Artikel 1: Voor een termijn van drie jaar, vanaf 1 januari 2023 en eindigend op 31 december 2025 (aanslagjaren 2023 tot en met 2025), wordt een jaarlijkse belasting op masten en pylonen vastgesteld.
Het belastingreglement - belasting op masten en pylonen, vastgesteld door de gemeenteraad van 26 november 2019, wordt opgeheven bij de inwerkingtreding van dit belastingreglement.
Artikel 2: Het reglement wordt vastgesteld als volgt:
Belastingreglement op masten en pylonen aanslagjaren 2023 tot en met 2025
Artikel 1: Belastbaar voorwerp en definitie
Voor de aanslagjaren 2023 tot en met 2025 wordt een jaarlijkse belasting geheven op allerhande masten en pylonen geplaatst in open lucht en zichtbaar vanaf de openbare weg.
Artikel 2: Voor de toepassing van dit reglement wordt verstaan onder:
Artikel 3: Belastingplichtige
De belasting is verschuldigd door de eigenaar van de mast of de pyloon op 1 januari van het belastingjaar.
Artikel 4: Tarief
De belasting wordt vastgesteld op 2.500 euro per mast of pyloon.
De belasting is ondeelbaar. Er wordt geen vermindering of terugbetaling van de belasting toegestaan als de mast of pyloon in de loop van het jaar wordt weggenomen.
Artikel 5: Vrijstellingen
Constructies voor het produceren van windenergie of andere vormen van groene stroom worden vrijgesteld van belasting.
Constructies voor de openbare dienstverlening van openbare hulpverlenings- en veiligheidsdiensten worden vrijgesteld van belasting.
Artikel 6: Wijze van inkohiering - inning
De belasting wordt ingevorderd bij wege van een kohier dat wordt vastgesteld en uitvoerbaar verklaard door het college van burgemeester en schepenen.
Artikel 7: Aangifteplicht
De belastingplichtige ontvangt vanwege het gemeentebestuur een aangifteformulier dat door hem behoorlijk ingevuld en ondertekend, moet worden teruggestuurd. De belastingplichtige die geen aangifteformulier heeft ontvangen moet er zelf één aanvragen bij het gemeentebestuur Zulte of kan het aangifteformulier terugvinden op de gemeentelijke website www.zulte.be
De aangifte moet tegen uiterlijk 1 juni van het aanslagjaar gebeuren.
In afwijking van het tweede lid is de belastingplichtige ertoe gehouden om voor aanslagjaar 2023 de noodzakelijke gegevens aan het gemeentebestuur te bezorgen tegen uiterlijk 1 maart 2024.
Artikel 8: Wijzigingen
De belastingplichtige is gehouden elke wijziging in het aantal masten en/of pylonen waarvan hij eigenaar is geworden tijdens het belastingjaar van onderhavig reglement, op eigen initiatief aan het gemeentebestuur bekend te maken binnen de maand na de wijziging. Deze bepaling geldt ook bij overdracht van eigenaarschap van de mast en/of pyloon.
Artikel 9: Procedure van ambtshalve vaststelling
Bij gebrek van aangifte binnen de in artikel 7 gestelde termijn of ingeval van onvolledige, onjuiste of onnauwkeurige aangifte wordt de belastingplichtige ambtshalve belast volgens de gegevens waarover het gemeentebestuur beschikt, onverminderd het recht van bezwaar en beroep.
Vooraleer wordt overgegaan tot de ambtshalve vaststelling van de belastingaanslag, betekent het college van burgemeester en schepenen aan de belastingplichtige, per aangetekend schrijven, de motieven om gebruik te maken van deze procedure, de elementen waarop de aanslag is gebaseerd evenals de wijze van bepaling van deze elementen en het bedrag van de belasting.
De belastingplichtige beschikt over een termijn van dertig dagen te rekenen van de derde werkdag die volgt op de verzending van die betekening om zijn opmerkingen schriftelijk voor te dragen.
Als een belasting ambtshalve is gevestigd, moet de belastingplichtige het bewijs leveren van de juistheid van de door hem ingeroepen elementen.
Op de ambtshalve ingekohierde belasting zal een belastingverhoging van 25 % worden toegepast en afzonderlijk in het kohier en op het aanslagbiljet worden vermeld.
Artikel 10: Betaaltermijn
De belasting moet betaald worden binnen twee maanden na verzending van het aanslagbiljet.
Artikel 11: Bij niet betaling geschiedt de invordering der belastingen overeenkomstig de bepalingen van het decreet van 30 mei 2008 betreffende de vestiging, de invordering en de geschillenprocedure van provincie- en gemeentebelastingen, gewijzigd bij decreten van 28 mei 2010 en 17 februari 2012.
Artikel 12: Bezwaarprocedure
De belastingschuldige kan bezwaar indienen tegen deze belasting bij het college van burgemeester en schepenen.
Deze indiening moet, op straffe van verval, gebeuren binnen een termijn van 3 maanden vanaf de derde werkdag volgend op de datum van verzending van het aanslagbiljet.
Het bezwaarschrift moet schriftelijk worden ingediend, ondertekend zijn door de belastingschuldige of zijn vertegenwoordiger en gemotiveerd zijn. Het moet de naam, de hoedanigheid en het adres of de zetel van de belastingschuldige vermelden. Het moet ook het voorwerp van het bezwaarschrift en een opgave van de feiten en de middelen vermelden. Als de belastingschuldige of zijn vertegenwoordiger wil uitgenodigd worden op de hoorzitting moet dit in het bezwaarschrift worden gevraagd.
Binnen vijftien kalenderdagen na de indiening van het bezwaarschrift wordt een ontvangstmelding gestuurd.
Artikel 13: Zonder afbreuk te doen aan de bepalingen van het decreet van 30 mei 2008, zijn de bepalingen van titel VII,(Vestiging en Invordering van de belastingen) hoofdstukken 1 (algemene bepalingen), 3 onderzoek en controle), 4 bewijsmiddelen van de administratie, 6 tot en met 9bis (aanslagtermijn, rechtsmiddelen, invordering van de belasting waaronder de nalatigheids- en moratoriumintrest, rechten en voorrechten van de schatkist) van het Wetboek van de inkomstenbelastingen en de artikelen 126 tot 175 van het uitvoeringsbesluit van dit Wetboek (betreft o.m. de verjaring en de vervolgingen) van toepassing voor zover zij met name niet de belastingen op de inkomsten betreffen.
Artikel 3: Dit besluit treedt in werking op de dag van bekendmaking.
Artikel 4: Dit besluit wordt bekendgemaakt overeenkomstig artikel 286, 287 en 330 van het decreet lokaal bestuur en overeenkomstig het besluit van de Vlaamse Regering van 20 april 2018 betreffende de bekendmaking en raadpleegbaarheid van besluiten en stukken van het lokaal bestuur, betreffende de wijze waarop de reglementen en verordeningen van een lokaal bestuur worden bijgehouden in het register en betreffende de raadpleegbaarheid van de besluiten van de politiezones en hulpverleningszones en latere wijzigingen.
Artikel 5: Het belastingreglement wordt digitaal aan de toezichthoudende overheid overgemaakt.