Enig artikel: De notulen en het zittingsverslag van de gemeenteraad van 24 juni 2025 worden goedgekeurd.
Artikel 1: De gemeenteraad stelt het aangepast gecoördineerd gemeentelijk retributiereglement vast. Het reglement wordt als bijlage bij het besluit gevoegd en geviseerd.
Artikel 2: Het aangepast reglement treedt in werking op 1 september 2025. Het reglement vervangt het gecoördineerd retributiereglement van de gemeenteraad van 28 mei 2024, dat wordt opgeheven met ingang van 1 september 2025.
Artikel 3: De burgemeester maakt het besluit en het reglement via de webtoepassing van de gemeente bekend overeenkomstig artikel 286 §1 1° van het decreet lokaal bestuur. In uitvoering van artikel 330 van het decreet lokaal bestuur brengt de gemeente op dezelfde dag als de bekendmaking van de besluiten op de webtoepassing van de gemeente, de toezichthoudende overheid op de hoogte van de bekendmaking ervan.
Artikel 1: Karolina Bylinka en Jantien Bruynbroeck worden aangewezen als sanctionerend ambtenaar in het kader van de Gemeentelijke Administratieve Sancties (GAS).
Artikel 2: Een afschrift van dit besluit wordt gezonden aan :
Artikel 1: De verbreding van de Jagerstraat en de Looierijstraat, en het kosteloos aanwerven/overnemen van het onroerend goed, 468 m² groot, gelegen in Zulte, Jagersstraat en Looierijstraat, kadastraal bekend 1e Afdeling Sie B deelnummers 86 M (gereserveerd nr. 643 A P0000) en 92 E (gereserveerd nr. 643 B P0000) zoals als lot 1 (in geel) en lot 2 (in groen) aangeduid op bijgevoegd opmetingsplan, wordt aangenomen/goedgekeurd.
Deze aanwerving is van openbaar nut.
De meetkosten zijn voor rekening van de eigenaar-bouwheer. De registratie en aktekosten zijn ten laste van het gemeentebestuur.
Artikel 2: Het ontwerp van akte van afstand-overname plus het opmetingsplan worden als bijlagen aan deze beslissing geviseerd.
Artikel 3: Het college van burgemeester en schepenen wordt belast met het uitvoeren van dit besluit.
Artikel 4: Dit besluit zal overeenkomstig artikel 285 §1 worden bekendgemaakt via de webtoepassing van de gemeente en zal worden opgeladen op het omgevingsloket.
Artikel 1: Het kosteloos aanwerven/overnemen van het onroerend goed, 24 m² groot, gelegen in Zulte, Oude Weg 262, kadastraal bekend 1e Afdeling Sectie B deelnr. 37 L P P0000, (gereserveerd nr. 37 P P0000) zoals als lot grondafstand (in geel aangeduid) op bijgevoegd opmetingsplan, wordt aangenomen/goedgekeurd.
Deze aanwerving is van openbaar nut. De meetkosten zijn voor rekening van de eigenaar-bouwheer. De registratie en aktekosten zijn ten laste van het gemeentebestuur.
Artikel 2: Het ontwerp van akte van afstand-overname (inclusief de vastgoedinlichtingen) en het opmetingsplan worden als bijlagen aan deze beslissing geviseerd.
Artikel 3: Het college van burgemeester en schepenen wordt belast met het uitvoeren van dit besluit.
Artikel 4: Dit besluit zal overeenkomstig artikel 285 §1 worden bekendgemaakt via de webtoepassing van de gemeente en zal worden opgeladen op het omgevingsloket.
Artikel 1: Akkoord te gaan met de offerte voor het ondergronds brengen van de LS -en OV netten in de Limnanderdreef, begrepen tussen de Pontstraat en de werfzone Limnanderbrug - Limnanderdreef 43 te Zulte volgens de kostenraming van 46.692,89 euro (incl. BTW) voor de laagspanning en 20.220,03 Euro (incl. BTW) voor de openbare verlichting.
Artikel 2: Het werk te financieren met de eigen middelen.
Artikel 3: De betaling zal gebeuren met de kredietvoorziening in het krediet 2025 onder de jaarkredietrekening 2025/AC20101/0200-00/6640000/GEMEENTE/BH10/IP201-11 (aandeel laagspanning) en via afhouding van het dividend (aandeel openbare verlichting).
Artikel 4: Afschrift van dit besluit zal aan de intercommunale Gaselwest worden toegestuurd.
Artikel 1: De voorwaarden van de huurovereenkomsten, afzonderlijk af te sluiten met Chiro Kadol Olsene en KSA Kastaar Olsene, voor de lokalen in de vrijetijdssite op domein de Raveschoot te Olsene worden vastgesteld als volgt:
VOORWERP – BESCHRIJVING – STAAT
Artikel 1:
De verhuurder verhuurt aan de huurders het goed dat als volgt wordt beschreven:
de lokalen met een berging, gezamenlijke stockage voor sjorbalken, twee enkele lokalen, twee dubbele lokalen (sectionale wand), gemeenschappelijke toiletten en gemeenschappelijke ruimte die deel uitmaken van het complex gelegen in de Rijwegstraat te Zulte (Olsene), gekend ten kadaster onder 2de afdeling sectie B nrs. 107 f, 110 c, 108 n en 106 b.
DUUR
Artikel 2:
De huur gaat in op 1 september 2025 en eindigt op 31 december 2025.
HUUR
Artikel 3:
De maandelijkse huurprijs wordt forfaitair vastgesteld op 13 euro per vereniging en wordt maandelijks voor het einde van de betrokken maand door de huurders betaald door overschrijving (doorlopende opdracht) op rekening BE69 0910 0035 4178 op naam van het gemeentebestuur van Zulte met de vermelding van de respectievelijke referte ‘huur Chiro Kadol/KSA Kastaar lokalen Raveschoot Olsene’.
Het elektriciteits- en waterverbruik van de verhuurde ruimtes is ten laste van de verschillende huurders van de vrijetijdssite en wordt als volgt geregeld:
Elke huurder beschikt over een eigen tussenteller. De stand van de tussentellers wordt opgenomen door de technische dienst van het gemeentebestuur. Op basis hiervan zal de financiële dienst van het gemeentebestuur het effectieve verbruik doorrekenen aan de respectievelijke huurders.
Deze werkwijze wordt na één jaar geëvalueerd.
BESTEMMING – OVERDRACHT – ONDERVERHURING
Artikel 4:
Onderverhuring of huuroverdracht is niet toegelaten.
De lokalen zijn bestemd als vergader- en spelruimte voor de leiding/leden en als opslagruimte voor het materiaal van de huurders.
De huurders kunnen ertoe gehouden worden om minstens de gemeenschappelijke ruimte, de toiletten en een dubbel lokaal (met sectionale wand), gratis ter beschikking te stellen van het lokaal bestuur met het oog op de organisatie van de speelpleinwerking, creakampen en/of andere gemeentelijke activiteiten. Het lokaal bestuur verbindt zich er toe om de huurders onmiddellijk te verwittigen van geplande activiteiten.
De gemeenschappelijke ruimte mag gebruikt worden bij reguliere activiteiten van de huurders. De huurders zullen erop toezien dat er geen materiaal blijft staan en de zaal na ieder gebruik proper achtergelaten wordt. De gemeenschappelijke ruimte kan echter ook gebruikt worden door de andere huurders op de vrijetijdssite. Dit steeds in voorafgaand onderling overleg.
Badges mogen niet worden bijgemaakt, noch uitgeleend. De modaliteiten voor verlies/aankoop van nieuwe badges worden opgenomen in de afsprakennota met betrekking tot de vrijetijdssite.
ONDERHOUD EN HERSTELLINGEN
Artikel 5
Aangaande het onderhoud en de herstellingen verklaren de partijen zich te gedragen naar de bepalingen van het burgerlijk wetboek.
De huurders beheren het goed als een goede huisvader en volgens de bestemming vermeld in artikel 4.
De huurders staan in voor het dagelijkse onderhoud van de lokalen en de directe omgeving. Na de beëindiging van de activiteiten wordt de orde en netheid in en rond de lokalen steeds hersteld en wordt het afval stelselmatig en selectief opgeruimd en ingezameld.
De verhuurder behoudt zich het recht voor om, na voorafgaandelijke aanmaning van de huurders, het onderhoud van de lokalen in eigen beheer uit te voeren op kosten van de respectievelijke huurders voor zover wordt vastgesteld dat de accommodatie niet goed onderhouden wordt.
De vereiste manuren, nodig voor het poetsen van de lokalen of opruimen van de omgeving, worden aan de huurders doorgerekend volgens de uurtarieven voor het gemeentelijk personeel zoals vastgesteld in het gecoördineerd gemeentelijk retributiereglement.
De huurders zijn verplicht de verhuurder onmiddellijk te verwittigen van beschadigingen aan de lokalen en van herstellingen die noodzakelijk zijn.
Eventuele schade ten gevolge van de speelpleinwerking, creakampen en/of andere gemeentelijke activiteiten wordt hersteld en is ten laste van de verhuurder.
De huurders ondergaan de werkzaamheden zonder dat zij daarvoor aanspraak kunnen maken op een vergoeding.
VERFRAAIINGEN – VERBETERINGEN – VERBOUWINGEN
Artikel 6
De binneninrichting is ten laste van de huurders.
Alle werkzaamheden met het oog op verfraaien, verbeteren of verbouwen van het verhuurde goed kunnen alleen worden uitgevoerd met de voorafgaandelijke en schriftelijke instemming van de verhuurder.
Deze werkzaamheden worden verricht volgens de regels van de kunst en op kosten én risico van de huurders, tot volledige ontlasting van de verhuurder. Ze zijn verworven voor de verhuurder zonder vergoeding, onverminderd zijn recht om op het einde van de huurovereenkomst te eisen dat de plaatsen in hun oorspronkelijke staat worden hersteld.
VERZEKERING
Artikel 7
De verhuurder verzekert de jeugdlokalen tegen brand en aanverwante risico’s. In de verzekeringspolis wordt een algemene clausule van afstand van verhaal voorzien. Een kopie van deze verzekeringspolis wordt overgemaakt aan de huurders.
De huurders verzekeren in elk geval de eigen inboedel. Een kopie van deze verzekeringspolis wordt overgemaakt aan de verhuurder.
De huurders worden verzocht om hun verzekeringsmakelaar te contacteren om de noodzaak van een bijkomende polis na te gaan.
BIJZONDERE BEPALINGEN
Artikel 8:
In alle verhuurde lokalen heerst een algemeen rookverbod.
Artikel 9:
Opslag en gebruik van gasflessen of ontvlambare stoffen in de verhuurde lokalen is verboden.
Artikel 10:
Tussen de verhuurder en de respectievelijke huurders wordt een afsprakennota opgemaakt. Deze afsprakennota wordt jaarlijks geëvalueerd en hernieuwd.
Artikel 2: Het college van burgemeester en schepenen wordt belast met de uitvoering van dit besluit en wordt gemachtigd om de huurovereenkomsten te ondertekenen.
Artikel 3: Het gemeenteraadsbesluit van 18 december 2018 met betrekking tot 'vaststellen van de vernieuwing van de verhuur door de gemeente Zulte aan Chiro Kadol Olsene en KSA Kastaar Olsene met betrekking tot de jeugdlokalen in de Rijwegstraat te Zulte-Olsene en van de voorwaarden ervan' wordt opgeheven met ingang van 1 september 2025.
Artikel 4: Een afschrift van dit besluit wordt overgemaakt aan de financieel directeur.
Artikel 1: De voorwaarden van de huurovereenkomst, af te sluiten met vzw jeugdcafé 't Sloefke, voor het lokaal in de vrijetijdssite op domein de Raveschoot te Olsene worden vastgesteld als volgt:
VOORWERP – BESCHRIJVING – STAAT
Artikel 1:
De verhuurder verhuurt aan de huurder het goed dat als volgt wordt beschreven:
het lokaal met een binnenberging, een buitenberging, een clubhuis en gemeenschappelijke toiletten, dat deel uitmaakt van het complex gelegen in de Rijwegstraat te Zulte (Olsene), gekend ten kadaster onder 2de afdeling sectie B nrs. 107 f, 110 c, 108 n en 106 b.
DUUR
Artikel 2:
De huur gaat in op 1 september 2025 en eindigt op 31 december 2031.
HUUR
Artikel 3:
De maandelijkse huurprijs wordt forfaitair vastgesteld op 200 euro en wordt maandelijks voor het einde van de betrokken maand door de huurder betaald door overschrijving (doorlopende opdracht) op rekening BE69 0910 0035 4178 op naam van het gemeentebestuur van Zulte met de vermelding van de respectievelijke referte ‘huur vzw jeugdcafé 't Sloefke lokaal Raveschoot Olsene’.
Deze huurprijs kan één keer per jaar, op 1 februari van het desbetreffende jaar, worden aangepast aan de index van de consumptieprijzen (gezondheidsindex) volgens de formule:
basishuurprijs x nieuw indexcijfer = aangepaste huurprijs
aanvangsindexcijfer
Het aanvangsindexcijfer is het indexcijfer van de maand die de ondertekening van de huurovereenkomst voorafgaat, te weten augustus 2025 (basis 2013 = 100). Het nieuw indexcijfer is het indexcijfer van de maand die de indexering voorafgaat, zijnde januari van het betreffende jaar. De indexaanpassing vindt slechts plaats op schriftelijk verzoek van de belanghebbende partij en werkt slechts terug tot 3 maanden voorafgaand aan die van het verzoek.
Het elektriciteits- en waterverbruik van de verhuurde ruimtes is ten laste van de verschillende huurders van de vrijetijdssite en wordt als volgt geregeld:
Elke huurder beschikt over een eigen tussenteller. De stand van de tussentellers wordt opgenomen door de technische dienst van het gemeentebestuur. Op basis hiervan zal de financiële dienst van het gemeentebestuur het effectieve verbruik doorrekenen aan de respectievelijke huurders.
Deze werkwijze wordt na één jaar geëvalueerd.
BESTEMMING – OVERDRACHT – ONDERVERHURING
Artikel 4:
Onderverhuring of huuroverdracht is niet toegelaten.
Het lokaal is bestemd als vergader-, horeca- en evenementenruimte voor het bestuur/bezoekers en als opslagruimte voor het materiaal van de huurder.
De huurder kan ertoe gehouden worden om de ruimtes gratis ter beschikking te stellen van het lokaal bestuur met het oog op de organisatie van gemeentelijke activiteiten. Het lokaal bestuur verbindt zich er toe om de huurder onmiddellijk te verwittigen van geplande activiteiten.
Badges mogen niet worden bijgemaakt, noch uitgeleend. De modaliteiten voor verlies/aankoop van nieuwe badges worden opgenomen in de afsprakennota met betrekking tot de vrijetijdssite.
ONDERHOUD EN HERSTELLINGEN
Artikel 5
Aangaande het onderhoud en de herstellingen verklaren de partijen zich te gedragen naar de bepalingen van het burgerlijk wetboek.
De huurder beheert het goed als een goede huisvader en volgens de bestemming vermeld in artikel 4.
De huurder staat in voor het dagelijkse onderhoud van de ruimtes en de directe omgeving. Na de beëindiging van de activiteiten wordt de orde en netheid in en rond de ruimtes steeds hersteld en wordt het afval stelselmatig en selectief opgeruimd en ingezameld.
De verhuurder behoudt zich het recht voor om, na voorafgaandelijke aanmaning van de huurder, het onderhoud van de ruimtes in eigen beheer uit te voeren op kosten van de huurder voor zover wordt vastgesteld dat de accommodatie niet goed onderhouden wordt.
De vereiste manuren, nodig voor het poetsen van de lokalen of opruimen van de omgeving, worden aan de huurder doorgerekend volgens de uurtarieven voor het gemeentelijk personeel zoals vastgesteld in het gecoördineerd gemeentelijk retributiereglement.
De huurder is verplicht de verhuurder onmiddellijk te verwittigen van beschadigingen aan de ruimtes en van herstellingen die noodzakelijk zijn.
Eventuele schade ten gevolge van gemeentelijke activiteiten wordt hersteld en is ten laste van de verhuurder.
De huurder ondergaat de werkzaamheden zonder dat hij daarvoor aanspraak kan maken op een vergoeding.
VERFRAAIINGEN – VERBETERINGEN – VERBOUWINGEN
Artikel 6
De binneninrichting is ten laste van de huurder.
Alle werkzaamheden met het oog op verfraaien, verbeteren of verbouwen van het verhuurde goed kunnen alleen worden uitgevoerd met de voorafgaandelijke en schriftelijke instemming van de verhuurder.
Deze werkzaamheden worden verricht volgens de regels van de kunst en op kosten én risico van de huurder, tot volledige ontlasting van de verhuurder. Ze zijn verworven voor de verhuurder zonder vergoeding, onverminderd zijn recht om op het einde van de huurovereenkomst te eisen dat de plaatsen in hun oorspronkelijke staat worden hersteld.
VERZEKERING
Artikel 7
De verhuurder verzekert het lokaal tegen brand en aanverwante risico’s. In de verzekeringspolis wordt een algemene clausule van afstand van verhaal voorzien. Een kopie van deze verzekeringspolis wordt overgemaakt aan de huurders.
De huurder verzekert in elk geval de eigen inboedel. Een kopie van deze verzekeringspolis wordt overgemaakt aan de verhuurder.
De huurder wordt verzocht om zijn verzekeringsmakelaar te contacteren om de noodzaak van een bijkomende polis na te gaan.
BIJZONDERE BEPALINGEN
Artikel 8:
In alle verhuurde lokalen heerst een algemeen rookverbod.
Artikel 9:
Opslag en gebruik van gasflessen of ontvlambare stoffen in de verhuurde lokalen is verboden.
Artikel 10:
Tussen de verhuurder en de respectievelijke huurders wordt een afsprakennota opgemaakt. Deze afsprakennota wordt jaarlijks geëvalueerd en hernieuwd.
Artikel 2: Het college van burgemeester en schepenen wordt belast met de uitvoering van dit besluit en wordt gemachtigd om deze huurovereenkomst te ondertekenen.
Artikel 3: Het collegebesluit van 17 oktober 2024 met betrekking tot 'vaststellen van de vernieuwing van de verhuur door gemeente Zulte van het schoolgebouw Grote Steenweg 70 aan vzw jeugdcafé 't Sloefke wordt opgeheven met ingang van 1 september 2025.
Artikel 4: Een afschrift van dit besluit wordt overgemaakt aan de financieel directeur.
Artikel 1: De voorwaarden van de huurovereenkomst, af te sluiten met KV De Leievrienden vzw, voor het lokaal in de vrijetijdssite op domein de Raveschoot te Olsene worden vastgesteld als volgt:
VOORWERP – BESCHRIJVING – STAAT
Artikel 1:
De verhuurder verhuurt aan de huurder het goed dat als volgt wordt beschreven:
het lokaal met een binnenberging, een buitenberging, een clubhuis en gemeenschappelijke toiletten, dat deel uitmaakt van het complex gelegen in de Rijwegstraat te Zulte (Olsene), gekend ten kadaster onder 2de afdeling sectie B nrs. 107 f, 110 c, 108 n en 106 b.
DUUR
Artikel 2:
De huur gaat in op 1 september 2025 en eindigt op 31 december 2031.
HUUR
Artikel 3:
De maandelijkse huurprijs wordt forfaitair vastgesteld op 275 euro en wordt maandelijks voor het einde van de betrokken maand door de huurder betaald door overschrijving (doorlopende opdracht) op rekening BE69 0910 0035 4178 op naam van het gemeentebestuur van Zulte met de vermelding van de respectievelijke referte ‘huur KV De Leievrienden vzw lokaal Raveschoot Olsene’.
Deze huurprijs kan één keer per jaar, op 1 februari van het desbetreffende jaar, worden aangepast aan de index van de consumptieprijzen (gezondheidsindex) volgens de formule:
basishuurprijs x nieuw indexcijfer = aangepaste huurprijs
aanvangsindexcijfer
Het aanvangsindexcijfer is het indexcijfer van de maand die de ondertekening van de huurovereenkomst voorafgaat, te weten augustus 2025 (basis 2013 = 100). Het nieuw indexcijfer is het indexcijfer van de maand die de indexering voorafgaat, zijnde januari van het betreffende jaar. De indexaanpassing vindt slechts plaats op schriftelijk verzoek van de belanghebbende partij en werkt slechts terug tot 3 maanden voorafgaand aan die van het verzoek.
Het elektriciteits- en waterverbruik van de verhuurde ruimtes is ten laste van de verschillende huurders van de vrijetijdssite en wordt als volgt geregeld:
Elke huurder beschikt over een eigen tussenteller. De stand van de tussentellers wordt opgenomen door de technische dienst van het gemeentebestuur. Op basis hiervan zal de financiële dienst van het gemeentebestuur het effectieve verbruik doorrekenen aan de respectievelijke huurders.
Deze werkwijze wordt na één jaar geëvalueerd.
BESTEMMING – OVERDRACHT – ONDERVERHURING
Artikel 4:
Onderverhuring of huuroverdracht is niet toegelaten.
Het lokaal is bestemd als vergader-, horeca- en evenementenruimte voor het bestuur/bezoekers en als opslagruimte voor het materiaal van de huurder.
De huurder kan ertoe gehouden worden om de ruimtes gratis ter beschikking te stellen van het lokaal bestuur met het oog op de organisatie van gemeentelijke activiteiten. Het lokaal bestuur verbindt zich er toe om de huurder onmiddellijk te verwittigen van geplande activiteiten.
Badges mogen niet worden bijgemaakt, noch uitgeleend. De modaliteiten voor verlies/aankoop van nieuwe badges worden opgenomen in de afsprakennota met betrekking tot de vrijetijdssite.
ONDERHOUD EN HERSTELLINGEN
Artikel 5
Aangaande het onderhoud en de herstellingen verklaren de partijen zich te gedragen naar de bepalingen van het burgerlijk wetboek.
De huurder beheert het goed als een goede huisvader en volgens de bestemming vermeld in artikel 4.
De huurder staat in voor het dagelijkse onderhoud van de ruimtes en de directe omgeving. Na de beëindiging van de activiteiten wordt de orde en netheid in en rond de ruimtes steeds hersteld en wordt het afval stelselmatig en selectief opgeruimd en ingezameld.
De verhuurder behoudt zich het recht voor om, na voorafgaandelijke aanmaning van de huurder, het onderhoud van de ruimtes in eigen beheer uit te voeren op kosten van de huurder voor zover wordt vastgesteld dat de accommodatie niet goed onderhouden wordt.
De vereiste manuren, nodig voor het poetsen van de lokalen of opruimen van de omgeving, worden aan de huurder doorgerekend volgens de uurtarieven voor het gemeentelijk personeel zoals vastgesteld in het gecoördineerd gemeentelijk retributiereglement.
De huurder is verplicht de verhuurder onmiddellijk te verwittigen van beschadigingen aan de ruimtes en van herstellingen die noodzakelijk zijn.
Eventuele schade ten gevolge van gemeentelijke activiteiten wordt hersteld en is ten laste van de verhuurder.
De huurder ondergaat de werkzaamheden zonder dat hij daarvoor aanspraak kan maken op een vergoeding.
VERFRAAIINGEN – VERBETERINGEN – VERBOUWINGEN
Artikel 6
De binneninrichting is ten laste van de huurder.
Alle werkzaamheden met het oog op verfraaien, verbeteren of verbouwen van het verhuurde goed kunnen alleen worden uitgevoerd met de voorafgaandelijke en schriftelijke instemming van de verhuurder.
Deze werkzaamheden worden verricht volgens de regels van de kunst en op kosten én risico van de huurder, tot volledige ontlasting van de verhuurder. Ze zijn verworven voor de verhuurder zonder vergoeding, onverminderd zijn recht om op het einde van de huurovereenkomst te eisen dat de plaatsen in hun oorspronkelijke staat worden hersteld.
VERZEKERING
Artikel 7
De verhuurder verzekert het lokaal tegen brand en aanverwante risico’s. In de verzekeringspolis wordt een algemene clausule van afstand van verhaal voorzien. Een kopie van deze verzekeringspolis wordt overgemaakt aan de huurders.
De huurder verzekert in elk geval de eigen inboedel. Een kopie van deze verzekeringspolis wordt overgemaakt aan de verhuurder.
De huurder wordt verzocht om zijn verzekeringsmakelaar te contacteren om de noodzaak van een bijkomende polis na te gaan.
BIJZONDERE BEPALINGEN
Artikel 8:
In alle verhuurde lokalen heerst een algemeen rookverbod.
Artikel 9:
Opslag en gebruik van gasflessen of ontvlambare stoffen in de verhuurde lokalen is verboden.
Artikel 10:
Tussen de verhuurder en de respectievelijke huurders wordt een afsprakennota opgemaakt. Deze afsprakennota wordt jaarlijks geëvalueerd en hernieuwd.
Artikel 2: Het college van burgemeester en schepenen wordet belast met de uitvoering van dit besluit en wordt gemachtigd om deze huurovereenkomst te ondertekenen.
Artikel 3: Een afschrift van dit besluit wordt overgemaakt aan de financieel directeur.
Artikel 41 van het decreet lokaal bestuur op grond waarvan de gemeenteraad bevoegd is voor het vaststellen van reglementen.
Artikel 1: Het politiereglement op de begraafplaatsen en lijkbezorging wordt met ingang van 1 september 2025 als volgt vastgesteld:
Artikel 1: DEFINITIES DIE WORDEN GEBRUIKT IN DIT REGLEMENT
Lijk:
Dood lichaam van een mens waarvan het overlijden werd vastgesteld door de ambtenaar van de burgerlijke stand.
As:
Wat van een lijk overblijft na crematie overeenkomstig de wet.
Stoffelijke overschotten:
Het lijk of de as.
Begunstigde:
Overledene van wie de stoffelijke overschotten ter aarde worden besteld.
Lijkbezorging of teraardebestelling:
Concessie:
In bruikleen gegeven grond voor begraving van lijken of assen voor een bepaalde duurtijd, steeds verlengbaar na afloop.
Lijkbezorging in niet-geconcedeerde grond (gratis grond):
Kosteloze lijkbezorging of teraardebestelling met een bewaartermijn (grafrust) van 10 jaar.
Lijkbezorging in geconcedeerde grond (concessiestelsel):
Betalende lijkbezorging of teraardebestelling met een bewaartermijn van bepaalde duur, steeds verlengbaar na afloop.
Grafteken:
Iedere constructie, zerk, kruis of gelijkaardig herinnerings- of identificatieteken op een graf of de plaat die een nis van het columbarium of het urnenveld afsluit.
Gezelschapsdier:
Elk dier dat tam is en traditioneel in huis voor gezelschap of voor emotionele steun gehouden wordt.
Artikel 2: TOEGANKELIJKHEID EN BEREIKBAARHEID VAN DE BEGRAAFPLAATSEN
De gemeente Zulte beschikt over volgende gemeentelijke begraafplaatsen:
De gemeentelijke begraafplaatsen zijn alle dagen toegankelijk.
Er worden geen begrafenissen gedaan op:
Artikel 3: ALGEMENE AFSPRAKEN OP DE BEGRAAFPLAATS
De gemeente staat in voor het dagelijks beheer en de goede orde op de begraafplaatsen.
De gemeente is niet verantwoordelijk voor de bewaking van voorwerpen die op de graven geplaatst worden. Op de begraafplaatsen zijn alle handelingen verboden waardoor de orde of de aan de doden verschuldigde eerbied wordt verstoord.
Het is verboden te leuren op de begraafplaatsen, alsook het plaatsen van affiches en flyers.
Toegang is verboden voor dieren, voertuigen, rijwielen en bromfietsen, zelfs aan de hand geleid. Dit verbod geldt uiteraard niet voor het vervoer van materialen en gereedschappen van dienst- en onderhoudsvoertuigen, vervoermiddelen van mindervaliden én dieren die mindervaliden bijstaan.
Het is alsook verboden om bloemstukken, planten, … te plaatsen vóór de grafzerken, in de wandelgangen.
Korte plechtigheden, eigen aan de filosofische of godsdienstige overtuiging van de overledene, kunnen gehouden worden op de begraafplaats, indien deze geen andere begraving verstoort.
Het is op de begraafplaatsen verboden bouw-, herstellings-, of aanplantingswerken uit te voeren of nieuwe graftekens te plaatsen op:
Deze bepaling geldt uiteraard niet voor werken die noodzakelijk zijn voor een begrafenis die op die dagen of in die periode plaatsvindt.
De gemeente kan niet aansprakelijk worden gesteld voor diefstallen of beschadiging aan de graven, gedenktekens of beplanting.
Indien er wordt overgegaan tot bijzettingen dient de verwijderde grafzerk uit het zicht geplaatst te worden.
Afhankelijk van de bestemming van een bepaald perceel gelden volgende specifieke bepalingen:
| Perceel bestemd voor: |
Bepalingen perceel |
Bepalingen grafzerk / ornament |
| Begravingen in volle grond
Voor het plaatsen van de zerk, moet de grafmaker verwittigd worden. |
Grootte = 1m x 2m
Bij uitzondering kan, in geval van noodwendigheid, de grootte van het perceel aangepast worden aan de omvang van de kist.
|
Grootte = 1m x 2m Er wordt geen rekening gehouden met de, in geval van noodwendigheid, aangepaste grootte van het perceel. Het perceel wordt op de 4 hoeken afgebakend door de grafmaker. De zerk moet binnen deze afbakening geplaatst worden, zonder tussenruimte en aaneensluitend. |
| Begravingen in volle grond, voor personen minder dan 12 jaar (kindergraf) Voor het plaatsen van de zerk moet de grafmaker verwittigd worden. |
Grootte = 0,8m x 1,6m Bij uitzondering kan, in geval van noodwendigheid, de grootte van het perceel aangepast worden aan de omvang van de kist.
|
Grootte = 0,8m x 1,6m Op vraag van de ouders en rekening houdende met de leeftijd van het kind kan er toegestaan worden dat de grafzerk kleiner is dan het perceel. |
| Begravingen in een grafkelder Voor het plaatsen van de zerk moet de grafmaker verwittigd worden.
|
Grootte = 1m x 2m Het gemeentebestuur plaatst de grafkelders in eigen beheer. |
Grootte = 1m x 2m Het perceel wordt op de 4 hoeken afgebakend door de grafmaker. De zerk moet binnen deze afbakening geplaatst worden, zonder tussenruimte en aaneensluitend. |
| Begravingen in volle grond op het urnenveld |
Grootte = 0,5m x 0,5m |
Grootte = 0,50m x 0,50m |
| Begravingen in een grafkelder bestemd voor urnen, op het urnenveld De grafmaker staat steeds in voor de opening van de grafkelder. |
Grootte = 0,60m x 0,60m Het gemeentebestuur plaatst de grafkelders voor urnen in eigen beheer. De grafkelder voor urnen is voorzien van een lessenaarsdeksel. |
Grootte = 0,60m x 0,60m De bovengrondse constructie/ grafzerk bedekt het lessenaarsdeksel volledig. Het behoud van het lessenaarsdeksel is aanbevolen. |
| Nis in een columbarium |
Zoals voorzien door de gemeente |
Zoals voorzien door de gemeente |
| Uitstrooien van de as (strooiweide) |
De strooiweide voldoet aan de wettelijke bepalingen. De uitstrooiing van de as gebeurt door middel van een daartoe bestemd toestel, dat uitsluitend bediend wordt door de aangestelde grafmaker. |
Op de gedenkzuil op de strooiweide wordt, door de gemeente, een gedenkplaatje aangebracht voor een termijn van 10 jaar.
|
Artikel 4: TOEGELATEN LIJKBEZORGING OP DE VERSCHILLENDE BEGRAAFPLAATSEN
4.1. Op de nieuwe gemeentelijke begraafplaatsen (Oeselgemstraat in Zulte, Hamstraat in Olsene en Hoevestraat in Machelen) kunnen volgende lijkbezorgingen worden gekozen:
Indien er wordt gekozen om begraven te worden in niet-geconcedeerde grond (gratis grond), wordt een grafrusttermijn voorzien van 10 jaar, te rekenen vanaf de datum van teraardebestelling.
Dergelijk graf mag enkel verwijderd worden nadat gedurende een jaar een afschrift van de beslissing tot verwijdering, zowel bij het graf als aan de ingang van de begraafplaats, werd uitgehangen (akte tot bekendmaking).
Na het verstrijken van de grafrusttermijn heeft een rechthebbende 1 maand de tijd om de graftekens weg te nemen. Na afloop van die periode zal dit door de gemeentelijke technische uitvoeringsdienst worden gedaan.
Stoffelijke resten worden vijfjaarlijks door een gespecialiseerde firma ontruimd en afgevoerd naar een knekelput (verzamelgraf). De assen worden uitgestrooid op de strooiweide van de betrokken begraafplaats.
Artikel 6: TERUGNEMING EN BESTEMMINGSWIJZIGING
In geval van terugneming van een geconcedeerd perceel of van een geconcedeerde nis wegens openbaar belang of dienstnoodwendigheden, hebben de concessiehouders recht op het bekomen van een perceel van dezelfde oppervlakte of een nis van dezelfde grootte, op dezelfde of op een andere begraafplaats in de gemeente.
De kosten voor de overbrenging van de stoffelijke overschotten, de kosten voor de overbrenging van de grafzerken/ornamenten en desgevallend de kosten voor een vervangende grafkelder, zijn ten laste van de gemeente.
In geval van wijziging van de bestemming van de begraafplaats (sluiting van de begraafplaats) kan de concessiehouder geen aanspraak maken op enige vergoeding.
Hij heeft het recht op het kosteloos bekomen van een grafruimte of een nis van dezelfde oppervlakte op de nieuwe begraafplaats als enige belanghebbende daartoe een aanvraag indient.
De kosten voor de overbrenging van de stoffelijke overschotten zijn ten laste van de gemeente. De kosten voor de overbrenging van de grafzerken/ornamenten en desgevallend de kosten voor een vervangende grafkelder, zijn ten laste van de aanvrager.
Artikel 7: FUNERAIR ERFGOED, PETERSCHAP EN HERGEBRUIK GRAFMONUMENTEN
Funerair erfgoed betreft:
Artikel 8: SLOTBEPALING
Gevallen niet bepaald in het huidig reglement worden geregeld door het college van burgemeester en schepenen.
Artikel 2: Het politiereglement op de begraafplaatsen van 24 mei 2022 wordt met ingang van 1 september 2025 opgeheven.
Artikel 3: Overeenkomstig artikel 286 §1 van het decreet lokaal bestuur maakt de burgemeester het besluit en de inhoud ervan bekend via de webtoepassing van de gemeente (gekwalificeerd als "reglement").
Op dezelfde dag brengt de gemeente overeenkomstig artikel 330 van het decreet lokaal bestuur de toezichthoudende overheid op de hoogte.
Artikel 4: Een afschrift van dit besluit wordt tevens toegestuurd aan:
Artikel 1: Goedkeuring wordt verleend aan het bestek met nr. 2025/028 van 8 juli 2025 en de raming voor de opdracht “Sanering begraafplaatsen: ontruimen van vervallen graven op de gemeentelijke begraafplaatsen”, opgesteld door het departement Ruimte - Infrastructuur en Wonen.
De lastvoorwaarden worden vastgesteld zoals voorzien in het bestek en zoals opgenomen in de algemene uitvoeringsregels van de overheidsopdrachten.
De raming bedraagt 62.155,00 euro excl. btw of 75.207,55 euro incl. 21% btw (13.052,55 euro btw medecontractant).
Artikel 2: Bovengenoemde opdracht wordt gegund bij wijze van de onderhandelingsprocedure zonder voorafgaande bekendmaking.
GEMEENTE/BH03/IP702-00 en 2025/AC60302/0130-00/6142200/GEMEENTE/
BH03/IP-GEEN.
Artikel 1: Het bestek met nr. 2025/026 en de raming voor de opdracht “Aankoop software dienst Burgerzaken”, opgesteld door het departement Ruimte - Infrastructuur en Wonen worden goedgekeurd.
De lastvoorwaarden worden vastgesteld zoals voorzien in het bestek en zoals opgenomen in de algemene uitvoeringsregels van de overheidsopdrachten voor aannemingen van werken, leveringen en diensten.
De raming bedraagt 65.000,00 euro + 13.650,00 euro (21% btw) = 78.650,00 euro.
Artikel 2: Bovengenoemde opdracht wordt gegund bij wijze van de onderhandelingsprocedure zonder voorafgaande bekendmaking.
Artikel 3: De uitgave voor deze opdracht is voorzien in het exploitatiebudget en investeringsbudget van 2025, op budgetcodes 2025/AC70202/0130-00/2410000/
GEMEENTE/BH03/IP702-00 en 2025/AC60302/0130-00/6142200/GEMEENTE/BH03/IP-GEEN.
- Lestijden niet-confessionele zedenleer : 10 lestijden (=) (geen afzonderlijke, schriftelijke bevestiging maar evenveel lestijden als katholieke godsdienst)
- Lestijden protestantse godsdienst : 8 lestijden (+2) (geen afzonderlijke schriftelijke bevestiging maar op basis van aantal leerlingen dat hiervoor opteert)
- Lestijden Islamitische godsdienst : 10 lestijden (=) (geen afzonderlijke schriftelijke bevestiging maar op basis van aantal leerlingen dat hiervoor opteert)
Artikel 1: De aanwending van het lestijdenpakket van de gemeentelijke basisschool Zulte voor het schooljaar 2025-2026 wordt als volgt vastgesteld:
De aanwending voor het kleuteronderwijs van 149 (= in vergelijking met vorig schooljaar) lestijden : volgens de schaal (133) en SES-lestijden (16)
| 6 kleuteronderwijzers (voltijds vastbenoemd) en 1 halftijds (6 x 24 + 12) | 156 lestijden |
| 1 kleuteronderwijzer (5 lestijden vastbenoemd) (5) | + 5 lestijden |
| Totaal | 161 lestijden |
Er zijn dus 12 lestijden die bijkomend dienen te worden ingevuld door vervangingen in verlofstelsels van vastbenoemden.
De aanwending voor het lager onderwijs van 242 (- 2) lestijden volgens de schaal (218 lestijden) en SES-lestijden (24):
| 9 onderwijzers (voltijds vast benoemd) (9 x 24) |
216 lestijden |
| 3 deeltijds vast benoemde onderwijzers (voor 6/24, 14/24 en 8/24) |
+28 lestijden |
| Totaal: |
244 lestijden |
Voor de ontbrekende 2 lestijden (242-244) dient overgegaan te worden tot aanstelling in bijkomende lestijden.
Volgende lestijden/uren worden als volgt aangewend :
Artikel 2: Een afschrift van dit besluit wordt overgemaakt aan de schooldirecteur voor verdere afhandeling en voor mededeling aan het departement Onderwijs.
Artikel 3: Dit besluit wordt overeenkomstig artikel 285 §1 1° van het decreet lokaal bestuur door de burgemeester via de besluitenlijst bekend gemaakt door publicatie op de gemeentelijke website.
Artikel 1: De infobrochure, het schoolreglement en het arbeidsreglement van de gemeentelijke basisschool De Vijf Wegen worden vastgesteld met ingang van 1 september 2025. Alle documenten worden als bijlage bij het besluit geviseerd.
De voorheen bestaande besluiten en reglementen worden opgeheven vanaf 1 september 2025.
Artikel 2: Het besluit wordt overgemaakt aan de directie en wordt -samen met de inhoud van de reglementen en documenten- door de burgemeester bekend gemaakt op de gemeentelijke website.
De gemeente is bereid om voor het derde leerjaar tegemoet te komen in de kost voor Sportkompas van Sport Vlaanderen dat kinderen helpt bij het kiezen van de sport die ze leuk vinden en waar ze goed in zijn. De Zultse basisscholen krijgen daarvoor 10 euro per leerling van het derde leerjaar die deelneemt. Het noodzakelijke busvervoer naar de Sporthal in Zulte wordt tevens betaald.
Artikel 1: Aan het onderwijsplan 'flankerend onderwijsbeleid', zoals goedgekeurd in de raad van 22 augustus 2023 wordt een punt 7 toegevoegd.
Het onderwijsplan “flankerend onderwijsbeleid” wordt met ingang van 1 september 2025 opnieuw vastgesteld als volgt :
In het kader van het lokaal flankerend onderwijsbeleid worden volgende maatregelen / acties goedgekeurd ten voordele van alle basisscholen op ons grondgebied :
Artikel 2: Overeenkomstig artikel 286 §1 van het decreet lokaal bestuur maakt de burgemeester het besluit en de inhoud ervan (reglement) bekend via de webtoepassing van de gemeente.
Ik ben zoals veel mensen tijdens de zomermaanden een fervent bezoeker van "Hoeverock in het Park", een prachtig event dat de bewoners van onze gemeente en ook mensen van daarbuiten in een amicale sfeer samenbrengt.
Tijdens deze bezoeken viel mij op dat er een paar artistieke en ook karakteristieke lantaarnpalen gedoofd bleven bij het invallen van de duisternis. De reden daarvoor lijkt me vrij duidelijk als je naar de 2 bijgevoegde foto's kijkt.
Een allegaartje van lampen (voor zover die al aanwezig zijn) vervolledigen deze troosteloze bedoening. Nochtans is dit ook gemeentelijk patrimonium dat ook aandacht verdient.
Bij de renovatie van" Huis Meheus" heeft men dit blijkbaar over het hoofd gezien. De werkende lantaarnpalen zouden aan het gebouw toch een extra cachet geven, ook aan het ganse domein trouwens.
Is het bestuur bereid om deze "pareltjes" terug in hun oorspronkelijke staat te laten functioneren? Ik bedoel dan heel concreet: ontdaan van onkruid, terug geschilderd en uiteraard voorzien van brandende lampen.
Het veiligheidsaspect speelt hier ook mee! De toegang van het OC baat nu eenmaal niet in het licht 's avonds .
Is er binnen de gemeente voldoende opvolging en controle om dergelijke zaken te detecteren en eventueel te herstellen? Ik stelde deze vraag om er ook op te wijzen dat men Zultse fierheid niet enkel moet gaan stimuleren met megalomane projecten.
Op de gemeenteraadszitting van 29/04 kwam het kerkenbeleidsplan 2025 al even ter sprake. Raadslid Ward Baeten vroeg toen naar de toekomstvisie van het college.
De Vlaamse overheid heeft inderdaad gevraagd om vanaf 1 januari een nieuw kerkenbeleidsplan te gaan uitwerken. Een visie rond het gebruik of hergebruik van kerkgebouwen diende daarin te worden opgenomen.
Nu is het kerkenbeleidsplan van 2017 nog steeds van kracht. Schepen Michaël Vandemeulebroecke gaf op de zitting te kennen dat er op de datum 01/01/2025 toch wat rek zat.
Hij stelde toen ook dat er in samenspraak met de kerkfabrieken, het bisdom en het centraal kerkbestuur een nieuw kerkenbeleidsplan diende te worden voorgesteld. Dit moest in feite al eind juni gebeurd zijn.
We zijn nu eind augustus en straks zal er moeten gewerkt worden aan het volgende meerjarenplan.
Wanneer wordt het kerkenbeleidsplan nu eindelijk voorgesteld ?
Dat de wandelsport meer en meer gekend en beoefend wordt is algemeen geweten en ook in onze gemeente is dat niet anders. Onze mooie gemeente met zijn prachtige natuur en Leieboorden is dan ook zeer aantrekkelijk en promoten we graag als toeristische trekpleister, weliswaar als de wandelpaden er goed bijliggen en ook hun onderhoudsbeurt krijgen.
Tijdens de zomermaanden kregen we de melding dat de wandelpaden langs de Leie niet toegankelijk en zeker niet te bewandelen waren ( zie foto’s).
Nog een ander probleem i.v.m. groenonderhoud betreft de groenstroken in de Bokstraat.
Bij de aanleg van nieuwe straten wordt groen voorzien met bijhorende perkjes.
Een voorbeeld van mooi aangelegde perkjes kunnen we stellen in de Zaubeekstraat (zie foto), dit in tegenstelling tot de groenstroken in de Bokstraat (zie foto) waar wildgroei van onkruid de bovenhand heeft.
Bij het begin en tijdens het toeristisch zomerseizoen de wandelpaden te controleren of deze goed te bewandelen zijn en indien dit niet zo is toch het nodige groenonderhoud hiervan te doen.
Bij nieuwe infrastuurwerken van onze straten er ook rekening mee te houden dat de stroken voor groen ook gemakkelijk en efficiënt dienen te kunnen onderhouden worden. De groenstroken in de Bokstraat her te bekijken met eenzelfde gemakkelijk te onderhouden aanpak zoals aanbrengen van grassen, planten en schors.
Op het kruispunt van de Hoevestraat en de Brugstraat is er onduidelijkheid. Hierdoor is er vaak verwarring op het kruispunt. Weggebruikers die uit de Brugstraat komen, hebben voorrang, het kruispunt is heel breed en onoverzichtelijk, terwijl er wel snel gereden wordt.
Begin augustus verscheen er een artikel in de krant in verband met toenemende doorlooptijd van omgevingsvergunningen in Vlaanderen. Hier kon je per gemeente de gemiddelde doorlooptijd zien. De gemiddelde doorlooptijd in Vlaanderen ligt op 97,8 dagen. Het gemiddelde in Zulte bedraagt 100,7 dagen. We bevinden ons dus bij de slechtste helft. Veel Oost-Vlaamse gemeentes scoren dan ook beter dan ons omtrent de doorlooptijd.
Minister Brouns heeft nieuwe maatregelen aangekondigd om de duurtermijnen van bovenaf te beperken. Doch moeten we daar niet op wachten.
Namens GEMEENTERAAD,
Sylvie Bohez
algemeen directeur
Steven Van Troys
voorzitter