Enig artikel: De notulen en het zittingsverslag van de raad voor maatschappelijk welzijn van 29 april 2025 worden goedgekeurd.
Artikel 1: De raad voor maatschappelijk welzijn stelt het aangepast huishoudelijk reglement met onmiddellijke ingang vast.
Het reglement wordt als bijlage bij dit besluit geviseerd en maakt integraal deel uit van het besluit.
Artikel 2: Het besluit van de raad voor maatschappelijk welzijn d.d. 22 januari 2019 m.b.t. het goedkeuren van het huishoudelijk reglement van de raad voor maatschappelijk welzijn wordt met onmiddellijke ingang opgeheven.
Artikel 3: Het reglement wordt op grond van artikel 279 van het decreet lokaal bestuur ondertekend door de voorzitter van de raad en medeondertekend door de algemeen directeur.
Artikel 4: De voorzitter van het vast bureau maakt via de webtoepassing van de gemeente het besluit en reglement bekend overeenkomstig artikel 286 §2 van het decreet lokaal bestuur met vermelding van de datum waarop het is aangenomen.
Artikel 1: De raad voor maatschappelijk welzijn keurt de samenwerkingsovereenkomst met Gezondheidsmakers goed.
Artikel 1: voorwerp
Deze overeenkomst regelt de samenwerking tussen bovengenoemd lokaal bestuur en Gezondheidsmakers in het kader van het beleid “gezondheidsbevordering en ziektepreventie” ten voordele van gezondheidswinst bij de inwoners van de gemeente Zulte en de regio Schelde-Leie.
Gezondheidsmakers is een netwerkorganisatie die in opdracht van de Vlaamse Overheid door regionale samenwerking en ondersteuning van lokale organisaties het Vlaams preventieve gezondheidsbeleid helpt realiseren. Gezondheidsmakers werkt rond de 5 Vlaamse gezondheidsdoelstellingen:
Zoals vastgelegd in de statuten, heeft Gezondheidsmakers onder meer tot doel het locoregionaal aanspreekpunt te zijn voor het Vlaams preventieve gezondheidsbeleid en door samenwerking en overleg met andere partners op het terrein te werken aan het voorkomen van ziekte en aan het bevorderen van gezondheid bij de bevolking in haar werkingsgebied.
Hierin expliciet ook de vermelding van de samenwerkingsafspraken binnen het project “Gezonde Gemeente”, dat als doel heeft het ontwikkelen van een performant en duurzaam lokaal gezondheidsbeleid.
Artikel 2: inwerkingtreding en duur
Deze samenwerkingsovereenkomst wordt afgesloten voor de periode van 1 januari 2025 tot en met 31 december 2025. Ze kan door beide partijen beëindigd worden met een aangetekende brief mits inachtneming van een opzegtermijn van 3 maanden.
Vanaf 2026 zal deze samenwerkingsovereenkomst bijgestuurd worden met een vernieuwde eengemaakte (Vlaamse) dienstverlening van Gezondheidsmakers. We brengen de lokale besturen tijdig op de hoogte van de veranderingen.
Artikel 3: juridisch kader
Beide partijen erkennen dat bij deze overeenkomst en de verbintenissen van partijen die eruit voortvloeien naast de algemeen geldende regelgeving, onder meer volgende regelgeving van toepassing is:
Artikel 4: financieel kader
De financiële herkomst van het jaarlijkse werkingsbudget voor het Netwerk Gezondheidspromotie van Gezondheidsmakers is terug te vinden in haar begroting, jaarlijks voorgesteld tijdens de Algemene Vergadering. Zij bestaat uit opgebouwde reserves ingebracht bij de fusie door Logo Gezond+ en jaarlijks vermeerderd met een gemeentelijke bijdrage van elk lokaal bestuur. Vanaf nu vernoemd als regiomiddelen.
Elk lokaal bestuur voorziet een gemeentelijke bijdrage ten voordele van Gezondheidsmakers, waarvan het bedrag bepaald werd op 0.12 euro per inwoner. Deze bijdrage wordt jaarlijks toegevoegd aan de regiomiddelen en kunnen deels besteed worden via credits.
Artikel 5: bestuurlijk kader
De afspraken in deze overeenkomst dienen beschouwd te worden als een continuering van de samenwerkingsovereenkomst, opgemaakt tussen het voormalige Logo Gezond+ vzw en de gemeente. De opvolging van de werking, is een bevoegdheid van de Regionale Adviesraad, het Netwerk Gezondheidspromotie en het bestuursorgaan van Gezondheidsmakers.
Artikel 6: vertegenwoordiging van de gemeentebesturen in de algemene vergadering (AV) van Gezondheidsmakers.
Het lokaal bestuur is niet automatisch lid van de AV, maar kan zich hiervoor kandidaat stellen.
Artikel 7: Regionale Adviesraden (RAR)
Het lokaal bestuur is niet automatisch vertegenwoordigd in de RAR, maar kan zich hiervoor kandidaat stellen. Een lokaal bestuur neemt deel aan de RAR als afgevaardigde van alle andere lokale besturen uit dezelfde subregio.
In ons werkingsgebied worden er 2 regionale adviesraden opgericht:
Er wordt een samenstelling nagestreefd, met een evenwichtige afvaardiging vanuit de verschillende sectoren. De taak van de RAR is:
Artikel 8: Netwerk Gezondheidspromotie (NGP)
Het lokaal bestuur is automatisch lid van het Netwerk Gezondheidspromotie. Gezondheidsmakers staat in voor het opmaken van het verslag, het versturen van de agenda en het verzorgen van de inhoud.
Het Netwerk Gezondheidspromotie van de subregio fungeert als klankbord voor de medewerkers van die regio en de regionale adviesraad. De werking van het NGP ligt in het verlengde van dat van de RAR, met het verschil dat er op een NGP meer ruimte is voor concrete uitwisseling, afstemming, samenwerking en netwerking. Ook regionale projecten zullen daar ontstaan. Afstemming met de zorgraad van de eerstelijnszone(s) in de regio wordt voorzien op niveau van het NGP.
Artikel 9: In het kader van deze overeenkomst verbindt Gezondheidsmakers zich tot volgende inspanningen
- Fungeren als aanspreekpunt rond gezondheidsbevordering en ziektepreventie.
- Het informeren, inspireren en adviseren rond gezondheidsbevordering en ziektepreventie op diverse overlegfora.
- Informeren over beleidsmatige tools, bv. groeimeter, win-win fiches e.d.
- Dissemineren van preventiemethodieken en projecten van de partnerorganisaties via verschillende kanalen.
- Vervullen van de Medisch Milieukundige werking.
- Aanbieden van een jaarkalender en -planning.
- Aanbieden van een cijferrapport per lokaal bestuur.
- Aanbieden van regionale uitwisselingsmomenten rond gezondheid.
- Actieve participatie aan de Huizen van het Kind.
- Leveren van inspanningen om preventie op de agenda te plaatsen van de zorgraad van elke eerstelijnszones.
- Ter beschikking stellen van een pool aan lesgevers voor vormingen/workshops rond verschillende gezondheidsthema’s.
- Uitleen en verzendingen van materialen uit de webshop.
Artikel 10: In het kader van deze overeenkomst verbindt het lokaal bestuur zich tot volgende inspanningen:
Artikel 11: communicatie
Artikel 12: documenten
Gezondheidsmakers geeft elk lokaal bestuur toegang tot volgende documenten:
Artikel 13: evaluatie, sanctionering en geschillenregeling
Bij de afloop van elk regionaal project wordt een evaluatie gehouden. Dit wordt steeds voorgelegd aan de regio. In de mate van het mogelijke worden op basis daarvan bijsturingen aan gebracht.
De aan Gezondheidsmakers toegekende financiële bijdrage kan geheel of gedeeltelijk worden teruggevorderd als:
De partijen verbinden zich ertoe altijd te proberen geschillen in der minne te regelen en daartoe eventueel een bemiddelaar aan te stellen. Tijdens de duur van de besprekingen en/of geding blijven de wederzijdse verbintenissen van toepassing.
Artikel 14: ontbinding van Gezondheidsmakers
In geval van ontbinding van Logo Vlaanderen/Gezondheidsmakers meldt de vzw dit tijdig aan het lokaal bestuur. De overeenkomst houdt op te bestaan zodra de beslissing tot ontbinding is genomen.
Artikel 2: De samenwerkingsovereenkomst treedt in werking met onmiddellijke ingang.
Artikel 3: Het besluit van van de gemeenteraad van 26 februari 2019 m.b.t. de samenwerking met LogoGezond+ wordt opgeheven met onmiddellijke ingang.
Alleenstaand persoon:
0 euro < 1314,20 euro/maand: 422,16 euro
1314,20 euro - 1731,93 euro - < 2381,39 euro/maand: 530,41 euro
≥ 2381,39 euro/maand: 584,53 euro
Samenwonend persoon (door elke bewoner afzonderlijk te betalen):
0 euro - < 876,13 euro/maand: 221,90 euro
876,13 euro - < 1731,93 euro/maand: 248,96 euro
1731,93 euro - < 2381,39 euro/maand: 276,02 euro
≥ 2381,39 euro/maand: 303,08 euro
Personen met gezinslast:
0 euro - < 1776,07 euro/maand:443,80 euro
1776,07 euro - < 2164,91 euro/maand: 497,92 euro
2164,91 euro - < 2814,37 euro/maand: 552,04 euro
≥ 2814,37 euro/maand: 606,17 euro
Bij de opstart van een overeenkomst zullen de inkomensgrenzen aangepast worden aan de leefloonbarema’s die op dat ogenblik geldig zijn. De verblijfsvergoeding zal op dat ogenblik ook dezelfde procentuele stijging volgen, ten aanzien van de eventuele stijging van het leefloonbarema. De wijziging zal enkel toegepast worden bij nieuwe overeenkomsten en wordt niet aangepast bij een lopende overeenkomst.
Samenwonend persoon (door elke bewoner afzonderlijk te betalen):
(inkomenssprongen van 400 euro, per categorie 50 euro extra)
0 euro - < 876,13 euro/maand: 222,50 euro
876,13 euro - < 1.276,13 euro/maand: 272,50 euro
1.276,13 euro - < 1.676,13 euro/maand: 322,50 euro
1.676,13 euro - < 2.076,13 euro/maand: 372,50 euro
≥ 2.076,13 euro/maand: 422,50 euro
Personen met gezinslast:
(inkomenssprongen van 400 euro, per categorie 100 euro extra)
0 euro - < 1.776,07 euro/maand: 450 euro
1.776,07 euro - < 2.176,07 euro/maand: 550 euro
2.176,07 euro - < 2.576,07 euro/maand: 650 euro
2.576,07 euro - < 2.976,07 euro/maand: 750 euro
≥ 2.976,07 euro/maand: 850 euro
Na 12 maand bewoning wordt er een supplement van 10 % bovenop de gewone verblijfsvergoeding per maand extra aangerekend. (Dit wordt niet toegepast in geval van sanctionering *)
Voorbeeld: Een alleenstaande met een inkomen van 1250 euro, heeft de noodwoning na 12 maand niet verlaten en er dient een verlenging van het verblijf aangevraagd te worden. Op dat ogenblik worden de inkomsten van de laatste 3 maand opgevraagd en afgetoetst in welke inkomenscategorie ze vallen. De gewone verblijfsvergoeding zou in deze situatie 425 euro per maand zijn, maar hierbij wordt 10% extra gerekend waardoor de verblijfsvergoeding 467,5 euro zal bedragen.
Na 18 maand wordt er een supplement van 20 % bovenop de gewone verblijfsvergoeding per maand extra aangerekend. (Dit wordt niet toegepast in geval van sanctionering *)
Voorbeeld: Een koppel met een kindje heeft samen een inkomen van 2350 euro. Ze hebben de noodwoning na 18 maand niet verlaten en er dient een verlenging van het verblijf aangevraagd te worden. Op dat ogenblik worden de inkomsten van de laatste 3 maand opgevraagd en afgetoetst in welke inkomenscategorie ze vallen. De gewone verblijfsvergoeding zou in deze situatie 650 euro per maand zijn, maar hierbij wordt 20% extra gerekend waardoor de verblijfsvergoeding 780 euro zal bedragen.
Sanctionering *
Bij moedwillig achterhouden van informatie (inkomsten, eigendom, medebewoning in de noodwoning zonder aanvraag,...) zal er een verhoging van 50% op de geldende vergoeding gevraagd worden. Dit wordt voorgelegd op het eerstvolgende BCSD en zal ingaan op de eerste dag van de maand volgend op dit BCSD. De verhoging blijft van kracht gedurende de volledige duur van bewoning van de noodwoning.
Na 12 maand bewoning wordt er een supplement van 10% bovenop de sanctionerende vergoeding gevraagd, maw.: (de gewone verblijfvergoeding + 50 %) + 10 %.
Voorbeeld: Een alleenstaande met een inkomen van 1250 euro, heeft de noodwoning na 12 maand niet verlaten en er dient een verlenging van het verblijf aangevraagd te worden. We kwamen te weten dat deze persoon een eigendom in het buitenland heeft achtergehouden. Op dat ogenblik worden de inkomsten van de laatste 3 maand opgevraagd en afgetoetst in welke inkomenscategorie ze vallen. De gewone verblijfsvergoeding zou in deze situatie 425 euro per maand zijn, maar hierbij wordt 50% +10% extra gerekend waardoor de verblijfsvergoeding 701,25 euro (=[425+50%] +10%) zal bedragen.
Na 18 maand bewoning wordt er een supplement van 20% bovenop de sanctionerende vergoeding gevraagd, maw.: (de gewone verblijfvergoeding + 50 %) + 20 %.
Bij de opstart van een overeenkomst zullen de inkomensgrenzen aangepast worden aan de leefloonbarema’s die op dat ogenblik geldig zijn. Per inkomenscategorie wordt vervolgens een inkomenssprong van 400 euro gemaakt. De verblijfsvergoeding zal op dat ogenblik ook dezelfde procentuele stijging volgen, ten aanzien van de eventuele stijging van het leefloonbarema. Per verblijfscategorie wordt vervolgens een sprong van 100 euro (alleenstaand persoon of personen met gezinslast) of 50 euro (samenwonend persoon) gemaakt. De wijziging zal enkel toegepast worden bij nieuwe overeenkomsten en wordt niet aangepast bij een lopende overeenkomst.
- In punt 7 wordt er verwezen naar een begeleidingsovereenkomst. Dit punt wordt weggelaten omdat er verplicht budgetbeheer wordt ingeschakeld.
Hierdoor is er automatisch begeleiding voorzien en is het niet meer nodig om nog een aparte begeleidingsovereenkomst te laten tekenen. Onderstaande tekst wordt weggelaten:"Naast het aspect van “de terbeschikkingstelling van de noodwoning“, omvat de overeenkomst ook een luik “begeleiding“. Deze begeleidingsaspecten kunnen vervat zijn in een begeleidingsnota die aan het het huishoudelijk reglement wordt toegevoegd. Indien het vanuit de begeleidende maatschappelijk werker van het OCMW en de coördinator Sociale Huisvesting noodzakelijk geacht wordt, zal er een begeleidingsovereenkomst opgesteld en ondertekend moeten worden. Dit kan bij de start, maar ook na een periode van bewoning opgemaakt worden."
Ter informatie werd in bijlage ook de procedure toegevoegd, maar dit betreft een intern document dat niet ter goedkeuring dient voorgelegd te worden.
Artikel 1: De raad voor maatschappelijk welzijn keurt het aangepast reglement en bijhorende overeenkomst precaire tijdelijke terbeschikkingstelling van de noodwoning goed. Beiden treden in werking met ingang van 1 juni 2025.
Artikel 2: Het reglement goedgekeurd in de raad voor maatschappelijk welzijn van 23 juni 2020 en de bijhorende overeenkomst worden met ingang van 1 juni 2025 opgeheven.
Artikel 3: De voorzitter van het vast bureau maakt via de webtoepassing van de gemeente het besluit en reglement bekend overeenkomstig artikel 286 §2 van het decreet lokaal bestuur.
Artikel 1: De beoordelingsprocedure voor advies van het lokaal bestuur bij oproepen voor nieuwe plaatsen met subsidie inkomenstarief wordt als volgt goedgekeurd:
Indienen van de aanvraag
Beoordelingscriteria
Artikel 2: De beoordelingsprocedure wordt bekend gemaakt bij de (potentiële) organisatoren van kinderopvang via de gemeentelijke website www.zulte.be.
Artikel 3: Het besluit van de raad voor maatschappelijk welzijn d.d. 26 januari 2021 houdende 'goedkeuren beoordelingsprocedure voor advies lokaal bestuur bij uitbreidingsronde kinderopvang baby's en peuters met inkomenstarief' wordt opgeheven.
Artikel 1: De agenda en elk van de afzonderlijke punten van de agenda van de algemene vergadering van de Intergemeentelijke vereniging Veneco die plaatsvindt op 12 juni 2025 worden goedgekeurd:
Artikel 2: Aan de vertegenwoordiger van het OCMW Zulte, houder van 1 aandeel, die zal deelnemen aan de algemene vergadering van de Intergemeentelijke vereniging Veneco die plaatsvindt op 12 juni 2025 om 18.00u in Cultuurhuis Merelbeke – Driekoningenplein 15 – 9820 Merelbeke, wordt het mandaat gegeven om:
Artikel 3: Het vast bureau wordt belast met de uitvoering van de hierbij genomen beslissingen en deze over te maken aan de toezichthoudende overheid en er kennis van te geven aan Veneco, ter attentie van mevrouw Veronique Verstraeten, Panhuisstraat 1, 9070 Destelbergen.
Namens RAAD VOOR MAATSCHAPPELIJK WELZIJN,
Sylvie Bohez
algemeen directeur
Steven Van Troys
voorzitter