Terug
Gepubliceerd op 24/04/2025

Besluit  COLLEGE VAN BURGEMEESTER EN SCHEPENEN

do 17/04/2025 - 13:00

TIJDELIJK VERKEERSREGLEMENT NAAR AANLEIDING VAN HET LOOPEVENT SPRINT & SPRITZ IN ZULTE OP 17 MEI 2025

Aanwezig: Simon Lagrange, burgemeester
Olivier Peirs, Michaël Vandemeulebroecke, Fauve Tack, Francky De Coster, schepenen
Sylvie Bohez, algemeen directeur
Verontschuldigd: Sophie Delaere, eerste schepen
Bevoegdheid
  • Artikel 130bis van de nieuwe gemeentewet: het college van burgemeester en schepenen is bevoegd voor de tijdelijke verordeningen op het wegverkeer.
  • Artikel 135 §2 1° van de nieuwe gemeentewet m.b.t. de algemene bevoegdheid van de gemeenten m.b.t. het veilig en vlot verkeer op openbare wegen, straten ...
Wetten en reglementen
  • De wet betreffende de politie over het wegverkeer van 16 maart 1968 (genoemd "de wegverkeerswet"), zoals gewijzigd tot op heden.
  • Het koninklijk besluit van 1 december 1975 houdende algemeen reglement op de politie van het wegverkeer en van het gebruik van de openbare weg (genoemd "het verkeersreglement"), zoals gewijzigd tot op heden.
  • Het ministerieel besluit van 7 mei 1999 betreffende het signaleren van werken en verkeersbelemmeringen op de openbare weg.
  • De artikelen 130bis en 135 van de nieuwe gemeentewet.
Feiten
  • Luma events vraagt om een loopevent te organiseren in deelgemeente Zulte op zaterdag 17 mei 2025.
Adviezen
  • Het college van burgemeester en schepenen verleende gunstig advies aan de organisator om deze manifestatie in te richten.
Motivatie
  • Het is noodzakelijk om de nodige veiligheidsmaatregelen te treffen in het belang van de deelnemers, toeschouwers en weggebruikers.
  • Er moeten politiemaatregelen getroffen worden om het verkeer op die plaats te weren/te regelen.
  • De verkeersmaatregelen hebben uitsluitend betrekking op gemeentewegen.
Beslissing

Artikel 1: Op vraag van Luma events wordt op zaterdag 17 mei 2025 in deelgemeente Zulte het loopevent Sprint & Spritz georganiseerd.

De start, aankomst en de afterparty zijn voorzien ter hoogte van de bedrijven met adres Waalstraat 280.

Het parcours loopt in noordelijke richting op de Waalstraat en maakt een U-bocht t.h.v. huisnummer 229 richting Heidestraat - Zaubeekstraat - Blauwdreef - Karreweg - Waalstraat.

 

Artikel 2: Op zaterdag 17 mei 2025 van 17.00 tot 19.00 uur wordt het parcours afgesloten voor alle verkeer.

Deze verkeersmaatregel wordt ter kennis van de weggebruikers gebracht door het plaatsen van een signalisatiehek met verkeersbord C3, aangevuld met enkele nadarhekken over de gehele breedte van de openbare weg op de kruispunten:

  • Waalstraat - Karreweg
  • Waalstraat - Oude Waalstraat
  • Waalstraat – Waalstraat 229
  • Heidestraat - Zaubeekstraat
  • Zaubeekstraat - Blauwdreef
  • Blauwdreef - Karreweg
  • Karreweg - Zaubeekstraat

Deze kruispunten zullen bezet worden door signaalgevers die de nodige richtlijnen aan de weggebruikers zullen geven.


Artikel 3: Naar aanleiding van het verkeersvrij houden van het parcours worden de Waalstraat, Oude Waalstraat, Karreweg en Zaubeekstraat doodlopende openbare wegen.

Deze verkeersmaatregel wordt ter kennis van de weggebruikers gebracht door een signalisatiehek met verkeersbord C3 en onderbord ‘uitgezonderd plaatselijk verkeer’ en bord F45 (doodlopende weg), aangevuld met een bord met vermelding ‘loopwedstrijd’ geplaatst te worden ter hoogte van de kruispunten:

  • Karreweg - Leenstraat
  • Karreweg - Oude Waalstraat
  • Karreweg - Stokstraat
  • Waalstraat - Waalbeekstraat/Zonnelaan
  • Zaubeekstraat - Waalbeekstraat

 

Artikel 4: De nodige signalisatie wordt ter plaatse gebracht worden door de technische dienst van Zulte.

De organisatoren staan bij het begin/einde van de manifestatie/organisatie in voor het plaatsen en verwijderen van de signalisatie.
De verkeersborden die in strijd zijn met dit verkeersreglement worden door de organisatoren afgedekt.

 

Artikel 5: Er worden voldoende nadars voorzien om op te stellen tussen Waalstraat 280 en Waalstraat 229 in het midden van de rijbaan zodat aan beide zijden van de nadars gelopen kan worden.

 

Artikel 6: De organisatoren dienen alle langs het traject omwonenden ten minste één week op voorhand op de hoogte te brengen van de geplande manifestatie. De tekst van deze melding wordt vooraf aan het college van burgemeester en schepenen ter goedkeuring voorgelegd.  


Artikel 7: De beheerder van de openbare weg kan niet verantwoordelijk worden gesteld voor ongevallen die te wijten zijn aan de staat van de wegverharding bij gebruik ervan voor de inrichting van deze manifestatie.

 

Artikel 8: Indien er schade aan het openbaar domein (weg en aanhorigheden) wordt vastgesteld, rechtstreeks of onrechtstreeks voortkomende uit de manifestatie, moet deze schade hersteld worden door de organisatoren en dit tot voldoening van het gemeentebestuur.

 

Artikel 9: Het reglement wordt overeenkomstig artikel 286 en 287 van het decreet lokaal bestuur bekendgemaakt door de burgemeester op de gemeentelijke website.

Het reglement treedt overeenkomstig artikel 287 van het decreet lokaal bestuur in werking op 17 mei 2025 en geldt voor de volledige dag.

 

Artikel 10: Een afschrift van dit besluit wordt gestuurd naar:

  • de lokale politie, directie Operaties, dienst Verkeer;
  • de technische uitvoeringsdienst;
  • de brandweer bij het afsluiten van een weg en/of de inrichting van een wegomleiding;
  • de organisatoren.