Terug
Gepubliceerd op 08/07/2025

Besluit  COLLEGE VAN BURGEMEESTER EN SCHEPENEN

do 03/07/2025 - 13:00

TIJDELIJK VERKEERSREGLEMENT NAAR AANLEIDING VAN EEN HUWELIJK IN DE LOOIERIJSTRAAT TE ZULTE OP ZATERDAG 20 SEPTEMBER 2025

Aanwezig: Simon Lagrange, burgemeester
Sophie Delaere, Olivier Peirs, Michaël Vandemeulebroecke, Fauve Tack, schepenen
Sofie Tremmerie, wnd. algemeen directeur
Verontschuldigd: Francky De Coster, vijfde schepen
Sylvie Bohez, algemeen directeur
Bevoegdheid
  • Artikel 130bis van de nieuwe gemeentewet: het college van burgemeester en schepenen is bevoegd voor de tijdelijke verordeningen op het wegverkeer.
  • Artikel 135 §2 1° van de nieuwe gemeentewet m.b.t. de algemene bevoegdheid van de gemeenten m.b.t. het veilig en vlot verkeer op openbare wegen, straten, ...
Wetten en reglementen
  • De wet betreffende de politie over het wegverkeer van 16 maart 1968 (genoemd "de wegverkeerswet"), zoals gewijzigd tot op heden.
  • Het koninklijk besluit van 1 december 1975 houdende algemeen reglement op de politie van het wegverkeer en van het gebruik van de openbare weg (genoemd "het verkeersreglement"), zoals gewijzigd tot op heden.
  • Het ministerieel besluit van 7 mei 1999 betreffende het signaleren van werken en verkeersbelemmeringen op de openbare weg.
  • De artikelen 130bis en 135 van de nieuwe gemeentewet.
Feiten
  • Inwoners van Zulte vragen om een huwelijksfeest te organiseren op 20 september 2025.
Adviezen
  • Het college van burgemeester en schepenen verleende gunstig advies aan de organisator om deze manifestatie in te richten.
Motivatie
  • Het is noodzakelijk om de nodige veiligheidsmaatregelen te treffen in het belang van de deelnemers, toeschouwers en weggebruikers.
  • Er moeten politiemaatregelen getroffen worden om het verkeer op die plaats te weren/te regelen.
  • De verkeersmaatregelen hebben uitsluitend betrekking op gemeentewegen.
 
  • Het evenement betreft een privéfeest met ongeveer 160 aanwezigen.
  • De parkeergelegenheid bevindt zich op afstand, waardoor bezoekers zich te voet over de openbare rijbaan moeten verplaatsen naar de feestlocatie.
  • De toiletten zijn gesitueerd aan de overzijde van de straat, wat extra oversteekbewegingen veroorzaakt.
  • De straat heeft beperkte zichtbaarheid en geen straatverlichting, wat het risico op ongevallen verhoogt, zeker in de avond- en nachturen.
  • De straat is smal en weinig bebouwd, met beperkte verkeersdrukte.
  • De impact op het verkeer is minimaal, aangezien er doorgaans weinig verkeer is, voornamelijk 's avonds en 's nachts.
  • De omwonenden zijn uitgenodigd op het feest, waardoor er geen hinder voor buurtbewoners wordt verwacht.
  • Het tijdelijk verkeersreglement is noodzakelijk om de veiligheid van de bezoekers te garanderen en onveilige situaties te vermijden.
Beslissing

Artikel 1: Naar aanleiding van een huwelijksfeest in de Looierijstraat, wordt de rijbaan op 20 september 2025 afgesloten voor alle verkeer om de veiligheid van de genodigden te garanderen.

Van zaterdag 20 september 2025 om 15 uur tot zondag 21 september 2025 om 6 uur, wordt de Looierijstraat, begrepen tussen huisnummer 134 (Altan) en de Meersstraat, afgesloten voor het verkeer, naar aanleiding van een huwelijksfeest. 

 

Deze verkeersmaatregel wordt ter kennis van de weggebruikers gebracht door het plaatsen van de hiernavolgende signalisatie:

  • Signalisatiehek, voorzien van verlichting, met verkeersbord C3, aangevuld met enkele nadarhekken met knipperlichten over de gehele breedte van de openbare weg, op het kruispunt Looierijstraat-Meersstraat en t.h.v. huisnummer 134 (Altan).
  • Signalisatiehek, voorzien van verlichting, met verkeersbord C3 en onderbord ‘uitgezonderd plaatselijk verkeer’ en bord F45 (doodlopende weg) op het kruispunt Looierijstraat-Jagersstraat.


Artikel 2: De nodige signalisatie dient te worden afgehaald bij de gemeentelijke loods van de gemeente Zulte, Posthoornstraat 19, 9870 Zulte.

De organisatoren staan bij het begin/einde van de manifestatie/organisatie in voor het plaatsen en verwijderen van de signalisatie.
De verkeersborden die in strijd zijn met dit verkeersreglement worden door de organisatoren afgedekt.

 

Artikel 3: De organisatoren dienen alle langs het traject omwonenden ten minste één week op voorhand op de hoogte te brengen van de geplande manifestatie. De tekst van deze melding wordt vooraf aan het college van burgemeester en schepenen ter goedkeuring voorgelegd.  

 

Artikel 4: De beheerder van de openbare weg kan niet verantwoordelijk worden gesteld voor ongevallen die te wijten zijn aan de staat van de wegverharding bij gebruik ervan voor de inrichting van deze manifestatie.

 

Artikel 5: Indien er schade aan het openbaar domein (weg en aanhorigheden) wordt vastgesteld, rechtstreeks of onrechtstreeks voortkomende uit de manifestatie, moet deze schade hersteld worden door de organisatoren en dit tot voldoening van het gemeentebestuur.


Artikel 6: Het reglement wordt overeenkomstig artikel 286 en 287 van het decreet lokaal bestuur bekendgemaakt door de burgemeester op de gemeentelijke website. 

Het reglement treedt overeenkomstig artikel 287 van het decreet lokaal bestuur in werking op 20 september 2025 en geldt voor die dag.

 

Artikel 7: Een afschrift van dit besluit wordt gestuurd naar:

  • de lokale politie, directie Operaties, dienst Verkeer;
  • de technische uitvoeringsdienst;
  • de organisatoren.