Terug
Gepubliceerd op 27/12/2023

Besluit  GEMEENTERAAD

di 19/12/2023 - 19:30

GOEDKEUREN AANGEPAST BELASTINGREGLEMENT OP MASTEN EN PYLONEN AANSLAGJAREN 2023 TOT EN MET 2025

Aanwezig: Olivier Peirs, voorzitter
Simon Lagrange, burgemeester
Sophie Delaere, Michaël Vandemeulebroecke, Tony Boeckaert, Fauve Tack, Francky De Coster, schepenen
Ward Baeten, Kathleen Blauwblomme, Catherine De Smet, Monique De Smet, Marc Devlieger, Hendrik De Waele, Katrien De Waele, Sofia Ezzine, Henk Heyerick, Lieven Lippens, Talitha Lossy, Marc Nachtergaele, Delphine Vandenbossche, Philippe Van Steenberghe, Steven Van Troys, Pieter Verhalle, Tania Verpraet, Stefanie Vroman, gemeenteraadsleden
Sylvie Bohez, algemeen directeur
Bevoegheid
  • De Grondwet artikel 170 § 4.
  • Het Decreet Lokaal Bestuur 22 december 2017 en latere wijzigingen, meer bepaald artikel 40 en 41.
Wetten en reglementen
  • Het Wetboek van inkomstenbelastingen van 10 april 1992 zoals van toepassing inzake provincie- en gemeentebelastingen.
  • Het decreet van 30 mei 2008 betreffende de vestiging, de invordering en de geschillenprocedure van provincie- en gemeentebelastingen, en latere wijzigingen.
  • Het decreet lokaal bestuur, in het bijzonder artikel artikel 286 en 330 van het decreet lokaal bestuur i.v.m. de bekendmaking van reglementen.
  • Het besluit van de Vlaamse Regering van 20 april 2018 betreffende de bekendmaking en raadpleegbaarheid van besluiten en stukken van het lokaal bestuur, betreffende de wijze waarop de reglementen en verordeningen van een lokaal bestuur worden bijgehouden in het register en betreffende de raadpleegbaarheid van de besluiten van de politiezones en hulpverleningszones.
  • Het besluit van de Vlaamse Regering van 28 april 2023 tot wijziging van het besluit van de Vlaamse Regering van 20 april 2018 betreffende de bekendmaking en raadpleegbaarheid van besluiten en stukken van het lokaal bestuur, betreffende de wijze waarop de reglementen en verordeningen van het lokaal bestuur worden bijgehouden in het register en betreffende de raadpleegbaarheid van de besluiten van de politiezones en hulpverleningszones.
  • De omzendbrief van 15 februari 2019 KB/ABB 2019/2 betreffende de coördinatie van de onderrichtingen over de gemeentefiscaliteit.
  • Het belastingreglement op masten en pylonen, goedgekeurd in de gemeenteraad van 26 november 2019.
Feiten
  • Door recente rechtspraak, namelijk de beslissing van de Raad van State van 13 april 2021 en 28 juni 2022, is het aangewezen om de uiterste aangiftedatum op te nemen in het belastingreglement. Voor de belasting op masten en pylonen wordt de uiterste aangiftedatum vastgesteld op 1 juni van het betreffende aanslagjaar. Het belastingreglement, goedgekeurd in de gemeenteraad van 26 november 2019, dient te worden opgeheven. De gemeenteraad dient het nieuwe reglement vast te stellen.
  • De opheffing van dit reglement zal plaatsvinden vanaf de inwerkingtreding van het nieuwe belastingreglement masten en pylonen aanslagjaren 2023 tot en met 2025. De belasting op masten en pylonen is een directe belasting die uit haar aard een duurzame toestand treft. Daarbij geldt dat de aanwezigheid van de belastbare toestand nog kan worden vastgesteld na de inwerkingtreding van het belastingreglement.
Motivatie
  • Er zijn diverse masten en pylonen op het grondgebied van Zulte.
  • Masten en pylonen hebben een substantiële invloed op de aantrekkingskracht van de gemeente als woonomgeving. Ze werken landschapsverstorend en brengen derhalve hinder mee voor de plaatselijke bevolking.
  • Uit de financiële toestand van de gemeente blijkt dat rendabele belastingen dienen geheven te worden.
  • Overeenkomstig de bepalingen van de omzendbrief d.d. 15 februari 2019 houdende de onderrichtingen over gemeentefiscaliteit wordt een vrijstelling voorzien voor windmolens omdat een belasting op windmolens in strijd is met het Vlaamse elektriciteitsdecreet en diverse Europese richtlijnen die bepalen dat het gebruik van hernieuwbare energiebronnen moet worden bevorderd.
  • Het gemeentebestuur voorziet ook een vrijstelling voor eigenaars van masten en pylonen voor openbare dienstverlening van openbare hulpverlenings- en veiligheidsdiensten in het kader van het algemeen belang.
  • Er is bijgevolg, gelet op het voorgaande, reden tot het invoeren van een belasting op masten en pylonen.
  • Sedert 1 januari 2019 is het besluit van de Vlaamse Regering betreffende de aantekeningen in het register voor de bekendmaking van de reglementen en verordeningen van de gemeenteoverheden niet meer van toepassing.
  • Met ingang van 1 januari 2019 is het besluit van de Vlaamse Regering betreffende de bekendmaking en raadpleegbaarheid van besluiten en stukken van het lokaal bestuur, betreffende de wijze waarop de reglementen en verordeningen van een
    lokaal bestuur worden bijgehouden in het register en betreffende de raadpleegbaarheid van de besluiten van de politiezones en hulpverleningszones van toepassing.
    De nieuwe bekendmaking gebeurt in overeenstemming met de bepalingen van dit reglement.
Bespreking
  • Schepen Tony Boeckaert licht het agendapunt ter zitting toe.
Beslissing

Artikel 1: Voor een termijn van drie jaar, vanaf 1 januari 2023 en eindigend op 31 december 2025 (aanslagjaren 2023 tot en met 2025), wordt een jaarlijkse belasting op masten en pylonen vastgesteld.
Het belastingreglement - belasting op masten en pylonen, vastgesteld door de gemeenteraad van 26 november 2019, wordt opgeheven bij de inwerkingtreding van dit belastingreglement.


Artikel 2:
Het reglement wordt vastgesteld als volgt:


 

Belastingreglement op masten en pylonen aanslagjaren 2023 tot en met 2025

 

Artikel 1: Belastbaar voorwerp en definitie

Voor de aanslagjaren 2023 tot en met 2025 wordt een jaarlijkse belasting geheven op allerhande masten en pylonen geplaatst in open lucht en zichtbaar vanaf de openbare weg.

 

Artikel 2: Voor de toepassing van dit reglement wordt verstaan onder:

  • mast: een vaststaande verticale structuur die geplaatst wordt op een dak of op een andere bestaande constructie met een minimale hoogte van 15 meter gerekend vanaf het niveau van het dak;
  • pyloon: een individuele en vaststaande constructie of steuntoren die opgericht wordt op het niveau van het maaiveld en die een minimale hoogte heeft van 15 meter gerekend vanaf het maaiveld.


Artikel 3: Belastingplichtige

De belasting is verschuldigd door de eigenaar van de mast of de pyloon op 1 januari van het belastingjaar.

 

Artikel 4: Tarief

De belasting wordt vastgesteld op 2.500 euro per mast of pyloon.

De belasting is ondeelbaar.  Er wordt geen vermindering of terugbetaling van de belasting toegestaan als de mast of pyloon in de loop van het jaar wordt weggenomen.

 

Artikel 5: Vrijstellingen

Constructies voor het produceren van windenergie of andere vormen van groene stroom worden vrijgesteld van belasting.

Constructies voor de openbare dienstverlening van openbare hulpverlenings- en veiligheidsdiensten worden vrijgesteld van belasting.

 

Artikel 6: Wijze van inkohiering - inning

De belasting wordt ingevorderd bij wege van een kohier dat wordt vastgesteld en uitvoerbaar verklaard door het college van burgemeester en schepenen.

 

Artikel 7: Aangifteplicht

De belastingplichtige ontvangt vanwege het gemeentebestuur een aangifteformulier dat door hem behoorlijk ingevuld en ondertekend, moet worden teruggestuurd. De belastingplichtige die geen aangifteformulier heeft ontvangen moet er zelf één aanvragen bij het gemeentebestuur Zulte of kan het aangifteformulier terugvinden op de gemeentelijke website www.zulte.be

De aangifte moet tegen uiterlijk 1 juni van het aanslagjaar gebeuren.

In afwijking van het tweede lid is de belastingplichtige ertoe gehouden om voor aanslagjaar 2023 de noodzakelijke gegevens aan het gemeentebestuur te bezorgen tegen uiterlijk 1 maart 2024.

 

Artikel 8: Wijzigingen

De belastingplichtige is gehouden elke wijziging in het aantal masten en/of pylonen waarvan hij eigenaar is geworden tijdens het belastingjaar van onderhavig reglement, op eigen initiatief aan het gemeentebestuur bekend te maken binnen de maand na de wijziging. Deze bepaling geldt ook bij overdracht van eigenaarschap van de mast en/of pyloon.

 

Artikel 9: Procedure van ambtshalve vaststelling

Bij gebrek van aangifte binnen de in artikel 7 gestelde termijn of ingeval van onvolledige, onjuiste of onnauwkeurige aangifte wordt de belastingplichtige ambtshalve belast volgens de gegevens waarover het gemeentebestuur beschikt, onverminderd het recht van bezwaar en beroep.

Vooraleer wordt overgegaan tot de ambtshalve vaststelling van de belastingaanslag, betekent het college van burgemeester en schepenen aan de belastingplichtige, per aangetekend schrijven, de motieven om gebruik te maken van deze procedure, de elementen waarop de aanslag is gebaseerd evenals de wijze van bepaling van deze elementen en het bedrag van de belasting.

De belastingplichtige beschikt over een termijn van dertig dagen te rekenen van de derde werkdag die volgt op de verzending van die betekening om zijn opmerkingen schriftelijk voor te dragen.

Als een belasting ambtshalve is gevestigd, moet de belastingplichtige het bewijs leveren van de juistheid van de door hem ingeroepen elementen.

Op de ambtshalve ingekohierde belasting zal een belastingverhoging van 25 % worden toegepast en afzonderlijk in het kohier en op het aanslagbiljet worden vermeld.

 

Artikel 10: Betaaltermijn

De belasting moet betaald worden binnen twee maanden na verzending van het aanslagbiljet.

 

Artikel 11: Bij niet betaling geschiedt de invordering der belastingen overeenkomstig de bepalingen van het decreet van 30 mei 2008 betreffende de vestiging, de invordering en de geschillenprocedure van provincie- en gemeentebelastingen, gewijzigd bij decreten van 28 mei 2010 en 17 februari 2012.

 

Artikel 12: Bezwaarprocedure

De belastingschuldige kan bezwaar indienen tegen deze belasting bij het college van burgemeester en schepenen.

Deze indiening moet, op straffe van verval, gebeuren binnen een termijn van 3 maanden vanaf de derde werkdag volgend op de datum van verzending van het aanslagbiljet.

Het bezwaarschrift moet schriftelijk worden ingediend, ondertekend zijn door de belastingschuldige of zijn vertegenwoordiger en gemotiveerd zijn. Het moet de naam, de hoedanigheid en het adres of de zetel van de belastingschuldige vermelden. Het moet ook het voorwerp van het bezwaarschrift en een opgave van de feiten en de middelen vermelden. Als de belastingschuldige of zijn vertegenwoordiger wil uitgenodigd worden op de hoorzitting moet dit in het bezwaarschrift worden gevraagd.

Binnen vijftien kalenderdagen na de indiening van het bezwaarschrift wordt een ontvangstmelding gestuurd.

 

Artikel 13: Zonder afbreuk te doen aan de bepalingen van het decreet van 30 mei 2008, zijn de bepalingen van titel VII,(Vestiging en Invordering van de belastingen) hoofdstukken 1 (algemene bepalingen), 3 onderzoek en controle), 4 bewijsmiddelen van de administratie, 6 tot en met 9bis (aanslagtermijn, rechtsmiddelen, invordering van de belasting waaronder de nalatigheids- en moratoriumintrest, rechten en voorrechten van de schatkist) van het Wetboek van de inkomstenbelastingen en de artikelen 126 tot 175 van het uitvoeringsbesluit van dit Wetboek (betreft o.m. de verjaring en de vervolgingen) van toepassing voor zover zij met name niet de belastingen op de inkomsten betreffen.

 


 

Artikel 3: Dit besluit treedt in werking op de dag van bekendmaking.


Artikel 4:
Dit besluit wordt bekendgemaakt overeenkomstig artikel 286, 287 en 330 van het decreet lokaal bestuur en overeenkomstig het besluit van de Vlaamse Regering van 20 april 2018 betreffende de bekendmaking en raadpleegbaarheid van besluiten en stukken van het lokaal bestuur, betreffende de wijze waarop de reglementen en verordeningen van een lokaal bestuur worden bijgehouden in het register en betreffende de raadpleegbaarheid van de besluiten van de politiezones en hulpverleningszones en latere wijzigingen.


Artikel 5:
Het belastingreglement wordt digitaal aan de toezichthoudende overheid overgemaakt.