Terug
Gepubliceerd op 02/06/2025

Notulen  RAAD VOOR MAATSCHAPPELIJK WELZIJN

di 27/05/2025 - 19:30 Gemeentehuis
Aanwezig: Steven Van Troys, voorzitter
Simon Lagrange, voorzitter van het vast bureau
Sophie Delaere, Olivier Peirs, Michaël Vandemeulebroecke, Fauve Tack, leden van het vast bureau
Ward Baeten, Rudy Beulque, Kathleen Blauwblomme, Tony Boeckaert, Catherine De Smet, Marc Devlieger, Katrien De Waele, Yentl De Wever, Céleste Heyerick, Lieven Lippens, Luc Millecamps, Marc Nachtergaele, Berkan Nalli, Luc Roggeman, Delphine Vandenbossche, Tania Verpraet, Marc Vanden Heede, leden van de raad voor maatschappelijk welzijn
Sylvie Bohez, algemeen directeur
Verontschuldigd: Francky De Coster, lid van het vast bureau
Aline Van den Weghe, lid van de raad voor maatschappelijk welzijn
  • Openbaar

    • Normaal

      • Algemeen beleid

        • GOEDKEUREN VAN DE NOTULEN EN HET ZITTINGSVERSLAG VAN DE RAAD VOOR MAATSCHAPPELIJK WELZIJN VAN 29 APRIL 2025

          Aanwezig: Steven Van Troys, voorzitter
          Simon Lagrange, voorzitter van het vast bureau
          Sophie Delaere, Olivier Peirs, Michaël Vandemeulebroecke, Fauve Tack, leden van het vast bureau
          Ward Baeten, Rudy Beulque, Kathleen Blauwblomme, Tony Boeckaert, Catherine De Smet, Marc Devlieger, Katrien De Waele, Yentl De Wever, Céleste Heyerick, Lieven Lippens, Luc Millecamps, Marc Nachtergaele, Berkan Nalli, Luc Roggeman, Delphine Vandenbossche, Tania Verpraet, Marc Vanden Heede, leden van de raad voor maatschappelijk welzijn
          Sylvie Bohez, algemeen directeur
          Verontschuldigd: Francky De Coster, lid van het vast bureau
          Aline Van den Weghe, lid van de raad voor maatschappelijk welzijn
          Bevoegdheid
          • Artikel 277 §1 van het decreet lokaal bestuur stelt dat de algemeen directeur de vergaderingen van de gemeenteraad en de raad voor maatschappelijk welzijn bijwoont en verantwoordelijk is voor het opstellen en bewaren van de notulen en het zittingsverslag ervan. 
          Wetten en reglementen
          • Artikel 278 van het decreet lokaal bestuur stelt dat de notulen van de vergaderingen in chronologische volgorde de beslissingen en het resultaat van de stemming vermelden. De zittingsverslagen vermelden daarenboven de essentie van de tussenkomsten en van de mondeling en schriftelijk gestelde vragen en antwoorden. Als de raden een aangelegenheid in besloten zitting behandelen, vermelden de notulen alleen de beslissingen en wordt er geen zittingsverslag opgesteld.
          • Artikel 32 en artikel 74 van het decreet lokaal bestuur stellen dat de notulen en het zittingsverslag van de vorige vergadering ten minste 8 dagen voor de dag van de vergadering ter beschikking gesteld worden van de raadsleden.
            Elk raadslid heeft het recht tijdens de vergadering opmerkingen te maken over de redactie van de notulen en het zittingsverslag van de vorige vergadering. 
            Als die opmerkingen door de raad worden aangenomen, worden de notulen en het zittingsverslag in die zin aangepast.
            Als er geen opmerkingen worden gemaakt over de notulen en over het zittingsverslag van de vorige vergadering, worden de notulen en het zittingsverslag als goedgekeurd beschouwd.
          • De notulen en het zittingsverslag van de raden worden, na goedkeuring, door resp. de voorzitter en door de algemeen directeur ondertekend.
          Feiten
          • De ontwerpnotulen en het ontwerpzittingsverslag zijn meegestuurd met de agenda van de volgende vergadering.
          Motivatie
          • Er werden geen opmerkingen noch bezwaren geformuleerd m.b.t. de inhoud van de notulen en het zittingsverslag.
          Publieke stemming
          Aanwezig: Steven Van Troys, Simon Lagrange, Sophie Delaere, Olivier Peirs, Michaël Vandemeulebroecke, Fauve Tack, Ward Baeten, Rudy Beulque, Kathleen Blauwblomme, Tony Boeckaert, Catherine De Smet, Marc Devlieger, Katrien De Waele, Yentl De Wever, Céleste Heyerick, Lieven Lippens, Luc Millecamps, Marc Nachtergaele, Berkan Nalli, Luc Roggeman, Delphine Vandenbossche, Tania Verpraet, Marc Vanden Heede, Sylvie Bohez
          Voorstanders: Simon Lagrange, Sophie Delaere, Olivier Peirs, Michaël Vandemeulebroecke, Fauve Tack, Ward Baeten, Rudy Beulque, Kathleen Blauwblomme, Tony Boeckaert, Catherine De Smet, Marc Devlieger, Katrien De Waele, Yentl De Wever, Céleste Heyerick, Lieven Lippens, Luc Millecamps, Marc Nachtergaele, Berkan Nalli, Luc Roggeman, Delphine Vandenbossche, Tania Verpraet, Marc Vanden Heede, Steven Van Troys
          Resultaat: Goedgekeurd met eenparigheid van stemmen.
          Beslissing

          Enig artikel: De notulen en het zittingsverslag van de raad voor maatschappelijk welzijn van 29 april 2025 worden goedgekeurd. 

        • GOEDKEUREN VAN AANGEPAST HUISHOUDELIJK REGLEMENT VAN DE RAAD VOOR MAATSCHAPPELIJK WELZIJN

          Aanwezig: Steven Van Troys, voorzitter
          Simon Lagrange, voorzitter van het vast bureau
          Sophie Delaere, Olivier Peirs, Michaël Vandemeulebroecke, Fauve Tack, leden van het vast bureau
          Ward Baeten, Rudy Beulque, Kathleen Blauwblomme, Tony Boeckaert, Catherine De Smet, Marc Devlieger, Katrien De Waele, Yentl De Wever, Céleste Heyerick, Lieven Lippens, Luc Millecamps, Marc Nachtergaele, Berkan Nalli, Luc Roggeman, Delphine Vandenbossche, Tania Verpraet, Marc Vanden Heede, leden van de raad voor maatschappelijk welzijn
          Sylvie Bohez, algemeen directeur
          Verontschuldigd: Francky De Coster, lid van het vast bureau
          Aline Van den Weghe, lid van de raad voor maatschappelijk welzijn
          Bevoegdheid
          • Artikel 74 van het decreet lokaal bestuur waarin gesteld wordt dat de raad voor maatschappelijk welzijn een huishoudelijk reglement vaststelt waarin aanvullende bepalingen m.b.t. de werking van de raad worden opgenomen.
          Wetten en reglementen
          • Het besluit van de raad voor maatschappelijk welzijn d.d. 22 januari 2019 waarbij het huishoudelijk reglement van de gemeenteraad werd goedgekeurd.
          Feiten
          • Het huishoudelijk reglement dient geactualiseerd te worden.  Het nieuw model voorgesteld door de VVSG wordt als leidraad gebruikt.
          • Op 20 december 2024 vond een overleg plaats in aanwezigheid van de voorzitter van de raden en de fractieleiders waarbij een aantal nieuwe voorstellen en afspraken besproken werden.
          • De belangrijkste wijzigingen betreffen:
            • inschrijven van mogelijkheid van digitale vergadering in uitzonderlijke omstandigheden
            • verduidelijking & afspraken m.b.t. bijkomende agendapunten, schriftelijke & mondelinge vragen
            • aanpassen van mondelinge stemming naar de actuele werkwijze.
          Bespreking
          • Het huishoudelijk reglement wordt besproken op de algemene raadscommissie die plaatsvindt op donderdag 22 mei 2025.
          • Voorzitter Steven Van Troys licht het agendapunt ter zitting toe.
          • N.a.v. debat gevoerd op de algemene raadscommissie wordt artikel 3 §1 2de alinea als volgt aangepast:
            "Indien het bijkomend agendapunt ter zitting verder toegelicht/verduidelijkt wordt aan de hand van een presentatie (foto’s, slides,…), dan wordt deze presentatie ’s morgens uiterlijk om 9u00 van de dag voorafgaand aan de dag van de vergadering via e-mail bezorgd aan de voorzitter van de raad en aan de algemeen directeur.
            Het aantal slides, foto’s,… in de presentatie wordt door het raadslid beperkt tot het aantal nodig om de essentie van het agendapunt duidelijk weer te geven."

          • Raadslid Ward Baeten merkt op dat het debat van de raadscommissie moeilijk te volgen was gezien de micro's niet actief zijn bij een commissie. De vraag wordt gesteld of het niet mogelijk is om de micro's nu -na de algemene update van het systeem- opnieuw actief te zetten. 
            Voorzitter Steven Van Troys stelt dat dit technisch mogelijk is. 
            Raadslid Ward Baeten stelt dat het jammer is dat de algemene raadscommissie niet opgenomen wordt en herbekeken kan worden. De vraag wordt gesteld of de opname naderhand enkel kan ter beschikking gesteld worden aan de raadsleden.
            Voorzitter van het vast bureau Simon Lagrange antwoordt dat de actuele werkwijze het resultaat is van een compromis tussen het bestuur en de administratie (meer in het bijzonder de medewerkers die toelichting komen geven) en dit zowel op vlak van beeld als op vlak van geluid.
          • Raadslid Marc Devlieger verwijst naar artikel 28 m.b.t. de wijze van mondelinge stemming.  In het verleden werd dit niet correct toegepast aangezien een hoofdelijke stemming in het reglement was ingeschreven (alhoewel de stemming in de praktijk via de fractieleiders gebeurde).  Op vandaag wordt de stemming via de fractieleiders bevestigd in het  aangepast huishoudelijk reglement. 
            Raadslid Marc Devlieger vraagt zich af of dit repercussies heeft op de geldigheid van reglementen die in het verleden werden goedgekeurd.
          Publieke stemming
          Aanwezig: Steven Van Troys, Simon Lagrange, Sophie Delaere, Olivier Peirs, Michaël Vandemeulebroecke, Fauve Tack, Ward Baeten, Rudy Beulque, Kathleen Blauwblomme, Tony Boeckaert, Catherine De Smet, Marc Devlieger, Katrien De Waele, Yentl De Wever, Céleste Heyerick, Lieven Lippens, Luc Millecamps, Marc Nachtergaele, Berkan Nalli, Luc Roggeman, Delphine Vandenbossche, Tania Verpraet, Marc Vanden Heede, Sylvie Bohez
          Voorstanders: Simon Lagrange, Sophie Delaere, Olivier Peirs, Michaël Vandemeulebroecke, Fauve Tack, Ward Baeten, Rudy Beulque, Kathleen Blauwblomme, Tony Boeckaert, Catherine De Smet, Marc Devlieger, Katrien De Waele, Yentl De Wever, Céleste Heyerick, Lieven Lippens, Luc Millecamps, Marc Nachtergaele, Berkan Nalli, Luc Roggeman, Delphine Vandenbossche, Tania Verpraet, Marc Vanden Heede, Steven Van Troys
          Resultaat: Goedgekeurd met eenparigheid van stemmen.
          Beslissing

          Artikel 1: De raad voor maatschappelijk welzijn stelt het aangepast huishoudelijk reglement met onmiddellijke ingang vast. 

          Het reglement wordt als bijlage bij dit besluit geviseerd en maakt integraal deel uit van het besluit.

           

          Artikel 2: Het besluit van de raad voor maatschappelijk welzijn d.d. 22 januari 2019 m.b.t. het goedkeuren van het huishoudelijk reglement van de raad voor maatschappelijk welzijn wordt met onmiddellijke ingang opgeheven.

           

          Artikel 3: Het reglement wordt op grond van artikel 279 van het decreet lokaal bestuur ondertekend door de voorzitter van de raad en medeondertekend door de algemeen directeur.

           

          Artikel 4: De voorzitter van het vast bureau maakt via de webtoepassing van de gemeente het besluit en reglement bekend overeenkomstig artikel 286 §2 van het decreet lokaal bestuur met vermelding van de datum waarop het is aangenomen.

      • Sociale zaken, welzijn en gezondheid

        • GOEDKEUREN SAMENWERKINGSOVEREENKOMST GEZONDHEIDSMAKERS VOOR WERKJAAR 2025

          Aanwezig: Steven Van Troys, voorzitter
          Simon Lagrange, voorzitter van het vast bureau
          Sophie Delaere, Olivier Peirs, Michaël Vandemeulebroecke, Fauve Tack, leden van het vast bureau
          Ward Baeten, Rudy Beulque, Kathleen Blauwblomme, Tony Boeckaert, Catherine De Smet, Marc Devlieger, Katrien De Waele, Yentl De Wever, Céleste Heyerick, Lieven Lippens, Luc Millecamps, Marc Nachtergaele, Berkan Nalli, Luc Roggeman, Delphine Vandenbossche, Tania Verpraet, Marc Vanden Heede, leden van de raad voor maatschappelijk welzijn
          Sylvie Bohez, algemeen directeur
          Verontschuldigd: Francky De Coster, lid van het vast bureau
          Aline Van den Weghe, lid van de raad voor maatschappelijk welzijn
          Bevoegdheid
          • Het decreet lokaal bestuur van 22 december 2017 en latere wijzigingen.
          • Artikel 78, 3° van het decreet lokaal bestuur op grond waarvan de raad voor maatschappelijk welzijn bevoegd is voor het vaststellen van reglementen.
          • Het preventiedecreet van 31 mei 2023.
          Wetten en reglementen
          • De wet van 27 juni 1921, gewijzigd door de wet van 2 mei 2002 betreffende de verenigingen zonder winstoogmerk.
          • De wet van 14 november 1983 betreffende de controle op de toekenning en op de aanwending van toelagen verleend door de gemeenten.
          • De wet op de overheidsopdrachten van 17 juni 2016.
          • Het besluit van de Vlaamse Regering van 30 maart 2018 over de beleids- en beheerscyclus van de lokale besturen.
          • Het besluit van de gemeenteraad van 26 februari 2019.
          • Het Besluit van de Vlaamse Regering van 17 mei 2024 over de Logowerking.
          Feiten
          • Op 26 februari 2019 werd de samenwerkingsovereenkomst met Logo Gezond+ vzw Regio Schelde-Leie goedgekeurd.
          • In 2025 zijn alle Vlaamse Logo's gefusioneerd tot 1 Vlaamse organisatie namelijk: 'Gezondheidsmakers'.
          • Gezondheidsmakers is een netwerkorganisatie die in opdracht van de Vlaamse Overheid, door regionale samenwerking en ondersteuning van lokale organisaties, het Vlaams preventieve gezondheidsbeleid helpt realiseren. Gezondheidsmakers blijft verder werken rond de 5 Vlaamse gezondheidsdoelstellingen:
            • De Vlaming leeft gezonder in 2025: gezonde voeding, bewegen en sedentarisme, roken en vapen, middelengebruik, geestelijke gezondheid, mondgezondheid, preventie van vallen bij ouderen
            • Suïcidepreventie
            • Bevolkingsonderzoeken naar kanker
            • Vaccinatie
            • Milieugezondheidszorg
          • In lijn met hun naamsverandering en de verderzetting van hun dienstverlening, wil Gezondheidsmakers de samenwerkingsovereenkomst vernieuwen en opnieuw laten ondertekenen (zie bijlage). Dit beschouwt Gezondheidsmakers als een voortzetting van de bestaande samenwerking, maar binnen het kader van Gezondheidsmakers in plaats van Logo Gezond+.
          • Wat verandert er concreet?
            • De dienstverlening blijft grotendeels herkenbaar, al zijn er enkele wijzigingen aangebracht in het aanbod (zie bijlage).
            • De samenwerkingsovereenkomst wordt voorlopig voor één jaar afgesloten. Tegen 2026 streeft Gezondheidsmakers naar een verdere harmonisering van de dienstverlening op Vlaams niveau, zodat ze lokale besturen optimaal kunnen ondersteunen met een breder aanbod.
            • De engagementen binnen de kadermethodiek Gezonde Gemeente zijn geïntegreerd in deze samenwerking.
          Motivatie
          • Er werd de voorbije jaren goed samengewerkt met Logo Gezond+ in het kader van verschillende projecten:
            • De 10-daagse van de Geestelijke Gezondheid
            • Vaccinatiecampagnes
            • Warme William
            • Gezonde lucht binnen
            • Teken campagne
            • Warme dagen, zorg dragen
            • 10.000 stappen
            • Bewegen op Verwijzing
            • Generatie Rookvrij
            • Bevolkingsonderzoeken borst- en darmkanker
            • Regionaal project Mondgezondheid
            • KzitErmee.be
          • De samenwerking rond deze projecten wordt positief ervaren en kan verder lopen onder 'Gezondheidsmakers'.
          • De gezondheidspromotor en medisch milieukundige van Gezondheidsmakers, toegewezen aan ons lokaal bestuur, zijn toegankelijk en steeds bereid tot samenwerking en advies.
          Financiële impact
          • Het lokaal bestuur blijft een gemeentelijke bijdrage voorzien van 0,12 euro per inwoner. Deze bijdrage kan deels besteed worden via credits (zie 'Dienstverlening voor lokale besturen' in bijlage).
          Bespreking
          • Lid van het vast bureau Sophie Delaere licht het agendapunt ter zitting toe.
          • Raadslid Ward Baeten vraagt toelichting over het creditsysteem.  Dit zal ingezet worden in het kader van suikerziekte en de opsporing ervan.  Is dit de enige actie die op til staat? 
            Schepen Sophie Delaere stelt dat ook andere acties uitgewerkt zullen worden.  Dit is op vandaag nog niet volledig geconcretiseerd.
            Schepen Fauve Tack verwijst ook naar de acties rond gezond koken, rookgedrag,...
          Publieke stemming
          Aanwezig: Steven Van Troys, Simon Lagrange, Sophie Delaere, Olivier Peirs, Michaël Vandemeulebroecke, Fauve Tack, Ward Baeten, Rudy Beulque, Kathleen Blauwblomme, Tony Boeckaert, Catherine De Smet, Marc Devlieger, Katrien De Waele, Yentl De Wever, Céleste Heyerick, Lieven Lippens, Luc Millecamps, Marc Nachtergaele, Berkan Nalli, Luc Roggeman, Delphine Vandenbossche, Tania Verpraet, Marc Vanden Heede, Sylvie Bohez
          Voorstanders: Simon Lagrange, Sophie Delaere, Olivier Peirs, Michaël Vandemeulebroecke, Fauve Tack, Ward Baeten, Rudy Beulque, Kathleen Blauwblomme, Tony Boeckaert, Catherine De Smet, Marc Devlieger, Katrien De Waele, Yentl De Wever, Céleste Heyerick, Lieven Lippens, Luc Millecamps, Marc Nachtergaele, Berkan Nalli, Luc Roggeman, Delphine Vandenbossche, Tania Verpraet, Marc Vanden Heede, Steven Van Troys
          Resultaat: Goedgekeurd met eenparigheid van stemmen.
          Beslissing

          Artikel 1: De raad voor maatschappelijk welzijn keurt de samenwerkingsovereenkomst met Gezondheidsmakers goed.

           


          Artikel 1: voorwerp
          Deze overeenkomst regelt de samenwerking tussen bovengenoemd lokaal bestuur en Gezondheidsmakers in het kader van het beleid “gezondheidsbevordering en ziektepreventie” ten voordele van gezondheidswinst bij de inwoners van de gemeente Zulte en de regio Schelde-Leie.
          Gezondheidsmakers is een netwerkorganisatie die in opdracht van de Vlaamse Overheid door regionale samenwerking en ondersteuning van lokale organisaties het Vlaams preventieve gezondheidsbeleid helpt realiseren. Gezondheidsmakers werkt rond de 5 Vlaamse gezondheidsdoelstellingen:

          • De Vlaming leeft gezonder in 2025 (gezonde voeding, bewegen en sedentarisme, roken en vapen, middelengebruik (alcohol, drugs, gamen, gokken, psychoactieve medicatie), geestelijke gezondheid, mondgezondheid, preventie van vallen bij ouderen).
          • suïcidepreventie
          • bevolkingsonderzoeken naar kanker
          • vaccinatie
          • milieugezondheidszorg

          Zoals vastgelegd in de statuten, heeft Gezondheidsmakers onder meer tot doel het locoregionaal aanspreekpunt te zijn voor het Vlaams preventieve gezondheidsbeleid en door samenwerking en overleg met andere partners op het terrein te werken aan het voorkomen van ziekte en aan het bevorderen van gezondheid bij de bevolking in haar werkingsgebied.
          Hierin expliciet ook de vermelding van de samenwerkingsafspraken binnen het project “Gezonde Gemeente”, dat als doel heeft het ontwikkelen van een performant en duurzaam lokaal gezondheidsbeleid.


          Artikel 2: inwerkingtreding en duur
          Deze samenwerkingsovereenkomst wordt afgesloten voor de periode van 1 januari 2025 tot en met 31 december 2025. Ze kan door beide partijen beëindigd worden met een aangetekende brief mits inachtneming van een opzegtermijn van 3 maanden.

          Vanaf 2026 zal deze samenwerkingsovereenkomst bijgestuurd worden met een vernieuwde eengemaakte (Vlaamse) dienstverlening van Gezondheidsmakers. We brengen de lokale besturen tijdig op de hoogte van de veranderingen.


          Artikel 3: juridisch kader
          Beide partijen erkennen dat bij deze overeenkomst en de verbintenissen van partijen die eruit voortvloeien naast de algemeen geldende regelgeving, onder meer volgende regelgeving van toepassing is:

          1. De wet van 14 november 1983 betreffende de controle op de toekenning en op de aanwending van toelagen verleend door de gemeenten;
          2. De wet van 27 juni 1921, gewijzigd door de wet van 2 mei 2002 betreffende de verenigingen zonder winstoogmerk;
          3. De wet op de overheidsopdrachten van 17 juni 2016;
          4. Het decreet lokaal bestuur van 22 december 2017 en latere wijzigingen;
          5. Het besluit van de Vlaamse Regering van 30 maart over de beleids- en beheerscyclus van de lokale besturen
          6. Het preventiedecreet van 31 mei 2023;
          7. Het Besluit van de Vlaamse Regering van 17 mei 2024 over de Logowerking.


          Artikel 4: financieel kader
          De financiële herkomst van het jaarlijkse werkingsbudget voor het Netwerk Gezondheidspromotie van Gezondheidsmakers is terug te vinden in haar begroting, jaarlijks voorgesteld tijdens de Algemene Vergadering. Zij bestaat uit opgebouwde reserves ingebracht bij de fusie door Logo Gezond+ en jaarlijks vermeerderd met een gemeentelijke bijdrage van elk lokaal bestuur. Vanaf nu vernoemd als regiomiddelen.

          Elk lokaal bestuur voorziet een gemeentelijke bijdrage ten voordele van Gezondheidsmakers, waarvan het bedrag bepaald werd op 0.12 euro per inwoner. Deze bijdrage wordt jaarlijks toegevoegd aan de regiomiddelen en kunnen deels besteed worden via credits.


          Artikel 5: bestuurlijk kader
          De afspraken in deze overeenkomst dienen beschouwd te worden als een continuering van de  samenwerkingsovereenkomst, opgemaakt tussen het voormalige Logo Gezond+ vzw en de gemeente. De opvolging van de werking, is een bevoegdheid van de Regionale Adviesraad, het Netwerk Gezondheidspromotie en het bestuursorgaan van Gezondheidsmakers.


          Artikel 6: vertegenwoordiging van de gemeentebesturen in de algemene vergadering (AV) van Gezondheidsmakers.
          Het lokaal bestuur is niet automatisch lid van de AV, maar kan zich hiervoor kandidaat stellen.


          Artikel 7: Regionale Adviesraden (RAR)
          Het lokaal bestuur is niet automatisch vertegenwoordigd in de RAR, maar kan zich hiervoor kandidaat stellen. Een lokaal bestuur neemt deel aan de RAR als afgevaardigde van alle andere lokale besturen uit dezelfde subregio.

          In ons werkingsgebied worden er 2 regionale adviesraden opgericht:

          • RAR Gent (subregio’s Meetjesland, Scheldekracht, Schelde-Leie, Gent)
          • RAR Vlaamse Ardennen (subregio’s Panacea en Vlaamse Ardennen).

          Er wordt een samenstelling nagestreefd, met een evenwichtige afvaardiging vanuit de verschillende sectoren. De taak van de RAR is:

          • Voeling houden met onze regionale/lokale partners, hun noden en de specifieke eigenheden van de regio  
          • Opvolging locoregionale werking
          • Adviesverlening over regionale en lokale doelstellingen en beleidsplannen 
          • Adviesverlening over de besteding van de regionale/lokale budgetten en de aanwending van reserves, opgebouwd met lokale middelen 
          • “Voeden” van werking van de nieuwe vzw
          • Signalen doorgeven
          • Adviseren van de algemene vergadering
          • Adviesverlening over bepaalde vragen/uitdagingen die verband houden met de betrokken referentieregio (op eigen initiatief of verzoek van het bestuursorgaan). 


          Artikel 8: Netwerk Gezondheidspromotie (NGP)
          Het lokaal bestuur is automatisch lid van het Netwerk Gezondheidspromotie. Gezondheidsmakers staat in voor het opmaken van het verslag, het versturen van de agenda en het verzorgen van de inhoud.

          Het Netwerk Gezondheidspromotie van de subregio fungeert als klankbord voor de medewerkers van die regio en de regionale adviesraad. De werking van het NGP ligt in het verlengde van dat van de RAR, met het verschil dat er op een NGP meer ruimte is voor concrete uitwisseling, afstemming, samenwerking en netwerking. Ook regionale projecten zullen daar ontstaan. Afstemming met de zorgraad van de eerstelijnszone(s) in de regio wordt voorzien op niveau van het NGP.


          Artikel 9: In het kader van deze overeenkomst verbindt Gezondheidsmakers zich tot volgende inspanningen

          • Binnen de basisdienstverlening en gekoppeld aan “Gezonde Gemeente”:
          • Fungeren als aanspreekpunt rond gezondheidsbevordering en ziektepreventie.
          • Het informeren, inspireren en adviseren rond gezondheidsbevordering en ziektepreventie op diverse overlegfora.
          • Informeren over beleidsmatige tools, bv. groeimeter, win-win fiches e.d.
          • Dissemineren van preventiemethodieken en projecten van de partnerorganisaties via verschillende kanalen.
          • Vervullen van de Medisch Milieukundige werking.
          • Aanbieden van een jaarkalender en -planning.
          • Aanbieden van een cijferrapport per lokaal bestuur.
          • Aanbieden van regionale uitwisselingsmomenten rond gezondheid.
          • Actieve participatie aan de Huizen van het Kind.
          • Leveren van inspanningen om preventie op de agenda te plaatsen van de zorgraad van elke eerstelijnszones.
          • Ter beschikking stellen van een pool aan lesgevers voor vormingen/workshops rond verschillende gezondheidsthema’s.
          • Uitleen en verzendingen van materialen uit de webshop.
          • Binnen de betalende dienstverlening:
            • Opnemen van een ondersteunende, trekkende rol, waarbij lokale besturen ontzorgd worden.
              • Jaarlijks stelt Gezondheidsmakers een dienstverleningspakket samen (met te besteden credits). Dit pakket wordt regelmatig geactualiseerd.
            • Vertaling van het Vlaamse gezondheidsbeleid naar de regionale context.
              • Ondersteuning van de regio, door de Vlaamse gezondheidsdoelstellingen en het thema milieu en gezondheid te vertalen naar de regionale context, via aangepaste methodieken en regionale accenten.
              • Versterking van de draagkracht van de individuele gemeente, door de uitbouw van een intensieve regionale werking (via deskundige ondersteuning op maat, uitwerking van werkinstrumenten, ontwikkeling van aangepast (promotie)materiaal, opzetten van een regionaal project, enz.).
            • Gezondheid in andere beleidsdomeinen
              • Gezondheidsmakers kan lokale besturen op maat begeleidden bij het formuleren van doelstellingen die passen binnen een integraal gezondheidsbeleid.
              • Op vraag van de gemeente kan Gezondheidsmakers een overleg tussen verschillende diensten faciliteren.
            • Opnemen van veld- en terreinwerk
              • Ondersteuning van lokale initiatieven tot op het terrein.
            • Communicatieve en logistieke ondersteuning m.b.t. gezondheidsbevordering en ziektepreventie
              • Artikels voor publicatie in gemeentemagazine op maat. Gezondheidsmakers staat in voor de kwaliteit van het artikel, de correctheid van de gegevens en de relevantie van het gekozen onderwerp. Gezondheidsmakers stelt een archief aan artikels ter beschikking voor publicatie en personalisatie
              • Opmaak communicatiedragers op maat van het lokaal bestuur.


          Artikel 10: In het kader van deze overeenkomst verbindt het lokaal bestuur zich tot volgende inspanningen:

          • Aanvullend op de Vlaamse financiering financiële ondersteuning te voorzien aan Gezondheidsmakers, zoals aangegeven in artikel 4 van deze overeenkomst.
          • Meewerken aan de succesfactoren opgenomen binnen “Gezonde Gemeente”.
            • Visie: prioriteiten op het vlak van preventieve gezondheid worden opgenomen in het lokaal meerjarenplan van 2026 – 2031.
            • Communicatie: heldere en inclusieve communicatie rond preventieve gezondheid.
            • Burgerparticipatie: nauw betrokkenheid van de burger bij het uitwerken, uitvoeren en evalueren van het preventieve gezondheidsbeleid.
            • Samenwerken: samenwerking over beleidsdomeinen heen, zodat er vanuit verschillende thema’s en diensten bijgedragen wordt aan het lokaal preventief gezondheidsbeleid (HiAP).
            • Deskundigheid: streven naar deskundige medewerkers die het gezondheidsbeleid mee vormgeven en uitdragen.
            • Leiderschap: ook als werkgever aan de gezondheid van eigen medewerkers en partners werken vanuit een voorbeeldfunctie.
            • Tijd en middelen: voldoende personeel en budget voorzien om bovenstaande intenties te realiseren.
            • Proportioneel universalisme: via het preventief gezondheidsbeleid werken aan het verkleinen van de gezondheidsongelijkheid.
            • Installatie van een stuurgroep ‘Gezonde Gemeente’ om het preventief gezondheidsbeleid vorm te geven.
          • Gezondheidsmakers informeren over lokale noden, behoeften en opportuniteiten bij regionale projecten en acties.
          • Ondersteunend op te treden bij de realisatie van de geplande acties en projecten en bij de verspreiding van informatiemateriaal, aangereikt door Gezondheidsmakers (o.a. beschikbaar stellen van infrastructuur, aanwenden van de eigen informatiekanalen, enz.).
          • Voorstellen formuleren/goedkeuren voor de aanwending van de regiomiddelen voor de realisatie van regionale projecten.


          Artikel 11: communicatie

          • Interne communicatie
            • Het lokaal bestuur duidt een vaste contactpersoon aan voor de inhoudelijke opvolging van de samenwerking in het kader van ‘Gezonde Gemeente’ en de betalende dienstverlening.
            • Gezondheidsmakers en het lokaal bestuur engageren zich om jaarlijks minstens 2 keer met elkaar in overleg te gaan om de voortgang van het lokaal preventief gezondheidsbeleid te bespreken.
          • Externe communicatie
            • Voor de acties en projecten die in samenwerking met Gezondheidsmakers gebeuren, vermeldt het lokaal bestuur altijd “in samenwerking met Gezondheidsmakers (regio Gent en Vlaamse Ardennen)”. Er is een huisstijlgids beschikbaar.
            • Voor deze acties en projecten stelt het lokaal bestuur de meest geschikte communicatiekanalen naar de bevolking en het personeel ter beschikking.


          Artikel 12: documenten
          Gezondheidsmakers geeft elk lokaal bestuur toegang tot volgende documenten:

          • Goedgekeurde begroting van het lopende jaar
          • Financieel verslag van het afgelopen jaar
          • Activiteitenverslag van de regio met vermelding van de activiteiten per gemeente.


          Artikel 13: evaluatie, sanctionering en geschillenregeling
          Bij de afloop van elk regionaal project wordt een evaluatie gehouden. Dit wordt steeds voorgelegd aan de regio. In de mate van het mogelijke worden op basis daarvan bijsturingen aan gebracht.
          De aan Gezondheidsmakers toegekende financiële bijdrage kan geheel of gedeeltelijk worden teruggevorderd als:

          • Gezondheidsmakers de bepalingen van deze overeenkomst niet naleeft
          • Gezondheidsmakers de in deze overeenkomst gevraagde verantwoordingsstukken niet of niet correct voorlegt
          • Gezondheidsmakers zich tegen controle verzet
          • Er onregelmatigheden in het beheer van de Gezondheidsmakers worden vastgesteld.

          De partijen verbinden zich ertoe altijd te proberen geschillen in der minne te regelen en daartoe eventueel een bemiddelaar aan te stellen. Tijdens de duur van de besprekingen en/of geding blijven de wederzijdse verbintenissen van toepassing.


          Artikel 14: ontbinding van Gezondheidsmakers
          In geval van ontbinding van Logo Vlaanderen/Gezondheidsmakers meldt de vzw dit tijdig aan het lokaal bestuur. De overeenkomst houdt op te bestaan zodra de beslissing tot ontbinding is genomen.


          Artikel 2: De samenwerkingsovereenkomst treedt in werking met onmiddellijke ingang.

          Artikel 3:
          Het besluit van van de gemeenteraad van 26 februari 2019 m.b.t. de samenwerking met LogoGezond+ wordt opgeheven met onmiddellijke ingang.

        • AANPASSEN REGLEMENT EN OVEREENKOMST PRECAIRE TIJDELIJKE TERBESCHIKKINGSTELLING NOODWONING

          Aanwezig: Steven Van Troys, voorzitter
          Simon Lagrange, voorzitter van het vast bureau
          Sophie Delaere, Olivier Peirs, Michaël Vandemeulebroecke, Fauve Tack, leden van het vast bureau
          Ward Baeten, Rudy Beulque, Kathleen Blauwblomme, Tony Boeckaert, Catherine De Smet, Marc Devlieger, Katrien De Waele, Yentl De Wever, Céleste Heyerick, Lieven Lippens, Luc Millecamps, Marc Nachtergaele, Berkan Nalli, Luc Roggeman, Delphine Vandenbossche, Tania Verpraet, Marc Vanden Heede, leden van de raad voor maatschappelijk welzijn
          Sylvie Bohez, algemeen directeur
          Verontschuldigd: Francky De Coster, lid van het vast bureau
          Aline Van den Weghe, lid van de raad voor maatschappelijk welzijn
          Bevoegdheid
          • Artikel 78, 3° van het decreet lokaal bestuur op grond waarvan de raad voor maatschappelijk welzijn bevoegd is voor het vaststellen van reglementen.
          Wetten en reglementen
          • Het besluit van de raad voor maatschappelijk welzijn van 23 juni 2020 betreffende het vaststellen reglement noodwoning en bijhorende overeenkomst precaire tijdelijke terbeschikkingstelling.
          Feiten
          • Door de uiteenlopende situaties waarmee we te maken krijgen qua bewoning van de noodwoning, lijkt het tijd om het reglement en de daaraan gekoppelde overeenkomst te herzien. Dit werd reeds als beraadspunt voorgelegd op het vast bureau, alsook aan de leden bij het BCSD.
          • Verschillende punten werden onder de loep genomen en herschreven of uitgebreid waar nodig.

          • Aanpassingen reglement:
            • Onderstaande passage in artikel 1 werd weggelaten: "De effectieve toewijzing van een aanvraag tot gebruik noodwoning gebeurt bij beslissing Voorzitter Bijzonder Comité Sociale Dienst, voorafgegaan door een sociaal en financieel onderzoek vanuit de dienst Financiële en Sociale Hulp. Deze beslissing wordt dan ter bekrachtiging voorgelegd aan het eerstkomende Bijzonder Comité Sociale Dienst."  
              Dit werd vervangen door: "De effectieve toewijzing van een aanvraag tot gebruik noodwoning gebeurt bij beslissing van de leden van het BCSD, voorafgegaan door een sociaal en financieel onderzoek. Wanneer er niet kan gewacht worden op de bijeenkomst van het BCSD, wordt de beslissing genomen door de Voorzitter BCSD. Deze beslissing wordt dan ter bekrachtiging voorgelegd aan het eerstkomende BCSD. Bij positief advies van de Voorzitter BCSD kan de noodwoning effectief worden toegekend en kunnen de administratieve formaliteiten (ondertekening overeenkomst,…) worden afgehandeld."

            • Deze passage werd bij artikel 1 toegevoegd: "Bij de opstart van de noodwoning wordt verplicht budgetbeheer opgestart. Op die manier is er zekerheid van betaling van de verblijfsvergoeding en is een betere doorstart naar private of sociale huisvesting mogelijk. De financiële situatie van de cliënt kan beter in kaart gebracht worden, waardoor er begeleiding op maat kan voorzien worden. Er kan enkel van het verplicht budgetbeheer worden afgeweken in uitzonderlijke omstandigheden. Deze beslissing kan enkel genomen worden door de leden van het BCSD. Wanneer er niet kan gewacht worden op de bijeenkomst van het BCSD, wordt de beslissing genomen door de Voorzitter BCSD. Deze beslissing wordt dan ter bekrachtiging voorgelegd aan het eerstkomende BCSD."
            • Bij artikel 3 werd de zin betreffende de begeleidingsovereenkomst aangepast, waardoor de zin wijzigt van : "De woning mag betrokken worden overeenkomstig de duur die werd vooropgesteld in de overeenkomst precaire tijdelijke terbeschikkingstelling/begeleidingsovereenkomst." naar "De woning mag betrokken worden overeenkomstig de duur die werd vooropgesteld in de overeenkomst precaire tijdelijke terbeschikkingstelling."

            • Bij artikel 11 werd het volgende weggelaten: "Het plaatsen van het domicilie in de noodwoning, dient steeds in overleg met de begeleidende maatschappelijk werker te gebeuren.
              Dit werd vervangen door: "Het plaatsen van het domicilie in de noodwoning, is niet toegelaten. Bij het betrekken van een noodwoning wordt een referentieadres aangevraagd door de begeleidende maatschappelijk werker van de dienst FSH, voor alle bewoners van de noodwoning. De wijkagent wordt bij elke nieuwe bewoning in kennis gesteld."         
                                                                                                                                                                                                     
            • Artikel 12 gaat over het feit dat er actief moet gezocht worden naar een nieuwe woonst en een redelijk aanbod op de private of sociale woningmarkt niet kan geweigerd worden.  Volgende zin werd geschrapt: "De bewoners verbinden er zich uitdrukkelijk toe om vanaf de aanvang van de huidige overeenkomst onmiddellijk en actief een andere woning te zoeken, hetzij via inschrijving bij een sociaal verhuurkantoor, een sociale bouwmaatschappij, een immobiliënkantoor,… "Dit werd vervangen door: "De bewoners verbinden er zich uitdrukkelijk toe om vanaf de aanvang van de huidige overeenkomst onmiddellijk en actief een andere woning te zoeken, hetzij via inschrijving bij een woonmaatschappij, een immobiliënkantoor,…"
            • In artikel 12 werd ook volgende zin geschrapt:" Een redelijk aanbod (sociale huisvesting, Regionaal Sociaal Verhuurkantoor of privé) kan nooit geweigerd worden. Bij weigering wordt dit voorgelegd op het volgend Bijzonder Comité voor de Sociale Dienst." Ze werd aangevuld als volgt: "Een redelijk aanbod (sociaal of privé privé) kan nooit geweigerd worden. Indien een redelijk aanbod toch geweigerd wordt, dan zal dit meegenomen worden in het sociaal verslag, wanneer er al dan niet moet beslist worden tot een verlenging van het verblijf in een noodwoning."

            • Overal in de tekst werd 'Verantwoordelijke Sociale Huisvesting' vervangen door coördinator Sociale Huisvesting'.

          • Aanpassingen overeenkomst:
            • Punt 2 werd met de volgende passages aangevuld: "Het plaatsen van het domicilie in de noodwoning, is niet toegelaten. Bij het betrekken van een noodwoning wordt een referentieadres aangevraagd door de begeleidende maatschappelijk werker van de dienst FSH, voor alle bewoners van de noodwoning. De wijkagent wordt bij elke nieuwe bewoning in kennis gesteld."

              "Bij de opstart van de noodwoning wordt verplicht budgetbeheer opgestart. Op die manier is er zekerheid van betaling van de verblijfsvergoeding en is een betere doorstart naar private of sociale huisvesting mogelijk. De financiële situatie van de cliënt kan beter in kaart gebracht worden, waardoor er begeleiding op maat kan voorzien worden. Er kan enkel van het verplicht budgetbeheer worden afgeweken in uitzonderlijke omstandigheden. Deze beslissing kan enkel genomen worden door de leden van het BCSD. Wanneer er niet kan gewacht worden op de bijeenkomst van het BCSD, wordt de beslissing genomen door de Voorzitter BCSD. Deze beslissing wordt dan ter bekrachtiging voorgelegd aan het eerstkomende BCSD."

            • In punt 4 werden de inkomenscategorieën uitgebreid en de daaraan gekoppelde verblijfsvergoedingen verhoogd om op die manier het verschil met de private huurmarkt minder groot te maken. Er werd tevens een sanctionering ingevoerd bij het moedwillig achterhouden van informatie.
              Na 12 maand en 18 maand bewoning werd er een procentuele verhoging toegevoegd van de verblijfsvergoeding. Onderstaande tekst werd weggelaten: 

              Alleenstaand persoon:
              0 euro   < 1314,20 euro/maand: 422,16 euro
              1314,20 euro - 1731,93 euro - < 2381,39 euro/maand: 530,41 euro
              ≥ 2381,39 euro/maand: 584,53 euro

               

              Samenwonend persoon (door elke bewoner afzonderlijk te betalen):
              0 euro - < 876,13 euro/maand: 221,90 euro
              876,13 euro - < 1731,93 euro/maand: 248,96 euro
              1731,93 euro - < 2381,39 euro/maand: 276,02 euro
              ≥ 2381,39 euro/maand: 303,08 euro   

               

              Personen met gezinslast:
              0 euro - < 1776,07 euro/maand:443,80 euro
              1776,07 euro - < 2164,91 euro/maand: 497,92 euro
              2164,91 euro  - < 2814,37 euro/maand: 552,04 euro
              ≥ 2814,37 euro/maand: 606,17 euro

              Bij de opstart van een overeenkomst zullen de inkomensgrenzen aangepast worden aan de leefloonbarema’s die op dat ogenblik geldig zijn. De verblijfsvergoeding zal op dat ogenblik ook dezelfde procentuele stijging volgen, ten aanzien van de eventuele stijging van het leefloonbarema. De wijziging zal enkel toegepast worden bij nieuwe overeenkomsten en wordt niet aangepast bij een lopende overeenkomst.

            • Dit werd vervangen door:
              Alleenstaand persoon:
              (inkomenssprongen van 400 euro, per categorie 100 euro extra)
              0 euro   < 1.314,20 euro/maand: 425 euro
              1.314,20 euro - < 1.714,20 euro/maand: 525 euro
              1.714,20 euro - < 2.114,20 euro/maand: 625 euro
              2.114,20 - < 2514,20 euro/maand: 725 euro
              ≥ 2.514,20 euro/maand: 825 euro

               

              Samenwonend persoon (door elke bewoner afzonderlijk te betalen):
              (inkomenssprongen van 400 euro, per categorie 50 euro extra)
              0 euro - < 876,13 euro/maand: 222,50 euro
              876,13 euro - < 1.276,13 euro/maand:  272,50 euro
              1.276,13 euro - < 1.676,13 euro/maand: 322,50 euro
              1.676,13 euro - < 2.076,13 euro/maand: 372,50 euro
              ≥ 2.076,13 euro/maand: 422,50 euro

               

              Personen met gezinslast:
              (inkomenssprongen van 400 euro, per categorie 100 euro extra)
              0 euro - < 1.776,07 euro/maand: 450 euro
              1.776,07 euro - < 2.176,07 euro/maand: 550 euro
              2.176,07 euro  - < 2.576,07 euro/maand: 650 euro
              2.576,07 euro  - < 2.976,07 euro/maand: 750 euro
              ≥ 2.976,07 euro/maand: 850 euro

              Na 12 maand bewoning wordt er een supplement van 10 % bovenop de gewone verblijfsvergoeding per maand extra aangerekend. (Dit wordt niet toegepast in geval van sanctionering *)


              Voorbeeld:
              Een alleenstaande met een inkomen van 1250 euro, heeft de noodwoning na 12 maand niet verlaten en er dient een verlenging van het verblijf aangevraagd te worden. Op dat ogenblik worden de inkomsten van de laatste 3 maand opgevraagd en afgetoetst in welke inkomenscategorie ze vallen. De gewone verblijfsvergoeding zou in deze situatie 425 euro per maand zijn, maar hierbij wordt 10% extra gerekend waardoor de verblijfsvergoeding 467,5 euro zal bedragen.
              Na 18 maand wordt er een supplement van 20 % bovenop de gewone verblijfsvergoeding per maand extra aangerekend. (Dit wordt niet toegepast in geval van sanctionering *)

              Voorbeeld:
              Een koppel met een kindje heeft samen een inkomen van 2350 euro. Ze hebben de noodwoning na 18 maand niet verlaten en er dient een verlenging van het verblijf aangevraagd te worden. Op dat ogenblik worden de inkomsten van de laatste 3 maand opgevraagd en afgetoetst in welke inkomenscategorie ze vallen. De gewone verblijfsvergoeding zou in deze situatie 650 euro per maand zijn, maar hierbij wordt 20% extra gerekend waardoor de verblijfsvergoeding 780 euro zal bedragen.


          Sanctionering *

          Bij moedwillig achterhouden van informatie (inkomsten, eigendom, medebewoning in de noodwoning zonder aanvraag,...) zal er een verhoging van 50% op de geldende vergoeding gevraagd worden. Dit wordt voorgelegd op het eerstvolgende BCSD en zal ingaan op de eerste dag van de maand volgend op dit BCSD. De verhoging blijft van kracht gedurende de volledige duur van bewoning van de noodwoning

          Na 12 maand bewoning wordt er een supplement van 10% bovenop de sanctionerende vergoeding gevraagd, maw.: (de gewone verblijfvergoeding + 50 %) + 10 %.

          Voorbeeld: Een alleenstaande met een inkomen van 1250 euro, heeft de noodwoning na 12 maand niet verlaten en er dient een verlenging van het verblijf aangevraagd te worden. We kwamen te weten dat deze persoon een eigendom in het buitenland heeft achtergehouden. Op dat ogenblik worden de inkomsten van de laatste 3 maand opgevraagd en afgetoetst in welke inkomenscategorie ze vallen. De gewone verblijfsvergoeding zou in deze situatie 425 euro per maand zijn, maar hierbij wordt 50% +10% extra gerekend waardoor de verblijfsvergoeding 701,25 euro (=[425+50%] +10%)  zal bedragen.

           Na 18 maand bewoning wordt er een supplement van 20% bovenop de sanctionerende vergoeding gevraagd, maw.: (de gewone verblijfvergoeding + 50 %) + 20 %.

          Bij de opstart van een overeenkomst zullen de inkomensgrenzen aangepast worden aan de leefloonbarema’s die op dat ogenblik geldig zijn. Per inkomenscategorie wordt vervolgens een inkomenssprong van 400 euro gemaakt. De verblijfsvergoeding zal op dat ogenblik ook dezelfde procentuele stijging volgen, ten aanzien van de eventuele stijging van het leefloonbarema. Per verblijfscategorie wordt vervolgens een sprong van 100 euro (alleenstaand persoon of personen met gezinslast) of 50 euro (samenwonend persoon) gemaakt. De wijziging zal enkel toegepast worden bij nieuwe overeenkomsten en wordt niet aangepast bij een lopende overeenkomst.

           

          • In punt 7 wordt er verwezen naar een begeleidingsovereenkomst. Dit punt wordt weggelaten omdat er verplicht budgetbeheer wordt ingeschakeld.
            Hierdoor is er automatisch begeleiding voorzien en is het niet meer nodig om nog een aparte begeleidingsovereenkomst te laten tekenen. Onderstaande tekst wordt weggelaten: 

            "Naast het aspect van “de terbeschikkingstelling van de noodwoning“, omvat de overeenkomst ook een luik “begeleiding“. Deze begeleidingsaspecten kunnen vervat zijn in een begeleidingsnota die aan het het huishoudelijk reglement wordt toegevoegd. Indien het vanuit de begeleidende maatschappelijk werker van het OCMW en de coördinator Sociale Huisvesting noodzakelijk geacht wordt, zal er een begeleidingsovereenkomst opgesteld en ondertekend moeten worden. Dit kan bij de start, maar ook na een periode van bewoning opgemaakt worden."

          • Ter informatie werd in bijlage ook de procedure toegevoegd, maar dit betreft een intern document dat niet ter goedkeuring dient voorgelegd te worden. 

          Motivatie
          • De aanpassingen van het reglement en de overeenkomst precaire tijdelijke terbeschikkingstelling van de noodwoning, zijn gewenst en dit om meer vat te krijgen op de bewoners van de noodwoning en de motivatie tot doorstroom naar de private of sociale huurmarkt te verhogen. 
          Bespreking
          • Het dossier wordt toegelicht in de algemene raadscommissie die plaatsvindt op donderdag 22 mei.
          • De voorzitter van het vast bureau Simon Lagrange licht het agendapunt ter zitting toe.
          • Raadslid Marc Devlieger stelt vragen bij de sanctionering en de invordering van de boete.  Kan dan ook een uitzetting plaatsvinden? 
            Voorzitter van het vast bureau Simon Lagrange stelt dat de boete vrij hoog is.  Dit is een duidelijk signaal.  De toekenning van de huur bedraagt initieel slechts 6 maanden.  Het bijzonder comité kan steeds beslissen tot niet-verlenging van de afgesloten overeenkomst.
          Publieke stemming
          Aanwezig: Steven Van Troys, Simon Lagrange, Sophie Delaere, Olivier Peirs, Michaël Vandemeulebroecke, Fauve Tack, Ward Baeten, Rudy Beulque, Kathleen Blauwblomme, Tony Boeckaert, Catherine De Smet, Marc Devlieger, Katrien De Waele, Yentl De Wever, Céleste Heyerick, Lieven Lippens, Luc Millecamps, Marc Nachtergaele, Berkan Nalli, Luc Roggeman, Delphine Vandenbossche, Tania Verpraet, Marc Vanden Heede, Sylvie Bohez
          Voorstanders: Simon Lagrange, Sophie Delaere, Olivier Peirs, Michaël Vandemeulebroecke, Fauve Tack, Ward Baeten, Rudy Beulque, Kathleen Blauwblomme, Tony Boeckaert, Catherine De Smet, Marc Devlieger, Katrien De Waele, Yentl De Wever, Céleste Heyerick, Lieven Lippens, Luc Millecamps, Marc Nachtergaele, Berkan Nalli, Luc Roggeman, Delphine Vandenbossche, Tania Verpraet, Marc Vanden Heede, Steven Van Troys
          Resultaat: Goedgekeurd met eenparigheid van stemmen.
          Beslissing

          Artikel 1: De raad voor maatschappelijk welzijn keurt het aangepast reglement en bijhorende overeenkomst precaire tijdelijke terbeschikkingstelling van de noodwoning goed.  Beiden treden in werking met ingang van 1 juni 2025.


          Artikel 2:
          Het reglement goedgekeurd in de raad voor maatschappelijk welzijn van 23 juni 2020 en de bijhorende overeenkomst worden met ingang van 1 juni 2025 opgeheven.


          Artikel 3
          : De voorzitter van het vast bureau maakt via de webtoepassing van de gemeente het besluit en reglement bekend overeenkomstig artikel 286 §2 van het decreet lokaal bestuur.

      • Kinderopvang

        • GOEDKEUREN BEOORDELINGSPROCEDURE VOOR ADVIES LOKAAL BESTUUR BIJ OPROEPEN VOOR NIEUWE PLAATSEN MET SUBSIDIE INKOMENSTARIEF

          Aanwezig: Steven Van Troys, voorzitter
          Simon Lagrange, voorzitter van het vast bureau
          Sophie Delaere, Olivier Peirs, Michaël Vandemeulebroecke, Fauve Tack, leden van het vast bureau
          Ward Baeten, Rudy Beulque, Kathleen Blauwblomme, Tony Boeckaert, Catherine De Smet, Marc Devlieger, Katrien De Waele, Yentl De Wever, Céleste Heyerick, Lieven Lippens, Luc Millecamps, Marc Nachtergaele, Berkan Nalli, Luc Roggeman, Delphine Vandenbossche, Tania Verpraet, Marc Vanden Heede, leden van de raad voor maatschappelijk welzijn
          Sylvie Bohez, algemeen directeur
          Verontschuldigd: Francky De Coster, lid van het vast bureau
          Aline Van den Weghe, lid van de raad voor maatschappelijk welzijn
          Bevoegdheid
          • Artikel 70 van het decreet lokaal bestuur op grond waarvan de raad voor maatschappelijk welzijn bevoegd is voor het vaststellen van de reglementen van het openbaar centrum voor maatschappelijk welzijn.
          Wetten en reglementen
          • Besluit van de Vlaamse Regering van 24 mei 2013 houdende het lokaal beleid kinderopvang.
          • Besluit van de raad voor maatschappelijk welzijn d.d. 26 januari 2021 houdende 'goedkeuren beoordelingsprocedure voor advies lokaal bestuur bij uitbreidingsronde kinderopvang baby's en peuters met inkomenstarief'.
          Feiten
          • Op 4 april 2025 maakte Caroline Gennez, Vlaams minister van Welzijn en Armoedebestrijding, Cultuur en Gelijke Kansen, het masterplan bekend voor de toekomst van de kinderopvang van baby's en peuters.
          • De Vlaamse Regering investeert in extra subsidies inkomenstarief en focust daarbij op steden en gemeenten met een tekort aan plaatsen kinderopvang. Deze subsidies gaan naar nieuwe plaatsen met subsidie inkomenstarief via meerjarenprogrammatie. De subsidie voor inkomenstarief zorgt ervoor dat gezinnen voor kinderopvang betalen op basis van hun inkomen en gezinssamenstelling.
          • Met deze meerjarenprogrammatie worden in totaal 4.500 nieuwe plaatsen met subsidie inkomenstarief toegekend. De plaatsen kunnen gerealiseerd worden vanaf 2026 tot uiterlijk eind 2029. Zowel aanvragen voor groeps- als voor gezinsopvang zullen mogelijk zijn.
          • De plaatsen worden verdeeld op basis van een inschatting door Opgroeien van de potentiële opvangnood in het Vlaamse Gewest, met uitzondering van de grootsteden.
          • Voor Antwerpen, Brussel en Gent worden voorafnames voorzien (30% of 1.350 plaatsen). De overige 70% of 3.150 plaatsen worden via een meerjarenprogrammatie verdeeld over de rest van Vlaanderen, op basis van objectieve parameters.
          • Voor Zulte zullen 14 nieuwe plaatsen beschikbaar zijn.
          • Organisatoren duiden in de aanvraag wanneer zij de nieuwe plaatsen willen realiseren. Opgroeien beslist over alle aanvragen op hetzelfde moment.
          Adviezen
          • Het LOK werd geïnformeerd over deze beoordelingsprocedure op 12 mei 2025.
          Motivatie
          • Lokale besturen spelen als lokale regisseur een belangrijke rol in de ontwikkeling van het lokale kinderopvangaanbod.
          • Opgroeien verwacht van de organisator dat hij het lokaal bestuur op de hoogte brengt van zijn aanvraag op het moment dat hij de aanvraag indient bij Opgroeien.
          • Het lokaal bestuur zal een positief of negatief advies kunnen geven over elke aanvraag.
            • Als een lokaal bestuur geen advies uitbrengt, beslist Opgroeien op basis van de algemene criteria uit het beslissingskader.
            • Als een lokaal bestuur een positief advies uitbrengt, dan kent het ook een score toe op basis van vooraf vastgelegde criteria. Een positief advies met score bepaalt mee welke aanvraag in de gemeente de subsidie krijgt.
            • Een negatief advies kan enkel als de organisator herhaaldelijk weigert samen te werken met het lokaal loket. Dit kan ertoe leiden dat een aanvraag wordt uitgesloten en niet in aanmerking komt voor de subsidie.
          • Het lokaal bestuur toetst de aanvragen voor plaatsen in zijn gemeente aan de vooropgestelde criteria en berekent voor elke aanvraag een totaalscore op 8 punten.
          • De beoordelingscriteria werden uitgewerkt door de medewerkers van het Huis van het Kind en vormen een actualisatie van de criteria in het besluit van de raad voor maatschappelijk welzijn d.d. 26 januari 2021 houdende 'goedkeuren beoordelingsprocedure voor advies lokaal bestuur bij uitbreidingsronde kinderopvang baby's en peuters met inkomenstarief'. Hierbij wordt ingezet op spreiding, ruime openingsuren, vlotte bereikbaarheid en samenwerking.
          Bespreking
          • Lid van het vast bureau Fauve Tack licht het agendapunt ter zitting toe.
          • Raadslid Ward Baeten stelt dat de beslissing over de 14 plaatsen slechts valt in december 2025.  Dit is dus nog niet zeker? 
            Schepen Fauve Tack antwoordt dat er zekerheid is over de 14 plaatsen.  Het is evenwel niet zeker dat deze plaatsen (allemaal) aan het lokaal bestuur zelf toekomen.  Er zijn ook andere aanbieders op de markt op het grondgebied in Zulte die hun kandidatuur kunnen stellen.
          Publieke stemming
          Aanwezig: Steven Van Troys, Simon Lagrange, Sophie Delaere, Olivier Peirs, Michaël Vandemeulebroecke, Fauve Tack, Ward Baeten, Rudy Beulque, Kathleen Blauwblomme, Tony Boeckaert, Catherine De Smet, Marc Devlieger, Katrien De Waele, Yentl De Wever, Céleste Heyerick, Lieven Lippens, Luc Millecamps, Marc Nachtergaele, Berkan Nalli, Luc Roggeman, Delphine Vandenbossche, Tania Verpraet, Marc Vanden Heede, Sylvie Bohez
          Voorstanders: Simon Lagrange, Sophie Delaere, Olivier Peirs, Michaël Vandemeulebroecke, Fauve Tack, Ward Baeten, Rudy Beulque, Kathleen Blauwblomme, Tony Boeckaert, Catherine De Smet, Marc Devlieger, Katrien De Waele, Yentl De Wever, Céleste Heyerick, Lieven Lippens, Luc Millecamps, Marc Nachtergaele, Berkan Nalli, Luc Roggeman, Delphine Vandenbossche, Tania Verpraet, Marc Vanden Heede, Steven Van Troys
          Resultaat: Goedgekeurd met eenparigheid van stemmen.
          Beslissing

          Artikel 1: De beoordelingsprocedure voor advies van het lokaal bestuur bij oproepen voor nieuwe plaatsen met subsidie inkomenstarief wordt als volgt goedgekeurd:

           

          Indienen van de aanvraag

          • Een organisator kinderopvang die een aanvraag indient bij Opgroeien is verplicht deze aanvraag ook bekend te maken bij het lokaal bestuur. De aanvraag dient uiterlijk voor de deadline van Opgroeien bezorgd te worden aan het lokaal bestuur. De organisator kinderopvang stuurt de aanvraag via mail door naar huisvanhetkind@zulte.be.
           
          Opvolging door het lokaal bestuur
          • Bij ontvangst van het dossier stuurt een medewerker van het Huis van het Kind Zulte binnen de 5 werkdagen een ontvangstbevestiging via mail naar de organisator kinderopvang.
          • Organisatoren die hun aanvraagdossier mondeling willen toelichten, kunnen dit aangeven bij het indienen van het dossier.
          • De medewerkers van het Huis van het Kind hebben het recht om extra informatie op te vragen indien dat nodig blijkt voor de beoordeling van het dossier.
          • Het lokaal bestuur kent een objectieve score toe op basis van de vooropgestelde beoordelingscriteria en formuleert op basis hiervan een gemotiveerd advies.
          • Het lokaal bestuur brengt de organisator op de hoogte van het advies, uiterlijk 10 werkdagen voor het moment dat het advies aan Opgroeien dient te worden bezorgd.
          • De organisator kan binnen de 2 werkdagen na ontvangst van het advies eventuele opmerkingen kenbaar maken via mail en vragen om gehoord te worden.
          • Het hoorrecht vindt binnen de 5 werkdagen plaats. Een gesprek wordt zo snel mogelijk ingepland met de organisator, een medewerker van het Huis van het Kind en de schepen bevoegd voor kinderopvang (of diens vervanger).
          • Het lokaal bestuur bezorgt het gemotiveerd advies tijdig aan Opgroeien (uiterlijk bij het afsluiten van de deadline voor het indienen van de aanvragen).


          Beoordelingscriteria

          • Het lokaal bestuur kent een score van 8 punten toe op basis van volgende criteria:
           
            • Ligging in functie van de noden (maximumscore is 2 punten). Het lokaal bestuur Zulte vindt het belangrijk dat opvang dichtbij huis kan plaatsvinden. Nieuwe plaatsen worden bijgevolg prioritair gerealiseerd in deelgemeenten waar het aanbod op het moment van de aanvraag laag is in verhouding tot de nood. Het bestaande aanbod wordt berekend per deelgemeente, op basis van het aantal IKT-opvangplaatsen ten opzichte van het aantal 0 tot 2-jarigen in die deelgemeente wonen (bron voor de berekening: de meest recente cijfers op Provincie in Cijfers voor “opvangplaatsen B&P met inkomenstarief per 100 kinderen 0-2 jaar – toestand 31/12/jaar-1”).
              • De opvanglocatie ligt in een deelgemeente waar minder dan 30 IKT plaatsen zijn per 100 kinderen 0-2 jaar: 2 punten
              • De opvanglocatie ligt in een deelgemeente waar tussen de 30 en 50 IKT plaatsen zijn per 100 kinderen 0-2 jaar: 1 punten
              • De opvanglocatie ligt in een deelgemeente waar meer dan 50 IKT plaatsen zijn per 100 kinderen 0-2 jaar: 0 punten
           
            • Openingsuren van de opvanglocatie (maximumscore is 3 punten)
              • Het kinderopvanginitiatief is elke werkdag van de week open: 1,5 punt
              • Het kinderopvanginitiatief hanteert minimaal dagelijkse openingsuren van 7.00 tot 18.00 uur: 1 punt
              • De opvang heeft ruimere openingsuren (minimaal een kwartier) dan 7.00 tot 18.00 uur: 0,5 punt
           
            • Bereikbaarheid van de opvanglocatie (maximumscore is 2 punten). De bereikbaarheid wordt berekend op basis van de Mobiscore voor de categorie ‘openbaar vervoer’. De mogelijke scores zijn: uitstekend, zeer goed, goed, redelijk, slecht, zeer slecht (https://mobiscore.omgeving.vlaanderen.be/).
              • De opvanglocatie scoort ‘uitstekend’, ‘zeer goed’ of ‘goed’: 2 punten
              • De opvanglocatie scoort ‘redelijk’: 1 punt
              • De opvanglocatie scoort ‘slecht’ of ‘zeer slecht’: 0 punten
           
            • Samenwerking met Lokaal Loket Zulte (maximumscore is 1 punt).
              • Bestaande organisatoren kinderopvang in Zulte
                • Alle aanvragen verlopen via het digitaal loket Kinderopvang Zulte. De organisator verwijst alle ouders door naar dit digitaal loket Kinderopvang Zulte. Op de website van de organisator wordt enkel toegeleid naar het digitaal loket, niet naar een eigen aanmeldsysteem: 1 punt
                • Niet alle aanvragen verlopen via het digitaal loket Kinderopvang Zulte. De website van de aanvrager verwijst niet enkel naar het digitaal loket Kinderopvang Zulte voor aanvragen: 0 punten
              • Nieuw organisatoren kinderopvang in Zulte
                • De aanvrager geeft via een verklaring op eer aan dat alle aanvragen zullen verlopen via het digitaal loket kinderopvang van Zulte, van zodra ze plaatsen krijgen toegewezen in Zulte. Ouders zullen niet doorverwezen worden naar een ander aanmeldsysteem: 1 punt
                • De aanvrager weigert via een verklaring op eer aan te geven dat alle aanvragen zullen verlopen via het digitaal loket kinderopvang van Zulte, van zodra ze plaatsen krijgen toegewezen in Zulte: 0 punten
           

           

          Artikel 2: De beoordelingsprocedure wordt bekend gemaakt bij de (potentiële) organisatoren van kinderopvang via de gemeentelijke website www.zulte.be.

           

          Artikel 3: Het besluit van de raad voor maatschappelijk welzijn d.d. 26 januari 2021 houdende 'goedkeuren beoordelingsprocedure voor advies lokaal bestuur bij uitbreidingsronde kinderopvang baby's en peuters met inkomenstarief' wordt opgeheven.

      • Intergemeentelijke samenwerkingsverbanden

        • GOEDKEUREN AGENDA EN VASTSTELLEN MANDAAT VERTEGENWOORDIGER VOOR DE BUITENGEWONE ALGEMENE VERGADERING VENECO OP 12 JUNI 2025

          Aanwezig: Steven Van Troys, voorzitter
          Simon Lagrange, voorzitter van het vast bureau
          Sophie Delaere, Olivier Peirs, Michaël Vandemeulebroecke, Fauve Tack, leden van het vast bureau
          Ward Baeten, Rudy Beulque, Kathleen Blauwblomme, Tony Boeckaert, Catherine De Smet, Marc Devlieger, Katrien De Waele, Yentl De Wever, Céleste Heyerick, Lieven Lippens, Luc Millecamps, Marc Nachtergaele, Berkan Nalli, Luc Roggeman, Delphine Vandenbossche, Tania Verpraet, Marc Vanden Heede, leden van de raad voor maatschappelijk welzijn
          Sylvie Bohez, algemeen directeur
          Verontschuldigd: Francky De Coster, lid van het vast bureau
          Aline Van den Weghe, lid van de raad voor maatschappelijk welzijn
          Bevoegdheid
          • Het Decreet Lokaal Bestuur van 22 december 2017.
          Wetten en reglementen
          • Artikel 33 § 5 van de gecoördineerde statuten van Veneco van 1 januari 2024 dat stelt dat de vertegenwoordiger voor de volledige duur van de legislatuur kan worden aangeduid. De concrete inhoud van het mandaat van vertegenwoordiger dient daarentegen herhaald te worden voor elke algemene vergadering.
          • Artikel 436 van het Decreet Lokaal Bestuur van 22 december 2017 met betrekking tot de onverenigbaarheden.
          • Bij besluit van de raad voor maatschappelijk welzijn d.d. 25 februari 2025 werd de afvaardiging in de algemene vergadering vastgesteld, nl. raadslid Rudy Beulque als vertegenwoordiger, en raadslid Tania Verpraet als plaatsvervangend vertegenwoordiger.
          Feiten
          • OCMW Zulte is vennoot van de Intergemeentelijke vereniging Veneco.
          • De uitnodiging van de algemene vergadering van Veneco van 3 april 2025, met aanduiding van de agenda voor de algemene vergadering van 12 juni 2025.
          Motivatie
          • De agendapunten dienen te worden goedgekeurd en het mandaat van de vertegenwoordiger dient te worden vastgesteld.
          Bespreking
          • Voorzitter van het vast bureau Simon Lagrange licht het agendapunt ter zitting toe.
          Publieke stemming
          Aanwezig: Steven Van Troys, Simon Lagrange, Sophie Delaere, Olivier Peirs, Michaël Vandemeulebroecke, Fauve Tack, Ward Baeten, Rudy Beulque, Kathleen Blauwblomme, Tony Boeckaert, Catherine De Smet, Marc Devlieger, Katrien De Waele, Yentl De Wever, Céleste Heyerick, Lieven Lippens, Luc Millecamps, Marc Nachtergaele, Berkan Nalli, Luc Roggeman, Delphine Vandenbossche, Tania Verpraet, Marc Vanden Heede, Sylvie Bohez
          Voorstanders: Simon Lagrange, Sophie Delaere, Olivier Peirs, Michaël Vandemeulebroecke, Fauve Tack, Ward Baeten, Rudy Beulque, Kathleen Blauwblomme, Tony Boeckaert, Catherine De Smet, Marc Devlieger, Katrien De Waele, Yentl De Wever, Céleste Heyerick, Lieven Lippens, Luc Millecamps, Marc Nachtergaele, Berkan Nalli, Luc Roggeman, Delphine Vandenbossche, Tania Verpraet, Marc Vanden Heede, Steven Van Troys
          Resultaat: Goedgekeurd met eenparigheid van stemmen.
          Beslissing

          Artikel 1: De agenda en elk van de afzonderlijke punten van de agenda van de algemene vergadering van de Intergemeentelijke vereniging Veneco die plaatsvindt op 12 juni 2025 worden goedgekeurd:

           

          1. Akteneming/goedkeuring verslag Buitengewone Algemene Vergadering 26-03-2025
          2. Jaarverslag 2024 Raad van Bestuur
          3. Balans, resultatenrekening, toelichting en verwerking van het resultaat – boekjaar 2024
          4. Verslag van de commissaris
          5. Goedkeuring van het jaarverslag, de balans, de resultatenrekening, de toelichting en de verwerking van het resultaat
          6. Goedkeuren van het Evaluatierapport 2019 – 2024 en ondernemingsplan 2025 – 2030
          7. Verlenen van kwijting aan de bestuurders
          8. Verlenen van kwijting aan de commissaris
          9. Toetreding nieuwe vennoot: gemeente Laarne
          10. Benoeming bestuurders/benoeming deskundigen
           

          Artikel 2: Aan de vertegenwoordiger van het OCMW Zulte, houder van 1 aandeel, die zal deelnemen aan de algemene vergadering van de Intergemeentelijke vereniging Veneco die plaatsvindt op 12 juni 2025 om 18.00u in Cultuurhuis Merelbeke – Driekoningenplein 15 – 9820 Merelbeke, wordt het mandaat gegeven om:

          • Er aan alle beraadslagingen en stemmingen deel te nemen, alle voorstellen met betrekking tot de agenda goed te keuren, alle akten, stukken, notulen, aanwezigheidslijsten te ondertekenen en in het algemeen, het nodige te doen om de agendapunten van de algemene vergadering uit te voeren.
          • Deel te nemen aan elke latere algemene vergadering met dezelfde dagorde, in geval de op 12 juni 2025 geplande algemene vergadering niet rechtsgeldig zou kunnen beraadslagen en daarbij aan alle beraadslagingen en stemmingen deel te nemen, alle voorstellen met betrekking tot de agenda goed te keuren, alle akten, stukken, notulen, aanwezigheidslijsten te ondertekenen en in het algemeen, het nodige te doen om de agendapunten van de algemene vergadering te realiseren.

          Artikel 3: Het vast bureau wordt belast met de uitvoering van de hierbij genomen beslissingen en deze over te maken aan de toezichthoudende overheid en er kennis van te geven aan Veneco, ter attentie van mevrouw Veronique Verstraeten, Panhuisstraat 1, 9070 Destelbergen.

Namens RAAD VOOR MAATSCHAPPELIJK WELZIJN,

Sylvie Bohez
algemeen directeur

Steven Van Troys
voorzitter