Artikel 1: De Statiestraat, begrepen tussen de Staatsbaan (N43) en de spoorwegbrug, wordt als een voorrangsweg ingericht ten opzichte van al de erop uitkomende zijstraten.
Deze verkeersmaatregel wordt ter kennis van de weggebruikers gebracht door het plaatsen van de hierna vermelde verkeerssignalisatie:
1. Voor het verkeer rijdend in de Statiestraat, richting Waregemstraat - in de onmiddellijke nabijheid van de hiernavolgende kruispunten:
2. Voor het verkeer rijdend in de Statiestraat, richting Staatsbaan - in de onmiddellijke nabijheid van de hiernavolgende kruispunten:
3.
Er wordt tevens een dwarsstreep, door witte driehoeken, zoals is voorzien in artikel 76.2 van het KB van 1 december 1975, aangebracht haaks op de rand van de rijbaan waar de bestuurders zo nodig moeten stoppen en voorrang verlenen ingevolge het verkeersbord B1 in de:
4.
Er wordt tevens een stopstreep, gevormd door een witte doorlopende streep, zoals is voorzien in artikel 76.1 van het KB van 1 december 1975, aangebracht haaks op de rand van de rijbaan waar de bestuurders moeten stoppen ingevolge het verkeersbord B5 in de:
Artikel 2: Het kruispunt Statiestraat - Olsenestraat wordt als een voorrangsweg ingericht ten opzichte van de Knokstraat.
Deze verkeersmaatregel wordt ter kennis van de weggebruikers gebracht door het plaatsen van de hierna vermelde verkeerssignalisatie:
Er wordt tevens een dwarsstreep, door witte driehoeken, zoals is voorzien in artikel 76.2 van het KB van 1 december 1975, aangebracht haaks op de rand van de rijbaan waar de bestuurders zo nodig moeten stoppen en voorrang verlenen ingevolge het verkeersbord B1 in de Knokstraat.
Artikel 3: In de Statiestraat, tussen de huisnummers 38 en 78, rechts in de rijrichting naar Waregem, wordt parkeren uitsluitend toegelaten voor motorfietsen, personenauto’s, auto’s voor dubbelgebruik en minibussen.
Deze verkeersmaatregel wordt ter kennis van de weggebruiker gebracht door het verkeersbord E9b met onderbord Gxa (opwaartse pijl - begin reglementering).
Artikel 4: In de Statiestraat, in de rijrichting naar de Staatsbaan, wordt vanaf huisnummer 79 tot bij de toegangsweg wolspinnerij, een parkeerverbod ingevoerd.
Deze verkeersmaatregel wordt ter kennis van de weggebruikers gebracht door het plaatsen van de hiernavermelde verkeerssignalisatie: het verkeersbord E1 met onderbord type GXa (opwaartse pijl – begin reglementering thv huisnr 79), onderbord type GXd (dubbele pijl – herhaling reglementering thv Nijverheidsstraat) en onderbord type GXb (neerwaartse pijl – einde reglementering thv toegang wolspinnerij).
Artikel 5: In de Statiestraat, tussen de zijweg Statiestraat (thv de aansluiting spoorwegbrug) en de woningen met huisnummers 112-114, wordt in de beide richtingen een fietspad aangelegd.
Deze verkeersmaatregel wordt ter kennis van de weggebruikers gebracht door het aanbrengen van de overlangse markeringen, zoals is voorzien in artikel 74 van het KB van 1 december 1975, nl. twee evenwijdige witte onderbroken strepen.
Op alle kruispunten van de zijwegen met de Statiestraat wordt het fietspad op de Statiestraat aangeduid door bovenvermelde overlangse markeringen.
Artikel 6: In de Statiestraat, op de spoorwegbrug begrepen tussen de zijweg Statiestraat en de aansluiting Waregemstraat, wordt in de beide richtingen een fietspad aangelegd.
Deze verkeersmaatregel wordt ter kennis van de weggebruikers gebracht door het plaatsen van het verkeersbord D7.
Artikel 7: In de Statiestraat, tussen de woningen met huisnummers 112-114 en de aansluiting met de Staatsbaan wordt, in de beide richtingen, een deel van de openbare weg voorbehouden voor het verkeer van voetgangers, van fietsen en van tweewielige bromfietsen klasse A.
Deze verkeersmaatregel wordt ter kennis van de weggebruikers gebracht door het plaatsen van de verkeersborden D9. Deze verkeersborden dienen herhaald te worden na iedere aansluiting van een openbare weg met de Statiestraat.
Artikel 8: In de Statiestraat, tussen de Staatsbaan en huisnr 35,tussen huisnr 85 en de spoorwegbrug en op het kruispunt Statiestraat-Olsenestraat wordt de rijbaan in rijstroken verdeeld.
Deze verkeersmaatregel wordt ter kennis van de weggebruikers gebracht door het aanbrengen van de overlangse markeringen, nl. witte onderbroken strepen:
Deze verkeersmaatregel wordt ter kennis van de weggebruikers gebracht door het aanbrengen van de overlangse markeringen, nl. een witte doorlopende streep:
Artikel 9: In de Statiestraat wordt de rand van de rijbaan aangeduid door wegmarkeringen:
Deze verkeersmaatregel wordt ter kennis van de weggebruikers gebracht door het aanbrengen van de overlangse markeringen, nl. een witte doorlopende streep op de werkelijke rand van de rijbaan:
Artikel 10: In de Statiestraat wordt een verkeersgeleider aangelegd:
Deze verkeersmaatregel wordt ter kennis van de weggebruikers gebracht door het aanbrengen van een verdrijvingsvlak met witte evenwijdige schuine strepen.
Tevens wordt bij het begin van de verkeersgeleider het verkeersbord D1c geplaatst.
Artikel 11: In de Statiestraat wordt een oversteekplaats voor voetgangers aangebracht:
Deze oversteekplaatsen voor voetgangers worden afgebakend door middel van de dwarsmarkeringen evenwijdig met de as van de rijbaan overeenkomstig artikel 76.3 van het KB van 1 december 1975.
Tevens worden de oversteekplaatsen voor voetgangers aangeduid met de verkeersborden F49 zoals is voorzien in artikel 71.2 van het KB van 1 december 1975.
Artikel 12: In de Statiestraat ter hoogte van de huisnummers 124 en 126 wordt telkens een oversteekplaats voor fietsers aangebracht.
Deze oversteekplaatsen voor fietsers worden aangeduid met de verkeersborden F50 zoals is voorzien in artikel 71.2 van het KB van 1 december 1975.
Deze oversteekplaatsen voor fietsers worden afgebakend door middel van twee onderbroken strepen gevormd door witte vierkanten of parallellogrammen op de rijbaan overeenkomstig artikel 76.4 van het KB van 1 december 1975.
Artikel 13: In de Statiestraat wordt een verbod ingevoerd om een gespan of een voertuig met meer dan twee wielen, links in te halen:
De verkeersmaatregel wordt ter kennis gebracht van de weggebruikers door het plaatsen van:
Artikel 14: Bij goedkeuring van dit verkeersreglement wordt het gecoördineerd aanvullend verkeersreglement inzake de Statiestraat, goedgekeurd in gemeenteraadszitting van 23 april 2019, opgeheven.
Artikel 15: Dit reglement wordt ter kennisgeving overgemaakt aan de Vlaamse minister van Mobiliteit - Departement Mobiliteit en Openbare Werken van de Vlaamse Overheid.
Dit reglement treedt in werking op 1 januari 2022.
Artikel 16: Na goedkeuring wordt het reglement bekendgemaakt overeenkomstig artikels 330, 285 §1 en 286 §1 van het decreet lokaal bestuur en wordt tevens een afschrift ervan gestuurd naar:
Artikel 17: Dit besluit wordt ter kennis gebracht aan de provinciegouverneur, door de lijst bedoeld in artikel 285 van het decreet lokaal bestuur van 22 december 2017.