Enig artikel: De notulen en het zittingsverslag van de raad voor maatschappelijk welzijn van 27 mei 2025 worden goedgekeurd.
De wet van 29 juli 1991 betreffende de uitdrukkelijke motiveringsplicht van bestuurshandelingen, en latere wijzigingen.
Het koninklijk besluit van 14 januari 2013 tot bepaling van de algemene uitvoeringsregels van de overheidsopdrachten, en latere wijzigingen.
De wet van 17 juni 2013 betreffende de motivering, de informatie en de rechtsmiddelen inzake overheidsopdrachten, bepaalde opdrachten voor werken, leveringen en diensten en concessies, en latere wijzigingen.
De wet van 17 juni 2016 en latere wijzigingen inzake overheidsopdrachten, meer bepaald artikel 38.
Het koninklijk besluit van 18 april 2017 betreffende plaatsing overheidsopdrachten klassieke sectoren, en latere wijzigingen.
Het Bestuursdecreet van 7 december 2018.
Deze beslissing valt niet onder de visumplicht en heeft geen financiële gevolgen.
Artikel 1: De firma Aon Belgium bv werd reeds aangesteld als consultant in de opdracht van de verzekeringen.
Artikel 2: Stad Deinze wordt aangesteld als aankoopcentrale voor deze opdracht.
Artikel 3: Machtiging wordt verleend aan de selectieleidraad en daaropvolgende lastenboek voor de opdracht “Afsluiten van de volgende verzekeringscontracten: Personenverzekeringen, Verzekeringen Materiële Schade, Verzekeringen Aansprakelijkheid, Verzekeringen Auto en gezondheidszorgen”.
Artikel 4: De wijze van gunning van de opdracht wordt goedgekeurd. De opdracht wordt gegund bij wijze van mededingingsprocedure met onderhandeling.
Artikel 5: In geval van een juridisch geschil omtrent deze overheidsopdracht, is elk deelnemend bestuur medeverantwoordelijk en verplicht bij te dragen in het betalen van de eventuele schadevergoeding en mogelijke kosten in verhouding tot zijn aandeel in de opdracht.
Artikel 6: Het vast bureau wordt belast met de verdere uitvoering van de opdracht en het besluit.
Artikel 7: Een kopie van dit besluit wordt aan de aanbesteder bezorgd en aan de betrokken dienst belast met de toepassing van dit besluit.
Artikel 1: De raad voor maatschappelijk welzijn stelt de jaarrekening 2024 deel OCMW vast. De jaarrekening en de verplichte documentatie worden als bijlage toegevoegd en geviseerd.
Artikel 2: Overeenkomstig artikel 286 §1 3° van het decreet lokaal bestuur maakt de burgemeester het besluit en de inhoud van het beleidsrapport bekend via de webtoepassing van de gemeente binnen de 10 dagen nadat ze genomen zijn.
Op dezelfde dag brengt de gemeente overeenkomstig artikel 330 van het decreet lokaal bestuur de toezichthoudende overheid op de hoogte.
Artikel 1: De raad voor maatschappelijk welzijn keurt de samenwerkingsovereenkomst tussen het Sociaal Huis en het dagverzorgingscentrum Woonzorg Sint-Vincentius goed.
SAMENWERKINGSOVEREENKOMST SOCIAAL HUIS - DAGVERZORGINGSCENTRUM WOONZORG SINT-VINCENTIUS ZULTE
Artikel 1: OVEREENKOMST TUSSEN
ENERZIJDS:
Organisatie: Sociaal Huis Zulte
Vertegenwoordigd door: Directeur Sociaal Huis, Fanny De Langhe
Voorzitter vast bureau, Simon Lagrange
Onderwerp: Ontlenen rolstoelbus
Adres: Staatsbaan 148 – 9870 Zulte
Contactpersoon: Sofie Gevaert
Telefoonnummer: 0476 93 24 58
Mailadres: mmc@ocmwzulte.be
En
ANDERZIJDS
Organisatie: Woonzorg Sint-Vincentius vzw Zulte
Vertegenwoordigd door: Voorzitter, Dirk Adams
Algemeen directeur, Bart Verschelde
Adres: Pontstraat 20 – 9870 Zulte
Contactpersoon: Eveline Vandenbroeke
Telefoonnummer: 09 388 82 59
Mailadres: Eveline.VanDenBroecke@StvZulte.be
Artikel 2: DOEL VAN DE OVEREENKOMST
De overeenkomst heeft tot doel de voorwaarden vast te leggen waaronder het dagverzorgingscentrum Sint Vincentius Zulte (verder genoemd: de ontlener), het in artikel 2 beschreven voertuig van het Sociaal Huis Zulte, zal kunnen ontlenen.
Artikel 3: OBJECT VAN DE OVEREENKOMST
Het object van de overeenkomst is de rolstoelbus Fiat Ducato met nummerplaat: 1-WMD-391.
Naast de zitplaats voor de chauffeur, zijn er nog 5 bijkomende zitplaatsen en is er ruimte voor 1 rolstoel.
Het Sociaal Huis voorziet geen chauffeur.
Artikel 4: DOELGROEP
Gebruiker zijn van het dagverzorgingscentrum Sint-Vincentius Zulte.
Artikel 5: GEBRUIK VAN HET VOERTUIG
Het Sociaal Huis Zulte is de eigenaar en hoofdgebruiker van het voertuig. Het Sociaal Huis zal het voertuig uitlenen, tegen de in deze overeenkomst vastgelegde voorwaarden.
De ontlener is verantwoordelijk voor het voertuig tijdens de duur van de ontlening, met uitzondering van de aspecten benoemd onder artikel 5.
De ontlener gaat ‘als goede huisvader’ om met het voertuig én neemt steeds de geldende verkeersregels in acht.
Artikel 6: VERZEKERING/VERKEERSBELASTING/PERIODIEK ONDERHOUD/KEURING
Het Sociaal Huis Zulte staat in voor:
Artikel 7: TE BETALEN VERGOEDINGEN
De ontlener betaalt een kilometervergoeding van 0,50 euro[1] per kilometer.
De factuur wordt maandelijks, via mail, verstuurd naar:
Naam: Woonzorg Sint-Vincentius vzw
Adres: Pontstraat 20 – 9870 Zulte
Ondernemingsnummer: 0448.633.413
Mailadres: info@stvzulte.be
De rittenlijst wordt als detail bijgevoegd bij de maandelijkse factuur van de kilometervergoeding.
Artikel 8: OPHALEN EN TERUGBRENGEN VAN HET VOERTUIG
Ophalen en terugbrengen van het voertuig
De ontlener is verantwoordelijk voor het ophalen en terugbrengen van het voertuig.
Het voertuig wordt gebruikt door het dagverzorgingscentrum (DVC) Sint-Vincentius Zulte op werkdagen (uitgez. officiële feestdagen):
Het voertuig wordt telkens terug gebracht naar de standplaats, vermeld in onderstaande tabel:
| Werkdag
|
Standplaats na ochtendrit |
Standplaats na avondrit |
| Maandag
|
Parking tegenover Sociaal Huis |
Parking DVC |
| Dinsdag
|
Parking tegenover Sociaal Huis |
Parking DVC |
| Woensdag
|
Parking tegenover Sociaal Huis |
Parking DVC |
| Donderdag
|
Parking tegenover Sociaal Huis |
Parking DVC |
| Vrijdag
|
Parking tegenover Sociaal Huis |
Parking tegenover Sociaal Huis |
Bijkomende ontlening op een avond in de week
Als het voertuig bijkomend verhuurd wordt door het Sociaal Huis op een maandag, dinsdag, woensdag of donderdag na 18 uur, verwittigt het Sociaal Huis het DVC zodat het voertuig door het DVC geplaatst wordt op de parking tegenover het Sociaal Huis.
Het voertuig wordt door de betrokken partijen telkens in propere staat terug gebracht.
De sleutel mag worden bijgehouden door de ontlener.
Artikel 9: PRAKTISCHE AFSPRAKEN
Rittenlijst
De coördinator Zorg van het Sociaal Huis zorgt dat er maandelijks een rittenlijst aanwezig is in het voertuig.
De ontlener is verantwoordelijk voor de correcte registratie van de gegevens op deze rittenlijst.
Deze rittenlijst wordt als detail bijgevoegd bij de maandelijkse factuur van de kilometervergoeding.
Tanken
De ontlener is verantwoordelijk voor het tanken van het voertuig en dit vanaf het moment dat de tank 3/4de leeg is.
Op vrijdag dient het voertuig steeds volgetankt te worden vooraleer het voertuig wordt geparkeerd aan het Sociaal Huis.
Indien het voertuig wordt geparkeerd aan het Sociaal Huis, zoals omschreven in artikel 7, “Bijkomende ontlening op een avond in de week”, wordt gevraagd aan het DVC om het voertuig vol te tanken.
Het voertuig rijdt op Diesel en Ad Blue. Er wordt via een beschikbare tankkaart (bevindt zich in het handschoenkastje van de rolstoelbus – pincode 6202), getankt bij Maes (Centrumstraat 82, 9870 Olsene). Dit tot er terug een volle tank is.
Het ticket van de tankbeurt wordt bij de rittenlijst in het mapje gestopt.
Het Sociaal Huis oefent hier steekproefsgewijs controles op uit.
Artikel 10: SCHADE
Verzekeringen op het voertuig:
De ontlener is verplicht elke schade onmiddellijk, telefonisch, te melden aan het Sociaal Huis (contactpersoon zie boven). Dit via het nummer: 0476 93 24 58.
Bij pech/ongeval kan de Waarborg Bijstand worden gecontacteerd via het nummer van P&V verzekeringen: 02 229 00 11.
Deze dienst kan het voertuig herstellen, takelen en staat in voor de eventuele repatriëring van alle inzittenden van het voertuig. Bij contact met P&V zeker vermelden dat er iemand in een rolstoel aanwezig is.
De ontlener repareert het voertuig nooit zelf.
De contractuele vrijstelling in burgerlijke aansprakelijkheid (bij schade aan derden) van 750 euro, is steeds ten laste van de ontlener.
Onderstaande schade is volledig ten laste van de ontlener:
Artikel 11: BEKEURINGEN
Alle bekeuringen zijn voor rekening van de ontlener indien deze de overtreder is.
Als het voertuig in beslag wordt genomen of verbeurd wordt verklaard door iets wat de ontlener heeft gedaan of nagelaten, moet de ontlener het Sociaal Huis schadeloos stellen. Een uitzondering is, als het voertuig in beslag wordt genomen of verbeurd wordt verklaard doordat het niet voldoet aan de wettelijke eisen voor de technische staat van het voertuig.
Artikel 12: AANVANG, DUUR EN ONDERTEKENING VAN DE OVEREENKOMST
De overeenkomst tussen de ontlener en het Sociaal Huis gaat in op ……………………………….. en heeft een duur van 1 jaar en wordt daarna stilzwijgend verlengd. Partijen hebben de mogelijkheid om, vanaf de startdatum van de overeenkomst, de overeenkomst op te zeggen mits het respecteren van een opzegtermijn van 3 maand. De opzeg dient schriftelijk te gebeuren, gericht aan de partijen vermeld in artikel 1.
Opgemaakt te Zulte op ………………………………, in twee exemplaren.
Iedere partij erkent een exemplaar te hebben ontvangen.
De ontlener van het voertuig verklaart op eer dat de aangestelde chauffeur(s):
De ontlener van het voertuig verklaart op eer dat volgende documenten van de aangestelde chauffeur(s) aanwezig zijn bij de verantwoordelijke van het DVC:
Artikel 2: De samenwerkingsovereenkomst gaat in van zodra het dagverzorgingscentrum Woonzorg Sint-Vincentius de deuren opent.
Artikel 3: De voorzitter van het vast bureau maakt via de webtoepassing van de gemeente dit besluit bekend overeenkomstig artikel 285 §2.
In uitvoering van artikel 330 van het decreet lokaal bestuur brengt de gemeente, op dezelfde dag als de bekendmaking van de besluiten op de webtoepassing van de gemeente, de toezichthoudende overheid op de hoogte van de bekendmaking hiervan.
Artikel 1: De raad voor maatschappelijk welzijn keurt het aangepast huishoudelijk reglement van het Initiatief Buitenschoolse Kinderopvang goed (IBO). Het reglement wordt als bijlage bij dit besluit geviseerd.
Artikel 2: Het reglement treedt in werking op 1 september 2025.
Artikel 3: Het reglement vervangt het huishoudelijk reglement Initiatief Buitenschoolse Opvang van de raad voor maatschappelijk welzijn van 27 juni 2023 dat wordt opgeheven met ingang van 1 september 2025.
Artikel 4: De voorzitter van het vast bureau maakt het reglement via de webtoepassing van de gemeente bekend overeenkomstig artikel 285 §2 en artikel 286 §2.
In uitvoering van artikel 330 van het decreet lokaal bestuur brengt het openbaar centrum voor maatschappelijk welzijn op dezelfde dag als de bekendmaking van de besluiten op de webtoepassing van de gemeente, de toezichthoudende overheid op de hoogte van de bekendmaking ervan.
Tijdens de raad voor maatschappelijk welzijn willen we aandacht vragen voor de huidige procedure rond de beslissingen van het Bijzonder Comité voor de Sociale Dienst (BCSD) aan leeflooncliënten. Op dit moment worden deze beslissingen systematisch via aangetekende brief verzonden naar de cliënten.
Uit opgevraagde cijfers blijkt dat dit een aanzienlijke kost met zich meebrengt. In de periode januari tot en met maart 2025 werden in Zulte reeds 254 aangetekende zendingen verstuurd, waarvan een piek van ongeveer 70% van de zendingen die direct verband houdt met beslissingen van het BCSD. De kostprijs voor deze aangetekende zendingen bedroeg in deze periode 2.378,76 euro, wat neerkomt op een gemiddelde kost van 9,37 euro per zending.
Uit manuele tellingen van februari en maart blijkt bovendien dat niet alle aangetekende brieven effectief worden afgehaald. Van de 159 zendingen in die maanden, werden er 31 teruggestuurd. Dit is niet alleen een inefficiënte besteding van gemeentelijke middelen, maar roept ook vragen op over de betrokkenheid van sommige leefloonaanvragers bij hun eigen dossier.
Een andere gemeente, zoals Merchtem, heeft reeds een alternatieve procedure ingevoerd waarbij cliënten verplicht worden hun beslissingsbrief persoonlijk af te halen bij het OCMW. Deze aanpak leidt tot kostenbesparing, verhoogt de betrokkenheid van cliënten en biedt meer controle over de correcte kennisname van beslissingen. De wettelijkheid van deze procedure werd bovendien bevestigd door de bevoegde Vlaamse minister.
Gezien de stijgende druk op de sociale diensten en de nood aan efficiënte besteding van middelen, stellen wij voor om te onderzoeken of een gelijkaardige werkwijze ook in Zulte kan worden ingevoerd.
De gemeenteraad van Zulte beslist:
Enig artikel: Het voorstel van besluit ingediend door raadslid Yentl De Wever met name:
is verworpen. De actuele werkwijze blijft behouden.
Namens RAAD VOOR MAATSCHAPPELIJK WELZIJN,
Sylvie Bohez
algemeen directeur
Steven Van Troys
voorzitter