Enig artikel: De notulen en het zittingsverslag van de gemeenteraad van 23 april 2024 worden goedgekeurd.
In kader van een melding van herstel van eerder vastgestelde gebreken in de loop van een procedure om een woning ongeschikt of onbewoonbaar te verklaren, met toepassing van artikel 3.12 van de Vlaamse Codex Wonen
In kader van een melding van herstel in de waarschuwingsprocedure als vermeld in artikel 3.10, derde lid van de Vlaamse Codex Wonen.
Artikel 1: De gemeenteraad stelt het aangepast gecoördineerd gemeentelijk retributiereglement vast. Het reglement wordt als bijlage bij het besluit gevoegd en geviseerd.
Artikel 2: Het aangepast reglement treedt in werking op 28 mei 2024. Het reglement vervangt het gecoördineerd retributiereglement van de gemeenteraad van 23 januari 2024, dat wordt opgeheven met ingang van 28 mei 2024.
Artikel 3: De burgemeester maakt het besluit en het reglement via de webtoepassing van de gemeente bekend overeenkomstig artikel 286 §1 1° van het decreet lokaal bestuur. In uitvoering van artikel 330 van het decreet lokaal bestuur brengt de gemeente op dezelfde dag als de bekendmaking van de besluiten op de webtoepassing van de gemeente, de toezichthoudende overheid op de hoogte van de bekendmaking ervan.
Artikel 1: Het bestek met nr. 2024/031 en de raming voor de opdracht “Omgevingsaanleg sporthal en gemeenteschool”, opgesteld door de ontwerper, BV Wielfaert architecten, Nokerseweg 9 te 8790 Waregem worden goedgekeurd. De lastvoorwaarden worden vastgesteld zoals voorzien in het bestek en zoals opgenomen in de algemene uitvoeringsregels van de overheidsopdrachten voor aannemingen van werken, leveringen en diensten. De raming bedraagt 192.517,61 euro + 40.428,70 euro (21% btw) = 232.946,31 euro.
Artikel 2: Bovengenoemde opdracht wordt gegund bij wijze van de openbare procedure.
Artikel 3: De aankondiging van de opdracht wordt ingevuld, goedgekeurd en bekendgemaakt op nationaal niveau.
Artikel 4: De uitgave voor deze opdracht is voorzien in 2024/AC50107/0800-20/2220007/GEMEENTE/BH10/IP501-00.
Artikel 5: Bovengenoemde opdracht wordt gegund bij wijze van de openbare procedure. Indien er geen offertes ingediend worden, zal overeenkomstig artikel 42 §1,1°,c van de wet van 17 juni 2017 de onderhandelingsprocedure zonder bekendmaking gevolgd worden. Het college van burgemeester en schepenen wordt gemachtigd om deze procedure te voeren.
Artikel 1: Het bestek met nr. 2024/025 en de raming voor de opdracht “Bouwen hondenkennel op domein de Raveschoot”, opgesteld door de ontwerper, BV Wielfaert architecten, Nokerseweg 9 te 8790 Waregem worden goedgekeurd.
De lastvoorwaarden worden vastgesteld zoals voorzien in het bestek en zoals opgenomen in de algemene uitvoeringsregels van de overheidsopdrachten voor aannemingen van werken, leveringen en diensten.
De raming bedraagt 43.663,00 euro + 9.169,23 euro (21% btw medecontractant) = 52.832,23 euro.
Artikel 2: Bovengenoemde opdracht wordt gegund bij wijze van de onderhandelingsprocedure zonder voorafgaande bekendmaking.
Artikel 3: De uitgave voor deze opdracht is voorzien in het investeringsbudget van 2024, op budgetcode 0752-21/2210007/BESTUUR/BH10/0/IP101-00 (actie AC10101).
- raming onteigening: 49.998,50 euro
- wederbeleggingsvergoeding (20,60%): 10.299,69 euro
- wachtinterest (1,4375%): 718,73 euro
hetzij een totaal van 61.100,00 euro.
Artikel 1: Het onteigeningsbesluit en bijlagen betreffende de onteigening van de onroerende goederen gelegen in de Leenstraat en kadastraal gekend Zulte 1° afdeling sectie C nummers 485/a2 en 485/b2, in het kader van de realisatie van de bufferzone-speelbos, voorlopig vast te stellen en de administratieve fase van de onteigening op te starten. Een exemplaar van het onteigeningsplan en het ontwerp projectnota worden als bijlage aan de notulen van deze zitting gehecht.
Artikel 2: Dit voorlopig onteigeningsbesluit en bijlagen worden aan een openbaar onderzoek onderworpen overeenkomstig de artikels 17 en verder van het Onteigeningsdecreet.
Artikel 3: Na het openbaar onderzoek wordt het dossier opnieuw behandeld in de gemeenteraad.
Artikel 1: Op volgende gemeente- en gewestwegen wordt een snelheidsbeperking van 50 km/u ingevoerd, voor de beide rijrichtingen:
Deze verkeersmaatregel wordt ter kennis van de weggebruikers gebracht door de borden C43 max. 50km/u.
Artikel 2: Volgende zonale snelheidsbeperking “30 - schoolomgeving” wordt op het grondgebied van de gemeente Zulte ingevoerd:
School Dorpsstraat-Leihoekstraat:
School Heirweg:
School Staatsbaan:
School Oude Weg:
School Waalstraat:
Deze verkeersmaatregel, inzake variabele verkeersborden, wordt ter kennis van de weggebruikers gebracht door het plaatsen van de variabele verkeersborden A23 met bord F4a (begin reglementering) en F4b (einde reglementering).
De verkeersmaatregel uit artikel 2, inzake vaste verkeersborden, wordt ter kennis van de weggebruikers gebracht door het plaatsen van de vaste verkeersborden A23 met bord F4a (begin reglementering) en F4b (einde reglementering).
Artikel 3: Volgende afbakening van de bebouwde kommen wordt op het grondgebied van de gemeente Zulte ingevoerd:
De grenzen van de bebouwde kom Zulte worden vastgesteld als volgt:
Gewestwegen:
Gemeentewegen:
De grenzen van de bebouwde kom Olsene worden vastgesteld als volgt:
Gewestwegen:
Gemeentewegen :
De grenzen van de bebouwde kom Machelen worden vastgesteld als volgt:
Gemeentewegen:
Deze verkeersmaatregel, inzake de bebouwde kom van Zulte – Olsene - Machelen, wordt ter kennis van de weggebruikers gebracht door de verkeersborden F1a of F1b (begin bebouwde kom) en F3a of F3b (einde bebouwde kom).
Artikel 4: Volgende zonale snelheidsbeperking “50” wordt op het grondgebied van de gemeente Zulte ingevoerd:
ZONE 50 (BUITEN BEBOUWDE KOM):
Zone 1
Zone 2
Deze verkeersmaatregel, inzake zonale snelheidsbeperking "50", wordt ter kennis van de weggebruikers gebracht door de verkeersborden ZC43 (50) en ZC 45 (50) met zonale geldigheid.
Artikel 5: Dit reglement treedt in werking na ministeriële goedkeuring.
Artikel 6: Bij goedkeuring van dit verkeersreglement wordt het aanvullend verkeersreglement inzake het invoeren van snelheidsbeperkingen op het grondgebied Zulte, aangenomen bij gemeenteraadsbesluit van 19 december 2023, opgeheven op 1 maart 2024.
Artikel 7: Dit reglement wordt ter goedkeuring overgemaakt aan de Vlaamse minister van Mobiliteit - Departement Mobiliteit en Openbare Werken van de Vlaamse Overheid.
Artikel 8: Na goedkeuring wordt het reglement bekendgemaakt overeenkomstig artikels 285 §1, 286 §1 en 330 van het decreet lokaal bestuur en wordt tevens een afschrift ervan gestuurd naar:
Artikel 1 : Gunstig advies wordt verleend over de rekening over het dienstjaar 2023 van de Kerkfabriek Sint Pieter van Olsene.
Artikel 2: Dit advies van de gemeenteraad wordt overgemaakt aan de provinciegouverneur voor goedkeuring, conform artikel 55 §2 van het decreet van 7 mei 2004 betreffende de materiële organisatie en werking van de erkende erediensten. Dit gebeurt via de vermelding op het platform van Religiopoint.
Artikel 1: Gunstig advies wordt verleend over de rekening over het dienstjaar 2023 van de Kerkfabriek Sint Michiel, Cornelius en Ghislenus van Machelen.
Artikel 2: Dit advies van de gemeenteraad wordt overgemaakt aan de provinciegouverneur voor goedkeuring, conform artikel 55 §2 van het decreet van 7 mei 2004 betreffende de materiële organisatie en werking van de erkende erediensten. Dit zal gebeuren via het platform Religiosoft.
Artikel 1 : Een gunstig advies wordt verleend over de rekening over het dienstjaar 2023 van de Kerkfabriek Sint Petrus van Zulte.
Artikel 2: Dit advies van de gemeenteraad wordt overgemaakt aan de provinciegouverneur voor goedkeuring, conform artikel 55 §2 van het decreet van 7 mei 2004 betreffende de materiële organisatie en werking van de erkende erediensten, via het platform van Religiosoft.
Artikel 1: De gemeenteraad beslist de goedkeuring te verlenen aan de punten op de agenda van de algemene vergadering van Poolstok op 31 mei 2024 en de daarbij behorende documentatie nodig voor het onderzoek van de agendapunten:
De Buitengewone Algemene Vergadering heeft de volgende agenda:
Uiteenzetting van het verslag van de Raad van Bestuur en van de commissaris m.b.t. het boekjaar 2023
Mogelijkheid tot het stellen van vragen aan de leden van de Raad van Bestuur en aan de commissaris m.b.t. het boekjaar 2023
Goedkeuring van de jaarrekening voor het boekjaar 2023
Bestemming van het resultaat
Kwijting aan de bestuurders en de commissaris voor het boekjaar 2023
Ontslagen en benoemingen - Aanstelling bedrijfsrevisor: nieuw mandaat
Goedkeuring van de bezoldigingen - Indexering van de bestuurdersvergoedingen
Desgevallend: varia
Artikel 2: De raad draagt de aangeduide vertegenwoordiger / plaatsvervangend vertegenwoordiger op om namens het bestuur alle akten en bescheiden met betrekking tot de algemene vergadering van Poolstok vastgesteld op 31 mei 2024, te onderschrijven en hun stemgedrag af te stemmen op het in de beslissing van de gemeenteraad van heden bepaalde standpunt met betrekking tot de agendapunten van voormelde algemene vergadering.
Artikel 3: Een afschrift van dit besluit wordt overgemaakt Poolstok, Vaartdijk 3/101, 3018 Wijgmaal.
Artikel 1: De agenda en elk van de afzonderlijke punten van de agenda van de algemene vergadering van de IGS Westlede die plaatsvindt op 11 juni 2024 worden goedgekeurd:
Artikel 2: Aan de vertegenwoordiger van de gemeente Zulte, die zal deelnemen aan de algemene vergadering van IGS Westlede die plaatsvindt op 11 juni 2024 wordt het mandaat gegeven om er aan alle beraadslagingen en stemmingen deel te nemen, om hun stemgedrag af te stemmen op het in de beslissing van de gemeenteraad van heden bepaalde standpunt met betrekking tot de agendapunten, om alle voorstellen met betrekking tot de agenda goed te keuren, alle akten, stukken, notulen, aanwezigheidslijsten te ondertekenen en in het algemeen, het nodige te doen om de agendapunten van de algemene vergadering uit te voeren.
Artikel 3: Het college van burgemeester en schepenen wordt belast met de uitvoering van de hierbij genomen beslissingen en deze over te maken aan de toezichthoudende overheid en er kennis van te geven aan IGS Westlede, Smalle Heerweg 60, 9080 Lochristi.
Artikel 1: Goedkeuring te hechten aan de agenda van de algemene vergadering van IVM van 12 juni 2024 en aan de afzonderlijke agendapunten die dit vereisen:
Artikel 2: De vertegenwoordiger of plaatsvervangende vertegenwoordiger van de gemeente te mandateren om op de algemene vergadering van IVM van 12 juni 2024 zijn stemgedrag af te stemmen op de beslissing genomen in de gemeenteraad van heden inzake onderhavige aangelegenheid en verder al het nodige te doen voor de afwerking van de volledige agenda.
De volmachtdrager beschikt over het totaal van het aantal stemmen waarover de gemeente beschikt, zijnde 15.720 stemmen.
Artikel 3: Akte te nemen van het verslag inzake de uitoefening van de bevoegdheden en taken van de raad en van de toelichting over het beleid van de opdrachthoudende vereniging.
Artikel 4: Het college van burgemeester en schepenen wordt belast met de uitvoering van de hierbij genomen beslissingen en deze over te maken aan de toezichthoudende overheid en er kennis van te geven aan IVM, Sint-Laureinssesteenweg 29, 9900 Eeklo.
Artikel 1:De agenda en elk van de afzonderlijke punten van de agenda van de algemene vergadering van de Intergemeentelijke Vereniging Veneco die plaatsvindt op 13 juni 2024 worden goedgekeurd:
Artikel 2:Aan de vertegenwoordiger van de gemeente Zulte, houder van 152 aandelen, die zal deelnemen aan de Algemene Vergadering van de Intergemeentelijke Vereniging Veneco die plaatsvindt op 13 juni 2024 om 18.00 u in ‘Het Neerhof in het Lozerkasteel te Kruisem, wordt het mandaat gegeven om:
Artikel 3: Het college van burgemeester en schepenen wordt belast met de uitvoering van de hierbij genomen beslissingen en deze over te maken aan de toezichthoudende overheid en er kennis van te geven aan Veneco, ter attentie van mevrouw Veronique Verstraeten, Panhuisstraat 1, 9070 Destelbergen.
Artikel 4: Overeenkomstig artikel 441 van het decreet lokaal bestuur wordt minstens tweemaal per jaar verslag uitgebracht over de uitoefening van de bevoegdheden en taken en wordt toelichting verstrekt bij het beleid van de vereniging. In bijlage vindt u ter kennisgeving het verslag.
Enig artikel: De gemeenteraad hecht, na onderzoek van de ter beschikking gestelde documenten, zijn goedkeuring aan de agenda en alle afzonderlijke punten van de agenda van de gewone algemene vergadering van de cv Zefier van 13 juni 2024, zijnde
Artikel 1: Zijn goedkeuring te hechten aan de agenda van de Algemene Vergadering van de opdrachthoudende vereniging Gaselwest d.d. 18 juni 2024:
Artikel 2: Partiële splitsing door overneming van Gaselwest naar Imewo voor alle activiteiten van de gemeente Nazareth.
Zijn goedkeuring te hechten aan het voorstel van partiële splitsing Gaselwest/Imewo door overneming inzake de overgang van Gaselwest naar Imewo van alle activiteiten verbonden aan de gemeente Nazareth.
De Algemene Vergadering van Gaselwest wordt verzocht de uittreding van de gemeente Nazareth voor de activiteiten elektriciteit, aardgas, Strategische Participaties (Publi-T en Publigas), openbare verlichting en openbare elektronische-communicatienetwerken te willen aanvaarden.
Artikel 3: Voorstel oprichting onthaalstructuur voor belangen in Publi-T en PUbligas.
Zijn goedkeuring te hechten aan het voorstel tot oprichting van de wachtstructuur TRANSCO ENERGY CV door Gaselwest.
De Algemene Vergadering van Gaselwest wordt verzocht de oprichting, de inbreng in geld (2.000,00 euro), de ontwerpstatuten, het financieel plan, de motiveringsnota, de nota mogelijke aandeelhoudersovereenkomst en de gevraagde volmachtverlening te willen bekrachtigen.
Artikel 4: De vertegenwoordiger van de gemeente die zal deelnemen aan de Algemene Vergadering van de opdrachthoudende vereniging Gaselwest op 18 juni 2024 (of iedere andere datum waarop deze uitgesteld of verdaagd zou worden), op te dragen zijn/haar stemgedrag af te stemmen op de beslissingen genomen in de gemeenteraad van heden inzake voormelde artikelen 1, 2 en 3 van onderhavige beslissing.
Artikel 5: Het college van burgemeester en schepenen te gelasten met de uitvoering van voormelde beslissingen en onder meer kennisgeving hiervan te verrichten aan de opdrachthoudende vereniging Gaselwest, ter attentie van het secretariaat (in pdf-versie), uitsluitend op het e‑mailadres vennootschapssecretariaat@fluvius.be.
Artikel 1: De gemeenteraad beslist goedkeuring te verlenen aan alle punten op de agenda van de Algemene Vergadering Creat Services dv van 18 juni 2024 en de daarbij behorende documentatie nodig voor het onderzoek van de agendapunten
Artikel 2: De gemeenteraad draagt de aangeduide vertegenwoordiger(s)/plaatsvervangend vertegenwoordiger op om namens het bestuur alle akten en bescheiden met betrekking tot de Algemene Vergadering van Creat Services dv vastgesteld op 18 juni 2024, te onderschrijven en hun stemgedrag af te stemmen op het in de beslissing van de gemeenteraad van heden bepaalde standpunt met betrekking tot de agendapunten van voormelde Algemene Vergadering.
Artikel 3: Een afschrift van dit besluit zal:
hetzij bij voorkeur per elektronische post naar het e-mailadres 20240618AV@farys.be
hetzij per post t.a.v. Creat Services dv, p/a Intercommunaal Beheer, Stropstraat 1 te 9000 Gent.
Artikel 1: De gemeenteraad beslist goedkeuring te verlenen aan alle punten op de agenda van de Algemene Vergadering Farys ov van 21 juni 2024 en de daarbij behorende documentatie nodig voor het onderzoek van de agendapunten
1. Wijzigingen in deelnemers en/of kapitaal
2. Actualisering van bijlage 2 aan de statuten ingevolge wijzigingen in deelnemers en/of kapitaal
3. Verslag van de Raad van Bestuur over het boekjaar 2023
4. Verslagen van de commissaris
5. a. Goedkeuring van de maatschappelijke jaarrekening over het boekjaar 2023 afgesloten per 31 december 2023
b. Goedkeuring van de geconsolideerde jaarrekening over het boekjaar 2023 afgesloten per 31 december 2023
6. Kwijting aan de bestuurders en de commissaris
7. Actualisering presentievergoeding
8. Statutaire benoemingen
Varia
Artikel 2: De Raad draagt de aangeduide vertegenwoordiger(s) / plaatsvervangend vertegenwoordiger op om namens het bestuur alle akten en bescheiden met betrekking tot de Algemene Vergadering van Farys ov vastgesteld op 21 juni 2024, te onderschrijven en hun stemgedrag af te stemmen op het in de beslissing van de gemeenteraad van heden bepaalde standpunt met betrekking tot de agendapunten van voormelde Algemene Vergadering.
Artikel 3: Een afschrift van dit besluit zal:
hetzij bij voorkeur per elektronische post, 20240621AV@farys.be, gestuurd worden.
Artikel 1: Goedkeuring te hechten aan de agenda van de algemene vergadering van Toerisme Oost-Vlaanderen van 26 juni 2024 en aan de afzonderlijke agendapunten die dit vereisen:
1. Verwelkoming
2. Agenda vergadering en verslag vorige vergadering (13/12/2023)
3. Activiteitenverslag 2023
4. Jaarrekening 2023
a. toelichting
b. verslag commissaris en toezichthouder
c. vraag goedkeuring
d. vraag kwijting bestuurders, commissaris en toezichthouder
5. Aanpassing planning en budget 2024: toelichting en vraag goedkeuring
6. Varia en rondvraag
Artikel 2: De raad draagt de aangeduide vertegenwoordiger / plaatsvervangend vertegenwoordiger op om namens het bestuur alle akten en bescheiden met betrekking tot de algemene vergadering van Toerisme Oost-Vlaanderen vastgesteld op 26 juni 2024, te onderschrijven en hun stemgedrag af te stemmen op het in de beslissing van de gemeenteraad van heden bepaalde standpunt met betrekking tot de agendapunten van voormelde algemene vergadering.
Artikel 3: Een afschrift van dit besluit wordt overgemaakt aan het mevrouw Katia Versieck, Toerisme Oost-Vlaanderen vzw, PAC Het Zuid, Woodrow Wilsonplein 2, 9000 Gent.
De afgelopen weken werden renovatiewerken in diverse straten uitgevoerd. De Dorpsstraat maakte hier deel van uit. Bij het voor het eerst berijden van de Dorpsstraat had ik eerder het gevoel dat de effenheid van het straatvlak eerder minder goed was dan voorheen. Woensdag reed ik voor het eerst op de fietssuggestiestrook en was mijn aanvoelen juist in die zin dat het veel ruwere asfalt is dan voorheen.
Opname van kwaliteitsnormen in het bestek en effectieve controle op de uitvoering ervan.
Ter hoogte van de logopediepraktijk en de appartementen op de hoek van de Statiestraat-Staatsbaan wordt vaak geparkeerd op het voetpad door personenwagens en/of bestelwagens ( zie bijhorende foto’s).
Dit zorgt voor problemen bij het buitenkomen van de praktijk en maakt het onveilig om de straat over te steken ! Tevens staan er soms bestelwagens op het voetpad waardoor men ook de fietsers niet ziet aankomen wat levensgevaarlijk is .
Controle te laten uitvoeren door de politie en op te treden bij overtredingen van deze bestuurders!
Ter hoogte van de ingang van het kerkhof te Zulte (kant Oeselgemstraat) is de boordkant in slechte staat met putten en uithollingen en hoogteverschillen (zie bijhorende foto’s) .
De boordkant terug in zijn oorspronkelijke goede staat brengen en de putten op te vullen.
De afgelopen weken stel ik vast dat in de deelgemeente het gegeven van de “maai mei niet maand” bijzonder letterlijk neemt. De speelterreintjes, de petanque terreinen, de pleintjes worden duidelijk aan hun lot over gelaten tijdens deze maand. En als we eerlijk zijn, is het onderhoud ook op andere momenten van het jaar absoluut geen voorbeeld.
Deze toestand beperkt het spelen en het fijne gevoel van de kinderen de toeristen, de bewoners…
Bovendien worden duidelijk verschillen vastgesteld tussen de deelgemeentes.(toevallig of niet).
De speelterreinen, de centrumparkjes en petanque terreinen voortaan niet langer op te nemen in de “niet te maaien" terreinen.
Namens GEMEENTERAAD,
Sylvie Bohez
algemeen directeur
Olivier Peirs
voorzitter