Terug
Gepubliceerd op 01/07/2025

Notulen  RAAD VOOR MAATSCHAPPELIJK WELZIJN

di 24/06/2025 - 19:30 Gemeentehuis
Aanwezig: Steven Van Troys, voorzitter
Simon Lagrange, voorzitter van het vast bureau
Sophie Delaere, Olivier Peirs, Michaël Vandemeulebroecke, Fauve Tack, leden van het vast bureau
Ward Baeten, Rudy Beulque, Kathleen Blauwblomme, Tony Boeckaert, Catherine De Smet, Marc Devlieger, Katrien De Waele, Yentl De Wever, Luc Millecamps, Marc Nachtergaele, Luc Roggeman, Tania Verpraet, Marc Vanden Heede, Aline Van den Weghe, leden van de raad voor maatschappelijk welzijn
Sylvie Bohez, algemeen directeur
Verontschuldigd: Francky De Coster, lid van het vast bureau
Céleste Heyerick, Berkan Nalli, leden van de raad voor maatschappelijk welzijn
Afwezig: Lieven Lippens, Delphine Vandenbossche, leden van de raad voor maatschappelijk welzijn
  • Openbaar

    • Normaal

      • Algemeen beleid

        • GOEDKEUREN VAN DE NOTULEN EN HET ZITTINGSVERSLAG VAN DE RAAD VOOR MAATSCHAPPELIJK WELZIJN VAN 27 MEI 2025

          Aanwezig: Steven Van Troys, voorzitter
          Simon Lagrange, voorzitter van het vast bureau
          Sophie Delaere, Olivier Peirs, Michaël Vandemeulebroecke, Fauve Tack, leden van het vast bureau
          Ward Baeten, Rudy Beulque, Kathleen Blauwblomme, Tony Boeckaert, Catherine De Smet, Marc Devlieger, Katrien De Waele, Yentl De Wever, Luc Millecamps, Marc Nachtergaele, Luc Roggeman, Tania Verpraet, Marc Vanden Heede, Aline Van den Weghe, leden van de raad voor maatschappelijk welzijn
          Sylvie Bohez, algemeen directeur
          Verontschuldigd: Francky De Coster, lid van het vast bureau
          Céleste Heyerick, Berkan Nalli, leden van de raad voor maatschappelijk welzijn
          Afwezig: Lieven Lippens, Delphine Vandenbossche, leden van de raad voor maatschappelijk welzijn
          Bevoegdheid
          • Artikel 277 §1 van het decreet lokaal bestuur stelt dat de algemeen directeur de vergaderingen van de gemeenteraad en de raad voor maatschappelijk welzijn bijwoont en verantwoordelijk is voor het opstellen en bewaren van de notulen en het zittingsverslag ervan. 
          Wetten en reglementen
          • Artikel 278 van het decreet lokaal bestuur stelt dat de notulen van de vergaderingen in chronologische volgorde de beslissingen en het resultaat van de stemming vermelden. De zittingsverslagen vermelden daarenboven de essentie van de tussenkomsten en van de mondeling en schriftelijk gestelde vragen en antwoorden. Als de raden een aangelegenheid in besloten zitting behandelen, vermelden de notulen alleen de beslissingen en wordt er geen zittingsverslag opgesteld.
          • Artikel 32 en artikel 74 van het decreet lokaal bestuur stellen dat de notulen en het zittingsverslag van de vorige vergadering ten minste 8 dagen voor de dag van de vergadering ter beschikking gesteld worden van de raadsleden.
            Elk raadslid heeft het recht tijdens de vergadering opmerkingen te maken over de redactie van de notulen en het zittingsverslag van de vorige vergadering. 
            Als die opmerkingen door de raad worden aangenomen, worden de notulen en het zittingsverslag in die zin aangepast.
            Als er geen opmerkingen worden gemaakt over de notulen en over het zittingsverslag van de vorige vergadering, worden de notulen en het zittingsverslag als goedgekeurd beschouwd.
          • De notulen en het zittingsverslag van de raden worden, na goedkeuring, door resp. de voorzitter en door de algemeen directeur ondertekend.
          Feiten
          • De ontwerpnotulen en het ontwerpzittingsverslag zijn meegestuurd met de agenda van de volgende vergadering.
          Motivatie
          • Er werden geen opmerkingen noch bezwaren geformuleerd m.b.t. de inhoud van de notulen en het zittingsverslag.
          Publieke stemming
          Aanwezig: Steven Van Troys, Simon Lagrange, Sophie Delaere, Olivier Peirs, Michaël Vandemeulebroecke, Fauve Tack, Ward Baeten, Rudy Beulque, Kathleen Blauwblomme, Tony Boeckaert, Catherine De Smet, Marc Devlieger, Katrien De Waele, Yentl De Wever, Luc Millecamps, Marc Nachtergaele, Luc Roggeman, Tania Verpraet, Marc Vanden Heede, Aline Van den Weghe, Sylvie Bohez
          Voorstanders: Simon Lagrange, Sophie Delaere, Olivier Peirs, Michaël Vandemeulebroecke, Fauve Tack, Ward Baeten, Rudy Beulque, Kathleen Blauwblomme, Tony Boeckaert, Catherine De Smet, Marc Devlieger, Katrien De Waele, Yentl De Wever, Luc Millecamps, Marc Nachtergaele, Luc Roggeman, Tania Verpraet, Marc Vanden Heede, Aline Van den Weghe, Steven Van Troys
          Resultaat: Goedgekeurd met eenparigheid van stemmen.
          Beslissing

          Enig artikel: De notulen en het zittingsverslag van de raad voor maatschappelijk welzijn van 27 mei 2025 worden goedgekeurd. 

        • GOEDKEUREN MACHTIGING SELECTIELEIDRAAD EN LASTENBOEK VERZEKERINGSCONTRACTEN

          Aanwezig: Steven Van Troys, voorzitter
          Simon Lagrange, voorzitter van het vast bureau
          Sophie Delaere, Olivier Peirs, Michaël Vandemeulebroecke, Fauve Tack, leden van het vast bureau
          Ward Baeten, Rudy Beulque, Kathleen Blauwblomme, Tony Boeckaert, Catherine De Smet, Marc Devlieger, Katrien De Waele, Yentl De Wever, Lieven Lippens, Luc Millecamps, Marc Nachtergaele, Luc Roggeman, Tania Verpraet, Marc Vanden Heede, Aline Van den Weghe, leden van de raad voor maatschappelijk welzijn
          Sylvie Bohez, algemeen directeur
          Verontschuldigd: Francky De Coster, lid van het vast bureau
          Céleste Heyerick, Berkan Nalli, leden van de raad voor maatschappelijk welzijn
          Afwezig: Delphine Vandenbossche, lid van de raad voor maatschappelijk welzijn
          Bevoegdheid
          • Het Decreet Lokaal Bestuur van 22 december 2017 en latere wijzigingen meer bepaald artikel 78, 2de lid en 10°
          Wetten en reglementen
          • De wet van 29 juli 1991 betreffende de uitdrukkelijke motiveringsplicht van bestuurshandelingen, en latere wijzigingen.

          • Het koninklijk besluit van 14 januari 2013 tot bepaling van de algemene uitvoeringsregels van de overheidsopdrachten, en latere wijzigingen.

          • De wet van 17 juni 2013 betreffende de motivering, de informatie en de rechtsmiddelen inzake overheidsopdrachten, bepaalde opdrachten voor werken, leveringen en diensten en concessies, en latere wijzigingen.

          • De wet van 17 juni 2016 en latere wijzigingen inzake overheidsopdrachten, meer bepaald artikel 38.

          • Het koninklijk besluit van 18 april 2017 betreffende plaatsing overheidsopdrachten klassieke sectoren, en latere wijzigingen.

          • Het Decreet Lokaal Bestuur van 22 december 2017 en latere wijzigingen, meer bepaald artikelen 326 tot en met 341 betreffende het bestuurlijk toezicht.
          • Het Bestuursdecreet van 7 december 2018.

          • Besluit raad voor maatschappelijk welzijn van 25 maart 2025 tot machtiging van stad Deinze om op te treden als aankoopcentrale.
          Motivatie
          • De verzekeringscontracten personen, materiële schade, aansprakelijkheid en auto die werden afgesloten door Stad Deinze, OCMW Deinze en AGB stad Deinze, Gemeente en OCMW Zulte, Politiezone Deinze-Zulte-Lievegem en het Zorgbedrijf Meetjesland lopen af op 31 december 2025 en moeten opnieuw op de markt gebracht worden.
          • Er wordt gestreefd naar synergie en schaalvoordelen door een gezamenlijke opdracht uit te schrijven met Stad Deinze, OCMW Deinze en AGB stad Deinze, Gemeente Zulte, OCMW Zulte, Zorgbedrijf Meetjesland, PZ Deinze Zulte Lievegem, Gemeente Wetteren, OCMW Wetteren, AGB Wetteren, Gemeente Lochristi-Wachtebeke, OCMW Lochristi-Wachtebeke, Gemeente Merelbeke-Melle, OCMW Merelbeke-Melle, AGB Merelbeke-Melle.
          • Stad Deinze zal bij deze opdracht optreden als aankoopcentrale.
          • Voor deze opdracht werd de firma AON aangesteld als consultant.
          • Door de consultant AON werd ondertussen een selectieleidraad opgesteld voor de opdracht “Afsluiten van de volgende verzekeringscontracten: Personenverzekeringen, Verzekeringen Materiële Schade, Verzekeringen Aansprakelijkheid, Verzekeringen Auto en gezondheidszorgen” , in een latere fase volgt nadien ook het lastenboek.
          • De raad voor maatschappelijk welzijn verleent machtiging aan de selectieleidraad en het daaropvolgende lastenboek.
          Financiële impact
          • Deze beslissing valt niet onder de visumplicht en heeft geen financiële gevolgen.

          Bespreking
          • Voorzitter van het vast bureau Simon Lagrange licht het agendapunt ter zitting toe. 
          Publieke stemming
          Aanwezig: Steven Van Troys, Simon Lagrange, Sophie Delaere, Olivier Peirs, Michaël Vandemeulebroecke, Fauve Tack, Ward Baeten, Rudy Beulque, Kathleen Blauwblomme, Tony Boeckaert, Catherine De Smet, Marc Devlieger, Katrien De Waele, Yentl De Wever, Lieven Lippens, Luc Millecamps, Marc Nachtergaele, Luc Roggeman, Tania Verpraet, Marc Vanden Heede, Aline Van den Weghe, Sylvie Bohez
          Voorstanders: Simon Lagrange, Sophie Delaere, Olivier Peirs, Michaël Vandemeulebroecke, Fauve Tack, Ward Baeten, Rudy Beulque, Kathleen Blauwblomme, Tony Boeckaert, Catherine De Smet, Marc Devlieger, Katrien De Waele, Yentl De Wever, Lieven Lippens, Luc Millecamps, Marc Nachtergaele, Luc Roggeman, Tania Verpraet, Marc Vanden Heede, Aline Van den Weghe, Steven Van Troys
          Resultaat: Goedgekeurd met eenparigheid van stemmen.
          Beslissing

          Artikel 1: De firma Aon Belgium bv werd reeds aangesteld als consultant in de opdracht van de verzekeringen.

          Artikel 2:
           Stad Deinze wordt aangesteld als aankoopcentrale voor deze opdracht.

          Artikel 3:
           Machtiging wordt verleend aan de selectieleidraad en daaropvolgende lastenboek voor de opdracht “Afsluiten van de volgende verzekeringscontracten: Personenverzekeringen, Verzekeringen Materiële Schade, Verzekeringen Aansprakelijkheid, Verzekeringen Auto en gezondheidszorgen”.

          Artikel 4:
           De wijze van gunning van de opdracht wordt goedgekeurd. De opdracht wordt gegund bij wijze van mededingingsprocedure met onderhandeling.

          Artikel 5:
           In geval van een juridisch geschil omtrent deze overheidsopdracht, is elk deelnemend bestuur medeverantwoordelijk en verplicht bij te dragen in het betalen van de eventuele schadevergoeding en mogelijke kosten in verhouding tot zijn aandeel in de opdracht.

          Artikel 6:
           Het vast bureau wordt belast met de verdere uitvoering van de opdracht en het besluit.

          Artikel 7:
           Een kopie van dit besluit wordt aan de aanbesteder bezorgd en aan de betrokken dienst belast met de toepassing van dit besluit.

      • Financien

        • VASTSTELLEN JAARREKENING 2024 - DEEL OCMW

          Aanwezig: Steven Van Troys, voorzitter
          Simon Lagrange, voorzitter van het vast bureau
          Sophie Delaere, Olivier Peirs, Michaël Vandemeulebroecke, Fauve Tack, leden van het vast bureau
          Ward Baeten, Rudy Beulque, Kathleen Blauwblomme, Tony Boeckaert, Catherine De Smet, Marc Devlieger, Katrien De Waele, Yentl De Wever, Lieven Lippens, Luc Millecamps, Marc Nachtergaele, Luc Roggeman, Delphine Vandenbossche, Tania Verpraet, Marc Vanden Heede, Aline Van den Weghe, leden van de raad voor maatschappelijk welzijn
          Sylvie Bohez, algemeen directeur
          Verontschuldigd: Francky De Coster, lid van het vast bureau
          Céleste Heyerick, Berkan Nalli, leden van de raad voor maatschappelijk welzijn
          Bevoegdheid
          • Artikel 78, 4° van het decreet lokaal bestuur op grond waarvan de raad voor maatschappelijk welzijn bevoegd is voor het vaststellen van de beleidsrapporten.
          • Artikel 177 van het decreet lokaal bestuur op grond waarvan de financieel directeur in volle onafhankelijkheid rapporteert aan de raden over bepaalde aangelegenheden.
          Wetten en reglementen
          • Het Decreet lokaal bestuur van 22 december 2017.
          • Het Besluit van de Vlaamse Regering van 30 maart 2018 over de beleids- en beheerscyclus van de lokale en de provinciale besturen.
          • Het Ministerieel besluit van 26 juni 2018 tot vaststelling van de modellen en de nadere voorschriften van de beleidsrapporten, de rekeningenstelsels en de digitale rapportering van de beleids- en beheerscyclus van de lokale en provinciale besturen.
          Feiten
          • De jaarrekening 2024 is een geïntegreerde jaarrekening voor de gemeente en het OCMW Zulte.
            Ze bestaat uit een verklarende nota, een beleidsevaluatie, een financiële nota en een toelichting. Er wordt ook extra documentatie toegevoegd die aan de raadsleden wordt bezorgd.
          • De rapportering van de financieel directeur volgens artikel 177 van het decreet lokaal bestuur wordt mee opgenomen in de verklarende nota van de jaarrekening omdat deze een interessante aanvulling vormt op de jaarrekening.
          • De jaarrekening wordt vastgesteld vóór 30 juni van het boekjaar dat volgt op het boekjaar waarop de rekening betrekking heeft.
          • De gemeenten en OCMW's hebben een geïntegreerde jaarrekening maar hebben hun eigen bevoegdheden voor de vaststelling ervan. 
            Zowel de gemeenteraad als de raad voor maatschappelijk welzijn moeten eerst hun eigen deel van de jaarrekening vaststellen. Daarna kan de gemeenteraad het deel van de jaarrekening dat de raad voor maatschappelijk welzijn heeft vastgesteld, goedkeuren, waardoor de jaarrekening definitief is vastgesteld.
          • Onmiddellijk na de definitieve vaststelling van de jaarrekening moet het bestuur de digitale rapportering aan het Agentschap Binnenlands Bestuur bezorgen, ofwel via het digitaal loket ofwel rechtstreeks vanuit de lokale toepassing.
          Motivatie
          • De jaarrekening 2024 sluit af met de volgende resultaten:
            • Beschikbaar budgettair resultaat: 6.524.911 euro
            • Autofinancieringsmarge: 2.572.438 euro.
          Financiële impact
          • De financiële impact blijkt uit de jaarrekening zelf.
          Bespreking
          • Het dossier is uitgebreid toegelicht door de financieel directeur op de algemene raadscommissie die plaatsvond op 19 juni 2025.
          • Lid van het vast bureau Olivier Peirs licht het agendapunt ter zitting toe.  Er wordt verwezen naar het J2 - schema (exploitatie-, investerings- en financieringssaldo) dat besproken wordt.  Het budgettair resultaat van het boekjaar bedraagt iets meer dan 500.000 euro.  Opgeteld met de voorgaande jaren brengt ons dit op een spaarpot van ruim 6,5 miljoen.  Dit bedrag moet positief zijn.  De autofinancieringsmarge landt op 2,5 miljoen euro. 
          • Raadslid Marc Devlieger stelt dat de fractie CD&V/N-VA zich onthoudt gezien de jaarrekening het gevoerde beleid van de meerderheidsfractie vertolkt.
          Publieke stemming
          Aanwezig: Steven Van Troys, Simon Lagrange, Sophie Delaere, Olivier Peirs, Michaël Vandemeulebroecke, Fauve Tack, Ward Baeten, Rudy Beulque, Kathleen Blauwblomme, Tony Boeckaert, Catherine De Smet, Marc Devlieger, Katrien De Waele, Yentl De Wever, Lieven Lippens, Luc Millecamps, Marc Nachtergaele, Luc Roggeman, Delphine Vandenbossche, Tania Verpraet, Marc Vanden Heede, Aline Van den Weghe, Sylvie Bohez
          Voorstanders: Simon Lagrange, Sophie Delaere, Olivier Peirs, Michaël Vandemeulebroecke, Fauve Tack, Rudy Beulque, Kathleen Blauwblomme, Tony Boeckaert, Katrien De Waele, Luc Roggeman, Delphine Vandenbossche, Tania Verpraet, Marc Vanden Heede, Steven Van Troys
          Onthouders: Ward Baeten, Catherine De Smet, Marc Devlieger, Yentl De Wever, Lieven Lippens, Luc Millecamps, Marc Nachtergaele, Aline Van den Weghe
          Resultaat: Met 14 stemmen voor, 8 onthoudingen
          Beslissing

          Artikel 1: De raad voor maatschappelijk welzijn stelt de jaarrekening 2024 deel OCMW vast. De jaarrekening en de verplichte documentatie worden als bijlage toegevoegd en geviseerd.

           

          Artikel 2: Overeenkomstig artikel 286 §1  3° van het decreet lokaal bestuur maakt de burgemeester het besluit en de inhoud van het beleidsrapport bekend via de webtoepassing van de gemeente binnen de 10 dagen nadat ze genomen zijn.
          Op dezelfde dag brengt de gemeente overeenkomstig artikel 330 van het decreet lokaal bestuur de toezichthoudende overheid op de hoogte.

      • Sociale zaken, welzijn en gezondheid

        • GOEDKEUREN SAMENWERKINGSOVEREENKOMST TUSSEN SOCIAAL HUIS EN DAGVERZORGINGSCENTRUM WOONZORG SINT-VINCENTIUS ZULTE

          Aanwezig: Steven Van Troys, voorzitter
          Simon Lagrange, voorzitter van het vast bureau
          Sophie Delaere, Olivier Peirs, Michaël Vandemeulebroecke, Fauve Tack, leden van het vast bureau
          Ward Baeten, Rudy Beulque, Kathleen Blauwblomme, Tony Boeckaert, Catherine De Smet, Marc Devlieger, Katrien De Waele, Yentl De Wever, Lieven Lippens, Luc Millecamps, Marc Nachtergaele, Luc Roggeman, Delphine Vandenbossche, Tania Verpraet, Marc Vanden Heede, Aline Van den Weghe, leden van de raad voor maatschappelijk welzijn
          Sylvie Bohez, algemeen directeur
          Verontschuldigd: Francky De Coster, lid van het vast bureau
          Céleste Heyerick, Berkan Nalli, leden van de raad voor maatschappelijk welzijn
          Bevoegdheid
          • Het decreet lokaal bestuur van 22 december 2017 en latere wijzigingen.
          • Artikel 77 van het decreet lokaal bestuur op grond waarvan de raad voor maatschappelijk welzijn bevoegd is.
          Wetten en reglementen
          • Omzendbrief betreffende lokaal sociaal beleid 2026-2031.
          • Het gecoördineerd tariefreglement Sociaal Huis zoals vastgesteld in de raad voor maatschappelijk welzijn van 17 december 2024.
          • Het reglement van 29 april 2025 betreffende het gebruik van de rolstoelbus door particulieren, verenigingen, scholen en voor daguitstappen door Woonzorg Sint-Vincentius.
          Feiten
          • De rolstoelbus wordt momenteel gebruikt bij ritten aangevraagd via de MinderMobielenCentrale (MMC). Een vrijwillige chauffeur van de MMC rijdt met de bus en vervoert rolstoelafhankelijke leden met deze bus. Hiervoor wordt lidgeld betaald en een kilometervergoeding, zoals bepaald door het tariefreglement van 19 december 2023.
          • Tijdens het schooljaar 2023-2024 was er ook een samenwerking met GBS De Vijf Wegen. Zij gebruikten de bus om een rolstoelafhankelijke leerling mee te laten genieten van schooluitstappen.
          • De rolstoelbus kan meer ingezet worden dan wat er op vandaag mee gebeurt binnen de MMC. Vooral de sponsors geven signalen dat ze de bus weinig zien rondrijden.
          • De eerste stap om de rolstoelbus meer in te zetten namen we in het voorjaar:
            • Op de raad voor maatschappelijk welzijn van 29 april 2025 werd reeds het reglement 'gebruik rolstoelbus door particulieren, verenigingen, scholen en voor daguitstappen door Woonzorg Sint-Vincentius' goedgekeurd waardoor we vanaf de maand mei 2025 konden starten met het verhuren van de rolstoelbus buiten het systeem van de MMC.
          • Ondertussen werd ook een andere, tweede stap, uitgewerkt: 
            • Een samenwerking met het dagverzorgingscentrum (verder genoemd: DVC) van Woonzorg Sint-Vincentius Zulte, waarvan we nu de samenwerkingsovereenkomst voorleggen (zie bijlage). 
            • Vermoedelijk half september 2025 opent het DVC van Woonzorg Sint-Vincentius Zulte. Het Sociaal Huis stelt de rolstoelbus ter beschikking van het DVC om de gebruikers van en naar het DVC te brengen.
          Motivatie
          • De samenwerking tussen het Sociaal Huis en het DVC biedt de kans aan het DVC om vervoer aan te bieden aan hun gebruikers. Op deze manier kunnen we bijdragen aan een betere mobiliteit van mensen die rolstoelafhankelijk zijn en van mensen die moeilijk van en naar het DVC geraken.
          • De sponsors van de rolstoelbus geven af en toe het signaal dat ze vinden dat de bus teveel stil staat. Door de samenwerking zal hij meer rondrijden en komen zo ook de sponsors beter in het vizier.
          Bespreking
          • Voorzitter van het vast bureau Simon Lagrange licht het agendapunt ter zitting toe. 
          Publieke stemming
          Aanwezig: Steven Van Troys, Simon Lagrange, Sophie Delaere, Olivier Peirs, Michaël Vandemeulebroecke, Fauve Tack, Ward Baeten, Rudy Beulque, Kathleen Blauwblomme, Tony Boeckaert, Catherine De Smet, Marc Devlieger, Katrien De Waele, Yentl De Wever, Lieven Lippens, Luc Millecamps, Marc Nachtergaele, Luc Roggeman, Delphine Vandenbossche, Tania Verpraet, Marc Vanden Heede, Aline Van den Weghe, Sylvie Bohez
          Voorstanders: Simon Lagrange, Sophie Delaere, Olivier Peirs, Michaël Vandemeulebroecke, Fauve Tack, Ward Baeten, Rudy Beulque, Kathleen Blauwblomme, Tony Boeckaert, Catherine De Smet, Marc Devlieger, Katrien De Waele, Yentl De Wever, Lieven Lippens, Luc Millecamps, Marc Nachtergaele, Luc Roggeman, Delphine Vandenbossche, Tania Verpraet, Marc Vanden Heede, Aline Van den Weghe, Steven Van Troys
          Resultaat: Goedgekeurd met eenparigheid van stemmen.
          Beslissing

          Artikel 1: De raad voor maatschappelijk welzijn keurt de samenwerkingsovereenkomst tussen het Sociaal Huis en het dagverzorgingscentrum Woonzorg Sint-Vincentius goed.


          SAMENWERKINGSOVEREENKOMST SOCIAAL HUIS - DAGVERZORGINGSCENTRUM WOONZORG SINT-VINCENTIUS ZULTE

          Artikel 1: OVEREENKOMST TUSSEN

          ENERZIJDS
          :

          Organisatie:                           Sociaal Huis Zulte
          Vertegenwoordigd door:          Directeur Sociaal Huis, Fanny De Langhe
                                                       Voorzitter vast bureau, Simon Lagrange
          Onderwerp:                            Ontlenen rolstoelbus
          Adres:                                   Staatsbaan 148 – 9870 Zulte
          Contactpersoon:                     Sofie Gevaert
          Telefoonnummer:                   0476 93 24 58
          Mailadres:                              mmc@ocmwzulte.be

          En

          ANDERZIJDS

          Organisatie:                           Woonzorg Sint-Vincentius vzw Zulte
          Vertegenwoordigd door:          Voorzitter, Dirk Adams
                                                       Algemeen directeur, Bart Verschelde
          Adres:                                   Pontstraat 20 – 9870 Zulte
          Contactpersoon:                     Eveline Vandenbroeke
          Telefoonnummer:                   09 388 82 59
          Mailadres:                              Eveline.VanDenBroecke@StvZulte.be


          Artikel 2: DOEL VAN DE OVEREENKOMST


          De overeenkomst heeft tot doel de voorwaarden vast te leggen waaronder het dagverzorgingscentrum Sint Vincentius Zulte (verder genoemd: de ontlener), het in artikel 2 beschreven voertuig van het Sociaal Huis Zulte, zal kunnen ontlenen.

          Artikel 3: OBJECT VAN DE OVEREENKOMST

          Het object van de overeenkomst is de rolstoelbus Fiat Ducato met nummerplaat: 1-WMD-391.
          Naast de zitplaats voor de chauffeur, zijn er nog 5 bijkomende zitplaatsen en is er ruimte voor 1 rolstoel.

          Het Sociaal Huis voorziet geen chauffeur.

          Artikel 4: DOELGROEP

          Gebruiker zijn van het dagverzorgingscentrum Sint-Vincentius Zulte.

          Artikel 5: GEBRUIK VAN HET VOERTUIG

          Het Sociaal Huis Zulte is de eigenaar en hoofdgebruiker van het voertuig. Het Sociaal Huis zal het voertuig uitlenen, tegen de in deze overeenkomst vastgelegde voorwaarden.

          De ontlener is verantwoordelijk voor het voertuig tijdens de duur van de ontlening, met uitzondering van de aspecten benoemd onder artikel 5.
          De ontlener gaat ‘als goede huisvader’ om met het voertuig én neemt steeds de geldende verkeersregels in acht.

          Artikel 6: VERZEKERING/VERKEERSBELASTING/PERIODIEK ONDERHOUD/KEURING

          Het Sociaal Huis Zulte staat in voor:

          • De verzekering van het voertuig.
          • De aangifte en tijdige betaling van de verkeersbelasting.
          • De uitvoering van het periodiek onderhoud.
          • De uitvoering van de verplichte keuring.


          Artikel 7: TE BETALEN VERGOEDINGEN

          De ontlener betaalt een kilometervergoeding van 0,50 euro[1] per kilometer.

          De factuur wordt maandelijks, via mail, verstuurd naar:

          Naam: Woonzorg Sint-Vincentius vzw

          Adres: Pontstraat 20 – 9870 Zulte

          Ondernemingsnummer: 0448.633.413

          Mailadres: info@stvzulte.be

          De rittenlijst wordt als detail bijgevoegd bij de maandelijkse factuur van de kilometervergoeding.


          Artikel 8: OPHALEN EN TERUGBRENGEN VAN HET VOERTUIG

          Ophalen en terugbrengen van het voertuig

          De ontlener is verantwoordelijk voor het ophalen en terugbrengen van het voertuig.

          Het voertuig wordt gebruikt door het dagverzorgingscentrum (DVC) Sint-Vincentius Zulte op werkdagen (uitgez. officiële feestdagen):

          • ’s morgens van 7.30 uur tot 9.00 uur
          • ’s avonds van 16.30 uur tot 18.00 uur

          Het voertuig wordt telkens terug gebracht naar de standplaats, vermeld in onderstaande tabel:

          Werkdag

           

          Standplaats na ochtendrit

          Standplaats na avondrit

          Maandag

           

          Parking tegenover Sociaal Huis

          Parking DVC

          Dinsdag

           

          Parking tegenover Sociaal Huis

          Parking DVC

          Woensdag

           

          Parking tegenover Sociaal Huis

          Parking DVC

          Donderdag

           

          Parking tegenover Sociaal Huis

          Parking DVC

          Vrijdag

           

          Parking tegenover Sociaal Huis

          Parking tegenover Sociaal Huis

          Bijkomende ontlening op een avond in de week

          Als het voertuig bijkomend verhuurd wordt door het Sociaal Huis op een maandag, dinsdag, woensdag of donderdag na 18 uur, verwittigt het Sociaal Huis het DVC zodat het voertuig door het DVC geplaatst wordt op de parking tegenover het Sociaal Huis.

          Het voertuig wordt door de betrokken partijen telkens in propere staat terug gebracht.

          De sleutel mag worden bijgehouden door de ontlener.


          Artikel 9: PRAKTISCHE AFSPRAKEN

          Rittenlijst
          De coördinator Zorg van het Sociaal Huis zorgt dat er maandelijks een rittenlijst aanwezig is in het voertuig.

          De ontlener is verantwoordelijk voor de correcte registratie van de gegevens op deze rittenlijst.

          Deze rittenlijst wordt als detail bijgevoegd bij de maandelijkse factuur van de kilometervergoeding.


          Tanken
          De ontlener is verantwoordelijk voor het tanken van het voertuig en dit vanaf het moment dat de tank 3/4de leeg is.

          Op vrijdag dient het voertuig steeds volgetankt te worden vooraleer het voertuig wordt geparkeerd aan het Sociaal Huis.

          Indien het voertuig wordt geparkeerd aan het Sociaal Huis, zoals omschreven in artikel 7, “Bijkomende ontlening op een avond in de week”, wordt gevraagd aan het DVC om het voertuig vol te tanken.

          Het voertuig rijdt op Diesel en Ad Blue. Er wordt via een beschikbare tankkaart (bevindt zich in het handschoenkastje van de rolstoelbus – pincode 6202), getankt bij Maes (Centrumstraat 82, 9870 Olsene). Dit tot er terug een volle tank is.
          Het ticket van de tankbeurt wordt bij de rittenlijst in het mapje gestopt.

          Het Sociaal Huis oefent hier steekproefsgewijs controles op uit.

          Artikel 10: SCHADE

          Verzekeringen op het voertuig:

          • Burgerlijke aansprakelijkheid
          • Rechtsbijstand
          • Bestuurdersverzekering
          • Waarborg Bijstand

          De ontlener is verplicht elke schade onmiddellijk, telefonisch, te melden aan het Sociaal Huis (contactpersoon zie boven). Dit via het nummer: 0476 93 24 58.

          Bij pech/ongeval kan de Waarborg Bijstand worden gecontacteerd via het nummer van P&V verzekeringen: 02 229 00 11.

          Deze dienst kan het voertuig herstellen, takelen en staat in voor de eventuele repatriëring van alle inzittenden van het voertuig. Bij contact met P&V zeker vermelden dat er iemand in een rolstoel aanwezig is.

          De ontlener repareert het voertuig nooit zelf.

          De contractuele vrijstelling in burgerlijke aansprakelijkheid (bij schade aan derden) van 750 euro, is steeds ten laste van de ontlener.

          Onderstaande schade is volledig ten laste van de ontlener:

          • Een schadegeval zonder derde partij.
          • Een schadegeval veroorzaakt onder invloed (alcohol, drugs).
          • Een schadegeval veroorzaakt door een bestuurder die niet voldoet aan de wettelijke en reglementaire voorwaarden om het voertuig te besturen.
          • Een deelname aan snelheids- of behendigheidsrit of -wedstrijd.
          • Verzuim en/of het niet verlenen van de correcte medewerking na een schadegeval.

          Artikel 11: BEKEURINGEN

          Alle bekeuringen zijn voor rekening van de ontlener indien deze de overtreder is.

          Als het voertuig in beslag wordt genomen of verbeurd wordt verklaard door iets wat de ontlener heeft gedaan of nagelaten, moet de ontlener het Sociaal Huis schadeloos stellen. Een uitzondering is, als het voertuig in beslag wordt genomen of verbeurd wordt verklaard doordat het niet voldoet aan de wettelijke eisen voor de technische staat van het voertuig.

          Artikel 12: AANVANG, DUUR EN ONDERTEKENING VAN DE OVEREENKOMST

          De overeenkomst tussen de ontlener en het Sociaal Huis gaat in op ……………………………….. en heeft een duur van 1 jaar en wordt daarna stilzwijgend verlengd. Partijen hebben de mogelijkheid om, vanaf de startdatum van de overeenkomst, de overeenkomst op te zeggen mits het respecteren van een opzegtermijn van 3 maand. De opzeg dient schriftelijk te gebeuren, gericht aan de partijen vermeld in artikel 1.

          Opgemaakt te Zulte op ………………………………, in twee exemplaren.
          Iedere partij erkent een exemplaar te hebben ontvangen.


          De ontlener van het voertuig verklaart op eer dat de aangestelde chauffeur(s):

          • In het bezit zijn van een geldig rijbewijs.
          • Medisch rijgeschikt zijn.
          • Het voertuig wettelijk mogen besturen.
          • Geen veroordelingen hebben voor het rijden onder invloed in de voorbije vijf jaar.
          • Niet verantwoordelijk zijn voor een zwaar verkeersongeval in de afgelopen vijf jaar.

          De ontlener van het voertuig verklaart op eer dat volgende documenten van de aangestelde chauffeur(s) aanwezig zijn bij de verantwoordelijke van het DVC:

          • Kopie ID-kaart
          • Kopie rijbewijs


          [1] Deze kilometervergoeding kan aangepast worden bij schommelingen in de brandstofprijzen.



          Artikel 2:
          De samenwerkingsovereenkomst gaat in van zodra het dagverzorgingscentrum Woonzorg Sint-Vincentius de deuren opent.


          Artikel 3: De voorzitter van het vast bureau maakt via de webtoepassing van de gemeente dit besluit bekend overeenkomstig artikel 285 §2. 
          In uitvoering van artikel 330 van het decreet lokaal bestuur brengt de gemeente, op dezelfde dag als de bekendmaking van de besluiten op de webtoepassing van de gemeente, de toezichthoudende overheid op de hoogte van de bekendmaking hiervan.

      • Kinderopvang

        • AANPASSEN HUISHOUDELIJK REGLEMENT INITIATIEF BUITENSCHOOLSE KINDEROPVANG (IBO)

          Aanwezig: Steven Van Troys, voorzitter
          Simon Lagrange, voorzitter van het vast bureau
          Sophie Delaere, Olivier Peirs, Michaël Vandemeulebroecke, Fauve Tack, leden van het vast bureau
          Ward Baeten, Rudy Beulque, Kathleen Blauwblomme, Tony Boeckaert, Catherine De Smet, Marc Devlieger, Katrien De Waele, Yentl De Wever, Lieven Lippens, Luc Millecamps, Marc Nachtergaele, Luc Roggeman, Delphine Vandenbossche, Tania Verpraet, Marc Vanden Heede, Aline Van den Weghe, leden van de raad voor maatschappelijk welzijn
          Sylvie Bohez, algemeen directeur
          Verontschuldigd: Francky De Coster, lid van het vast bureau
          Céleste Heyerick, Berkan Nalli, leden van de raad voor maatschappelijk welzijn
          Bevoegdheid
          • Artikel 78, 3° van het decreet lokaal bestuur op grond waarvan de raad voor maatschappelijk welzijn bevoegd is voor het vaststellen van reglementen.
          Wetten en reglementen
          • Het besluit van de raad voor maatschappelijk welzijn van 27 juni 2023 houdende vaststelling van het huishoudelijk reglement van het Initiatief Buitenschoolse Kinderopvang.
          Feiten
          • Het huishoudelijk reglement wordt aangepast aan de vernieuwde wetgeving (decreet Buitenschoolse Opvang en Activiteiten) en richtlijnen van Opgroeien.
          • Vanaf 1 september 2025 verandert het besturingssysteem van Tjek naar I-active. Het huishoudelijk reglement wordt aangepast volgens de nieuwe manier van werken. Alle kindinfo die nu op de papieren inlichtingenfiche stond, komt nu in I-active, rechtstreeks toegankelijk voor en aanpasbaar (bij wijzigingen) door de ouder. 
          • Onduidelijkheden in afspraken rond voeding worden weggewerkt. De klemtoon ligt hierbij op het stimuleren van gezonde voeding.
          • Er werd een nieuw stappenplan opgesteld met richtlijnen hoe kinderen administratief ingeschreven moeten worden in de IBO en hoe opvang dient gereserveerd te worden op schoolvrije- en vakantiedagen. Er is de mogelijkheid om hulp te krijgen bij het opmaken van een administratief dossier voor wie niet pc-vaardig is.
          • Er werd verduidelijkt dat het (blijvend) verwacht wordt dat ouders aanwezig blijven tijdens een wenmoment. Dit is niet nieuw, dit wordt al van bij de start zo toegepast, maar stond niet duidelijk vermeld in het HHR. 
          • De afspraken rond ziekte, toedienen van medicatie en luizenbeleid werden aangepast aan de huidige richtlijnen en regelgeving.
          • Rubriek 'prijsbeleid' werd aangepast op basis van eerder genomen beslissingen van VB: 
            • zonnecrème is niet meer ten laste van de ouders maar wordt voorzien door de opvang (inbegrepen in de prijs), zoals eerder beslist door het vast bureau. Voorheen moest elke ouder een eigen fles meebrengen, wat heel vaak vergeten werd. Kinderen konden dan niet buiten spelen of zonder afdoende bescherming. Flessen vervielen in tijd of naam verdween op de fles. Dit was niet handig, want nam veel tijd in beslag. 
            • korting voor pleegzorg wordt opgenomen (50%)
          Motivatie
          • Het huishoudelijk reglement wordt aangepast aan de nieuwe werkwijze van het nieuwe besturingsprogramma.
          • De ouders krijgen via het reglement een correct en geactualiseerd beeld over de manier van werken in de IBO.
          Bespreking
          • Lid van het vast bureau Fauve Tack licht het agendapunt ter zitting toe.
          • Raadslid Ward Baeten vraagt of voldoende publiciteit gebeurt m.b.t. de korting pleegzorg.  
            Schepen Fauve Tack stelt dat Pleegzorg Vlaanderen dit verder communiceert naar de doelgroep.  
            Raadslid Ward Baeten pleit voor een algemene communicatie, niet alleen naar de betrokken doelgroep.
            In de week van de pleegzorg neemt de schepen dit mee in de algemene communicatie.
          Publieke stemming
          Aanwezig: Steven Van Troys, Simon Lagrange, Sophie Delaere, Olivier Peirs, Michaël Vandemeulebroecke, Fauve Tack, Ward Baeten, Rudy Beulque, Kathleen Blauwblomme, Tony Boeckaert, Catherine De Smet, Marc Devlieger, Katrien De Waele, Yentl De Wever, Lieven Lippens, Luc Millecamps, Marc Nachtergaele, Luc Roggeman, Delphine Vandenbossche, Tania Verpraet, Marc Vanden Heede, Aline Van den Weghe, Sylvie Bohez
          Voorstanders: Simon Lagrange, Sophie Delaere, Olivier Peirs, Michaël Vandemeulebroecke, Fauve Tack, Ward Baeten, Rudy Beulque, Kathleen Blauwblomme, Tony Boeckaert, Catherine De Smet, Marc Devlieger, Katrien De Waele, Yentl De Wever, Lieven Lippens, Luc Millecamps, Marc Nachtergaele, Luc Roggeman, Delphine Vandenbossche, Tania Verpraet, Marc Vanden Heede, Aline Van den Weghe, Steven Van Troys
          Resultaat: Goedgekeurd met eenparigheid van stemmen.
          Beslissing

          Artikel 1: De raad voor maatschappelijk welzijn keurt het aangepast huishoudelijk reglement van het Initiatief Buitenschoolse Kinderopvang goed (IBO). Het reglement wordt als bijlage bij dit besluit geviseerd. 

           

          Artikel 2: Het reglement treedt in werking op 1 september 2025.

           

          Artikel 3: Het reglement vervangt het huishoudelijk reglement Initiatief Buitenschoolse Opvang van de raad voor maatschappelijk welzijn van 27 juni 2023 dat wordt opgeheven met ingang van 1 september 2025.

           

          Artikel 4: De voorzitter van het vast bureau maakt het reglement via de webtoepassing van de gemeente bekend overeenkomstig artikel 285 §2 en artikel 286 §2.

          In uitvoering van artikel 330 van het decreet lokaal bestuur brengt het openbaar centrum voor maatschappelijk welzijn op dezelfde dag als de bekendmaking van de besluiten op de webtoepassing van de gemeente, de toezichthoudende overheid op de hoogte van de bekendmaking ervan.

    • Extra

      • Allerlei

        • BIJKOMEND AGENDAPUNT AANGEBRACHT DOOR RAADSLID YENTL DE WEVER I.V.M. AANPASSING PROCEDURE BESLISSINGEN BIJZONDER COMITÉ VOOR DE SOCIALE DIENST – INVOERING AFHALING BESLISSINGSBRIEVEN DOOR CLIËNTEN

          Aanwezig: Steven Van Troys, voorzitter
          Simon Lagrange, voorzitter van het vast bureau
          Sophie Delaere, Olivier Peirs, Michaël Vandemeulebroecke, Fauve Tack, leden van het vast bureau
          Ward Baeten, Rudy Beulque, Kathleen Blauwblomme, Tony Boeckaert, Catherine De Smet, Marc Devlieger, Katrien De Waele, Yentl De Wever, Lieven Lippens, Luc Millecamps, Marc Nachtergaele, Luc Roggeman, Delphine Vandenbossche, Tania Verpraet, Marc Vanden Heede, Aline Van den Weghe, leden van de raad voor maatschappelijk welzijn
          Sylvie Bohez, algemeen directeur
          Verontschuldigd: Francky De Coster, lid van het vast bureau
          Céleste Heyerick, Berkan Nalli, leden van de raad voor maatschappelijk welzijn
          Wetten en reglementen
          • Artikel 21 van het decreet lokaal bestuur op grond waarvan de raadsleden uiterlijk vijf dagen vóór de vergadering punten aan de agenda van de raad voor maatschappelijk welzijn kunnen toevoegen. Hiertoe bezorgen ze hun toegelicht voorstel van beslissing aan de algemeen directeur, die de voorstellen aan de voorzitter van de raad voor maatschappelijk welzijn bezorgt.
          • Artikel 3 van het huishoudelijk reglement van de raad voor maatschappelijk welzijn, goedgekeurd in de raad van maatschappelijk welzijn van 22 januari 2019.
          Feiten
          • Toelichting: 

            Tijdens de raad voor maatschappelijk welzijn willen we aandacht vragen voor de huidige procedure rond de beslissingen van het Bijzonder Comité voor de Sociale Dienst (BCSD) aan leeflooncliënten. Op dit moment worden deze beslissingen systematisch via aangetekende brief verzonden naar de cliënten.

            Uit opgevraagde cijfers blijkt dat dit een aanzienlijke kost met zich meebrengt. In de periode januari tot en met maart 2025 werden in Zulte reeds 254 aangetekende zendingen verstuurd, waarvan een piek van ongeveer 70% van de zendingen die direct verband houdt met beslissingen van het BCSD. De kostprijs voor deze aangetekende zendingen bedroeg in deze periode 2.378,76 euro, wat neerkomt op een gemiddelde kost van 9,37 euro per zending.

            Uit manuele tellingen van februari en maart blijkt bovendien dat niet alle aangetekende brieven effectief worden afgehaald. Van de 159 zendingen in die maanden, werden er 31 teruggestuurd. Dit is niet alleen een inefficiënte besteding van gemeentelijke middelen, maar roept ook vragen op over de betrokkenheid van sommige leefloonaanvragers bij hun eigen dossier.

            Een andere gemeente, zoals Merchtem, heeft reeds een alternatieve procedure ingevoerd waarbij cliënten verplicht worden hun beslissingsbrief persoonlijk af te halen bij het OCMW. Deze aanpak leidt tot kostenbesparing, verhoogt de betrokkenheid van cliënten en biedt meer controle over de correcte kennisname van beslissingen. De wettelijkheid van deze procedure werd bovendien bevestigd door de bevoegde Vlaamse minister.

            Gezien de stijgende druk op de sociale diensten en de nood aan efficiënte besteding van middelen, stellen wij voor om te onderzoeken of een gelijkaardige werkwijze ook in Zulte kan worden ingevoerd.

           
          • Voorstel tot besluit: 

            De gemeenteraad van Zulte beslist:

            1. Het college van burgemeester en schepenen opdracht te geven om, in overleg met het OCMW en het Bijzonder Comité voor de Sociale Dienst, te onderzoeken hoe de procedure van de beslissingen kan worden aangepast, met als uitgangspunt dat leeflooncliënten hun beslissingsbrief persoonlijk dienen af te halen bij het Sociaal Huis.
            2. Hierbij rekening te houden met uitzonderingen voor bijvoorbeeld hoogzwangere vrouwen, personen met ernstige mobiliteitsproblemen en studenten tijdens examenperiodes.
            3. De gemeenteraad te informeren over de resultaten van dit onderzoek en een voorstel tot reglementswijziging voor te leggen.
          Motivatie
          • Voorzitter van het vast bureau Simon Lagrange stelt dat dit grondig besproken werd.  De wettelijkheid werd daadwerkelijk recent bevestigd.  De vraag rijst of het wenselijk is.  Dit is geen eenvoudig thema.  Advies werd gevraagd aan de dienst Financiële & Sociale Hulp.  Er werd ook contact opgenomen met het OCMW van Merchtem.  
            Het advies is dat de huidige procedure heel veel voordelen heeft nl. vlot, efficiënt, duidelijk & overzichtelijk voor opvolging.  De vrees bestaat dat dit in het gedrang komt.  Er komt veel administratie & opvolging bij (verwerking van beslissingen (in de kantlijn: in Merchtem enkel voor positieve beslissingen, dus 2 stromen), afhaling in het onthaal,...).  
            De winst in de portkosten zal opgaan in meerwerk voor de verwerking en opvolging.  
            In de fractie werd dit verder besproken, ook met de leden van het bijzonder comité voor de sociale dienst.  De conclusie is dat de goede en vlotte werking van de dienst het belangrijkste is.  De capaciteit wordt op vandaag reeds maximaal benut.  Er wordt geopteerd om de huidige werkwijze te behouden. De e-box kan ook ingeschakeld worden indien opportuun.  
          • Raadslid Luc Roggeman vindt vooral de grotere betrokkenheid van de leeflooncliënten belangrijk in het agendapunt van raadslid Yentl De Wever.  
          • Raadslid Yentl De Wever stelt dat het meer werk is op korte termijn maar misschien wel rendeert op langere termijn (indien de cliënten het gewoon worden).  Hij is van oordeel dat dit een win-win situatie is.  Hij pleit verder voor zijn voorstel.
          • Raadslid Marc Devlieger stelt dat de stem van de (individuele) cliënt nu niet gehoord wordt.  Dit is jammer. Wat wil hij/zij?
          • Voorzitter van het vast bureau Simon Lagrange stelt dat de voordelen voor het behoud van de werking niet uit de lucht gegrepen zijn.  In Merchtem werd gesteld dat veel brieven niet afgehaald worden.  Het zijn ook alleen de positieve brieven die op deze manier verwerkt worden.  De betrokkenheid stijgt dus niet exponentieel.  
            De voorzitter van het vast bureau stelt dat het een belangrijke opdracht is om met de middelen/capaciteit waarover de organisatie beschikt, in te zetten op de kerntaak van de dienst.  
          • Raadslid Ward Baeten vraagt of het debat ook eens gevoerd kan worden in het bijzonder comité voor de sociale dienst. 
          • Voorzitter van het vast bureau Simon Lagrange respecteert de vraag van raadslid Yentl De Wever om dit in de raad te bespreken.  Dit is het standpunt van de bestuursmeerderheid. 

          • De voorzitter roept op tot stemming over het bijkomend agendapunt met name de vraag om de procedure van afhaling aan te passen zoals door raadslid Yentl De Wever hierboven voorgesteld.
            CD&V/N-VA en VLAAMS BELANG stemmen vóór (de aanpassing van de procedure).
            Open Zulte stemt tegen (de aanpassing van de procedure). 
          Publieke stemming
          Aanwezig: Steven Van Troys, Simon Lagrange, Sophie Delaere, Olivier Peirs, Michaël Vandemeulebroecke, Fauve Tack, Ward Baeten, Rudy Beulque, Kathleen Blauwblomme, Tony Boeckaert, Catherine De Smet, Marc Devlieger, Katrien De Waele, Yentl De Wever, Lieven Lippens, Luc Millecamps, Marc Nachtergaele, Luc Roggeman, Delphine Vandenbossche, Tania Verpraet, Marc Vanden Heede, Aline Van den Weghe, Sylvie Bohez
          Voorstanders: Ward Baeten, Catherine De Smet, Marc Devlieger, Yentl De Wever, Lieven Lippens, Luc Millecamps, Marc Nachtergaele, Luc Roggeman, Aline Van den Weghe
          Tegenstanders: Simon Lagrange, Sophie Delaere, Olivier Peirs, Michaël Vandemeulebroecke, Fauve Tack, Rudy Beulque, Kathleen Blauwblomme, Tony Boeckaert, Katrien De Waele, Delphine Vandenbossche, Tania Verpraet, Marc Vanden Heede, Steven Van Troys
          Resultaat: Met 9 stemmen voor, 13 stemmen tegen
          Beslissing

          Enig artikel: Het voorstel van besluit ingediend door raadslid Yentl De Wever met name: 

          1. Het college van burgemeester en schepenen opdracht te geven om, in overleg met het OCMW en het Bijzonder Comité voor de Sociale Dienst, te onderzoeken hoe de procedure van de beslissingen kan worden aangepast, met als uitgangspunt dat leeflooncliënten hun beslissingsbrief persoonlijk dienen af te halen bij het Sociaal Huis.
          2. Hierbij rekening te houden met uitzonderingen voor bijvoorbeeld hoogzwangere vrouwen, personen met ernstige mobiliteitsproblemen en studenten tijdens examenperiodes.
          3. De gemeenteraad te informeren over de resultaten van dit onderzoek en een voorstel tot reglementswijziging voor te leggen.

          is verworpen.  De actuele werkwijze blijft behouden. 

Namens RAAD VOOR MAATSCHAPPELIJK WELZIJN,

Sylvie Bohez
algemeen directeur

Steven Van Troys
voorzitter