Terug
Gepubliceerd op 28/12/2021

Besluit  GEMEENTERAAD

di 21/12/2021 - 19:30

GOEDKEUREN GECOÖRDINEERD AANVULLEND VERKEERSREGLEMENT INZAKE DE STATIESTRAAT

Aanwezig: Francky De Coster, voorzitter
Simon Lagrange, burgemeester
Michaël Vandemeulebroecke, Natasja De Vos, Olivier Peirs, Linda Detailleur, schepenen
Kathleen Blauwblomme, Tony Boeckaert, Sally Cosijns, Catherine De Smet, Marc Devlieger, Hendrik De Waele, Katrien De Waele, Henk Heyerick, Lieven Lippens, Talitha Lossy, Marc Nachtergaele, Fauve Tack, Delphine Vandenbossche, Philippe Van Steenberghe, Steven Van Troys, Pieter Verhalle, Tania Verpraet, Stefanie Vroman, gemeenteraadsleden
Sylvie Bohez, algemeen directeur
Verontschuldigd: Sophie Delaere, eerste schepen
Bevoegheid
  • Artikel 119 van de nieuwe gemeentewet op grond waarvan de gemeenteraad bevoegd is voor de gemeentelijke politieverordeningen, met uitzondering van de tijdelijke politieverordeningen op het wegverkeer bedoeld in artikel 130 bis van de nieuwe gemeentewet.
  • Artikel 135 §2 1°van de nieuwe gemeentewet m.b.t. de algemene bevoegdheid van de gemeenten m.b.t. het veilig en vlot verkeer op openbare wegen, straten,...
Wetten en reglementen
  • De wet betreffende de politie over het wegverkeer van 16 maart 1968 (genoemd "de wegverkeerswet"), zoals gewijzigd tot op heden.
  • Het koninklijk besluit van 1 december 1975 houdende algemeen reglement op de politie van het wegverkeer en van het gebruik van de openbare weg (genoemd "het verkeersreglement"), zoals gewijzigd tot op heden.
  • Artikel 119 van de nieuwe gemeentewet op grond waarvan
    • binnen de 48 uren een afschrift aan de bestendige deputatie van de provincieraad wordt overmaakt. 
    • dadelijk een afschrift van de politieverordening verzonden wordt aan de griffie van de rechtbank van 1ste aanleg en aan die van de politierechtbank, waar zij in een daartoe bestemd register worden ingeschreven.
  • Het ministerieel besluit van 12 oktober 1976 waarbij de minimumafmetingen en de bijzondere plaatsingsvoorwaarden van de verkeerstekens worden bepaald.
  • Het decreet lokaal bestuur van 22 december 2017, meer bepaald artikels 330, 285 §1 en 286 §1 betreffende het bestuurlijk toezicht.
  • Het gemeentelijk gecoördineerd aanvullend verkeersreglement inzake de Statiestraat, goedgekeurd in gemeenteraadszitting van 23 april 2019.
  • Het tijdelijk verkeersreglement inzake de Statiestraat, goedgekeurd in zitting van burgemeester en schepenen van 15 juli 2021.
Feiten
  • De Statiestraat is een gemeenteweg.
  • De vraag van het schepencollege tot het invoeren van een inhaalverbod in de omgeving van het zebrapad Statiestraat - Kapellestraat.
  • Deze maatregel werd in eerste instantie bij wijze van proef ingevoerd van 1 september 2021 tot 31 december 2021 bij besluit van het college van burgemeester en schepenen d.d. 15 juli 2021.
Adviezen
  • De adviesraad mobiliteit en verkeersveiligheid verleende op 3 mei 2021 positief advies.
Motivatie
  • De verkeersmaatregelen hebben betrekking op gemeentewegen.
  • Het invoeren van het inhaalverbod heeft als doel de verkeersveiligheid te verhogen, voornamelijk voor weggebruikers die het zebrapad gebruiken.
Bespreking
  • Schepen Michaël Vandemeulebroecke licht het agendapunt ter zitting toe.
Beslissing

Artikel 1: De Statiestraat, begrepen tussen de Staatsbaan (N43) en de spoorwegbrug, wordt als een voorrangsweg ingericht ten opzichte van al de erop uitkomende zijstraten.

 

Deze verkeersmaatregel wordt ter kennis van de weggebruikers gebracht door het plaatsen van de hierna vermelde verkeerssignalisatie:

1. Voor het verkeer rijdend in de Statiestraat, richting Waregemstraat - in de onmiddellijke nabijheid van de hiernavolgende kruispunten:

  • Verkeersbord B15a vóór de aansluiting met de Oude Weg
  • Verkeersbord B15c vóór de aansluiting met de toegangsweg wolspinnerij
  • Verkeersbord B15f vóór de aansluiting met de Vlasstraat
  • Verkeersbord B15c vóór de aansluiting met de Nijverheidsstraat
  • Verkeersbord B15c vóór de aansluiting met de Lindenlaan
  • Verkeersbord B15f vóór de aansluiting met de Moerbeekstraat
  • Verkeersbord B15a vóór de aansluiting met de Kapellestraat
  • Verkeersbord B15c vóór de aansluiting met de zijweg Statiestraat (vóór de brug)

2. Voor het verkeer rijdend in de Statiestraat, richting Staatsbaan - in de onmiddellijke nabijheid van de hiernavolgende kruispunten:

  • Verkeersbord B15f vóór de aansluiting met de zijweg Statiestraat
  • Verkeersbord B15a vóór de aansluiting met de Kapellestraat
  • Verkeersbord B15c vóór de aansluiting met de Moerbeekstraat
  • Verkeersbord B15f vóór de aansluiting met de Lindenlaan
  • Verkeersbord B15f vóór de aansluiting met Nijverheidsstraat
  • Verkeersbord B15c vóór de aansluiting met de Vlasstraat
  • Verkeersbord B15f vóór de aansluiting met de toegangsweg wolspinnerij
  • Verkeersbord B15a vóór de aansluiting met de Oude Weg

 3.

  • Verkeersbord B1 in de zijweg Statiestraat vóór de aansluiting met de Statiestraat
  • Verkeersbord B1 in de Kapellestraat vóór de aansluitingen met de Statiestraat
  • Verkeersbord B1 in de Moerbeekstraat vóór de aansluiting met de Statiestraat
  • Verkeersbord B1 in de Lindenlaan met de Statiestraat
  • Verkeersbord B1 in de Nijverheidsstraat vóór de aansluiting met de Statiestraat
  • Verkeersbord B1 in de Vlasstraat vóór de aansluiting met de Statiestraat
  • Verkeersbord B1 in de toegang wolspinnerij vóór de aansluiting met de Statiestraat

 

Er wordt tevens een dwarsstreep, door witte driehoeken, zoals is voorzien in artikel 76.2 van het KB van 1 december 1975, aangebracht haaks op de rand van de rijbaan waar de bestuurders zo nodig moeten stoppen en voorrang verlenen ingevolge het verkeersbord B1 in de:

  • zijweg Statiestraat vóór de aansluiting met de Statiestraat
  • Kapellestraat vóór de aansluiting met de Statiestraat
  • Moerbeekstraat vóór de aansluiting met de Statiestraat
  • Lindenlaan vóór de aansluiting met de Statiestraat
  • Nijverheidsstraat vóór de aansluiting met de Statiestraat
  • Vlasstraat vóór de aansluiting met de Statiestraat
  • toegangsweg wolspinnerij vóór de aansluiting met de Statiestraat

 4.

  • Verkeersbord B5 in de Oude Weg vóór de beide aansluitingen met de Statiestraat

 

Er wordt tevens een stopstreep, gevormd door een witte doorlopende streep, zoals is voorzien in artikel 76.1 van het KB van 1 december 1975, aangebracht haaks op de rand van de rijbaan waar de bestuurders moeten stoppen ingevolge het verkeersbord B5 in de:

  • Oude Weg vóór de beide aansluitingen met de Statiestraat

 

Artikel 2: Het kruispunt Statiestraat - Olsenestraat wordt als een voorrangsweg ingericht ten opzichte van de Knokstraat.

Deze verkeersmaatregel wordt ter kennis van de weggebruikers gebracht door het plaatsen van de hierna vermelde verkeerssignalisatie:

  • Verkeersbord B15f in de Statiestraat vóór de aansluiting met de Knokstraat
  • Verkeersbord B15c in de Olsenestraat vóór de aansluiting met de Knokstraat
  • Verkeersbord B1 in de Knokstraat vóór de aansluiting met de Statiestraat

 

Er wordt tevens een dwarsstreep, door witte driehoeken, zoals is voorzien in artikel 76.2 van het KB van 1 december 1975, aangebracht haaks op de rand van de rijbaan waar de bestuurders zo nodig moeten stoppen en voorrang verlenen ingevolge het verkeersbord B1 in de Knokstraat.

 

Artikel 3: In de Statiestraat, tussen de huisnummers 38 en 78, rechts in de rijrichting naar Waregem, wordt parkeren uitsluitend toegelaten voor motorfietsen, personenauto’s, auto’s voor dubbelgebruik en minibussen.

Deze verkeersmaatregel wordt ter kennis van de weggebruiker gebracht door het verkeersbord E9b met onderbord Gxa (opwaartse pijl - begin reglementering).

 

Artikel 4: In de Statiestraat, in de rijrichting naar de Staatsbaan, wordt vanaf huisnummer 79 tot bij de toegangsweg wolspinnerij, een parkeerverbod ingevoerd.

Deze verkeersmaatregel wordt ter kennis van de weggebruikers gebracht door het plaatsen van de hiernavermelde verkeerssignalisatie: het verkeersbord E1 met onderbord type GXa (opwaartse pijl – begin reglementering thv huisnr 79), onderbord type GXd (dubbele pijl – herhaling reglementering thv Nijverheidsstraat) en onderbord type GXb (neerwaartse pijl – einde reglementering thv toegang wolspinnerij).

 

Artikel 5: In de Statiestraat, tussen de zijweg Statiestraat (thv de aansluiting spoorwegbrug) en de woningen met huisnummers 112-114, wordt in de beide richtingen een fietspad aangelegd.

Deze verkeersmaatregel wordt ter kennis van de weggebruikers gebracht door het aanbrengen van de overlangse markeringen, zoals is voorzien in artikel 74 van het KB van 1 december 1975, nl. twee evenwijdige witte onderbroken strepen.

Op alle kruispunten van de zijwegen met de Statiestraat wordt het fietspad op de Statiestraat aangeduid door bovenvermelde overlangse markeringen.

 

Artikel 6: In de Statiestraat, op de spoorwegbrug begrepen tussen de zijweg Statiestraat en de aansluiting Waregemstraat, wordt in de beide richtingen een fietspad aangelegd.

Deze verkeersmaatregel wordt ter kennis van de weggebruikers gebracht door het plaatsen van het verkeersbord D7.

 

Artikel 7: In de Statiestraat, tussen de woningen met huisnummers 112-114 en de aansluiting met de Staatsbaan wordt, in de beide richtingen, een deel van de openbare weg voorbehouden voor het verkeer van voetgangers, van fietsen en van tweewielige bromfietsen klasse A.

Deze verkeersmaatregel wordt ter kennis van de weggebruikers gebracht door het plaatsen van de verkeersborden D9. Deze verkeersborden dienen herhaald te worden na iedere aansluiting van een openbare weg met de Statiestraat.

 

Artikel 8: In de Statiestraat, tussen de Staatsbaan en huisnr 35,tussen huisnr 85 en de spoorwegbrug en op het kruispunt Statiestraat-Olsenestraat wordt de rijbaan in rijstroken verdeeld.

Deze verkeersmaatregel wordt ter kennis van de weggebruikers gebracht door het aanbrengen van de overlangse markeringen, nl. witte onderbroken strepen:

  • tussen de Staatsbaan en huisnr 35
  • tussen huisnr 85 en de aansluiting spoorwegbrug
  • op het kruispunt Statiestraat-Olsenestraat

 

Deze verkeersmaatregel wordt ter kennis van de weggebruikers gebracht door het aanbrengen van de overlangse markeringen, nl. een witte doorlopende streep:

  • op de spoorwegbrug, tussen de zijweg Statiestraat en de aansluiting Waregemstraat

 

Artikel 9: In de Statiestraat wordt de rand van de rijbaan aangeduid door wegmarkeringen:

Deze verkeersmaatregel wordt ter kennis van de weggebruikers gebracht door het aanbrengen van de overlangse markeringen, nl. een witte doorlopende streep op de werkelijke rand van de rijbaan:

  • op de spoorwegbrug, tussen de zijweg Statiestraat en de aansluiting Waregemstraat

 

Artikel 10: In de Statiestraat wordt een verkeersgeleider aangelegd:

  • ter hoogte van de woningen met huisnr 112-114
  • op de spoorwegbrug, in de nabijheid van de zijweg Statiestraat
  • ter hoogte van de Vlasstraat, aan de beide zijden van het kruispunt

 

Deze verkeersmaatregel wordt ter kennis van de weggebruikers gebracht door het aanbrengen van een verdrijvingsvlak met witte evenwijdige schuine strepen.

Tevens wordt bij het begin van de verkeersgeleider het verkeersbord D1c geplaatst.

 

Artikel 11: In de Statiestraat wordt een oversteekplaats voor voetgangers aangebracht:

  • t.h.v. de woning met huisnr. 21
  • t.h.v. de woning met huisnr. 129

 

Deze oversteekplaatsen voor voetgangers worden afgebakend door middel van de dwarsmarkeringen evenwijdig met de as van de rijbaan overeenkomstig artikel 76.3 van het KB van 1 december 1975.

 

Tevens worden de oversteekplaatsen voor voetgangers aangeduid met de verkeersborden F49 zoals is voorzien in artikel 71.2 van het KB van 1 december 1975.

 

Artikel 12: In de Statiestraat ter hoogte van de huisnummers 124 en 126 wordt telkens een oversteekplaats voor fietsers aangebracht.

 

Deze oversteekplaatsen voor fietsers worden aangeduid met de verkeersborden F50 zoals is voorzien in artikel 71.2 van het KB van 1 december 1975.

 

Deze oversteekplaatsen voor fietsers worden afgebakend door middel van twee onderbroken strepen gevormd door witte vierkanten of parallellogrammen op de rijbaan overeenkomstig artikel 76.4 van het KB van 1 december 1975.

 

Artikel 13: In de Statiestraat wordt een verbod ingevoerd om een gespan of een voertuig met meer dan twee wielen, links in te halen:

  • in de rijrichting rijdend naar de Waregemstraat, vanaf het kruispunt Moerbeekstraat tot en met het volgend kruispunt.
  • in de rijrichting rijdend naar de Staatsbaan, vanaf Statiestraat 143 tot en met het volgend kruispunt.

 

De verkeersmaatregel wordt ter kennis gebracht van de weggebruikers door het plaatsen van:

  • een verkeersbord C35 t.h.v. het kruispunt Statiestraat-Moerbeekstraat.
  • een verkeersbord C35 t.h.v. Statiestraat 143.

 

Artikel 14: Bij goedkeuring van dit verkeersreglement wordt het gecoördineerd aanvullend verkeersreglement inzake de Statiestraat, goedgekeurd in gemeenteraadszitting van 23 april 2019, opgeheven.

 

Artikel 15: Dit reglement wordt ter kennisgeving overgemaakt aan de Vlaamse minister van Mobiliteit - Departement Mobiliteit en Openbare Werken van de Vlaamse Overheid.

Dit reglement treedt in werking op 1 januari 2022.

 

Artikel 16: Na goedkeuring wordt het reglement bekendgemaakt overeenkomstig artikels 330, 285 §1 en 286 §1 van het decreet lokaal bestuur en wordt tevens een afschrift ervan gestuurd naar:

  • de Deputatie van Oost-Vlaanderen
  • de griffie van de Rechtbank van Eerste Aanleg te Gent
  • de griffie van de Politierechtbank te Gent
  • de lokale politie, directie operaties, afdeling verkeer
  • de technische diensten gemeente Zulte

 

Artikel 17: Dit besluit wordt ter kennis gebracht aan de provinciegouverneur, door de lijst bedoeld in artikel 285 van het decreet lokaal bestuur van 22 december 2017.