Terug
Gepubliceerd op 28/12/2021

Besluit  GEMEENTERAAD

di 21/12/2021 - 19:30

GOEDKEUREN REGLEMENT VOOR ERKENNING ZULTSE OPVANGINITIATIEVEN I.F.V. UITREIKEN FISCALE ATTESTEN

Aanwezig: Francky De Coster, voorzitter
Simon Lagrange, burgemeester
Michaël Vandemeulebroecke, Natasja De Vos, Olivier Peirs, Linda Detailleur, schepenen
Kathleen Blauwblomme, Tony Boeckaert, Sally Cosijns, Catherine De Smet, Marc Devlieger, Hendrik De Waele, Katrien De Waele, Henk Heyerick, Lieven Lippens, Talitha Lossy, Marc Nachtergaele, Fauve Tack, Delphine Vandenbossche, Philippe Van Steenberghe, Steven Van Troys, Pieter Verhalle, Tania Verpraet, Stefanie Vroman, gemeenteraadsleden
Sylvie Bohez, algemeen directeur
Verontschuldigd: Sophie Delaere, eerste schepen
Bevoegheid
  • Artikel 40 § 3 van het decreet lokaal bestuur op grond waarvan de gemeenteraad bevoegd is voor het vaststellen van reglementen.
 
Wetten en reglementen
  •  Federale regelgeving met betrekking tot belastingvermindering voor kinderopvang (te raadplegen op https://financien.belgium.be/nl/particulieren/gezin/kinderopvang).
Feiten
  • Ouders kunnen belastingvermindering krijgen voor de gemaakte kosten in functie van de opvang van hun kinderen buiten de normale lesuren: tijdens schoolvakanties, in het weekend, op woensdagnamiddagen, op vrije dagen, .... Lidgeld bij een vereniging komt hiervoor niet in aanmerking.
  • Deze uitgaven komen echter enkel in aanmerking voor belastingvermindering indien ze werden georganiseerd door een instelling of opvangvoorziening die erkend, gesubsidieerd of gecontroleerd is door een openbaar bestuur.
Motivatie
  • Kinderopvanginitiatieven die erkend en gecontroleerd worden door het Agentschap Opgroeien (IBO en onthaalouders) kunnen fiscale attesten uitreiken.
  • Het lokaal bestuur reikt verder ook fiscale attesten uit aan de ouders van deelnemers aan het gemeentelijk georganiseerd vrijetijdsaanbod (sportkampen en -lessen, creakampen en -lessen, speelpleinwerking, Grabbelpas, ...)
  • De erkende Zultse jeugdverenigingen ontvangen jaarlijks via de dienst jeugd een blanco fiscaal attest in het kader van kinderopvang dat ondertekend wordt door burgemeester en algemeen directeur en dat zij kunnen uitreiken aan ouders van kinderen die deelnemen aan activiteiten, weekends en kampen.
  • Ook andere erkende Zultse verenigingen die activiteiten, kampen, stages, ... organiseren kunnen dergelijk blanco fiscaal attest aanvragen bij het lokaal bestuur.
  • Volgens de geldende federale wetgeving kunnen ook andere (ook commerciële) aanbieders van activiteiten en kampen die een werking hebben op grondgebied Zulte door het lokaal bestuur erkend worden om een fiscaal attest in het kader van kinderopvang te mogen uitreiken.
  • Het lokaal bestuur heeft de autonome bevoegdheid om hen specifiek te erkennen in het kader van kinderopvang. Voor de erkenning dienen regels en voorwaarden opgesteld en goedgekeurd te worden.
Bespreking
  • Schepen Olivier Peirs licht het agendapunt ter zitting toe.
  • Raadslid Sally Cosijns vraagt hoe hierover gecommuniceerd zal worden en stuurt aan op de verspreiding van een persbericht.
Beslissing

Artikel 1: De voorwaarden voor erkenning van opvanginitiatieven in functie van het uitreiken fiscale attesten wordt als volgt goedgekeurd:

 

DOELGROEP EN VOORWAARDEN

 

Artikel 1: Zultse opvanginitiatieven, die niet erkend zijn door een lokaal of regionaal bestuur, die voor hun werking een blanco fiscaal attest in het kader van kinderopvang, ondertekend door burgemeester en algemeen directeur, wensen te ontvangen en in die zin wensen erkend te worden door het lokaal bestuur Zulte dienen te voldoen aan volgende voorwaarden:

 

  • De primaire doelstelling is vrijetijdsbesteding of opvang van kinderen.
  • De activiteiten vinden plaats buiten de normale lesuren, in de vrije tijd van de kinderen.
  • De activiteiten moeten groepsgericht zijn.
  • De activiteiten moeten voor iedereen toegankelijk zijn. De aanvrager duldt geen enkele vorm van discriminatie.
  • De aanvrager kan aantonen dat de maatschappelijke zetel of het werkingsadres op grondgebied Zulte staat.
  • De aanvrager kan aantonen dat hij beschikt over een verzekering burgerlijke aansprakelijkheid en ongevallenverzekering.
  • De aanvrager kan aantonen dat hij beschikt over een brandverzekering voor de locatie waar de activiteiten plaatsvinden.
 
Artikel 2: Volgende opvanginitiatieven komen niet in aanmerking
 
  • Initiatieven die cursussen organiseren in het kader van onderwijs.
  • Initiatieven die bosklassen, sneeuwklassen, openluchtklassen of andere schoolreizen organiseren.
  • Initiatieven die bijles organiseren.
  • Initiatieven die zich richten op het beleven van een levensbeschouwing of het bedrijven van politiek.
  • Lidgelden van verenigingen.
 
Artikel 3: Deze voorwaarden zijn ook niet van toepassing op de erkende Zultse verenigingen. Voor deze doelgroep gelden volgende afspraken:
 
  • Erkende Zultse jeugdwerkinitiatieven krijgen jaarlijks een blanco fiscaal attest in het kader van kinderopvang, ondertekend door burgemeester en algemeen directeur, toegestuurd door de dienst jeugd.

  • Andere erkende Zultse verenigingen kunnen op eenvoudig verzoek een blanco fiscaal attest in het kader van kinderopvang, ondertekend door burgemeester en algemeen directeur, aanvragen. Deze aanvraag gebeurt jaarlijks via mail aan huisvanhetkind@zulte.be. De coördinator van het Huis van het Kind Zulte toetst de vraag af aan de geldende regelgeving. Indien de vraag ontvankelijk is, wordt het blanco fiscaal attest per mail doorgestuurd naar de aanvrager.

 
PROCEDURE
 
 
Artikel 4: Zultse opvanginitiatieven, die niet erkend zijn door een lokaal of regionaal bestuur, die een aanvraag tot erkenning wensen aan te vragen, dienen hiervoor jaarlijks een aanvraag in te dienen via mail naar huisvanhetkind@zulte.be. Deze aanvraag bevat minstens een activiteitenoverzicht van de afgelopen 6 maanden en de volgende 6 maanden, een bewijs van verzekering burgerlijke aansprakelijkheid en ongevallenverzekering en een bewijs van brandverzekering voor de locatie waar de activiteiten plaatsvinden.
 
 
Artikel 5: De coördinator van het Huis van het Kind Zulte beoordeelt de aanvraag op ontvankelijkheid, volledigheid en inhoud. Indien nodig kan de coördinator extra informatie of een overleg aanvragen.
 
 
Artikel 6: Het aanvraagdossier wordt voorgelegd aan het college van burgemeester en schepenen dat beslist over het al dan niet toekennen van de erkenning. Binnen de 8 weken na indiening van de aanvraag wordt de beslissing van het college van burgemeester en schepenen meegedeeld aan de aanvrager.
 

GELDIGHEIDSDUUR
 
Artikel 7: Het college van burgemeester en schepenen verleent de erkenning voor de duur van 1 jaar.
 


Artikel 2: De burgemeester maakt het besluit en de inhoud van het reglement via de webtoepassing van de gemeente bekend overeenkomstig artikel 286 §1 1° van het decreet lokaal bestuur. In uitvoering van artikel 330 van het decreet lokaal bestuur brengt de gemeente op dezelfde dag als de bekendmaking van de besluiten op de webtoepassing van de gemeente, de toezichthoudende overheid op de hoogte van de bekendmaking ervan.