Terug
Gepubliceerd op 04/03/2025

Notulen  RAAD VOOR MAATSCHAPPELIJK WELZIJN

di 25/02/2025 - 19:30 Gemeentehuis
Aanwezig: Steven Van Troys, voorzitter
Simon Lagrange, voorzitter van het vast bureau
Sophie Delaere, Olivier Peirs, Michaël Vandemeulebroecke, Fauve Tack, Francky De Coster, leden van het vast bureau
Ward Baeten, Rudy Beulque, Kathleen Blauwblomme, Tony Boeckaert, Catherine De Smet, Marc Devlieger, Katrien De Waele, Yentl De Wever, Céleste Heyerick, Lieven Lippens, Luc Millecamps, Marc Nachtergaele, Berkan Nalli, Luc Roggeman, Delphine Vandenbossche, Tania Verpraet, Marc Vanden Heede, Aline Van den Weghe, leden van de raad voor maatschappelijk welzijn
Sofie Tremmerie, wnd. algemeen directeur
Verontschuldigd: Sylvie Bohez, algemeen directeur
  • Openbaar

    • Normaal

      • Algemeen beleid

        • GOEDKEUREN VAN DE NOTULEN EN HET ZITTINGSVERSLAG VAN DE RAAD VOOR MAATSCHAPPELIJK WELZIJN VAN 28 JANUARI 2025

          Aanwezig: Steven Van Troys, voorzitter
          Simon Lagrange, voorzitter van het vast bureau
          Sophie Delaere, Olivier Peirs, Michaël Vandemeulebroecke, Fauve Tack, Francky De Coster, leden van het vast bureau
          Ward Baeten, Rudy Beulque, Kathleen Blauwblomme, Tony Boeckaert, Catherine De Smet, Marc Devlieger, Katrien De Waele, Yentl De Wever, Céleste Heyerick, Luc Millecamps, Marc Nachtergaele, Berkan Nalli, Luc Roggeman, Delphine Vandenbossche, Tania Verpraet, Marc Vanden Heede, Aline Van den Weghe, leden van de raad voor maatschappelijk welzijn
          Sofie Tremmerie, wnd. algemeen directeur
          Verontschuldigd: Sylvie Bohez, algemeen directeur
          Afwezig: Lieven Lippens, lid van de raad voor maatschappelijk welzijn
          Bevoegdheid
          • Artikel 277 §1 van het decreet lokaal bestuur stelt dat de algemeen directeur de vergaderingen van de gemeenteraad en de raad voor maatschappelijk welzijn bijwoont en verantwoordelijk is voor het opstellen en bewaren van de notulen en het zittingsverslag ervan. 
          Wetten en reglementen
          • Artikel 278 van het decreet lokaal bestuur stelt dat de notulen van de vergaderingen in chronologische volgorde de beslissingen en het resultaat van de stemming vermelden. De zittingsverslagen vermelden daarenboven de essentie van de tussenkomsten en van de mondeling en schriftelijk gestelde vragen en antwoorden. Als de raden een aangelegenheid in besloten zitting behandelen, vermelden de notulen alleen de beslissingen en wordt er geen zittingsverslag opgesteld.
          • Artikel 32 en artikel 74 van het decreet lokaal bestuur stellen dat de notulen en het zittingsverslag van de vorige vergadering ten minste 8 dagen voor de dag van de vergadering ter beschikking gesteld worden van de raadsleden.
            Elk raadslid heeft het recht tijdens de vergadering opmerkingen te maken over de redactie van de notulen en het zittingsverslag van de vorige vergadering. 
            Als die opmerkingen door de raad worden aangenomen, worden de notulen en het zittingsverslag in die zin aangepast.
            Als er geen opmerkingen worden gemaakt over de notulen en over het zittingsverslag van de vorige vergadering, worden de notulen en het zittingsverslag als goedgekeurd beschouwd.
          • De notulen en het zittingsverslag van de raden worden, na goedkeuring, door resp. de voorzitter en door de algemeen directeur ondertekend.
          Feiten
          • De ontwerpnotulen en het ontwerpzittingsverslag zijn meegestuurd met de agenda van de volgende vergadering.
          Motivatie
          • Er werden geen opmerkingen noch bezwaren geformuleerd m.b.t. de inhoud van de notulen en het zittingsverslag.
          Publieke stemming
          Aanwezig: Steven Van Troys, Simon Lagrange, Sophie Delaere, Olivier Peirs, Michaël Vandemeulebroecke, Fauve Tack, Francky De Coster, Ward Baeten, Rudy Beulque, Kathleen Blauwblomme, Tony Boeckaert, Catherine De Smet, Marc Devlieger, Katrien De Waele, Yentl De Wever, Céleste Heyerick, Luc Millecamps, Marc Nachtergaele, Berkan Nalli, Luc Roggeman, Delphine Vandenbossche, Tania Verpraet, Marc Vanden Heede, Aline Van den Weghe, Sofie Tremmerie
          Voorstanders: Simon Lagrange, Sophie Delaere, Olivier Peirs, Michaël Vandemeulebroecke, Fauve Tack, Francky De Coster, Ward Baeten, Rudy Beulque, Kathleen Blauwblomme, Tony Boeckaert, Catherine De Smet, Marc Devlieger, Katrien De Waele, Yentl De Wever, Céleste Heyerick, Lieven Lippens, Luc Millecamps, Marc Nachtergaele, Berkan Nalli, Luc Roggeman, Delphine Vandenbossche, Tania Verpraet, Marc Vanden Heede, Aline Van den Weghe, Steven Van Troys
          Resultaat: Goedgekeurd met eenparigheid van stemmen.
          Beslissing

          Enig artikel: De notulen en het zittingsverslag van de raad voor maatschappelijk welzijn van 28 januari 2025 worden goedgekeurd. 

      • Patrimonium

        • GOEDKEUREN AANGEPAST REGLEMENT BEJAARDENWONING

          Aanwezig: Steven Van Troys, voorzitter
          Simon Lagrange, voorzitter van het vast bureau
          Sophie Delaere, Olivier Peirs, Michaël Vandemeulebroecke, Fauve Tack, Francky De Coster, leden van het vast bureau
          Ward Baeten, Rudy Beulque, Kathleen Blauwblomme, Tony Boeckaert, Catherine De Smet, Marc Devlieger, Katrien De Waele, Yentl De Wever, Céleste Heyerick, Luc Millecamps, Marc Nachtergaele, Berkan Nalli, Luc Roggeman, Delphine Vandenbossche, Tania Verpraet, Marc Vanden Heede, Aline Van den Weghe, leden van de raad voor maatschappelijk welzijn
          Sofie Tremmerie, wnd. algemeen directeur
          Verontschuldigd: Sylvie Bohez, algemeen directeur
          Afwezig: Lieven Lippens, lid van de raad voor maatschappelijk welzijn
          Bevoegdheid
          • Artikel 78 van het decreet lokaal bestuur op grond waarvan de raad voor maatschappelijk welzijn bevoegd is voor het vaststellen van reglementen.
          Wetten en reglementen
          • De organieke wet betreffende de openbare centra voor maatschappelijk welzijn van 8 juli 1976, zoals aangepast tot op heden.
          • Het decreet lokaal bestuur van 22 december 2017 en latere wijzigingen.
          • Het besluit van de raad voor maatschappelijk welzijn d.d. 11 december 2018 houdende goedkeuren reglement bejaardenwoning en bijhorende huurovereenkomsten.
          Feiten
          • Het Sociaal Huis verhuurt bejaardenwoningen volgens een reglement dat werd opgemaakt in 2018.
          • Hierin werd gesteld dat een toewijs enkel kan aan volgende doelgroep: 
            • De bejaardenwoningen richten zich tot ouderen vanaf 65 jaar die inwoner zijn van Zulte en een onaangepaste woning (al dan niet in eigendom) betrekken. 
            • De kandidaat-huurders kunnen zowel alleenstaanden als echtparen zijn (waarvan minimum één persoon voldoet aan de leeftijd van 65 jaar).
          • In het verleden werden we meermaals met situaties geconfronteerd, waarbij de doelgroepbepaling een struikelblok was om aan mensen een gepaste huisvesting te kunnen geven. (vb: een alleenstaande van 62 jaar, met een beperkt inkomen die op korte termijn een onaangepaste woning dient te verlaten en die een medische problematiek kent).
          • Om in uitzondering toch een toekenning aan deze personen te kunnen geven, wordt gevraagd om het reglement met volgende passage aan te passen (artikel 4): Wanneer er bijzondere omstandigheden van sociale aard zijn die te motiveren zijn op basis van een sociaal verslag, kan er uitzonderlijk afgeweken worden van de leeftijdsvoorwaarde van 65 jaar en van de rangschikking op de wachtlijst.
          • Tevens werd artikel 7 met volgende passage aangevuld: De verantwoordelijke gaat op huisbezoek bij de kandidaat-huurder en maakt een sociaal verslag op, waaruit de onaangepastheid van de huidige woning (of in uitzondering de bijzondere omstandigheden van sociale aard) blijkt.
          • In het reglement werden de huurprijzen anno 2025 opgenomen waardoor artikel 5 als volgt wijzigde: De huurprijs anno 2025 voor een bejaardenwoning bedraagt 205,47 euro/maand en voor een garage is dit 44,38 euro/maand.
          • Aangezien er naast de doelgroep ook uitzonderingen (sociale aard) mogelijk zijn, werd in artikel 6 de woorden 'de doelgroep' vervangen door 'de voorwaarden'. Hierdoor komen we tot volgende passage: Wanneer iemand aan de voorwaarden voldoet, kan deze zich laten inschrijven op de wachtlijst bij de verantwoordelijke van de dienst Sociale Huisvesting.
          • Oorspronkelijk werd er elk even jaar een actualisatie van de wachtlijst voorzien. Door omstandigheden gebeurt dit soms op een ander tijdstip om bijvoorbeeld een duidelijker beeld te krijgen wanneer er verschillende toewijzen zijn. Vandaar dat de 'elk even jaar' vervangen werd door 'op regelmatige basis'. Hierdoor komen we tot volgende passage in artikel 6: Op regelmatige basis is er een actualisatie van de wachtlijst waarbij de kandidaat-huurders hun hoogdringendheid kunnen kenbaar maken. Tussentijds kunnen ze dit ook steeds laten wijzigen.
          • In bijlage werd zowel de huidige reglementering alsook het voorstel tot nieuwe reglementering toegevoegd.
          Motivatie
          • De aanvulling in het reglement biedt de mogelijkheid om in bijzondere omstandigheden van sociale aard af te wijken van de standaardregels. 
          • Dit kan enkel mits een gemotiveerd sociaal verslag en met goedkeuring van de leden van het bijzonder comité voor de sociale dienst.
          • In het reglement werden de huurprijzen anno 2025 opgenomen.
          • Aangezien de actualisatie niet elke keer in het even jaar wordt uitgevoerd, werd dit gecorrigeerd in het desbetreffende artikel.
          Bespreking
          • Voorzitter van het bijzonder comité voor de sociale dienst Francky De Coster licht het agendapunt ter zitting toe.
          Publieke stemming
          Aanwezig: Steven Van Troys, Simon Lagrange, Sophie Delaere, Olivier Peirs, Michaël Vandemeulebroecke, Fauve Tack, Francky De Coster, Ward Baeten, Rudy Beulque, Kathleen Blauwblomme, Tony Boeckaert, Catherine De Smet, Marc Devlieger, Katrien De Waele, Yentl De Wever, Céleste Heyerick, Luc Millecamps, Marc Nachtergaele, Berkan Nalli, Luc Roggeman, Delphine Vandenbossche, Tania Verpraet, Marc Vanden Heede, Aline Van den Weghe, Sofie Tremmerie
          Voorstanders: Simon Lagrange, Sophie Delaere, Olivier Peirs, Michaël Vandemeulebroecke, Fauve Tack, Francky De Coster, Ward Baeten, Rudy Beulque, Kathleen Blauwblomme, Tony Boeckaert, Catherine De Smet, Marc Devlieger, Katrien De Waele, Yentl De Wever, Céleste Heyerick, Lieven Lippens, Luc Millecamps, Marc Nachtergaele, Berkan Nalli, Luc Roggeman, Delphine Vandenbossche, Tania Verpraet, Marc Vanden Heede, Aline Van den Weghe, Steven Van Troys
          Resultaat: Goedgekeurd met eenparigheid van stemmen.
          Beslissing

          Artikel 1: De raad voor maatschappelijk welzijn keurt het aangepast reglement bejaardenwoning goed met ingang van 1 maart 2025:

           


          1.    Doelstelling

          Het Sociaal Huis Zulte biedt aangepaste huisvesting voor senioren aan om zelfstandig te wonen. Indien gewenst kan er beroep gedaan worden op de dienstverlening vanuit het Sociaal Huis om hen daarin bij te staan. Centraal staat het individueel en kwaliteitsvol wonen.

          2.    Locatie

          De reglementering is van toepassing op de 55 bejaardenwoningen gelegen in de 3 deelgemeenten van Zulte, met name

          • 25 bejaardenwoningen in het Moerbeekpark te Zulte
          • 15 bejaardenwoningen in de St. Pieterstraat te Olsene
          • 15 bejaardenwoningen in het Guldepark te Machelen


          3.    Accommodatie

          Elke bejaardenwoning bestaat uit:

          • Inkomhal
          • Bergruimte
          • Ingerichte keuken (keukenkasten bovenaan en onderaan, gootsteen, kookplaat en dampkap)
          • Leefruimte/woonkamer
          • Eén slaapkamer
          • Badkamer (douche, toilet en lavabo)
          • Terras met kleine tuin
          • Voortuintje

          De woningen zijn gelijkvloers en kunnen naar eigen smaak ingericht worden, zonder structurele wijzigingen aan te brengen. De huurders dienen de woning als een goede huisvader te beheren en dit in overeenstemming met het huurcontract dat bij aanvang van de huur moet getekend worden. 

          4.    Doelgroep

          De bejaardenwoningen richten zich tot ouderen vanaf 65 jaar die inwoner zijn van Zulte en een onaangepaste woning (al dan niet in eigendom) betrekken. De kandidaat-huurders kunnen zowel alleenstaanden als echtparen zijn (waarvan minimum één persoon voldoet aan de leeftijd van 65 jaar). 
          Wanneer er bijzondere omstandigheden van sociale aard zijn die te motiveren zijn op basis van een sociaal verslag, kan er uitzonderlijk afgeweken worden van de leeftijdsvoorwaarde van 65 jaar en van de rangschikking op de wachtlijst.

          De onaangepastheid van de woning kan zich uiten op verschillende vlakken:

          • Ongeschiktheid van de woning (verouderde woning, grote tuin,…)
          • Medische problematiek (betrokkene kan geen trappen meer doen,…)
          • Financieel (een te hoge huurprijs in verhouding tot de beschikbare inkomsten)

          Meestal zal een combinatie van inschrijvingsdatum en bovenstaande factoren doorslaggevend zijn bij een toewijs.

          5.    Huurprijs

          De huurprijs anno 2025 voor een bejaardenwoning bedraagt 205,47 euro/maand en voor een garage is dit 44,38 euro/maand. Het bedrag wordt geïndexeerd conform de huurwetgeving (berekening via website www.myindex.be). Voor beide verhuringen (bejaardenwoning én garage) wordt een apart huurcontract opgemaakt, met inbegrip van waarborgen.

          6.    Wachtlijst

          Wanneer iemand aan de voorwaarden voldoet, kan deze zich laten inschrijven op de wachtlijst bij de verantwoordelijke voor de huisvesting. Er kan een keuze gemaakt worden om zich in te schrijven voor een bejaardenwoning in één of meerdere deelgemeenten.
          Er is één wachtlijst die chronologisch volgens inschrijvingsdatum, bestaat uit dringende en niet-dringende aanvragen.
          Een dringende aanvraag wordt beschouwd als een dossier waarbij de bejaarde onmiddellijk wenst te verhuizen mocht er een woning vrijkomen. Een niet-dringende aanvraag gebeurt door bejaarden die slechts op langere termijn wensen te verhuizen. Deze zullen pas gecontacteerd worden door de verantwoordelijke wanneer zij zelf te kennen geven dat hun aanvraag mag omgezet worden naar een dringende aanvraag. Op regelmatige basis is er een actualisatie van de wachtlijst waarbij de kandidaat-huurders hun hoogdringendheid kunnen kenbaar maken. Tussentijds kunnen ze dit ook steeds laten wijzigen.
           
          7.    Procedure toewijs bejaardenwoning

          Bij het vrijkomen van een bejaardenwoning, zal de huisvestingsverantwoordelijke contact opnemen met de eerste twee dringende aanvragen die op dat ogenblik op de wachtlijst staan voor de desbetreffende gemeente.
          De verantwoordelijke gaat op huisbezoek bij de kandidaat-huurder en maakt een sociaal verslag op, waaruit de onaangepastheid van de huidige woning (of in uitzondering de bijzondere omstandigheden van sociale aard) blijkt.

          Verschillende factoren worden objectief afgewogen en in een algemeen besluit geformuleerd. Het dossier wordt op het bevoegd orgaan gebracht waar men de beslissing neemt aan wie de bejaardenwoning toegekend wordt. Het is dus mogelijk dat de toekenning naar een bejaarde gaat die recenter staat ingeschreven, als blijkt dat de onaangepastheid groter is bij de laatst ingeschrevene van de twee kandidaten.

          Bij weigering van de kandidaat-huurder op het aanbod tot het huren van een bejaardenwoning blijft betrokkene zijn plaats op de wachtlijst behouden, maar zal zijn dossier wel omgeschakeld worden naar niet-dringend of zal de voorkeur van de gemeente aangepast worden.


          8.    Procedure toewijs garages

          De bewoners van de bejaardenwoningen kunnen zich kandidaat stellen om één garage te huren, met name

          • 5 garages in het Moerbeekpark
          • 4 garages in de St. Pieterstraat
          • 5 garages in het Guldepark

          Men kan zich op de wachtlijst laten plaatsen van zodra men effectief huurder wordt van de bejaardenwoning, dus nog niet wanneer men slechts kandidaat-huurder is. De wachtlijst van de garages wordt chronologisch opgemaakt volgens aanvraagdatum. Wanneer er een garage vrijkomt, wordt de lijst chronologisch afgelopen. Wanneer blijkt dat betrokkene niet beschikt over een wagen, dan wordt er overgegaan naar de eerstvolgende huurder die wel over een wagen beschikt. Pas als geen enkele kandidaat een wagen heeft, kan een toekenning gebeuren aan een bewoner zonder een wagen.
          Wanneer een huurder van een garage door omstandigheden geen wagen meer zou hebben, wil dit niet zeggen dat de garage moet vrijgegeven worden. De bewoner beslist zelf wanneer hij de garage zal vrijgeven en dit uiterlijk bij het verlaten van de huurwoning.

           


           

          Artikel 2: Het besluit en reglement goedgekeurd in de raad voor maatschappelijk welzijn d.d. 11 december 2018 houdende goedkeuren reglement bejaardenwoning wordt opgeheven met ingang van 1 maart 2025.

          Artikel 3: Een afschrift van dit besluit wordt bezorgd aan de dienst Financiële en Sociale Hulp en aan de dienst Financiën.


          Artikel 4: De voorzitter van het vast bureau maakt het reglement (en de inhoud ervan) via de webtoepassing van de gemeente bekend overeenkomstig artikel 285 §2 en artikel 286 §2.

          In uitvoering van artikel 330 van het decreet lokaal bestuur brengt het openbaar centrum voor maatschappelijk welzijn op dezelfde dag als de bekendmaking van de besluiten op de webtoepassing van de gemeente, de toezichthoudende overheid op de hoogte van de bekendmaking ervan.

      • Intergemeentelijke samenwerkingsverbanden

        • AANDUIDEN VERTEGENWOORDIGER EN PLAATSVERVANGEND VERTEGENWOORDIGER VAN HET BIJZONDER COMITE VOOR DE SOCIALE DIENST VOOR DE KREDIETCOMMISSIE VAN HET ENERGIEHUIS WOONECO VAN VENECO

          Aanwezig: Steven Van Troys, voorzitter
          Simon Lagrange, voorzitter van het vast bureau
          Sophie Delaere, Olivier Peirs, Michaël Vandemeulebroecke, Fauve Tack, Francky De Coster, leden van het vast bureau
          Ward Baeten, Rudy Beulque, Kathleen Blauwblomme, Tony Boeckaert, Catherine De Smet, Marc Devlieger, Katrien De Waele, Yentl De Wever, Céleste Heyerick, Lieven Lippens, Luc Millecamps, Marc Nachtergaele, Berkan Nalli, Luc Roggeman, Delphine Vandenbossche, Tania Verpraet, Marc Vanden Heede, Aline Van den Weghe, leden van de raad voor maatschappelijk welzijn
          Sofie Tremmerie, wnd. algemeen directeur
          Verontschuldigd: Sylvie Bohez, algemeen directeur
          Bevoegdheid
          • Het Decreet Lokaal Bestuur van 22 december 2017, deel 3 deelname in rechtspersonen en samenwerking.
          Wetten en reglementen
          • Het Decreet Lokaal Bestuur van 22 december 2017, meer bepaald artikel 34 betreffende geheime stemming bij de aanwijzing van de leden van de gemeentelijke bestuursorganen en van de vertegenwoordigers van de gemeente in overlegorganen en in de organen van andere rechtspersonen en feitelijke verenigingen.
          Feiten
          • Veneco is door de Vlaamse overheid erkend als Energiehuis. De belangrijkste taken zijn het stimuleren van een rationeel energiegebruik en milieuvriendelijke energieproductie. 
          • OCMW Zulte neemt hieraan deel.
          • De kredietcommissie staat in voor het operationaliseren van de goede werking van het energiehuis Veneco. 
          • De kredietcommissie is samengesteld uit één vertegenwoordiger per gemeente en één vertegenwoordiger van het bijzonder comité van de sociale dienst.  Per vertegenwoordiger moet ook steeds een plaatsvervanger voorzien worden.
          • De gemeenteraad is op grond van artikel 41 4° van het decreet lokaal bestuur bevoegd voor het beslissen m.b.t. de vertegenwoordiging in agentschappen, instellingen, verenigingen en ondernemingen.
            De raad voor maatschappelijk welzijn is op grond van artikel 78 5° van het decreet lokaal bestuur bevoegd voor het aanwijzen van leden van rechtspersonen vermeld in  deel 3 titel 3 van het decreet lokaal bestuur.
          • De kredietcommissie komt 1 à 2 keer per jaar samen.
          Motivatie
          • De raad voor maatschappelijk welzijn dient ingevolge de nieuwe legislatuur een nieuwe vertegenwoordiger en plaatsvervangend vertegenwoordiger van het bijzonder comité voor de sociale dienst aan te duiden voor het Energiehuis Wooneco van Veneco.
          • Henri Peirs, lid van het bijzonder comité voor de sociale dienst en Stephen Vandenbossche lid van het bijzonder comité voor de sociale dienst worden voorgedragen resp. als effectief en plaatsvervangend vertegenwoordiger.

          • Op grond van artikel 34 van het decreet lokaal bestuur wordt geheim gestemd over de aanwijzing van leden van de bestuursorganen en van de vertegenwoordigers  in overlegorganen en in de organen van andere rechtspersonen en feitelijke verenigingen. 
            De voorzitter roept op tot geheime stemming. De voltallige raad gaat akkoord met de voordracht.
          Bespreking
          • Burgemeester Simon Lagrange licht het agendapunt ter zitting toe.
          Publieke stemming
          Aanwezig: Steven Van Troys, Simon Lagrange, Sophie Delaere, Olivier Peirs, Michaël Vandemeulebroecke, Fauve Tack, Francky De Coster, Ward Baeten, Rudy Beulque, Kathleen Blauwblomme, Tony Boeckaert, Catherine De Smet, Marc Devlieger, Katrien De Waele, Yentl De Wever, Céleste Heyerick, Lieven Lippens, Luc Millecamps, Marc Nachtergaele, Berkan Nalli, Luc Roggeman, Delphine Vandenbossche, Tania Verpraet, Marc Vanden Heede, Aline Van den Weghe, Sofie Tremmerie
          Voorstanders: Simon Lagrange, Sophie Delaere, Olivier Peirs, Michaël Vandemeulebroecke, Fauve Tack, Francky De Coster, Ward Baeten, Rudy Beulque, Kathleen Blauwblomme, Tony Boeckaert, Catherine De Smet, Marc Devlieger, Katrien De Waele, Yentl De Wever, Céleste Heyerick, Lieven Lippens, Luc Millecamps, Marc Nachtergaele, Berkan Nalli, Luc Roggeman, Delphine Vandenbossche, Tania Verpraet, Marc Vanden Heede, Aline Van den Weghe, Steven Van Troys
          Resultaat: Goedgekeurd met eenparigheid van stemmen.
          Beslissing

          Artikel 1: Henri Peirs, lid van het bijzonder comité voor de sociale dienst, wordt aangeduid als effectief vertegenwoordiger van het bijzonder comité voor de sociale dienst in de kredietcommissie van het Energiehuis Wooneco.

           

          Artikel 2: Stephen Vandenbossche, lid van het bijzonder comité voor de sociale dienst, wordt aangeduid als plaatsvervangend vertegenwoordiger van het bijzonder comité voor de sociale dienst in de kredietcommissie van het Energiehuis Wooneco.

           

          Artikel 3: Een afschrift van dit besluit wordt overgemaakt aan het secretariaat van Veneco, Panhuisstraat 1, 9070 Destelbergen.

        • AANDUIDEN VERTEGENWOORDIGER EN PLAATSVERVANGEND VERTEGENWOORDIGER VOOR DE ALGEMENE VERGADERING VAN VENECO

          Aanwezig: Steven Van Troys, voorzitter
          Simon Lagrange, voorzitter van het vast bureau
          Sophie Delaere, Olivier Peirs, Michaël Vandemeulebroecke, Fauve Tack, Francky De Coster, leden van het vast bureau
          Ward Baeten, Rudy Beulque, Kathleen Blauwblomme, Tony Boeckaert, Catherine De Smet, Marc Devlieger, Katrien De Waele, Yentl De Wever, Céleste Heyerick, Lieven Lippens, Luc Millecamps, Marc Nachtergaele, Berkan Nalli, Luc Roggeman, Delphine Vandenbossche, Tania Verpraet, Marc Vanden Heede, Aline Van den Weghe, leden van de raad voor maatschappelijk welzijn
          Sofie Tremmerie, wnd. algemeen directeur
          Verontschuldigd: Sylvie Bohez, algemeen directeur
          Bevoegdheid
          • Het Decreet Lokaal Bestuur van 22 december 2017.
          Wetten en reglementen
          • Artikel 432 van het Decreet Lokaal Bestuur en artikel 33 §1 van de gecoördineerde statuten van Veneco stelt dat de algemene vergadering is samengesteld uit vertegenwoordigers van de deelnemers. Voor het OCMW worden zij rechtstreeks aangewezen door de raadsleden uit hun leden.
          • Artikel 33 § 5 van de gecoördineerde statuten van Veneco van 1 januari 2024 stelt dat de vertegenwoordiger voor de volledige duur van de legislatuur kan worden aangeduid.
          • Artikel 436 van het Decreet Lokaal Bestuur van 22 december 2017 is van toepassing met betrekking tot de onverenigbaarheden. Er bestaat een onverenigbaarheid tussen het mandaat van vertegenwoordiger op de algemene vergadering en dat van lid van de raad van bestuur.  De afgevaardigde voor de algemene vergadering mag geen lid zijn van de raad van bestuur.
          Feiten
          • OCMW Zulte is vennoot van de intergemeentelijke vereniging Veneco.
          • Ieder OCMW duidt steeds minstens één afgevaardigde aan voor de algemene vergadering en bij voorkeur ook een plaatsvervanger.
          • Er vinden twee algemene vergaderingen per jaar plaats.
          • Aan de vertegenwoordiger wordt geen vergoeding toegekend.
          Motivatie
          • De raad voor maatschappelijk welzijn dient ingevolge van de vernieuwing van de raad een nieuwe vertegenwoordiger en een plaatsvervangend vertegenwoordiger aan te duiden voor de algemene vergadering en dit voor de legislatuur 2025-2030.
          • Raadslid Rudy Beulque en raadslid Tania Verpraet worden voorgedragen resp. als effectief en plaatsvervangend vertegenwoordiger.

          • Op grond van artikel 34 van het decreet lokaal bestuur wordt geheim gestemd over de aanwijzing van leden van de gemeentelijke bestuursorganen en van de vertegenwoordigers van de gemeente in overlegorganen en in de organen van andere rechtspersonen en feitelijke verenigingen. 
            De voorzitter roept op tot geheime stemming. De voltallige raad gaat akkoord met de voordracht.
          Bespreking
          • Burgemeester Simon Lagrange licht het agendapunt ter zitting toe.
          Publieke stemming
          Aanwezig: Steven Van Troys, Simon Lagrange, Sophie Delaere, Olivier Peirs, Michaël Vandemeulebroecke, Fauve Tack, Francky De Coster, Ward Baeten, Rudy Beulque, Kathleen Blauwblomme, Tony Boeckaert, Catherine De Smet, Marc Devlieger, Katrien De Waele, Yentl De Wever, Céleste Heyerick, Lieven Lippens, Luc Millecamps, Marc Nachtergaele, Berkan Nalli, Luc Roggeman, Delphine Vandenbossche, Tania Verpraet, Marc Vanden Heede, Aline Van den Weghe, Sofie Tremmerie
          Voorstanders: Simon Lagrange, Sophie Delaere, Olivier Peirs, Michaël Vandemeulebroecke, Fauve Tack, Francky De Coster, Ward Baeten, Rudy Beulque, Kathleen Blauwblomme, Tony Boeckaert, Catherine De Smet, Marc Devlieger, Katrien De Waele, Yentl De Wever, Céleste Heyerick, Lieven Lippens, Luc Millecamps, Marc Nachtergaele, Berkan Nalli, Luc Roggeman, Delphine Vandenbossche, Tania Verpraet, Marc Vanden Heede, Aline Van den Weghe, Steven Van Troys
          Resultaat: Goedgekeurd met eenparigheid van stemmen.
          Beslissing

          Artikel 1: Raadslid Rudy Beulque wordt aangeduid als effectief vertegenwoordiger op de algemene vergadering van Veneco voor de duur van de legislatuur.

           

          Artikel 2: Raadslid Tania Verpraet wordt aangeduid als plaatsvervangend vertegenwoordiger op de algemene vergadering van Veneco voor de duur van de legislatuur.

           

          Artikel 3: Een afschrift van dit besluit wordt overgemaakt aan het secretariaat van Veneco, Panhuisstraat 1, 9070 Destelbergen.

        • AANDUIDEN BESTUURLIJK VERTEGENWOORDIGER BEHEERSCOMITÉ GEMEENSCHAPPELIJKE INTERNE DIENST VOOR PREVENTIE EN BESCHERMING OP HET WERK (GIDPBW) VAN VENECO

          Aanwezig: Steven Van Troys, voorzitter
          Simon Lagrange, voorzitter van het vast bureau
          Sophie Delaere, Olivier Peirs, Michaël Vandemeulebroecke, Fauve Tack, Francky De Coster, leden van het vast bureau
          Ward Baeten, Rudy Beulque, Kathleen Blauwblomme, Tony Boeckaert, Catherine De Smet, Marc Devlieger, Katrien De Waele, Yentl De Wever, Céleste Heyerick, Lieven Lippens, Luc Millecamps, Marc Nachtergaele, Berkan Nalli, Luc Roggeman, Delphine Vandenbossche, Tania Verpraet, Marc Vanden Heede, Aline Van den Weghe, leden van de raad voor maatschappelijk welzijn
          Sofie Tremmerie, wnd. algemeen directeur
          Verontschuldigd: Sylvie Bohez, algemeen directeur
          Bevoegdheid
          • Het Decreet Lokaal Bestuur van 22 december 2017, deel 3 deelname in rechtspersonen en samenwerking.
          Wetten en reglementen
          • Het Decreet Lokaal Bestuur van 22 december 2017, meer bepaald artikel 34 betreffende geheime stemming bij de aanwijzing van de leden van de gemeentelijke bestuursorganen en van de vertegenwoordigers van de gemeente in overlegorganen en in de organen van andere rechtspersonen en feitelijke verenigingen.
          Feiten
          • De GIDPBW van Veneco is officieel erkend op 6 juni 2022.
          • De GIDPBW adviseert de aangesloten besturen bij de uitvoering van hun welzijnswerk.
          • Het beheerscomité omvat 1 bestuurlijke vertegenwoordiger.
          • Het beheerscomité komt 2x per jaar samen.
          Motivatie
          • De gemeenteraad dient ingevolge van de nieuwe legislatuur een nieuwe bestuurlijke vertegenwoordiger aan te duiden.

          • Op grond van artikel 34 van het decreet lokaal bestuur wordt geheim gestemd over de aanwijzing van leden van de gemeentelijke bestuursorganen en van de vertegenwoordigers van de gemeente in overlegorganen en in de organen van andere rechtspersonen en feitelijke verenigingen. 
            De voorzitter roept op tot geheime stemming. De voltallige raad gaat akkoord met de voordracht.
          Bespreking
          • Burgemeester Simon Lagrange licht het agendapunt ter zitting toe.
          Publieke stemming
          Aanwezig: Steven Van Troys, Simon Lagrange, Sophie Delaere, Olivier Peirs, Michaël Vandemeulebroecke, Fauve Tack, Francky De Coster, Ward Baeten, Rudy Beulque, Kathleen Blauwblomme, Tony Boeckaert, Catherine De Smet, Marc Devlieger, Katrien De Waele, Yentl De Wever, Céleste Heyerick, Lieven Lippens, Luc Millecamps, Marc Nachtergaele, Berkan Nalli, Luc Roggeman, Delphine Vandenbossche, Tania Verpraet, Marc Vanden Heede, Aline Van den Weghe, Sofie Tremmerie
          Voorstanders: Simon Lagrange, Sophie Delaere, Olivier Peirs, Michaël Vandemeulebroecke, Fauve Tack, Francky De Coster, Ward Baeten, Rudy Beulque, Kathleen Blauwblomme, Tony Boeckaert, Catherine De Smet, Marc Devlieger, Katrien De Waele, Yentl De Wever, Céleste Heyerick, Lieven Lippens, Luc Millecamps, Marc Nachtergaele, Berkan Nalli, Luc Roggeman, Delphine Vandenbossche, Tania Verpraet, Marc Vanden Heede, Aline Van den Weghe, Steven Van Troys
          Resultaat: Goedgekeurd met eenparigheid van stemmen.
          Beslissing

          Artikel 1: Burgemeester Simon Lagrange wordt voorgedragen als bestuurlijk vertegenwoordiger in het beheerscomité GIDPWB.

           

          Artikel 2: Een afschrift van dit besluit wordt overgemaakt aan het secretariaat van Veneco, Panhuisstraat 1, 9070 Destelbergen.

        • GOEDKEUREN AGENDA EN VASTSTELLEN MANDAAT VERTEGENWOORDIGER VOOR DE BUITENGEWONE ALGEMENE VERGADERING VENECO OP 26 MAART 2025

          Aanwezig: Steven Van Troys, voorzitter
          Simon Lagrange, voorzitter van het vast bureau
          Sophie Delaere, Olivier Peirs, Michaël Vandemeulebroecke, Fauve Tack, Francky De Coster, leden van het vast bureau
          Ward Baeten, Rudy Beulque, Kathleen Blauwblomme, Tony Boeckaert, Catherine De Smet, Marc Devlieger, Katrien De Waele, Yentl De Wever, Céleste Heyerick, Lieven Lippens, Luc Millecamps, Marc Nachtergaele, Berkan Nalli, Luc Roggeman, Delphine Vandenbossche, Tania Verpraet, Marc Vanden Heede, Aline Van den Weghe, leden van de raad voor maatschappelijk welzijn
          Sofie Tremmerie, wnd. algemeen directeur
          Verontschuldigd: Sylvie Bohez, algemeen directeur
          Bevoegdheid
          • Het Decreet Lokaal Bestuur van 22 december 2017.
          Wetten en reglementen
          • Artikel 33 § 5 van de gecoördineerde statuten van Veneco van 1 januari 2024 dat stelt dat de vertegenwoordiger voor de volledige duur van de legislatuur kan worden aangeduid. De concrete inhoud van het mandaat van vertegenwoordiger dient daarentegen herhaald te worden voor elke algemene vergadering.
          • Artikel 436 van het Decreet Lokaal Bestuur van 22 december 2017 met betrekking tot de onverenigbaarheden.
          • Bij besluit van de raad voor maatschappelijk welzijn d.d. 25 februari 2025 werd de afvaardiging in de algemene vergadering vastgesteld, nl. raadslid Rudy Beulque als vertegenwoordiger, en raadslid Tania Verpraet als plaatsvervangend vertegenwoordiger.
          Feiten
          • OCMW Zulte is vennoot van de Intergemeentelijke vereniging Veneco.
          • De uitnodiging van de buitengewone algemene vergadering van Veneco van 23 januari 2025, met aanduiding van de agenda voor de buitengewone algemene vergadering van 26 maart 2025.
          Motivatie
          • De agendapunten dienen te worden goedgekeurd en het mandaat van de vertegenwoordiger dient te worden vastgesteld.
          Bespreking
          • Burgemeester Simon Lagrange licht het agendapunt ter zitting toe.
          Publieke stemming
          Aanwezig: Steven Van Troys, Simon Lagrange, Sophie Delaere, Olivier Peirs, Michaël Vandemeulebroecke, Fauve Tack, Francky De Coster, Ward Baeten, Rudy Beulque, Kathleen Blauwblomme, Tony Boeckaert, Catherine De Smet, Marc Devlieger, Katrien De Waele, Yentl De Wever, Céleste Heyerick, Lieven Lippens, Luc Millecamps, Marc Nachtergaele, Berkan Nalli, Luc Roggeman, Delphine Vandenbossche, Tania Verpraet, Marc Vanden Heede, Aline Van den Weghe, Sofie Tremmerie
          Voorstanders: Simon Lagrange, Sophie Delaere, Olivier Peirs, Michaël Vandemeulebroecke, Fauve Tack, Francky De Coster, Ward Baeten, Rudy Beulque, Kathleen Blauwblomme, Tony Boeckaert, Catherine De Smet, Marc Devlieger, Katrien De Waele, Yentl De Wever, Céleste Heyerick, Lieven Lippens, Luc Millecamps, Marc Nachtergaele, Berkan Nalli, Luc Roggeman, Delphine Vandenbossche, Tania Verpraet, Marc Vanden Heede, Aline Van den Weghe, Steven Van Troys
          Resultaat: Goedgekeurd met eenparigheid van stemmen.
          Beslissing

          Artikel 1: De agenda en elk van de afzonderlijke punten van de agenda van de buitengewone algemene vergadering van de Intergemeentelijke vereniging Veneco die plaatsvindt op 26 maart 2025 worden goedgekeurd:

          1. Toelichting werking Veneco

          2. Akteneming verslag Jaarvergadering 13-06-2024

          3. Akteneming/goedkeuring verslag Buitengewone Algemene Vergadering 27-11-2024

          4. Benoeming bestuurders

            a.    Bestuurders lid van de gemeenteraad

            b.    Bestuurders buiten de raad

          5. Benoeming bestuurders met raadgevende stem

          6. Benoeming deskundigen

          7. Toetreding nieuwe vennoten: 

            -         OCMW Lievegem

            -         OCMW Merelbeke – Melle

          8. Fusies gemeenten

            -         Lochristi

            -         Nazareth – De Pinte 

            -         Merelbeke – Melle

          9. Voordracht vertegenwoordiger Veneco in de Algemene Vergadering van Solva

           

          Artikel 2: Aan de vertegenwoordiger van het OCMW Zulte, houder van 1 aandeel, die zal deelnemen aan de buitengewone algemene vergadering van de Intergemeentelijke vereniging Veneco die plaatsvindt op 26 maart 2025 om 18.00u in De Hopspot, Vaartstraat-West 1 - 9940 Evergem, wordt het mandaat gegeven om:

          • Er aan alle beraadslagingen en stemmingen deel te nemen, alle voorstellen met betrekking tot de agenda goed te keuren, alle akten, stukken, notulen, aanwezigheidslijsten te ondertekenen en in het algemeen, het nodige te doen om de agendapunten van de buitengewone algemene vergadering uit te voeren.
          • Deel te nemen aan elke latere algemene vergadering met dezelfde dagorde, in geval de op 26 maart 2025 geplande buitengewone algemene vergadering niet rechtsgeldig zou kunnen beraadslagen en daarbij aan alle beraadslagingen en stemmingen deel te nemen, alle voorstellen met betrekking tot de agenda goed te keuren, alle akten, stukken, notulen, aanwezigheidslijsten te ondertekenen en in het algemeen, het nodige te doen om de agendapunten van de algemene vergadering te realiseren.

          Artikel 3: Het college van burgemeester en schepenen wordt belast met de uitvoering van de hierbij genomen beslissingen en deze over te maken aan de toezichthoudende overheid en er kennis van te geven aan Veneco, ter attentie van mevrouw Veronique Verstraeten, Panhuisstraat 1, 9070 Destelbergen.

    • Extra

      • Allerlei

        • BIJKOMEND AGENDAPUNT AANGEBRACHT DOOR RAADSLID CATHERINE DE SMET I.V.M. VRAAG VOOR ZONNEWERING IN DE KINDEROPVANG MINOUCHIE, VIJF WEGEN

          Aanwezig: Steven Van Troys, voorzitter
          Simon Lagrange, voorzitter van het vast bureau
          Sophie Delaere, Olivier Peirs, Michaël Vandemeulebroecke, Fauve Tack, Francky De Coster, leden van het vast bureau
          Ward Baeten, Rudy Beulque, Kathleen Blauwblomme, Tony Boeckaert, Catherine De Smet, Marc Devlieger, Katrien De Waele, Yentl De Wever, Céleste Heyerick, Lieven Lippens, Luc Millecamps, Marc Nachtergaele, Berkan Nalli, Luc Roggeman, Delphine Vandenbossche, Tania Verpraet, Marc Vanden Heede, Aline Van den Weghe, leden van de raad voor maatschappelijk welzijn
          Sofie Tremmerie, wnd. algemeen directeur
          Verontschuldigd: Sylvie Bohez, algemeen directeur
          Wetten en reglementen
          • Artikel 21 van het decreet lokaal bestuur op grond waarvan de raadsleden uiterlijk vijf dagen vóór de vergadering punten aan de agenda van de raad voor maatschappelijk welzijn kunnen toevoegen. Hiertoe bezorgen ze hun toegelicht voorstel van beslissing aan de algemeen directeur, die de voorstellen aan de voorzitter van de raad voor maatschappelijk welzijn bezorgt.
          • Artikel 3 van het huishoudelijk reglement van de raad voor maatschappelijk welzijn, goedgekeurd in de raad van maatschappelijk welzijn van 22 januari 2019.
          Feiten
          • Toelichting:

            De nieuwe kinderopvang Minouchie is een prachtige locatie gelegen in de Waalstraat, aan de gemeentelijke school De Vijf Wegen.

            Deze recentelijk geopende kinderopvang beschikt eveneens over een mooie buitenruimte waar het gezellig vertoeven is voor de kleintjes en hun toezichters. Maar op die buitenruimte kan het heel warm zijn waardoor het aanbrengen van een luifel of gefixeerde parasols hen kan beschermen tegen de schadelijke zonnestralen en warmte.

           
          • Voorstel tot besluit:

            Nog voor de zomer er aankomt budget te voorzien voor het aanbrengen van een luifel of gefixeerde parasols zodat ook deze buitenruimte optimaal en veilig kan gebruikt worden.

          Beslissing
          • Schepen Fauve Tack stelt dat deze vraag ondertussen reeds ontvangen werd door de dienst tijdens het bezoek vrijdag aan de opvang. De aanplant van bomen en struiken moet nog gebeuren om natuurlijke schaduw te creëren. Eerst zal de beplanting niet voldoende gegroeid zijn om veel schaduw te brengen, dus zal ze samen met de dienst bekijken wat ondertussen kan gebeuren. Het is mooi groen nu en men wil het gras behouden.
          • Raadslid Catherine De Smet antwoordt dat een luifel ook voor extra schaduw binnen in de kinderopvang kan zorgen.
          • Schepen Fauve Tack zegt dat er reeds zonnewering aanwezig is en ze haar op de hoogte zal brengen van de acties die ondernomen zullen worden.
        • BIJKOMEND AGENDAPUNT AANGEBRACHT DOOR RAADSLID CATHERINE DE SMET I.V.M. SCHIMMEL IN DE BEJAARDENWONING VAN DE SINT-PIETERSSTRAAT

          Aanwezig: Steven Van Troys, voorzitter
          Simon Lagrange, voorzitter van het vast bureau
          Sophie Delaere, Olivier Peirs, Michaël Vandemeulebroecke, Fauve Tack, Francky De Coster, leden van het vast bureau
          Ward Baeten, Rudy Beulque, Kathleen Blauwblomme, Tony Boeckaert, Catherine De Smet, Marc Devlieger, Katrien De Waele, Yentl De Wever, Céleste Heyerick, Lieven Lippens, Luc Millecamps, Marc Nachtergaele, Berkan Nalli, Luc Roggeman, Delphine Vandenbossche, Tania Verpraet, Marc Vanden Heede, Aline Van den Weghe, leden van de raad voor maatschappelijk welzijn
          Sofie Tremmerie, wnd. algemeen directeur
          Verontschuldigd: Sylvie Bohez, algemeen directeur
          Wetten en reglementen
          • Artikel 21 van het decreet lokaal bestuur op grond waarvan de raadsleden uiterlijk vijf dagen vóór de vergadering punten aan de agenda van de raad voor maatschappelijk welzijn kunnen toevoegen. Hiertoe bezorgen ze hun toegelicht voorstel van beslissing aan de algemeen directeur, die de voorstellen aan de voorzitter van de raad voor maatschappelijk welzijn bezorgt.
          • Artikel 3 van het huishoudelijk reglement van de raad voor maatschappelijk welzijn, goedgekeurd in de raad van maatschappelijk welzijn van 22 januari 2019.
          Feiten
          • Toelichting:

            Na reeds eerdere meldingen van schimmel in de bejaardenwoningen van het Sint-Pieterspark is er terug een woning met grote schimmel verschijnselen ( zie foto’s in bijlage) nl. Sint-Pietersstraat nr. 13 te Olsene. Dit komt de woning niet ten goede en zeker niet de gezondheid van haar bewoners.

           
          • Voorstel tot besluit:
            Dringende behandeling van de schimmel in desbetreffende woning en verdere inspectie doen van de andere bejaardenwoningen teneinde erger te voorkomen.
          Beslissing
          • Schepen Sophie Delaere is langs geweest in de woning. De instantie die de woning verhuurt, was niet op de hoogte van de problematiek. Sophie nam zelf contact op met de persoon die verantwoordelijk is voor de verhuur van de woningen. Sophie zal de persoon die de ventilatie installeerde contacteren om een oplossing te vinden en intern bekijken hoe ze met de andere bewoners contact kunnen opnemen. De schimmel bevindt zich in de berging, de woonplaats is intact.
          • Raadslid Catherine De Smet stelt dat de ergste foto niet opgenomen is in de powerpoint.
          • Voorzitter Steven Van Troys antwoordt dat er op de foto een grote zwarte vlek te zien was en je uit de foto eigenlijk niet veel kon afleiden.
          • Schepen Sophie Delaere zegt dat het geen recente woningen zijn en de bewoonster blij is dat ze er mag blijven wonen. Ze gaat met de installateur van de ventilatie bekijken hoe ze dit kunnen oplossen en ze brengt raadslid Catherine De Smet op de hoogte.
          • Raadslid Marc Devlieger voegt toe dat een eigenaar van een woning het recht heeft om op een afgesproken moment jaarlijks de woning te bezoeken. Is dit iets dat kan gebeuren zodat de verhuurder dit ook kan zien en raadslid Catherine De Smet niet verweten moet worden dat de verhuurder nog niet op de hoogte was. Als instelling kan je de moeite doen om dergelijke bezoeken te doen. Ook al is dit maar 1 keer om de 2 jaar, dan zullen dergelijke situaties zich niet voordoen. 
          • Schepen Sophie Delaere zegt dat er voldoende sociale controle is door de poetsvrouwen van het OCMW die bijna in al die huisjes poetsen.
        • MONDELINGE VRAAG TER ZITTING DOOR RAADSLID MARC DEVLIEGER I.V.M. DE AFWEZIGHEID VAN DE ALGEMEEN DIRECTEUR

          Aanwezig: Steven Van Troys, voorzitter
          Simon Lagrange, voorzitter van het vast bureau
          Sophie Delaere, Olivier Peirs, Michaël Vandemeulebroecke, Fauve Tack, Francky De Coster, leden van het vast bureau
          Ward Baeten, Rudy Beulque, Kathleen Blauwblomme, Tony Boeckaert, Catherine De Smet, Marc Devlieger, Katrien De Waele, Yentl De Wever, Céleste Heyerick, Lieven Lippens, Luc Millecamps, Marc Nachtergaele, Berkan Nalli, Luc Roggeman, Delphine Vandenbossche, Tania Verpraet, Marc Vanden Heede, Aline Van den Weghe, leden van de raad voor maatschappelijk welzijn
          Sofie Tremmerie, wnd. algemeen directeur
          Verontschuldigd: Sylvie Bohez, algemeen directeur
          Bespreking
          • Raadslid Marc Devlieger stelt dat het aangewezen is om als fractieleider verwittigd te worden als de algemeen directeur langdurig afwezig is. Alsook als het werk hernomen wordt. Zo wordt de mailbox van de afwezige niet nodeloos belast en weet men tot wie ze hun vragen moeten richten. Dit kan naar enkelingen of naar de voltallige gemeenteraad teruggekoppeld worden.
        • MONDELINGE VRAAG TER ZITTING DOOR RAADSLID LUC ROGGEMAN I.V.M. DE TOEGANKELIJKHEID EN HULPVERLENING VAN HET SOCIAAL HUIS

          Aanwezig: Steven Van Troys, voorzitter
          Simon Lagrange, voorzitter van het vast bureau
          Sophie Delaere, Olivier Peirs, Michaël Vandemeulebroecke, Fauve Tack, Francky De Coster, leden van het vast bureau
          Ward Baeten, Rudy Beulque, Kathleen Blauwblomme, Tony Boeckaert, Catherine De Smet, Marc Devlieger, Katrien De Waele, Yentl De Wever, Céleste Heyerick, Lieven Lippens, Luc Millecamps, Marc Nachtergaele, Berkan Nalli, Luc Roggeman, Delphine Vandenbossche, Tania Verpraet, Marc Vanden Heede, Aline Van den Weghe, leden van de raad voor maatschappelijk welzijn
          Sofie Tremmerie, wnd. algemeen directeur
          Verontschuldigd: Sylvie Bohez, algemeen directeur
          Bespreking
          • Raadslid Luc Roggeman stelt dat het voor sommige burgers niet duidelijk is wanneer het sociaal huis toegankelijk is en welke hulp je kan krijgen. Op de website kan je er niet veel over vinden.
          • Voorzitter van het bijzonder comité voor de sociale dienst Francky De Coster zegt dat de burgers er op maandagnamiddag langs kunnen gaan. De burger kan er gaan voor zorg, toelagen, als ze in moeilijkheden zitten. Hij zal een lijst bezorgen.
          • Raadslid Luc Roggeman vindt het jammer dat dit niet duidelijk is op de website. De burger moet toch weten met welke vragen ze er terecht kunnen. Hij wil graag de opsomming zodat dit duidelijker is voor de mensen.
        • MONDELINGE VRAAG TER ZITTING DOOR RAADSLID WARD BAETEN I.V.M. HET RAADPLEGEN VAN ENOTULEN

          Aanwezig: Steven Van Troys, voorzitter
          Simon Lagrange, voorzitter van het vast bureau
          Sophie Delaere, Olivier Peirs, Michaël Vandemeulebroecke, Fauve Tack, Francky De Coster, leden van het vast bureau
          Ward Baeten, Rudy Beulque, Kathleen Blauwblomme, Tony Boeckaert, Catherine De Smet, Marc Devlieger, Katrien De Waele, Yentl De Wever, Céleste Heyerick, Lieven Lippens, Luc Millecamps, Marc Nachtergaele, Berkan Nalli, Luc Roggeman, Delphine Vandenbossche, Tania Verpraet, Marc Vanden Heede, Aline Van den Weghe, leden van de raad voor maatschappelijk welzijn
          Sofie Tremmerie, wnd. algemeen directeur
          Verontschuldigd: Sylvie Bohez, algemeen directeur
          Bespreking
          • Raadslid Ward Baeten stelt dat het handig is als de eNotulen geconsulteerd kunnen worden tijdens de zitting. Volgens de dienst ICT kan dit niet omdat de firewall dit blokkeert. Kan dit op korte termijn opgelost worden?
          • Burgemeester Simon Lagrange zegt dat het probleem hem niet gekend is en navraag zal doen.

Namens RAAD VOOR MAATSCHAPPELIJK WELZIJN,

Sofie Tremmerie
wnd. algemeen directeur

Steven Van Troys
voorzitter