Terug
Gepubliceerd op 31/03/2025

Besluit  GEMEENTERAAD

di 25/03/2025 - 19:30

VASTSTELLEN LIJST NOMINATIEVE SUBSIDIES 2025 - DEEL GEMEENTE

Aanwezig: Steven Van Troys, voorzitter
Simon Lagrange, burgemeester
Sophie Delaere, Olivier Peirs, Michaël Vandemeulebroecke, Fauve Tack, Francky De Coster, schepenen
Ward Baeten, Rudy Beulque, Kathleen Blauwblomme, Tony Boeckaert, Catherine De Smet, Katrien De Waele, Yentl De Wever, Céleste Heyerick, Lieven Lippens, Luc Millecamps, Marc Nachtergaele, Berkan Nalli, Luc Roggeman, Delphine Vandenbossche, Tania Verpraet, Marc Vanden Heede, Aline Van den Weghe, gemeenteraadsleden
Sofie Tremmerie, wnd. algemeen directeur
Sylvie Bohez, algemeen directeur
Verontschuldigd: Marc Devlieger, gemeenteraadslid
Bevoegheid
  • Artikel 41, 23° van het decreet lokaal bestuur op grond waarvan de gemeenteraad bevoegd is voor het vaststellen van subsidiereglementen en het toekennen van nominatieve subsidies.
Wetten en reglementen
  • Decreet lokaal bestuur van 22 december 2017.
Feiten
  • Jaarlijks wordt een lijst opgemaakt van nominatieve subsidies aan verenigingen, andere overheden, VZW's. Deze subsidies kunnen exploitatie-toelagen zijn of investeringstoelagen. Deze subsidies zijn niet onderworpen aan een gemeentelijk subsidiereglement.
  • Niettegenstaande de lijst van nominatieve subsidies vanaf 2020 geen onderdeel meer uitmaakt van het meerjarenplan, zijn de nodige kredieten wel voorzien in het beleidsrapport.
  • De lijst van 2025 bevat de toelagen zoals ook opgenomen in de meerjarenplanaanpassing 2025.
  • Naast de gebruikelijke jaarlijks terugkerende toelagen, zien we voor het jaar 2025 volgende nieuwigheden:
    • Investeringssubsidie aan het rust- en verzorgingstehuis Sint Vincentius Zulte voor een brandweerweg (95.000 €) voorafgaand aan de uitvoering van het project Boelakepont in functie van een dagverzorgingscentrum.
    • De toelage aan IVM stijgt met 165.000 euro ten opzichte van 2024 omwille van verminderde energie-ontvangsten en gestegen kosten.
      Deze grote stijging heeft een belangrijke impact op de gemeentelijke begroting maar kan boekhoudkundig beter verwerkt worden door de toelage op te splitsen in een werkings- en investeringstoelage. Dit beperkt de impact op de autofinancieringsmarge. IVM maakte deze uitsplitsing voor alle gemeenten. Voor Zulte wordt een werkingstoelage van 335.322 euro en een investeringstoelage van 160.678 euro opgevraagd.
    • In het jaar waarbij de Ronde Van Vlaanderen passeert, wordt aan elk feestdorp een toelage van 750 € als visibiliteitstoelage gegeven.
    • Voor de tafeltennisclub Olsene VZW wordt een nominatieve investeringstoelage van 4.000 € toegekend voor de aankoop van nieuwe tafeltennistafels. (Aangezien deze laatste toelage ter zitting wordt toegevoegd, zal de voorziening van het budget gebeuren via de eerstvolgende meerjarenplansverschuiving.)
Adviezen
  • Er werd een financieel advies ingewonnen.
  • De financieel directeur gaf haar visum 2025/041 over deze lijst op 10 maart 2025.
Financiële impact
  • De lijst van nominatieve subsidies bevatten de budgetcodes en bedragen die overeenkomen met de voorzieningen in het meerjarenplan van de gemeente.
  • De ter zitting toegevoegde nominatieve toelage voor de tafeltennisclub Olsene zal budgettair voorzien worden via de eerstvolgende meerjarenplansverschuiving.
Bespreking
  • Schepen Olivier Peirs licht het agendapunt ter zitting toe.
Beslissing

Artikel 1: De gemeenteraad stelt de lijst van nominatieve subsidies 2025 deel GEMEENTE vast, zoals toegevoegd in bijlage.

Artikel 2:
Opdracht wordt gegeven aan de financiële dienst om de ter zitting toegevoegde nominatieve toelage voor de tafeltennisclub Olsene budgettair te voorzien via de eerstvolgende meerjarenplansverschuiving.

Artikel 3:
Overeenkomstig artikel 286 §1 van het decreet lokaal bestuur maakt de burgemeester het besluit en de inhoud ervan bekend via de webtoepassing van de gemeente (gekwalificeerd als "reglement").
Op dezelfde dag brengt de gemeente overeenkomstig artikel 330 van het decreet lokaal bestuur de toezichthoudende overheid op de hoogte.