Terug
Gepubliceerd op 27/12/2023

Besluit  GEMEENTERAAD

di 19/12/2023 - 19:30

GOEDKEUREN GECOÖRDINEERD AANVULLEND VERKEERSREGLEMENT INZAKE DE POSTHOORNSTRAAT

Aanwezig: Olivier Peirs, voorzitter
Simon Lagrange, burgemeester
Sophie Delaere, Michaël Vandemeulebroecke, Tony Boeckaert, Fauve Tack, Francky De Coster, schepenen
Ward Baeten, Kathleen Blauwblomme, Catherine De Smet, Monique De Smet, Marc Devlieger, Hendrik De Waele, Katrien De Waele, Sofia Ezzine, Henk Heyerick, Lieven Lippens, Talitha Lossy, Marc Nachtergaele, Delphine Vandenbossche, Philippe Van Steenberghe, Steven Van Troys, Pieter Verhalle, Tania Verpraet, Stefanie Vroman, gemeenteraadsleden
Sylvie Bohez, algemeen directeur
Bevoegheid
  • Artikel 119 van de nieuwe gemeentewet op grond waarvan de gemeenteraad bevoegd is voor de gemeentelijke politieverordeningen, met uitzondering van de tijdelijke politieverordeningen op het wegverkeer bedoeld in artikel 130 bis van de nieuwe gemeentewet.
  • Artikel 135 §2 1°van de nieuwe gemeentewet m.b.t. de algemene bevoegdheid van de gemeenten m.b.t. het veilig en vlot verkeer op openbare wegen, straten,...
Wetten en reglementen
  • De wet betreffende de politie over het wegverkeer van 16 maart 1968 (genoemd "de wegverkeerswet"), zoals gewijzigd tot op heden.
  • Het koninklijk besluit van 1 december 1975 houdende algemeen reglement op de politie van het wegverkeer en van het gebruik van de openbare weg (genoemd "het verkeersreglement"), zoals gewijzigd tot op heden.
  • Artikel 119 van de nieuwe gemeentewet op grond waarvan
    • binnen de 48 uren een afschrift aan de deputatie van de provincieraad wordt overmaakt.
    • dadelijk een afschrift van de politieverordening verzonden wordt aan de griffie van de rechtbank van 1ste aanleg en aan die van de politierechtbank, waar zij in een daartoe bestemd register worden ingeschreven.
  • Het ministerieel besluit van 12 oktober 1976 waarbij de minimumafmetingen en de bijzondere plaatsingsvoorwaarden van de verkeerstekens worden bepaald.
  • Het decreet lokaal bestuur van 22 december 2017, meer bepaald artikels 330, 285 §1 en 286 §1 betreffende het bestuurlijk toezicht.
  • Het gecoördineerd aanvullend verkeersreglement inzake de Posthoornstraat, goedgekeurd in de gemeenteraad van 29 juni 2021.
  • Het tijdelijk verkeersreglement inzake de Posthoornstraat. Inrichten van twee parkeerplaatsen voorbehouden voor elektrisch laden waarvan een voor autodelen t.h.v. de schoolparking bij wijze van proefproject van 1 januari 2023 t.e.m. 30 juni 2023, goedgekeurd in het college van burgemeester en schepenen van 22 december 2022.
  • Het tijdelijk verkeersreglement inzake de Posthoornstraat. Inrichten van twee parkeerplaatsen voorbehouden voor elektrisch laden waarvan een voor autodelen t.h.v. de schoolparking bij wijze van proefproject van 1 juli 2023 t.e.m. 31 december 2023, goedgekeurd in het college van burgemeester en schepenen van 29 juni 2023.
Feiten
  • Het gemeentebestuur wenst twee parkeerplaatsen voor elektrisch laden, waarvan één voor autodelen in te richten in de Posthoornstraat t.h.v. de inrit gemeentelijke loods Zulte, Posthoornstraat 19.
  • De verkeersmaatregelen hebben uitsluitend betrekking op gemeentewegen.
Motivatie
  • Deze maatregelen worden in eerste instantie bij wijze van proef ingevoerd van 1 januari 2023 tot en met 31 december 2023.
  • De verkeersmaatregelen hebben betrekking op een gemeenteweg.
  • Het doel van deze maatregel is het mogelijk maken voor chauffeurs van elektrische wagens om hun wagen op te laden aan de elektrische laadpaal.
  • Eén van de parkeerplaatsen wordt voorbehouden voor de elektrische deelwagen van Partago.
Bespreking
  • Schepen Michaël Vandemeulebroecke licht het agendapunt ter zitting toe.
Beslissing

Artikel 1: De Posthoornstraat, begrepen tussen de Rijksweg (N43) en de spooroverweg (Posthoornstraat-Kruishoutemstraat), wordt als  een voorrangsweg ingericht ten opzichte van al de erop uitkomende zijstraten.

Deze verkeersmaatregel wordt ter kennis van de weggebruikers gebracht door het plaatsen van de hierna vermelde verkeerssignalisatie:

 

1. Voor het verkeer rijdend in de Posthoornstraat, richting spooroverweg - in de onmiddellijke nabijheid van de hiernavolgende kruispunten:

  • Verkeersbord B15a vóór de aansluiting met de Polderstraat-Haarzakstraat
  • Verkeersbord B15c vóór de aansluiting met De Schachelaar
  • Verkeersbord B15f vóór de aansluiting met de Meulebergstraat
  • Verkeersbord B15c vóór de aansluiting met de Posthoornstraat (langs spoor)

 

2. Voor het verkeer rijdend in de Posthoornstraat, richting Rijksweg - in de onmiddellijke nabijheid van de hiernavolgende kruispunten:

  • Verkeersbord B15f vóór de aansluiting met de Posthoornstraat (langs spoor)
  • Verkeersbord B15c vóór de aansluiting met de Meulebergstraat
  • Verkeersbord B15f  vóór de aansluiting met De Schachelaar
  • Verkeersbord B15a vóór de aansluiting met de Polderstraat-Haarzakstraat

3.

  • Verkeersbord B1 in de Haarzakstraat vóór de aansluiting met de Posthoornstraat
  • Verkeersbord B1 in de Polderstraat vóór de aansluiting met de Posthoornstraat
  • Verkeersbord B1 in De Schachelaar vóór de aansluiting met de Posthoornstraat
  • Verkeersbord B1 met onderbord ‘STOP 150m’ in de Posthoornstraat, thv Posthoornstraat 11a, met betrekking op het kruispunt met de Rijksweg
  • Verkeersbord B1 in de Meulebergstraat vóór de aansluiting met de Posthoornstraat
  • Verkeersbord B1 in de Posthoornstraat (langs spoor) vóór de aansluiting met de Posthoornstraat

Er wordt tevens een dwarsstreep, door witte driehoeken, zoals is voorzien in artikel 76.2 van het KB van 01.12.1975, aangebracht haaks op de rand van de rijbaan waar de bestuurders zo nodig moeten stoppen en voorrang verlenen ingevolge het verkeersbord B1 in de:

  • Haarzakstraat vóór de aansluiting met de Posthoornstraat
  • Polderstraat vóór de aansluiting met de Posthoornstraat
  • De Schachelaar vóór de aansluiting met de Posthoornstraat
  • Meulebergstraat vóór de aansluiting met de Posthoornstraat
  • Posthoornstraat (langs spoor) vóór de aansluiting met de Posthoornstraat

 
4.

  • Verkeersbord B5 in de Posthoornstraat vóór de aansluiting met de Rijksweg

Er wordt tevens een stopstreep, gevormd door een witte doorlopende streep, zoals is voorzien in artikel 76.1 van het KB van 01.12.1975, aangebracht haaks op de rand van de rijbaan waar de bestuurders moeten stoppen ingevolge het verkeersbord B5 in de:

  • Posthoornstraat vóór de aansluiting met de Rijksweg.

 

Artikel 2: Er wordt in de Posthoornstraat een oversteekplaats voor voetgangers aangebracht:

  • ter hoogte van de Haarzakstraat (net na het kruispunt: aan de zuidkant)
  • ter hoogte van De Schachelaar (net vóór het kruispunt)
  • ter hoogte van De Schachelaar (net na het kruispunt)
  • ter hoogte van Posthoornstraat 70a

Deze verkeersmaatregel wordt ter kennis van de weggebruikers gebracht door het plaatsen van de borden F49 aan de oversteekplaats t.h.v. de Haarzakstraat en Posthoornstraat 70a.

De oversteekplaatsen voor voetgangers wordt afgebakend door witte banden, evenwijdig met de as van de rijbaan zoals is voorzien bij artikel 76.3 van het KB van 01.12.1975.

 

Artikel 3: In de Posthoornstraat, op de parkeerstrook voor huisnummers 66 en 68, wordt beperkte parkeertijd (blauwe zone) ingevoerd, waarbij er tussen 7.00 en 18.00 uur maximum 30 minuten lang mag worden geparkeerd.

Deze verkeersmaatregel wordt ter kennis gebracht van de weggebruikers door het plaatsen van:

  • een verkeersbord E9a, aangevuld met het pictogram type VIIb (afbeelding parkeerschijf) en met een onderbord type V met het opschrift 'van 7u tot 18u'; en een onderbord type VIIc met het opschrift '30min'; en een onderbord Gxa (zwarte pijl - begin reglementering)
  • een verkeersbord E9a, aangevuld met het pictogram type VIIb (afbeelding parkeerschijf) en met een onderbord type V met het opschrift 'van 7u tot 18u'; en een onderbord type VIIc met het opschrift '30min'; en een onderbord Gxb (zwarte pijl - einde reglementering).

 

Artikel 4: In de Posthoornstraat, begrepen tussen de Rijksweg (N43) en de spooroverweg (Posthoornstraat-Kruishoutemstraat), wordt een parkeerverbod ingevoerd, uitgezonderd op de voorziene parkeerzones. Het parkeerverbod wordt ingevoerd:

  • in de rijrichting van de Rijksweg (N43) naar de spooroverweg
    • vanaf het kruispunt met De Schachelaar tot het kruispunt met de Meulebergstraat
    • vanaf huisnummer 70A tot de spooroverweg.
  • in de rijrichting van de spooroverweg naar de Rijksweg (N43)
    • vanaf huisnummer 41B tot huisnummer 33
    • vanaf het kruispunt De Schachelaar tot het kruispunt met de Rijksweg (N43).

 

Deze verkeersmaatregel wordt ter kennis gebracht van de weggebruikers door het plaatsen van:

  • de verkeersborden E1 met onderbord type GXa (opwaartse pijl – begin reglementering), onderbord type GXd (dubbele pijl – herhaling reglementering) en onderbord type GXb (neerwaartse pijl – einde reglementering).
 

Artikel 5: In de Posthoornstraat, begrepen tussen de N43 en de Haarzakstraat, wordt op de parkeerstrook parkeren toegelaten uitsluitend voor motorfietsen, personenauto’s, auto’s voor dubbelgebruik en minibussen.

De verkeersmaatregel wordt ter kennis gebracht van de weggebruikers door het plaatsen van het verkeersbord E9b (begin reglementering – met opwaartse pijl Gxa en einde reglementering – met neerwaartse pijl Gxb).

 

Artikel 6: In de Posthoornstraat, t.h.v. de gemeentelijke loods, worden twee parkeergelegenheden voorbehouden voor elektrisch laden, waarvan één voor autodelen.

 

Deze verkeersmaatregel wordt ter kennis van de weggebruikers gebracht door het plaatsen van het verkeersbord E9a met op de ene parkeerplaats onderbord type VIIb (elektrisch laden) en op de andere parkeerplaats onderbord met vermelding autodelen, overeenkomstig artikel 70.2.1.3° van het Algemeen Reglement op de politie van het Wegverkeer.

 

Artikel 7: Het reglement treedt in werking op 1 januari 2024.


Artikel 8: Bij goedkeuring van huidig gecoördineerd aanvullend reglement wordt het gecoördineerd aanvullend verkeersreglement d.d. 29 juni 2021 opgeheven op 1 januari 2024.

 

Artikel 9: Dit reglement wordt ter kennisgeving overgemaakt aan de Vlaamse minister van Mobiliteit - Departement Mobiliteit en Openbare Werken van de Vlaamse Overheid.

 

Artikel 10:  Na goedkeuring wordt het reglement bekendgemaakt overeenkomstig de artikelen 330, 285 §1 en 286 §1 van het decreet lokaal bestuur en wordt tevens een afschrift ervan gestuurd naar:

  • de Deputatie van Oost-Vlaanderen
  • de griffie van de Rechtbank van Eerste Aanleg te Gent
  • de griffie van de Politierechtbank te Gent
  • de lokale politie, directie operaties, afdeling verkeer
  • de technische diensten gemeente Zulte.