Terug
Gepubliceerd op 01/07/2025

Besluit  RAAD VOOR MAATSCHAPPELIJK WELZIJN

di 24/06/2025 - 19:30

AANPASSEN HUISHOUDELIJK REGLEMENT INITIATIEF BUITENSCHOOLSE KINDEROPVANG (IBO)

Aanwezig: Steven Van Troys, voorzitter
Simon Lagrange, voorzitter van het vast bureau
Sophie Delaere, Olivier Peirs, Michaël Vandemeulebroecke, Fauve Tack, leden van het vast bureau
Ward Baeten, Rudy Beulque, Kathleen Blauwblomme, Tony Boeckaert, Catherine De Smet, Marc Devlieger, Katrien De Waele, Yentl De Wever, Lieven Lippens, Luc Millecamps, Marc Nachtergaele, Luc Roggeman, Delphine Vandenbossche, Tania Verpraet, Marc Vanden Heede, Aline Van den Weghe, leden van de raad voor maatschappelijk welzijn
Sylvie Bohez, algemeen directeur
Verontschuldigd: Francky De Coster, lid van het vast bureau
Céleste Heyerick, Berkan Nalli, leden van de raad voor maatschappelijk welzijn
Bevoegdheid
  • Artikel 78, 3° van het decreet lokaal bestuur op grond waarvan de raad voor maatschappelijk welzijn bevoegd is voor het vaststellen van reglementen.
Wetten en reglementen
  • Het besluit van de raad voor maatschappelijk welzijn van 27 juni 2023 houdende vaststelling van het huishoudelijk reglement van het Initiatief Buitenschoolse Kinderopvang.
Feiten
  • Het huishoudelijk reglement wordt aangepast aan de vernieuwde wetgeving (decreet Buitenschoolse Opvang en Activiteiten) en richtlijnen van Opgroeien.
  • Vanaf 1 september 2025 verandert het besturingssysteem van Tjek naar I-active. Het huishoudelijk reglement wordt aangepast volgens de nieuwe manier van werken. Alle kindinfo die nu op de papieren inlichtingenfiche stond, komt nu in I-active, rechtstreeks toegankelijk voor en aanpasbaar (bij wijzigingen) door de ouder. 
  • Onduidelijkheden in afspraken rond voeding worden weggewerkt. De klemtoon ligt hierbij op het stimuleren van gezonde voeding.
  • Er werd een nieuw stappenplan opgesteld met richtlijnen hoe kinderen administratief ingeschreven moeten worden in de IBO en hoe opvang dient gereserveerd te worden op schoolvrije- en vakantiedagen. Er is de mogelijkheid om hulp te krijgen bij het opmaken van een administratief dossier voor wie niet pc-vaardig is.
  • Er werd verduidelijkt dat het (blijvend) verwacht wordt dat ouders aanwezig blijven tijdens een wenmoment. Dit is niet nieuw, dit wordt al van bij de start zo toegepast, maar stond niet duidelijk vermeld in het HHR. 
  • De afspraken rond ziekte, toedienen van medicatie en luizenbeleid werden aangepast aan de huidige richtlijnen en regelgeving.
  • Rubriek 'prijsbeleid' werd aangepast op basis van eerder genomen beslissingen van VB: 
    • zonnecrème is niet meer ten laste van de ouders maar wordt voorzien door de opvang (inbegrepen in de prijs), zoals eerder beslist door het vast bureau. Voorheen moest elke ouder een eigen fles meebrengen, wat heel vaak vergeten werd. Kinderen konden dan niet buiten spelen of zonder afdoende bescherming. Flessen vervielen in tijd of naam verdween op de fles. Dit was niet handig, want nam veel tijd in beslag. 
    • korting voor pleegzorg wordt opgenomen (50%)
Motivatie
  • Het huishoudelijk reglement wordt aangepast aan de nieuwe werkwijze van het nieuwe besturingsprogramma.
  • De ouders krijgen via het reglement een correct en geactualiseerd beeld over de manier van werken in de IBO.
Beslissing

Artikel 1: De raad voor maatschappelijk welzijn keurt het aangepast huishoudelijk reglement van het Initiatief Buitenschoolse Kinderopvang goed (IBO). Het reglement wordt als bijlage bij dit besluit geviseerd. 

 

Artikel 2: Het reglement treedt in werking op 1 september 2025.

 

Artikel 3: Het reglement vervangt het huishoudelijk reglement Initiatief Buitenschoolse Opvang van de raad voor maatschappelijk welzijn van 27 juni 2023 dat wordt opgeheven met ingang van 1 september 2025.

 

Artikel 4: De voorzitter van het vast bureau maakt het reglement via de webtoepassing van de gemeente bekend overeenkomstig artikel 285 §2 en artikel 286 §2.

In uitvoering van artikel 330 van het decreet lokaal bestuur brengt het openbaar centrum voor maatschappelijk welzijn op dezelfde dag als de bekendmaking van de besluiten op de webtoepassing van de gemeente, de toezichthoudende overheid op de hoogte van de bekendmaking ervan.


Bijlagen