Enig artikel: De notulen en het zittingsverslag van de gemeenteraad van 23 januari 2024 worden goedgekeurd.
Artikel 1: Akte te nemen van
Artikel 2: Akte nemen van het, door de gemeenteraden bekrachtigd, schrijven aan de gouverneur van de burgemeesters van Haaltert, Denderleeuw, Erpe-Mere en Lede.
Artikel 3: De voorstellen van Moerbeke-Lokeren, Beveren-Kruibeke-Zwijndrecht, Laarne, Lierde, Wetteren en Wichelen gunstig te adviseren en de burgemeester te mandateren om hierover te stemmen in het Provinciaal Raadgevend Comité van Oost-Vlaanderen.
Artikel 1: Principieel akkoord te gaan met Sanering wijk ‘t Sprietje - wegen- en rioleringswerken in de Groeneweg, Bauterstraat en Terwallenstraat.
Artikel 2: Het college van burgemeester en schepenen wordt belast met het vervullen van alle verdere administratieve formaliteiten voor het uitvoeren van dit besluit.
Artikel 3: De uitgave voor deze opdracht is voorzien in het investeringsbudget van 2024, op budgetcode 0200-00/2240007/BESTUUR/BH10/0/IP202-17 (actie AC20201) en in het budget van de volgende jaren.
Artikel 1: Het bestek met nr. 2024/004 en de raming voor de opdracht “Herasfalteren fietssuggestiestroken in delen van de Oude Weg, Kapellestraat en Knokstraat”, opgesteld door het Departement ruimte - infrastructuur en wonen worden goedgekeurd.
De lastvoorwaarden worden vastgesteld zoals voorzien in het bestek en zoals opgenomen in de algemene uitvoeringsregels van de overheidsopdrachten voor aannemingen van werken, leveringen en diensten.
De raming bedraagt 65.021,00 euro + 13.654,41 euro (21% btw medecontractant) = 78.675,41 euro.
Artikel 2: Bovengenoemde opdracht wordt gegund bij wijze van de onderhandelingsprocedure zonder voorafgaande bekendmaking.
Artikel 3: De uitgave voor deze opdracht is voorzien in het investeringsbudget van 2024 op de budgetcode 2024/AC20201/0200-00/2240007/GEMEENTE/BH10/IP202-00.
Artikel 1: Het bestek met nr. 2023/069 en de raming voor de opdracht “Herasfalteren Dorpsstraat, deel Hoevestraat en verkeersplateau in de Molenkouterstraat”, opgesteld door het Departement ruimte - infrastructuur en wonen worden goedgekeurd.
De lastvoorwaarden worden vastgesteld zoals voorzien in het bestek en zoals opgenomen in de algemene uitvoeringsregels van de overheidsopdrachten voor aannemingen van werken, leveringen en diensten.
De raming bedraagt 187.650,00 euro + 39.406,50 euro (21% btw medecontractant) = 227.056,50 euro.
Artikel 2: Bovengenoemde opdracht wordt gegund bij wijze van de openbare procedure.
Artikel 3: De aankondiging van de opdracht wordt ingevuld, goedgekeurd en bekendgemaakt op nationaal niveau.
Artikel 4: De uitgave voor deze opdracht is voorzien in het investeringsbudget van 2024, op budgetcode 0200-00/2240007/BESTUUR/BH10/0/IP202-00 (actie AC20201).
Artikel 5: Bovengenoemde opdracht wordt gegund bij wijze van de openbare procedure. Indien er geen offertes ingediend worden, zal overeenkomstig artikel 42 §1,1°,c van de wet van 17 juni 2017 de onderhandelingsprocedure zonder bekendmaking gevolgd worden. Het college van burgemeester en schepenen wordt gemachtigd om deze procedure te voeren.
Artikel 1: Het bestek met nr. 2024/012 en de raming voor de opdracht “Herasfalteren van delen van de Leihoekstraat, Meulebergstraat, Verbindingsstraat en het kruispunt Blauwdreef-Zaubeekstraat”, opgesteld door het Departement ruimte - infrastructuur en wonen worden goedgekeurd.
De lastvoorwaarden worden vastgesteld zoals voorzien in het bestek en zoals opgenomen in de algemene uitvoeringsregels van de overheidsopdrachten voor aannemingen van werken, leveringen en diensten.
De raming bedraagt 120.099,00 euro + 25.220,79 euro (21% btw medecontractant) = 145.319,79 euro.
Artikel 2: Bovengenoemde opdracht wordt gegund bij wijze van de onderhandelingsprocedure zonder voorafgaande bekendmaking.
Artikel 3: De uitgave voor deze opdracht is voorzien in het investeringsbudget van 2024, op budgetcode 0200-00/2240007/BESTUUR/BH10/0/IP202-00 (actie AC20201).
Op de gemeenteraad van 26 september 2023 werd beslist op het bestaande doelgroepenplan (pijler 3) te behouden:
VAPH-doelgroep:
"Mensen met een beperking die een positief advies van het Vlaams Agentschap voor personen met een Handicap (VAPH) hebben verkregen en met ondersteuning van externe diensten, zelfstandig kunnen wonen."
Artikel 1: De gemeenteraad gaat akkoord met het toewijzingsreglement van Woonmaatschappij Dimensa. Het reglement wordt als bijlage bij dit besluit geviseerd.
Dit reglement treedt in werking op 1 maart 2024.
Artikel 2: Het toewijzingsreglement zoals vastgesteld in de raad voor maatschappelijk welzijn van 27 april 2021 wordt opgeheven met ingang van 1 maart 2024.
Artikel 3: De burgemeester maakt via de webtoepassing van de gemeente het besluit en reglement bekend overeenkomstig artikel 286§1 van het decreet lokaal bestuur.
Artikel 1: De openbare gemeentewegen Machelendorp en Gildestraat worden openbare wegen met een verboden toegang voor iedere bestuurder, uitgezonderd plaatselijk verkeer.
Deze verkeersmaatregel wordt ter kennis van de weggebruikers gebracht door het plaatsen van:
• een verkeersbord C3 met onderbord 'uitgezonderd plaatselijk verkeer' ter hoogte van het kruispunt Machelendorp met de Dorpsstraat.
• een verkeersbord C31a en C31b (verboden links/rechts afslaan) in de Dorpsstraat m.b.t. Machelendorp.
Artikel 2: Het reglement treedt in werking op 1 maart 2024.
Artikel 3: Bij goedkeuring van huidig aanvullend reglement wordt het aanvullend verkeersreglement d.d. 22 januari 2009 opgeheven op 1 maart 2024.
Artikel 4: Dit reglement wordt ter kennisgeving overgemaakt aan de Vlaamse minister van Mobiliteit - Departement Mobiliteit en Openbare Werken van de Vlaamse Overheid.
Artikel 5: Na goedkeuring wordt het reglement bekendgemaakt overeenkomstig de artikelen 330, 285 §1 en 286 §1 van het decreet lokaal bestuur en wordt tevens een afschrift ervan gestuurd naar:
Artikel 1: Er wordt in de Kreupelstraat beperkt éénrichtingsverkeer ingevoerd tussen de Heirweg en de Kerkstraat. De toegelaten rijrichting is deze van de Heirweg naar de Kerkstraat toe.
Deze verkeersmaatregel wordt ter kennis gebracht van de weggebruikers door het plaatsen van:
Artikel 2: Er worden op de parking in de Kreupelstraat, ter hoogte van het toegangspad tot de school, twee parkeerplaatsen voorbehouden voor voertuigen van personen met een handicap ingericht.
Deze verkeersmaatregel wordt ter kennis gebracht van de weggebruikers door het plaatsen van een verkeersbord E9a met een onderbord met symbool zoals voorzien in het artikel 70.2.1.3°c van het KB van 01.12.1975.
Tevens wordt er wegmarkering aangebracht op de plaats waar de parkeerplaatsen voorbehouden voor personen met een handicap is gelegen. Deze wegmarkering bestaat uit het symbool zoals is voorzien bij type VIId.
Artikel 3: Op de parking achteraan in de Kreupelstraat worden er 7 parkeerplaatsen voorzien voor trekkers van vrachtwagens.
Deze verkeersmaatregel wordt ter kennis van de weggebruikers gebracht door het plaatsen van het verkeersbord E9a met onderbord ‘tractor’ met opwaartse pijl (begin reglementering) en neerwaartse pijl (einde reglementering).
De parkeerplaatsen voor de tractors worden afgebakend door het aanbrengen van wegmarkeringen zoals is voorzien in artikel 77.5 van de straatcode.
Artikel 4: Op de parking worden twee parkeerplaatsen voorbehouden voor elektrisch laden, waarvan één voor autodelen.
Deze verkeersmaatregel wordt ter kennis van de weggebruikers gebracht door het plaatsen van het verkeersbord E9a met op de ene parkeerplaats onderbord type VIIb (elektrisch laden) en op de andere parkeerplaats onderbord met vermelding autodelen, overeenkomstig artikel 70.2.1.3° van het Algemeen Reglement op de politie van het Wegverkeer.
Artikel 5: Er wordt stilstaan- en parkeerverbod ingevoerd langs beide zijden van de Kreupelstraat.
Deze verkeersmaatregel wordt ter kennis van de weggebruikers gebracht door het plaatsen van de verkeersborden E3 met opwaartse pijl (begin reglementering) en neerwaartse pijl (einde reglementering).
Artikel 6: In de Kreupelstraat wordt een oversteekplaats voor voetgangers aangebracht t.h.v. het kruispunt Kreupelstraat-Heirweg in het verlengde van de voetpaden (kant even huisnummers).
Deze oversteekplaatsen voor voetgangers worden afgebakend door middel van de dwarsmarkeringen evenwijdig met de as van de rijbaan overeenkomstig artikel 76.3 van het KB van 1 december 1975.
Artikel 7: Het reglement treedt in werking op 1 maart 2024.
Artikel 8: Bij goedkeuring van huidig gecoördineerd aanvullend reglement wordt het gecoördineerd aanvullend verkeersreglement d.d. 19 december 2023 opgeheven op 1 maart 2024.
Artikel 9: Dit reglement wordt ter kennisgeving overgemaakt aan de Vlaamse minister van Mobiliteit - Departement Mobiliteit en Openbare Werken van de Vlaamse Overheid.
Artikel 10: Na goedkeuring wordt het reglement bekendgemaakt overeenkomstig de artikelen 330, 285 §1 en 286 §1 van het decreet lokaal bestuur en wordt tevens een afschrift ervan gestuurd naar:
Artikel 1: In de Heirweg wordt er een wegversmalling gerealiseerd door middel van hindernissen ter hoogte van Heirweg 54-55.
Deze verkeersmaatregel wordt ter kennis van de weggebruikers gebracht door het plaatsen van de hierna vermelde verkeersborden vóór de wegversmalling:
Artikel 2: Ter hoogte van de wegversmalling geldt een stilstaan- en parkeerverbod.
Deze verkeersmaatregel wordt ter kennis van de weggebruikers gebracht door het plaatsen van het verkeersbord E3 met opwaartse pijl (begin reglementering) en neerwaartse pijl (einde reglementering).
Artikel 3: De bestuurders van de voertuigen moeten de hindernis links voorbijrijden, met uitzondering van de fietsers en bromfietsers klasse A.
Deze verkeersmaatregel wordt ter kennis van de weggebruikers gebracht door het plaatsen van het verkeersbord D1 met onderbord M3 voor de hindernis.
Artikel 4: Er wordt een parkeerverbod ingevoerd in de Heirweg, in de rijrichting van de Kerkstraat naar de Kreupelstraat toe:
Deze verkeersmaatregel wordt ter kennis van de weggebruikers gebracht door het plaatsen van gele onderbroken strepen, aangebracht op de werkelijke rand van de rijbaan, overeenkomstig artikel 75.1.2 van het Algemeen Reglement op de politie van het Wegverkeer.
Artikel 5: Er wordt een oversteekplaats voor voetgangers afgebakend in de Heirweg nabij het kruispunt met de Oliebergstraat.
Deze verkeersmaatregel wordt ter kennis van de weggebruikers gebracht door witte banden, evenwijdig van de rijbaan, overeenkomstig artikel 76.3 van het Algemeen Reglement op de politie van het Wegverkeer.
Artikel 6: In de Heirweg, van net na de parking Modest Huysplein tot aan het kruispunt met de Kreupelstraat, wordt er beperkt éénrichtingsverkeer ingevoerd.
Deze verkeersmaatregel wordt ter kennis van de weggebruikers gebracht door het plaatsen van:
Artikel 7: Ter hoogte van het kruispunt Heirweg – Kreupelstraat wordt een wegversmalling aangebracht in de Heirweg.
Deze verkeersmaatregel wordt ter kennis van de weggebruikers gebracht door het plaatsen van een bord A7b op 150 meter voor de hindernis.
Artikel 8: In de Heirweg wordt een tonnagebeperking ingevoerd, tussen het kruispunt met de Herderstraat en het kruispunt met de Kerkstraat.
Deze verkeersmaatregel wordt ter kennis van de weggebruikers gebracht door :
Artikel 9: Dit reglement treedt in werking op 1 maart 2024.
Artikel 10: Bij goedkeuring van huidig aanvullend verkeersreglement wordt het gecoördineerd aanvullend verkeersreglement inzake de Heirweg, goedgekeurd in gemeenteraadszitting d.d. 21 december 2021 opgeheven op 1 maart 2024.
Artikel 11: Dit reglement wordt ter kennisgeving overgemaakt aan de Vlaamse minister van Mobiliteit - Departement Mobiliteit en Openbare Werken van de Vlaamse Overheid.
Artikel 12: Na goedkeuring wordt het reglement bekendgemaakt overeenkomstig artikels 330, 285 §1 en 286 §1 van het decreet lokaal bestuur en wordt tevens een afschrift ervan gestuurd naar:
Artikel 1: Verkeerssituatie in de site Anglo, in het gedeelte begrensd tussen de toegangen tot het speelterrein, tot de aansluiting parking Fiertelhof en tot de aansluiting flatgebouw Zandbergstraat:
Artikel 1.1: In een deel van de site Anglo en in de Zandbergstraat, wordt een woonerf ingericht vanaf het speelterrein tot de parkings Fiertelhof en tot de aansluitingen Kastanjelaan.
Deze verkeersmaatregel wordt ter kennis van de weggebruikers gebracht door het plaatsen van het verkeersbord F12a (begin reglementering) en F12b (einde reglementering) op elke toegang en uitgang van het woonerf.
Artikel 2: Verkeerssituatie in de site Anglo, in de toegangsweg nabij het speelterrein:
Artikel 2.1: In de toegangsweg Anglo, nabij het speelterrein, worden vijf parkeerplaatsen ingericht.
Deze verkeersmaatregel wordt ter kennis gebracht van de weggebruikers door het plaatsen van het opschrift “P”, op elke parkeerplaats.
Artikel 2.2: Er wordt een parkeerverbod ingevoerd over een lengte van 8 meter naast Anglo 39.
Deze verkeersmaatregel wordt ter kennis van de weggebruikers gebracht door het plaatsen van gele onderbroken strepen, aangebracht op de werkelijke rand van de rijbaan, overeenkomstig artikel 75.1.2 van het Algemeen Reglement op de politie van het Wegverkeer.
Artikel 3: Verkeerssituatie in de site Anglo, gedeelte openbare weg vanaf Nijverheidsstraat:
Artikel 3.1: In Anglo, in de omgeving van de Nijverheidsstraat, wordt een oversteekplaats voor voetgangers ingericht.
Deze verkeersmaatregel wordt ter kennis van de weggebruikers gebracht door de verkeersborden F49 zoals is voorzien in artikel 71.2 van het KB van 01.12.1975.
Deze oversteekplaats voor voetgangers wordt afgebakend door middel van de dwarsmarkeringen evenwijdig met de as van de rijbaan overeenkomstig artikel 76.3 van het KB van 01.12.1975.
Artikel 3.2: In Anglo (op het 1e kruispunt komende uit de richting Nijverheidsstraat) wordt een verhoogde inrichting (verkeersplateau) aangelegd op het kruispunt Anglo met zijweg Anglo.
De verhoogde inrichting wordt ter kennis gebracht van de weggebruikers door het plaatsen van het verkeersbord F87 op de diverse verkeersassen nabij de verhoogde inrichting.
Artikel 3.3: In Anglo (op het 2e kruispunt komende uit de richting Nijverheidsstraat) wordt het verplicht om de verkeersgeleider (met kunstwerk) rechts voorbij te rijden.
Deze verkeersmaatregel wordt ter kennis gebracht van de weggebruikers door het plaatsen van verkeersborden D1d (verplichte pijl) ter hoogte van de verkeersgeleider.
Artikel 3.4: In Anglo wordt een verhoogde inrichting, gecombineerd met een wegversmalling, aangelegd tussen het kunstwerk en de toegang van het woonerf.
Ter hoogte van de wegversmalling wordt het verkeer geleid door middel van de verkeersborden D1c en D1d.
Tevens wordt er een voorrangsregeling ingevoerd door middel van de verkeersborden B19 en B21 waarbij er voorrang wordt gegeven aan de bestuurders die komen uit de richting van het woonerf.
Artikel 3.5: In Anglo, in de zone begrensd door het kunstwerk en het woonerf, wordt een zonale snelheidsbeperking tot 30 km/u ingesteld.
Dit wordt gesignaleerd door:
Artikel 4: Dit reglement treedt in werking op 1 maart 2024.
Artikel 5: Bij goedkeuring van dit verkeersreglement wordt het gecoördineerd aanvullend verkeersreglement inzake de site Anglo, goedgekeurd in gemeenteraadszitting van 21 december 2021, opgeheven op 1 maart 2024.
Artikel 6: Dit reglement wordt ter kennisgeving overgemaakt aan de Vlaamse minister van Mobiliteit - Departement Mobiliteit en Openbare Werken van de Vlaamse Overheid.
Artikel 7: Na goedkeuring wordt het reglement bekendgemaakt overeenkomstig artikels 330, 285 §1 en 286 §1 van het decreet lokaal bestuur en wordt tevens een afschrift ervan gestuurd naar:
Artikel 1: Er wordt in de Doornstraat, in de nabijheid van de aansluiting met de Oeselgemstraat, een wegversmalling ingevoerd.
Deze verkeersmaatregel wordt ter kennis van de weggebruikers gebracht door het plaatsen van volgende verkeerssignalisatie:
Artikel 2: De Doornstraat betreft een doodlopende openbare gemeenteweg.
Deze verkeersmaatregel wordt ter kennis van de weggebruikers gebracht door het plaatsen van het verkeersbord F45c ter hoogte van de aansluiting met de Oeselgemstraat.
Artikel 3: Er wordt, in de Doornstraat, een parkeerverbod ingevoerd in beide hoeken van de pijpenkop.
Deze verkeersmaatregel wordt ter kennis van de weggebruikers gebracht door het plaatsen van gele onderbroken strepen, aangebracht op de werkelijke rand van de rijbaan, overeenkomstig artikel 75.1.2 van het Algemeen Reglement op de politie van het Wegverkeer.
Artikel 4: Dit reglement treedt in werking op 1 maart 2024.
Artikel 5: Bij goedkeuring van huidig aanvullend verkeersreglement wordt het gecoördineerd aanvullend verkeersreglement inzake de Heirweg, goedgekeurd in gemeenteraadszitting d.d. 27 maart 2008, opgeheven op 1 maart 2024.
Artikel 6: Dit reglement wordt ter kennisgeving overgemaakt aan de Vlaamse minister van Mobiliteit - Departement Mobiliteit en Openbare Werken van de Vlaamse Overheid.
Artikel 7: Na goedkeuring wordt het reglement bekendgemaakt overeenkomstig artikels 330, 285 §1 en 286 §1 van het decreet lokaal bestuur en wordt tevens een afschrift ervan gestuurd naar:
Artikel 1: In de Zaubeekstraat is het verkeer verboden in beide richtingen begrepen tussen de Staatsbaan en de Kastanjelaan, voor bestuurders van voertuigen, waarvan het gewicht in beladen toestand hoger is dan 3,5 ton. Er wordt wel een uitzondering gemaakt voor plaatselijk verkeer.
Deze verkeersmaatregel wordt ter kennis van de weggebruikers gebracht door het plaatsen van de verkeersborden C21 aangevuld met onderbord ‘uitgezonderd plaatselijk verkeer’. Dit verkeersbord dient herhaald te worden na iedere aansluiting.Tevens wordt er een verkeersbord C31b met onderbord ‘+3,5 ton’ en ‘uitgezonderd plaatselijk verkeer’ geplaatst op de ventweg van de Staatsbaan met betrekking tot de Zaubeekstraat.
Artikel 2: Er wordt een verkeersgeleider aangebracht in de Zaubeekstraat ter hoogte van de aansluiting met de Waalstraat (aan beide zijden).
Deze verkeersmaatregel wordt ter kennis van de weggebruikers gebracht door het aanbrengen van wegmarkeringen zoals is voorzien in artikel 74 van het algemeen reglement op de politie van het wegverkeer van 1 december 1975.
Artikel 3: In de Zaubeekstraat, ter hoogte van woningen met huisnummers 19-21-23-25, wordt een parkeerverbod ingevoerd.
Deze verkeersmaatregel wordt ter kennis gebracht van de weggebruikers door het aanbrengen van gele onderbroken strepen op de boordsteen van het trottoir of op de werkelijke rand van de rijbaan zoals voorzien in het artikel 75.1.2° van het KB van 1 december 1975.
Artikel 4: Er wordt in de Zaubeekstraat een oversteekplaats voor voetgangers aangebracht:
Deze verkeersmaatregel wordt ter kennis gebracht van de weggebruikers door het aanbrengen van witte banden, evenwijdig met de as van de rijbaan zoals is voorzien bij artikel 76.3 van het KB van 01.12.1975.
Er wordt tevens een verkeersbord F49 geplaatst aan de oversteekplaats thv Zaubeekstraat 63.
Artikel 5: In de Zaubeekstraat, aan de zijde van de onpare huisnummers, wordt het parkeren verplicht op de berm:
Artikel 6: Er wordt in de Zaubeekstraat een verhoogde inrichting (verkeersplateau) aangelegd thv Zaubeekstraat 119-126.
Deze verkeersmaatregel wordt ter kennis van de weggebruikers gebracht door het plaatsen van de verkeersborden F87 en A14.
Artikel 7: In de Zaubeekstraat, begrepen tussen huisnummer 219 en het kruispunt met de Waalbeekstraat, wordt de rand van de rijbaan aangeduid door wegmarkeringen.
Deze verkeersmaatregel wordt ter kennis van de weggebruikers gebracht door het aanbrengen van de overlangse markeringen, nl. een witte doorlopende streep op de werkelijke rand van de rijbaan:
Artikel 8: In de Zaubeekstraat, begrepen tussen de kruispunten met de Blauwdreef en de Heidestraat, wordt beperkt éénrichtingsverkeer ingevoerd. De toegelaten rijrichting is deze van de Blauwdreef naar de Heidestraat.
Deze verkeersmaatregel wordt ter kennis gebracht van de weggebruikers door het plaatsen van:
Artikel 9: De Zaubeekstraat, ter hoogte van de spoorweg, wordt als een voorrangsweg ingericht ten opzichte van Spoorwegstraat.
Deze verkeersmaatregel wordt ter kennis gebracht van de weggebruikers door het plaatsen van:
Er wordt tevens een dwarsstreep, door witte driehoeken, zoals is voorzien in artikel 76.2 van het KB van 1 december 1975, aangebracht haaks op de rand van de rijbaan waar de bestuurders zo nodig moeten stoppen en voorrang verlenen ingevolge het verkeersbord B1 in de Spoorwegstraat.
Artikel 10: Dit reglement treedt in werking op 1 maart 2024.
Artikel 11: Bij goedkeuring van onderhavig verkeersreglement wordt het gecoördineerd aanvullend reglement inzake de Zaubeekstraat, aangenomen in de zitting van de gemeenteraad van 28 juni 2022 opgeheven met ingang van 1 maart 2024.
Artikel 12: Dit reglement wordt ter kennisgeving overgemaakt aan de Vlaamse minister van Mobiliteit - Departement Mobiliteit en Openbare Werken van de Vlaamse Overheid.
Artikel 13: Na goedkeuring wordt het reglement bekendgemaakt overeenkomstig artikels 330, 285 §1 en 286 §1 van het decreet lokaal bestuur en wordt tevens een afschrift ervan gestuurd naar:
Artikel 1: Op volgende gemeente- en gewestwegen wordt een snelheidsbeperking van 50 km/u ingevoerd, voor de beide rijrichtingen:
Deze verkeersmaatregel wordt ter kennis van de weggebruikers gebracht door de borden C43 max. 50km/u.
Artikel 2: Volgende zonale snelheidsbeperking “30 - schoolomgeving” wordt op het grondgebied van de gemeente Zulte ingevoerd:
School Dorpsstraat-Leihoekstraat:
School Heirweg:
School Staatsbaan:
School Oude Weg:
School Waalstraat:
Deze verkeersmaatregel, inzake variabele verkeersborden, wordt ter kennis van de weggebruikers gebracht door het plaatsen van de variabele verkeersborden A23 met bord F4a (begin reglementering) en F4b (einde reglementering).
De verkeersmaatregel uit artikel 3, inzake vaste verkeersborden, wordt ter kennis van de weggebruikers gebracht door het plaatsen van de vaste verkeersborden A23 met bord F4a (begin reglementering) en F4b (einde reglementering).
Artikel 3: Volgende afbakening van de bebouwde kommen wordt op het grondgebied van de gemeente Zulte ingevoerd:
De grenzen van de bebouwde kom Zulte worden vastgesteld als volgt:
Gewestwegen:
Gemeentewegen:
De grenzen van de bebouwde kom Olsene worden vastgesteld als volgt:
Gewestwegen:
Gemeentewegen :
De grenzen van de bebouwde kom Machelen worden vastgesteld als volgt:
Gemeentewegen:
Deze verkeersmaatregel, inzake de bebouwde kom van Zulte – Olsene - Machelen, wordt ter kennis van de weggebruikers gebracht door de verkeersborden F1a of F1b (begin bebouwde kom) en F3a of F3b (einde bebouwde kom).
Artikel 4: Volgende zonale snelheidsbeperking “50” wordt op het grondgebied van de gemeente Zulte ingevoerd:
ZONE 50 (BUITEN BEBOUWDE KOM):
Zone 1
Zone 2
Deze verkeersmaatregel, inzake zonale snelheidsbeperking "50", wordt ter kennis van de weggebruikers gebracht door de verkeersborden ZC43 (50) en ZC 45 (50) met zonale geldigheid.
Artikel 5: Dit reglement treedt in werking na ministeriële goedkeuring.
Artikel 6: Bij goedkeuring van dit verkeersreglement wordt het aanvullend verkeersreglement inzake het invoeren van snelheidsbeperkingen op het grondgebied Zulte, aangenomen bij gemeenteraadsbesluit van 19 december 2023, opgeheven op 1 maart 2024.
Artikel 7: Dit reglement wordt ter goedkeuring overgemaakt aan de Vlaamse minister van Mobiliteit - Departement Mobiliteit en Openbare Werken van de Vlaamse Overheid.
Artikel 8: Na goedkeuring wordt het reglement bekendgemaakt overeenkomstig artikels 285 §1, 286 §1 en 330 van het decreet lokaal bestuur en wordt tevens een afschrift ervan gestuurd naar:
2024 |
2025 |
|
Cultuurconnect WISE |
€ 7.260 |
€ 0 |
Transport via Cambio (Citroën Berlingo) |
€ 3.243,60 |
€ 3.243,60 |
Vrijwilligersvergoeding |
€ 2.000 |
€ 2.000 |
Transportbakken, stapelboxen, opplooibaar karretje |
€ 4.000 |
€ 0 |
Lanceringscampagne (Regiobib communicatie) |
€ 2.000 |
€ 0 |
TOTAAL |
€ 18.503,60 |
€ 5.243,60 |
Artikel 1: De gemeenteraad gaat akkoord met de vorming van de Regiobib Leie Schelde met een ééngemaakt bibliotheekreglement én met transport.
Artikel 2: De gemeenteraad keurt navolgend bibliotheekreglement Regiobib Leie Schelde goed:
Algemene bepalingen
De openbare bibliotheken van Deinze-Landegem, De Pinte, Gavere, Kruisem, Nazareth, Sint-Martens-Latem en Zulte maken deel uit van de Regiobib Leie Schelde.
Regiobib, de poort naar iedereen en overal!
Met een open blik groeien de bibliotheken van de Cultuurregio Leie Schelde uit tot een derde plek en kennishub voor iedereen, een plek die uitnodigt tot persoonlijke ontwikkeling, culturele beleving, ontmoeting, participatie en co-creatie.
De algemene bepalingen van dit reglement zijn van toepassing op alle bibliotheken, hun filialen/uitleenposten en dienstverlening buiten de muren van de bibliotheek (boekendienst aan huis) binnen dit samenwerkingsverband. De algemene bepalingen worden aangevuld met bepalingen die voor iedere bibliotheek specifiek zijn.
Dit gebruiksreglement wordt aangevuld met een gecoördineerd gemeentelijk retributiereglement dat door de gemeenteraad is goedgekeurd
ARTIKEL 1: Toegang
ARTIKEL 2: Inschrijving
ARTIKEL 3: Lenen en terugbrengen
ARTIKEL 4: Verlengen
ARTIKEL 5: Reservaties
ARTIKEL 6: Overschrijden leentermijn
ARTIKEL 7: Verlies of beschadiging materialen
ARTIKEL 8: Privacy
ARTIKEL 9: Algemene bepalingen
ARTIKEL 10: Toepassing
Artikel 3: De retributies zijn opgenomen in het gecoördineerd gemeentelijk retributiereglement.
Artikel 4: Het bibliotheekreglement Regiobib Leie Schelde treedt in werking op 17 april 2024.
Het gemeenteraadsbesluit van 17 december 2019 en het daarin goedgekeurd bibliotheekreglement worden opgeheven met ingang van 16 april 2024.
Artikel 5: De burgemeester maakt via de webtoepassing van de gemeente het besluit en reglement bekend overeenkomstig artikel 286§1 van het decreet lokaal bestuur.
Artikel 6: Het gemeenteraadsbesluit wordt overgemaakt aan Cultuurregio Leie-Schelde.
- het werkings- en financieel verslag 2023
- het programma en de begroting voor 2024 (inclusief het nieuwe project 'meer trainers naar de sport')
Artikel 1: De jaarrekening 2023 en het bijhorend jaarverslag van de Interlokale Vereniging Burensportdienst Leiestreek worden goedgekeurd. Deze documenten worden als bijlage geviseerd.
Artikel 2: Het programma en desbetreffende begroting 2024 (inclusief het nieuwe project 'meer trainers naar de sport') van de Interlokale Vereniging Burensportdienst Leiestreek worden goedgekeurd. Deze documenten worden als bijlage geviseerd.
Artikel 3: Dit besluit wordt overgemaakt aan Stad Deinze, de beherende stad van de Interlokale Vereniging Burensportdienst Leiestreek, met administratief en financieel secretariaat: Stadhuis, Brielstraat 2 te 9800 Deinze.
Artikel 1 : Er wordt kennis genomen van de budgetwijziging 2023 van de Kerkfabriek Sint Petrus te Zulte.
Artikel 2 : Een afschrift van dit besluit van de gemeenteraad wordt overgemaakt aan de kerkfabriek Sint Petrus te Zulte en het representatief orgaan het bisdom van Gent conform artikel 48 van het decreet van 7 mei 2004 betreffende de materiële organisatie en werking van de erkende erediensten via het platform van Religiosoft.
Artikel 1 : Er wordt kennis genomen van het budget 2024 van de Kerkfabriek Sint Petrus te Zulte.
Artikel 2 : Een afschrift van dit besluit van de gemeenteraad wordt overgemaakt aan de kerkfabriek Sint Petrus te Zulte en het representatief orgaan het bisdom van Gent conform artikel 48 van het decreet van 7 mei 2004 betreffende de materiële organisatie en werking van de erkende erediensten via het platform van Religiosoft.
Artikel 1 : Er wordt kennis genomen van de budgetwijziging 2023 van de Kerkfabriek Sint Pieter te Zulte-Olsene.
Artikel 2 : Een afschrift van dit besluit van de gemeenteraad wordt overgemaakt aan de kerkfabriek Sint Pieter te Zulte-Olsene en het representatief orgaan het bisdom van Gent conform artikel 48 van het decreet van 7 mei 2004 betreffende de materiële organisatie en werking van de erkende erediensten via het platform van Religiosoft.
Artikel 1 : Er wordt kennis genomen van het budget 2024 van de kerkfabriek Sint Pieter van Olsene.
Artikel 2 : Een afschrift van dit besluit van de gemeenteraad wordt overgemaakt aan de kerkfabriek Sint Pieter te Olsene en het representatief orgaan het bisdom van Gent conform artikel 48 van het decreet van 7 mei 2004 betreffende de materiële organisatie en werking van de erkende erediensten, via het digitaal platform Religiosoft.
Artikel 1 : Er wordt kennis genomen van de budgetwijziging 2023 van de Kerkfabriek Sint Michiel, Ghislenus en Cornelius van Machelen.
Artikel 2 : Een afschrift van dit besluit van de gemeenteraad wordt overgemaakt aan de kerkfabriek Sint Michiel, Ghislenus en Cornelius van Machelen en het representatief orgaan het bisdom van Gent conform artikel 48 van het decreet van 7 mei 2004 betreffende de materiële organisatie en werking van de erkende erediensten via het digitaal platform van Religiosoft.
Artikel 1 : Er wordt kennis genomen van het budget 2024 van de Kerkfabriek Sint Michiel, Ghislenus en Cornelius van Machelen.
Artikel 2 : Een afschrift van dit besluit van de gemeenteraad wordt overgemaakt aan de kerkfabriek Sint Michiel, Ghislenus en Cornelius van Machelen en het representatief orgaan het bisdom van Gent conform artikel 48 van het decreet van 7 mei 2004 betreffende de materiële organisatie en werking van de erkende erediensten via het digitaal platform van Religiosoft.
Ouders van kinderen die sterven binnen de 140 dagen na de bevruchting kunnen dit wettelijk nog niet laten registreren in Zulte.
De vereniging van steden en gemeenten (VVSG), de vzw Boven de wolken, de vzw Berrefonds en de vzw Met lege handen samen met de Vlaams minister van Binnenlands bestuur Gwendolyn Rutten ondersteunen deze symbolische registratie.
Om hieraan tegemoet te komen openen steeds meer steden en gemeenten sterrenregister.
Daarnaast stellen deze organisaties een modelattest beschikbaar dat gemeenten aan ouders kunnen doorgeven wanneer ze hun kindje symbolisch willen registeren.
Dit stelt ouders in staat om het bestaan van hun kindje symbolisch te laten erkennen binnen de gemeente.
Naast de heel mooi aangelegde sterretjesweide die sinds half oktober 2023 in Olsene aanwezig is zou een sterrenregister een heel mooi initiatief zijn om de ouders van sterrenkindjes een hart onder de riem te steken.
Graag vraag ik dan om het mogelijk te maken dat de sterrenouders en hun kind deze symbolische erkenning van steun kunnen krijgen.
Enkele jaren geleden is de verbinding Zandweg en Veerstraat voorzien van een gedeeltelijke verharding.
Deze verharding zorgt voor een comfortabele fietsverbinding tussen beide straten.
Doorgaand verkeer is hier niet toegelaten.
Ik heb vastgesteld dat de verharding onderhevig is aan slijtage. In het bijzonder aan de randen ervan.
In onze gemeente kunnen de inwoners sinds november 2022 gebruik maken van deelwagens. Dit is een goede zaak want deelmobiliteit is één van de manieren om transport duurzamer te maken. Het helpt om de parkeerdruk naar omlaag te krijgen. De ambitie van de gemeente hiermee ligt terecht hoog. Er wordt naar gestreefd om op termijn 17 000 km per wagen te rijden. Momenteel, na iets meer dan een jaar, ligt het totale aantal op 15 000 km. Deze zijn verdeeld over 80 gebruikers, waarvan er 50 personeelsleden van de gemeente zijn. Er is dus nog een lange weg te gaan. Via infoavonden probeert met inwoners te informeren en te overtuigen van het voordeel van dit systeem. Er was een infoavond op 7 november, de volgende is gepland in mei. Aanvullend is er het mobiliteitsbudget. Hier hebben inwoners de vrijheid om te kiezen hoe ze dit budget precies besteden. De kans lijkt klein dat, indien de inspanningen op vlak van promotie zo beperkt blijven, de doelen die gesteld zijn binnen de vier jaar niet gehaald zullen worden. Het concept dreigt zo een grote kost te worden voor de gemeente.
Het is aan het bestuur om duidelijk te maken dat ze het meent met hun pogingen om van Zulte een meer klimaatvriendelijke plaats te maken. De promotie moet daarom opgedreven worden. Het is noodzakelijk dat het aantal gebruikers verhoogd wordt. Hier zijn verschillende mogelijkheden:
Dat 2024 een bijzonder politiek jaar wordt is al lang geweten. Bijna elke fractie in de gemeenteraad heeft al bekend gemaakt (of zal binnenkort bekend maken) dat er een kandidaat uit hun gelederen in de nationale of Vlaamse verkiezingen zal aantreden. De campagnes in de gemeente zullen bijgevolg vroeg starten. Het spreekt voor zich dat elke partij hierbij zijn beste beentje voor zal zetten. Zes jaar geleden werd vanuit N-VA al de vraag gesteld of het voeren van een campagne met een groot aantal borden en papieren affiches nog van deze tijd is. Het vele drukwerk is weinig duurzaam en zorgt (ongewild) voor afval. In tijden waarin we het belang van duurzaamheid zo veel mogelijk willen uitleggen aan de inwoners van onze gemeente, lijkt het ons moeilijk om die langs de andere kant te overladen met grote affiches die om de haverklap opnieuw gelijmd of vervangen moeten worden.
De politieke partijen die op het grondgebied van onze gemeentecampagne willen voeren maken de afspraak om het aantal papieren affiches te beperken. Ze leggen zich toe op het gebruiken van duurzame campagnemiddelen en passen op die manier de boodschap die ze naar de kiezer willen brengen ook toe op zichzelf.
Gezien energie voor velen nog steeds een zware kost is, in het bijzondere voor zwakkere doelgroepen die in slecht geïsoleerde woningen leven.
De gemeente heeft als huiseigenaar hierbij een voorbeeldrol.
Om de senioren die in onze seniorenwoningen wonen hierbij te ondersteunen stellen we voor om zonnepanelen te voorzien op de seniorenwoningen. Hierbij een systeem op te zetten waarbij de huur aangepast wordt, maar de energiefactuur sterker naar beneden gaat.
Hierdoor wint het klimaat en wint de bewoner. Een win win.
Verkeer met bestemming Grammene/ Deelgemeente Olsene en Machelen (en omgekeerd) verschaft zich alsmaar meer doorgang via de Hoevestraat naar Veer- en/ of Voordestraat. Bewoners bemerken de toenemende drukte en, voornamelijk, snelheid.
Om eventuele corrigerende maatregelen toe te passen lijken metingen een goede basis om op verder te werken.
Namens GEMEENTERAAD,
Sylvie Bohez
algemeen directeur
Olivier Peirs
voorzitter