies. IVM houdt hierbij rekening met de principes van het Vlarema, het Materialenplan en het (basis)beginsel ‘de vervuiler betaalt’.
IVM ontwerpt een voorstel van ‘uniform huishoudelijk reglement’ voor de recyclageparken.
Deze voorstellen zullen dienen als advies voor de lokale besturen bij het herzien van hun reglementen. De lokale besturen engageren zich om waar mogelijk en/of waar nodig rekening te houden met deze adviezen geformuleerd door IVM.
2: standaardisatie naar inzamelsystemen
- Er wordt continu actie gevoerd om inwoners te stimuleren om géén organisch afval (OBA) in het restafval mee te geven.
- Er dient te worden gestreefd naar een uniform scenario dat ertoe leidt dat inwoners minder geneigd zijn om recycleerbare stromen mee te geven met het restafval. Dat kan door het ophaalscenario zo te organiseren dat inwoners de kans hebben om de te recycleren stromen frequent, goedkoop (soms gratis) aan te bieden en waardoor het uiteindelijke restafval op een lagere frequentie kan worden opgehaald
Voorgestelde acties
IVM gaat in overleg met alle steden en gemeenten om de ophaalkalender waar mogelijk verder te optimaliseren waarbij door optimalisatie van inzameling van selectieve stromen er minder nood is aan een ‘frequente’ inzameling van restafval.
De lokale besturen engageren zich om, als er alternatieven worden aangeboden en deze in een gemeente of stad wenselijk zijn, deze op een uniforme wijze te implementeren.
3: op zoek naar valabele alternatieven voor dure ‘extra zomerophalingen’
IVM wil samen met de steden en gemeenten op zoek gaan naar valabele alternatieven voor inwoners die minder stockage mogelijkheden hebben. Dit kan door het combineren van haal- en brengsystemen, door het aanbieden van alternatieven tijdens de warme zomermaanden, door het organiseren van mobiele recyclageparken.
Voorgestelde acties
IVM gaat in overleg met alle steden en gemeenten om – waar nodig – na te gaan welke alternatieve inzameling kan worden aangeboden voor inwoners met weinig stockageruimte.
De lokale besturen engageren zich om, als er alternatieve modellen worden aangeboden en deze in een gemeente of stad wenselijk zijn, deze op een uniforme wijze te implementeren.
4: op vraag van de gemeenten werkt IVM een uniform beleid uit over de implementatie van ondergrondse sorteerstraten in de regio
Aansluitend bij het voorgaande (de 3de proef), kan de implementatie van ondergrondse sorteerstraten in sommige wijken met meergezinswoningen soelaas bieden aan het probleem van permanent stockagetekort voor afvalrecipiënten bij inwoners thuis.
Dat vermijdt ook dat inwoners met weinig stockageruimte het afval gemakshalve meegeven met de restafvalophalingen.
Voorgestelde acties
Gevolg gevend aan het beleidsplan: IVM overlegt met de aangesloten steden en gemeenten over een uniforme aanpak van de implementatie van ondergrondse inzamelsystemen.
De lokale besturen engageren zich om, als er alternatieven worden aangeboden en deze in een gemeente of stad wenselijk zijn, deze op een uniforme wijze te implementeren.
5: standaardisatie naar inrichting van de recyclageparken
Hoe meer selectieve stromen ingezameld worden op het recyclagepark, hoe minder materiaal er als restafval (klein materiaal) of als grofvuil (groot materiaal) wordt aangeboden. In de komende beleidsperiode dient deze trend te worden gecontinueerd en verder gewerkt aan de optimalisatie van het aanbod van selectief ingezamelde stromen, indeling in duidelijke ‘gratis’ en ‘betalende zones’, uitbreiding van de parken waar mogelijk met weeginfrastructuur zodat een correcte taxering van het aangevoerde afval kan gebeuren, waardoor inwoners worden gestimuleerd om zoveel als mogelijk vooraf te sorteren…
Voorgestelde acties
Gevolg gevend aan het beleidsplan: IVM overlegt met de aangesloten steden en gemeenten over de mogelijkheden tot optimalisatie van de recyclageparken zodat deze in alle omstandigheden hun steentje kunnen (blijven) bijdragen tot het realiseren van een optimale recyclage en bijdrage tot circulaire economie.
6: mogelijk maken van het openstellen van recyclageparken voor inwoners uit buurgemeenten
Om de dienstverlening naar de inwoners in het werkingsgebied te kunnen vergroten, kunnen gemeenten hun recyclagepark openstellen voor inwoners uit de naburige gemeenten. Op die manier hebben ze meer mogelijkheden om het afval aan te bieden tegen gelijkaardige tarieven en voorwaarden als op het park van hun woonplaats en is het aanvoeren van materiaalstromen minder tijds- of afstandsgebonden. IVM wil dit ‘uitwisselingsproject’ helpen faciliteren en samen met de (bereidwillige) gemeenten uitwerken.
Voorgestelde acties
Gevolg gevend aan het beleidsplan: IVM overlegt met de aangesloten steden en gemeenten over de modaliteiten waardoor het mogelijk wordt om inwoners toe te laten gebruik te maken van de inzamelfaciliteiten op het grondgebied van andere steden/gemeenten die deel uitmaken van de intergemeentelijke vereniging.
De lokale besturen engageren zich om, als ze zich in een uitwisselingsproject wensen te engageren, dit op een uniforme wijze uit te werken zodat in heel het werkingsgebied van een gelijkaardige werkwijze sprake is.
7: samen werk maken van een intensere communicatie en sensibilisatie
Een goed uitgewerkte logistieke structuur alléén volstaat niet om inwoners te bewegen om het restafval te beperken of beter te sorteren. Er is een zeer actieve communicatie en sensibilisatie nodig om de inwoners permanent te stimuleren het afvalgedrag zo correct mogelijk te blijven uitvoeren.
Voorgestelde acties
 - IVM werkt samen met de lokale besturen aan een meer structurele samenwerking en overleg met de communicatiediensten, waarbij eenieders communicatiekanalen versterkend werken en er jaarlijks minstens één intercommunaal gecoördineerde actie op het terrein wordt uitgewerkt.
 - IVM breidt de communicatietools uit om zo een zo’n ruim mogelijke groep inwoners te bereiken en waar nuttig zal hiervoor ook gebruik gemaakt worden van de meest moderne communicatiemiddelen 
- IVM zal de samenwerking met gemeentelijke diensten rond doelgroepencommunicatie continueren en de nodige tools aanreiken.
 - op vraag van de gemeenten kan IVM de vrijwilligers die in de gemeenten actief zijn als Mooimaker, hersteller, kringloopkracht blijven ondersteunen.
 - Er zullen regelmatig tevredenheidsmetingen en effectiviteitsmetingen van campagnes worden uitgevoerd.
De lokale besturen engageren zich om, als er alternatieve modellen worden aangeboden en deze in een gemeente of stad wenselijk zijn, deze op een uniforme wijze te implementeren.
8: aandacht hebben voor voldoende budgettaire ruimte om acties te kunnen uitwerken
Elk van de hiervoor voorgestelde acties en initiatieven hebben weerslag op het budget van IVM zowel als van de lokale besturen. Vele nieuwe acties zullen wegen op de lokale budgetten. Daarom is het belangrijk om zoveel als mogelijk samen te streven naar kostenefficiëntie waar mogelijk door schaalvergroting (groepsaankopen, standaardisatie…).
Voorgestelde acties
IVM en de lokale besturen engageren zich om de nodige budgettaire middelen te voorzien om de acties uit het ’90 kg plan’ uit te voeren
- IVM gaat waar mogelijk op zoek naar partnerschappen (middenveldorganisaties, beheersorganismen, …) om mogelijke kosten te kunnen recupereren
9: het einddoel voor ogen houden: tijdig evalueren, bijsturen en permanent overleggen
Door de strenge norm (te realiseren daling met 35 kg per inwoner tegen 2030) zal een strak schema moeten worden gevolgd om de beleidsbeslissingen te kunnen nemen, uitwerken en hierover te communiceren, om sensibilisatieacties uit te werken…
Daarom is frequente terugkoppeling tussen IVM en de lokale besturen noodzakelijk.
Voorgestelde acties
Voorgesteld wordt om naast de reguliere overlegmomenten (en conform het beleidsplan) ook minstens éénmaal per jaar een gezamenlijk (burgemeesters)overleg te beleggen met alle aangesloten steden en gemeenten waarop de stand van zaken wordt toegelicht, acties worden geëvalueerd en/of bijgestuurd, nieuwe initiatieven kunnen worden voorgelegd…
IVM zorgt voor een nauwgezette rapportering.
De lokale besturen koppelen op hun beurt ook hun evaluatie van acties en initiatieven terug naar IVM.
Eind 2028 (twee jaar voor einde beleidsperiode) zal er een grondige evaluatie gebeuren van de actuele stand van het restafvalcijfer zodat zo nodig in de loop van de laatste jaren van de beleidsperiode nog extra gezamenlijke acties kunnen worden uitgewerkt.
De lokale besturen engageren zich om, als er bijkomende acties en/of bijsturingen worden voorgesteld en deze in een gemeente of stad wenselijk zijn, deze op een uniforme wijze te implementeren.
Artikel 1: Het bestek met nr. W2376-2 en de raming voor de opdracht “Aanleg Boelakepont”, opgesteld door de ontwerper, STUDIEBUREAU HAEGEBAERT BV NV, Gistelsteenweg 595 te 8490 Jabbeke worden goedgekeurd. 
De lastvoorwaarden worden vastgesteld zoals voorzien in het bestek en zoals opgenomen in de algemene uitvoeringsregels van de overheidsopdrachten voor aannemingen van werken, leveringen en diensten. 
De raming bedraagt 725.143,20 euro excl. btw waarbij het gemeentelijk aandeel 483.161,40 excl. btw bedraagt.
Artikel 2: Bovengenoemde opdracht wordt gegund bij wijze van de openbare procedure.
Artikel 3: Bovengenoemde opdracht wordt gegund bij wijze van de openbare procedure. Indien er geen offertes ingediend worden, zal overeenkomstig artikel 42 §1,1°,c van de wet van 17 juni 2017 de onderhandelingsprocedure zonder bekendmaking gevolgd worden. Het college van burgemeester en schepenen wordt gemachtigd om deze procedure te voeren.
Artikel 4: Gemeentebestuur Zulte wordt gemandateerd om de procedure te voeren en in naam van Farys bij de gunning van de opdracht op te treden.
Artikel 5: In geval van een juridisch geschil omtrent deze overheidsopdracht, is elk deelnemend bestuur mee verantwoordelijk voor alle mogelijke kosten in verhouding tot zijn aandeel in de opdracht.
Artikel 6: Afschrift van deze beslissing wordt bezorgd aan de deelnemende besturen.
Artikel 7: De aankondiging van de opdracht wordt ingevuld, goedgekeurd en bekendgemaakt op nationaal niveau.
Artikel 8: De uitgave voor deze opdracht is voorzien in het investeringsbudget van 2025 op de budgetcode 2025/AC50201/0200-00/2240007/GEMEENTE/BH10/IP502-00.
Artikel 1: In de Tuinwijk wordt in beide richtingen een verbod ingevoerd voor bestuurders van motorvoertuigen met meer dan twee wielen en motorfietsen met zijspan, zoals auto's, met uitzondering van plaatselijk verkeer.
Deze verkeersmaatregel wordt ter kennis van de weggebruikers gebracht door het plaatsen van het verkeersbord C5 met onderbord 'uitgezonderd plaatselijk verkeer'. Deze borden worden geplaatst op het kruispunt Tuinwijk-Petegemstraat en Tuinwijk-Donkerstraat.
Artikel 2: Er wordt een parkeerverbod ingevoerd in de Tuinwijk langs de stoepranden van de parking t.h.v. de huisnummers 8 tot 11.
Deze verkeersmaatregel wordt ter kennis van de weggebruikers gebracht door het plaatsen van gele onderbroken strepen, aangebracht op de werkelijke rand van de rijbaan, overeenkomstig artikel 75.1.2 van het Algemeen Reglement op de politie van het Wegverkeer.
Artikel 3: In de Tuinwijk, t.h.v. huisnummer 10, worden twee parkeergelegenheden voorbehouden voor elektrisch laden.
Deze verkeersmaatregel wordt ter kennis van de weggebruikers gebracht door het plaatsen van het verkeersbord E9a met onderbord type VIIb (elektrisch laden), overeenkomstig artikel 70.2.1.3° van het Algemeen Reglement op de politie van het Wegverkeer.
Artikel 4: Dit reglement treedt in werking op 1 november 2025.
Artikel 5: Bij goedkeuring van onderhavig verkeersreglement worden de passages m.b.t. de Tuinwijk in de reglementen, aangenomen in de zitting van de gemeenteraad van 31 augustus 1989 en 12 april 1990 opgeheven met ingang van 1 november 2025.
Artikel 6: Dit reglement wordt ter kennisgeving overgemaakt aan de Vlaamse minister van Mobiliteit - Departement Mobiliteit en Openbare Werken van de Vlaamse Overheid.
Artikel 7: Na goedkeuring wordt het reglement bekendgemaakt overeenkomstig artikels 330, 285 §1 en 286 §1 van het decreet lokaal bestuur en wordt tevens een afschrift ervan gestuurd naar:
Artikel 1: In de Phlippostraat wordt in beide richtingen een verbod ingevoerd voor iedere bestuurder, uitgezonderd het plaatselijke verkeer.
Deze verkeersmaatregel wordt ter kennis van de weggebruikers gebracht door het plaatsen van het verkeersbord C3 met onderbord 'uitgezonderd plaatselijk verkeer'. Deze borden worden geplaatst op het kruispunt Phlippostraat-Veerstraat en Phlippostraat-Dorpsstraat.
Artikel 2: In de Dorpsstraat en Veerstraat worden de verkeersborden C31a en C31b, beiden voorzien van het onderbord met opschrift 'uitgezonderd plaatselijk verkeer', geplaatst met betrekking tot het kruispunt met de Phlippostraat.
Artikel 3: Dit reglement treedt in werking op 1 november 2025.
Artikel 4: Dit reglement wordt ter kennisgeving overgemaakt aan de Vlaamse minister van Mobiliteit - Departement Mobiliteit en Openbare Werken van de Vlaamse Overheid.
Artikel 5: Na goedkeuring wordt het reglement bekendgemaakt overeenkomstig artikels 330, 285 §1 en 286 §1 van het decreet lokaal bestuur en wordt tevens een afschrift ervan gestuurd naar:
| Dossiers met gemeentelijke investeringstoelagen: | budget 2025 | |
| 402 restauratie kunstvoorwerpen | restauratie schilderij | 11.000,00 | 
| 410 hoofdgebouw eredienst | herstel westergevel buitenkant | 5.299,80 | 
| 4110 grote herstellingen Kapel | erelonen restauratie kapel | 550,00 | 
| Totalen: | 16.849,80 | 
Artikel 1 : Er wordt kennis genomen van de budgetwijziging 2025 van de Kerkfabriek Sint Petrus te Zulte.
Artikel 2 : Een afschrift van dit besluit van de gemeenteraad wordt overgemaakt aan de kerkfabriek Sint Petrus te Zulte en het representatief orgaan het bisdom van Gent conform artikel 48 van het decreet van 7 mei 2004 betreffende de materiële organisatie en werking van de erkende erediensten via het platform van Religiosoft.
Op 9 september verscheen op de Facebookpagina van Oxfam Wereldwinkel Zulte deze bijgevoegde foto en de boodschap dat zij bezorgd zijn om Gaza en zijn inwoners. Het aanbrengen van de Palestijnse vlag illustreert dit uitdrukkelijk.
Dat er in Gaza verschrikkelijke zaken gebeuren kan niemand ontkennen maar er dient ook te worden gezegd dat er nog honderden conflicten aan de gang zijn (bv. Oost - Congo) waar niemand om maalt, zelfs de linkse media niet.
Wat betreft vrije meningsuiting mogen verenigingen zoals Oxfam aan activisme doen, dit staat buiten kijf. 
Oxfam wordt door Vlaanderen (en niet enkel door Vlaanderen) ruim gesubsidieerd en die centen komen uiteindelijk van u en ik. De gemeente ondersteunt onze wereldwinkel trouwens ook. Een lage huurprijs en de mogelijkheid om enige catering te verzorgen op evenementen van de gemeente zijn ook een bron van inkomsten. Oxfam kiest in deze duidelijk partij in een gewapend conflict.
Er zijn hier wel wat mensen die het begrip "NEUTRALITEIT" hoog in het vaandel dragen. Hier is dit overduidelijk niet het geval.
De gemeente gaat in dialoog met de Wereldwinkel om hen er toch te wijzen op het feit dat een min of meer neutraal handelen hier op zijn plaats zou zijn. Er sneuvelen ook Israelische gezinnen. Oxfam wordt geldelijk ruim ondersteund en ook de gemeente doet zijn deel. Een meer neutrale ingesteldheid dringt zich hier wel op!
Bij een overlijden gaat de aandacht soms te weinig naar al dan niet een concessie betreffende het graf, met jammerlijke verhalen na 15j bij de verplichting tot ontgraving.
Duidelijke communicatie bij een overlijden betreffende de begraafmogelijkheden.
Op de gemeenteraad van september 2024 vroeg een burger het woord om de verkeerssituatie aan hun woning aan te kaarten. Daar werd uitvoerig aangetoond dat ondanks de landelijke ligging er veel verkeer passeert. Mogelijk worden de Lange Dreef en de Bokstraat gebruikt als sluiproute om andere pijnpunten te vermijden. Destijds werd al vanuit de fractie van Verbindend Zulte naar voor geschoven om eventueel met een tractorsluis het probleem aan te pakken. Het plaatsen van borden is immers vaak een oplossing op papier. Maar deze maatregelen afdwingen met controles is niet altijd voor de hand liggend. De bewoners hebben recent zelf uitvoerig geteld. Op die manier kwamen ze tot de conclusie dat het probleem allerminst verholpen is.
Het bestuur volgt nauwgezet de verkeersstromen in de buurt op. De signalisatie in de buurt wordt geoptimaliseerd met een grote nadruk op het beperken van het verkeer tot bewoners en plaatselijk verkeer. De naleving ervan wordt met hoge frequentie door de politie gecontroleerd.
Aanpassen van het in de winter slecht te passeren gedeelte.
September is voor heel veel mensen de allerduurste maand van het jaar. Ouders van studenten en studenten zelf voelen dat in hun portemonnee. Heel wat jongeren nemen de bus, naar school of naar het station. Aan het begin van het schooljaar kopen studenten hun busabonnement. Dit is een grote kost.
Heel veel Vlaamse gemeenten en steden geven een extra korting op de jongerenabonnementen van De Lijn (Buzzy pazz van 6 tot 24 jaar). Deze korting gaat jongeren extra stimuleren om het openbaar vervoer te nemen. Wat positief is, want het is een duurzame vorm van transport.
In januari bracht ik dit al aan op de gemeenteraad en in het verleden brachten andere raadsleden dit ook al eens aan. Steeds kregen we het teleurstellende antwoord dat het gemeentebestuur hieromtrent een andere visie deelt.
Onlangs werd ik aangesproken door een landbouwer uit Machelen. Hij vertelde mij dat de verkeersborden op de trekwegen langs de gekanaliseerde Leie (linker- en rechteroever) zijn aangepast. Er werd mij verteld dat er daar vroeger verkeersborden stonden met een tonnagebeperking op en daaronder een bordje waarop stond “uitgezonderd landbouwvoertuigen”. Op de nieuwe verbodsborden staat niets over landbouwvoertuigen vermeld. Wanneer de landbouwers nu die wegen met hun tractor passeren, dan worden ze vaak geconfronteerd met boze, misnoegde fietsers en wandelaars die steeds teken doen of zeggen dat ze daar niet mogen rijden, omdat dat nergens op borden aangeduid staat. Dit zorgt bij de landbouwers voor veel frustraties.
Mijn vraag/voorstel is dan ook om opnieuw bordjes toe te voegen aan de huidige verkeersborden waarop vermeld wordt dat landbouwvoertuigen ook mogen passeren. Dit zou zowel bij de landbouwers als bij fietsers en wandelaars een hoop frustraties wegnemen.
Namens GEMEENTERAAD,
Sylvie Bohez
algemeen directeur
Steven Van Troys
voorzitter