Terug
Gepubliceerd op 10/02/2025

Besluit  COLLEGE VAN BURGEMEESTER EN SCHEPENEN

do 06/02/2025 - 13:00

TIJDELIJK VERKEERSREGLEMENT NAAR AANLEIDING VAN EEN PAASMARKT EN FREAK OUT-FUIF IN DE VOORDESTRAAT OP VRIJDAG 21 MAART 2025 EN ZATERDAG 22 MAART 2025

Aanwezig: Simon Lagrange, burgemeester
Sophie Delaere, Olivier Peirs, Michaël Vandemeulebroecke, Fauve Tack, schepenen
Sofie Tremmerie, wnd. algemeen directeur
Verontschuldigd: Francky De Coster, vijfde schepen
Sylvie Bohez, algemeen directeur
Bevoegdheid
  • Artikel 130 bis van de nieuwe gemeentewet: het college van burgemeester en schepenen is bevoegd voor de tijdelijke verordeningen op het wegverkeer.
  • Artikel 135 §2 1° van de nieuwe gemeentewet m.b.t. de algemene bevoegdheid van de gemeenten m.b.t. het veilig en vlot verkeer op openbare wegen, straten ...
Wetten en reglementen
  • De wet betreffende de politie over het wegverkeer van 16 maart 1968 (genoemd "de wegverkeerswet"), zoals gewijzigd tot op heden.
  • Het koninklijk besluit van 1 december 1975 houdende algemeen reglement op de politie van het wegverkeer en van het gebruik van de openbare weg (genoemd "het verkeersreglement"), zoals gewijzigd tot op heden.
  • Het ministerieel besluit van 7 mei 1999 betreffende het signaleren van werken en verkeersbelemmeringen op de openbare weg.
  • De artikelen 130bis en 135 van de nieuwe gemeentewet.
Feiten
  • KLJ Machelen vraagt om een paasmarkt met aansluitend een tractorwijding te organiseren op vrijdagavond 21 maart 2025 en een fuif op zaterdagavond 22 maart 2025 op private terreinen langsheen de Voordestraat.
  • De organisatoren voorzien voldoende parkeerplaatsen voor bezoekers op een nabijgelegen weide langsheen de Voordestraat.
  • Op maandag 13 januari 2025 was er een veiligheidsoverleg met het gemeentebestuur, de politie, de brandweer, het rode kruis en de organisatoren met betrekking tot de te nemen verkeers- en veiligheidsmaatregelen.
Adviezen
  • Het college van burgemeester en schepenen verleende gunstig advies aan de organisator om deze manifestatie in te richten.
Motivatie
  • Het is noodzakelijk om de nodige veiligheidsmaatregelen te treffen in het belang van de deelnemers, toeschouwers en weggebruikers.
  • Er moeten politiemaatregelen getroffen worden om het verkeer op die plaats te weren.
  • De verkeersmaatregelen hebben uitsluitend betrekking op gemeentewegen.
Beslissing

Artikel 1: Op vraag van KLJ Machelen worden op vrijdag 21 maart 2025 en zaterdag 22 maart 2025 op private terreinen langsheen de Voordestraat een paasmarkt met tractorwijding en een fuif georganiseerd.


Artikel 2: Er wordt in de Voordestraat, begrepen tussen de Grote Steenweg N43 en de Machelenstraat, beperkt éénrichtingsverkeer ingevoerd op:

  • zaterdag 22 maart 2025 van 21.00 uur tot zondagmorgen om 5.00 uur naar aanleiding van de Freak Out-fuif.

De toegelaten rijrichting is deze van Grote Steenweg N43 naar de Machelenstraat toe.

 

Deze verkeersmaatregel wordt ter kennis van de weggebruikers gebracht door het plaatsen van het verkeersbord F19 met onderbord M18 en verkeersbord C1 met onderbord M12.

Tevens worden de verkeersborden C31a (verboden links af) en C31b (verboden rechts af), telkenmale met onderbord M12, geplaatst in de Machelenstraat met betrekking tot de Voordestraat.


Artikel 3: Er wordt stilstaan- en parkeerverbod ingevoerd in de Voordestraat, aan de beide zijden van de openbare weg, begrepen tussen de Grote Steenweg N43 en de Machelenstraat:

  • van vrijdag 21 maart 2025 van 17.00 uur tot zondagmorgen 24 maart 2024 om 6.00 uur naar aanleiding van de Paasmarkt en Freak Out fuif.

 

Deze verkeersmaatregel wordt ter kennis van de weggebruikers gebracht door het plaatsen van voldoende verkeersborden E3 met onderbord voorzien van opschrift van desbetreffende data en tijdstippen.

 

Artikel 4: Er worden aan de organisatoren twee verkeersborden D1f (verplicht rechts) op paal ter beschikking gesteld die kunnen worden opgesteld bij de uitritten van de parkings (gelet op éénrichtingsverkeer).

 

Artikel 5: De nodige signalisatie wordt ter plaatse gebracht worden door de technische dienst van Zulte.

De organisatoren staan bij het begin/einde van de manifestatie/organisatie in voor het plaatsen en verwijderen van de signalisatie.
De verkeersborden die in strijd zijn met dit verkeersreglement worden door de organisatoren afgedekt.

 

Artikel 6: De organisatoren dienen alle langs het traject omwonenden ten minste één week op voorhand op de hoogte te brengen van de geplande manifestatie. De tekst van deze melding wordt vooraf aan het college van burgemeester en schepenen ter goedkeuring voorgelegd.  

 

Artikel 7: De beheerder van de openbare weg kan niet verantwoordelijk worden gesteld voor ongevallen die te wijten zijn aan de staat van de wegverharding bij gebruik ervan voor de inrichting van deze manifestatie.

 

Artikel 8: Indien er schade aan het openbaar domein (weg en aanhorigheden) wordt vastgesteld, rechtstreeks of onrechtstreeks voortkomende uit de manifestatie, moet deze schade hersteld worden door de organisatoren en dit tot voldoening van het gemeentebestuur.

 

Artikel 9: Het reglement wordt overeenkomstig artikel 286 en 287 van het decreet lokaal bestuur bekendgemaakt door de burgemeester op de gemeentelijke website. 

Het reglement treedt overeenkomstig artikel 287 van het decreet lokaal bestuur in werking op 22 maart 2024 en geldt tot en met zondag 24 maart 2024.


Artikel 10: Een afschrift van dit besluit wordt gestuurd naar:

- de lokale politie, directie Operaties, dienst Verkeer

- de technische uitvoeringsdienst

- de brandweer bij het afsluiten van een weg en/of de inrichting van een wegomlegging

- de organisatoren.