Terug
Gepubliceerd op 04/02/2025

Besluit  GEMEENTERAAD

di 28/01/2025 - 19:30

GOEDKEUREN TIJDELIJKE POLITIEVERORDENING VEILIGHEID IN KADER VAN DE RONDE VAN VLAANDEREN 2025

Aanwezig: Steven Van Troys, voorzitter
Simon Lagrange, burgemeester
Sophie Delaere, Olivier Peirs, Michaël Vandemeulebroecke, Fauve Tack, Francky De Coster, schepenen
Ward Baeten, Rudy Beulque, Kathleen Blauwblomme, Tony Boeckaert, Catherine De Smet, Marc Devlieger, Katrien De Waele, Yentl De Wever, Céleste Heyerick, Lieven Lippens, Luc Millecamps, Marc Nachtergaele, Berkan Nalli, Luc Roggeman, Tania Verpraet, Marc Vanden Heede, Aline Van den Weghe, gemeenteraadsleden
Sofie Tremmerie, wnd. algemeen directeur
Verontschuldigd: Delphine Vandenbossche, gemeenteraadslid
Sylvie Bohez, algemeen directeur
Bevoegheid
  • Artikel 41 van het Decreet Lokaal Bestuur van 22 december 2017.
Wetten en reglementen
  • De Nieuwe Gemeentewet, meer bepaald de artikelen 119, 119 bis en 135 § 2.
  • De wet van 24 juni 2013 betreffende de gemeentelijke administratieve sancties en bijhorende koninklijke besluiten tot uitvoering van deze wet.
  • Het decreet over het lokaal bestuur van 22 december 2017, inzonderheid de artikelen 63, 285 en 286.
  • Het Bestuursdecreet van 7 december 2018.
  • De wet betreffende de politie over het wegverkeer, gecoördineerd bij het koninklijk besluit van 16 maart 1968 tot coördinatie van de wetten betreffende de politie over het wegverkeer.
  • De wet van 15 mei 2006 tot wijziging van de wet van 8 april 1965 betreffende de jeugdbescherming, het wetboek van strafvordering, het Strafwetboek, het Burgerlijk wetboek, de Nieuwe Gemeentewet en de wet van 24 april 2003 tot hervorming van de adoptie.
  • De wet van 2 oktober 2017 tot regeling van de private en bijzondere veiligheid.
  • Het koninklijk besluit van 1 december 1975 houdende algemeen reglement op de politie van het wegverkeer en het gebruik van de openbare weg.
  • Het koninklijk besluit van 28 juni 2019 tot reglementering van de wielerwedstrijden en van de alle-terreinwedstrijden.
  • het koninklijk besluit van 10 augustus 1998 houdende de oprichting van de Commissies voor Dringende Geneeskundige Hulpverlening.
  • Het koninklijk besluit van 22 mei 2019 betreffende de noodplanning en het beheer van noodsituaties op het gemeentelijk en provinciaal niveau en betreffende de rol van de burgemeesters en de provinciegouverneurs in geval van crisisgebeurtenissen en -situaties die een coördinatie of beheer op nationaal niveau vereisen.
  • Het koninklijk besluit van 18 mei 2020 tot vaststelling van het nationaal noodplan betreffende de aanpak van een terroristische gijzelneming of terroristische aanslag.
  • Het besluit van de Vlaamse Regering van 17 februari 2012 tot vaststelling van het Vlaams reglement betreffende het duurzaam beheer van materiaalkringlopen en afvalstoffen, inzonderheid artikelen 5.3.12.1. en 5.3.12.2.
  • De omzendbrief van 22 juli 2014 waarbij uitleg verschaft wordt bij de nieuwe regelgeving aangaande de gemeentelijke administratieve sancties.
  • De omzendbrief OOP 45 ter begeleiding van het koninklijk besluit van 28 juni 2019 tot reglementering van de wielerwedstrijden en van de alle-terreinwedstrijden.
  • Het ministerieel schrijven van 14 mei 2024 betreffende het hogervermeld koninklijk besluit van 22 mei 2019.
  • De ministeriële omzendbrief OOP 41 van 31 maart 2014 van de minister van Binnenlandse Zaken houdende gecoördineerde algemene onderrichtingen inzake ordehandhaving.
Feiten
  • Artikel 2 § 1 van de wet van 24 juni 2013 betreffende gemeentelijke administratieve sancties laat de keuzevrijheid aan de gemeenteraad om politiestraffen of administratieve sancties te bepalen voor overtredingen van zijn reglementen of verordeningen.
  • De gemeenteraad kan voorzien in een politieverordening waarin de overtredingen zijn opgenomen die hij strafbaar wenst te houden op het grondgebied van de gemeente.
  • Op zondag 6 april 2025 doorkruisen de wielerwedstrijden 'Ronde van Vlaanderen voor dames elite' en 'Ronde van Vlaanderen voor heren elite' het grondgebied van onze gemeente.
  • De doortocht van deze wielerwedstrijden brengt traditioneel een volkstoeloop met zich mee.
  • De laatste jaren worden tal van commerciële activiteiten langsheen de reisweg van de wielerwedstrijden georganiseerd.
  • Dergelijke activiteiten worden voornamelijk georganiseerd op locaties die op zich al veel toeschouwers aantrekken waardoor de te nemen veiligheidsmaatregelen ter hoogte van deze delen van de reisweg moeten verhoogd worden.
  • Coördinatie en overleg tussen de verschillende organisatoren van activiteiten op dezelfde locatie is aangewezen.
  • Het is wenselijk dat de organisatoren van de verschillende activiteiten onderling de nodige afspraken maken inzake opvang van de toeschouwers, parkings, afvalbeleid, ... teneinde de overlast voor de bewoners langsheen deze delen van de reisweg tot een minimum te beperken.
  • Een aantal bijkomende maatregelen dringen zich op om zowel de veiligheid van de toeschouwers te kunnen waarborgen en om het normaal verloop van de wedstrijd te kunnen garanderen, inzonderheid artikel 4 § 2 van het KB van 28 juni 2019:
    • voorafgaandelijke kennisgeving van alle commerciële activiteiten langsheen de reisweg, zowel aan de bestuurlijke overheid als aan de veiligheidscoördinator van de organisatie van de wielerwedstrijd;
    • voorafgaandelijk overleg tussen de organisatoren van de verschillende activiteiten langsheen de reisweg, de organisator van de wielerwedstrijd en de bestuurlijke overheid;
    • voorafgaandelijk overleg tussen de verschillende hulp- en veiligheidsdiensten onderling opdat de dringende hulpverlening kan gegarandeerd worden.
Bespreking
  • Burgemeester Simon Lagrange licht het agendapunt ter zitting toe.
Beslissing

Artikel 1: De gemeenteraad keurt de tijdelijke politieverordening veiligheid in het kader van de Ronde van Vlaanderen 2025 als volgt goed:

 

Met ‘organisator’ wordt in navolgend document de initiatiefnemer van een éénmalig of bijkomende commerciële activiteit bedoeld. Wanneer de ‘organisator van de wielerwedstrijd’ bedoeld wordt, dan zal die in extenso worden vernoemd.

I. Activiteiten op de openbare weg of op een daarbij aansluitend niet afgesloten terrein


Artikel 1

Iedere éénmalige of bijkomende commerciële of publicitaire activiteit die plaats heeft omwille van de doortocht van de wielerwedstrijd "Ronde van Vlaanderen voor Vrouwen” en “Ronde van Vlaanderen voor Elite”, en die doorgaat op de openbare weg of op een daarbij aansluitend niet-afgesloten terrein, wordt op zondag 6 april 2025 slechts toegelaten op voorwaarde dat deze door de burgemeester van de gemeente waar de activiteit plaats heeft, voorafgaandelijk en schriftelijk werd vergund.

Alle vergunningsaanvragen moeten op straffe van niet-ontvankelijkheid ten laatste op 1 maart 2025 bij de bevoegde burgemeester worden ingediend, gericht als volgt:

      Gemeentebestuur Zulte, t.a.v. Burgemeester Simon Lagrange, Centrumstraat 8, 9870 Zulte.

De vergunningsaanvrager dient tevens ten laatste op 1 maart 2025 een kopie van de aanvraag naar de veiligheidscoördinator van de wielerwedstrijd (organisatie) te versturen, gericht als volgt:

     Flanders Classics, t.a.v. Nicolas Denys, Harensesteenweg 228, 1800 Vilvoorde.

 

Artikel 2

§1 De vergunningsaanvraag moet de volgende gegevens vermelden:

a)  De naam, het adres en de contactgegevens van de aanvrager/organisator.

Als de organisatie gebeurt door een rechtspersoon zal haar benaming, haar rechtsvorm, het adres van haar hoofdzetel alsook de statutaire bepaling en/of beslissing van het bevoegde orgaan van de rechtspersoon die de ondertekenaar toelaat haar te vertegenwoordigen, opgegeven moeten worden.

b)  De juiste omschrijving van de geplande éénmalige of bijkomende activiteit, met de vermelding of deze publiek of alleen op uitnodiging toegankelijk is, en een raming van het aantal genodigden.

c)   De exacte locatie waar de activiteit zal plaatsvinden.

d)  De logistieke faciliteiten (tenten, toiletten, parkings, toegang…) die zullen worden opgesteld.

e)  De interne veiligheidsmaatregelen (nadars, sfeerbeheerders, …) die zullen worden getroffen.

f)    De eventuele aanwezigheid van een medische hulppost, met inhoudelijke beschrijving.

 

§2 De vergunningsaanvraag moet de volgende stukken bevatten:

a)    De goedkeuring van de weg- of grondbeheerder of eigenaar van de locatie waar het evenement, het inrichten van parkings e.d., zullen plaatsvinden.

Ingeval van inname openbaar domein is het verboden dit domein geheel of gedeeltelijk te onttrekken aan zijn openbare bestemming, tenzij dat de beheerder hiertoe de machtiging verleent, mits het in acht nemen van alle voorwaarden die daarbij worden opgelegd.

b)    Een kopie van het verzekeringsdocument burgerlijke aansprakelijkheid voor het evenement (Richtlijnen ter bescherming tegen brand- en paniekrisico’s in instellingen van tijdelijke aard). Dit document mag ook later nagestuurd worden, uiterlijk tot 15 maart 2025.

c)    Een inplantingsplan (zie IV, art. 10).

 


 

Artikel 3

Ten laatste op 21 maart 2025 verzendt de burgemeester aan de in artikel 1 bedoelde aanvragers hetzij de vergunning, hetzij een gemotiveerde weigering van vergunning.
In de vergunning wordt duidelijk gesteld onder welke voorwaarden zij wordt verleend.

De organisatoren van de vergunde activiteiten hebben de plicht de voorwaarden onder dewelke de vergunning werd verleend, na te leven.

Een afschrift van de vergunde activiteit(en) wordt aan de korpschef van de lokale politie en aan de zonecommandant van de hulpverleningszone bezorgd, en, indien van toepassing, aan de FOD Volksgezondheid, Veiligheid van de Voedselketen en Leefmilieu.

 

Artikel 4

Indien wordt vastgesteld dat een organisator één of meerdere voorwaarden waaronder de vergunning werd verleend, niet naleeft kan de burgemeester de vergunning intrekken.

Het niet naleven van de voorwaarden van een gelijkaardige vergunning die werd verleend in de periode van 5 jaar te rekenen van de nieuwe vergunningsaanvraag, kan aanleiding geven tot weigering voor het verlenen van de vergunning, overeenkomstig artikel 3, 1ste lid.

 

II. Activiteiten in een besloten plaats met openbaar karakter


Artikel 5

Iedere éénmalige of bijkomende commerciële of publicitaire activiteit die plaats heeft omwille van de doortocht van de wielerwedstrijd "Ronde van Vlaanderen voor Vrouwen” en "Ronde van Vlaanderen voor Elite”, en die doorgaat in een besloten plaats met openbaar karakter, dient door de organisator van de activiteit ten laatste op 1 maart 2025 te worden gemeld aan de burgemeester van de gemeente waar de activiteit plaats heeft en aan de veiligheidscoördinator van de wielerwedstrijd (organisatie).

De melding dient de gegevens te bevatten opgesomd in artikel 2 en gericht te worden naar de contacten vermeld in artikel 1, 2de en 3de lid.

In het kader van het 1ste lid wordt iedere activiteit die voor iedereen vrij toegankelijk is, hetzij gratis, hetzij tegen betaling van een inkomgeld, hetzij op vertoon van een toegangskaart of een uitnodiging wanneer deze ter beschikking wordt gesteld van eenieder die ze aanvraagt, gelijkgesteld aan een activiteit in een besloten plaats met openbaar karakter.

 

Artikel 6

De burgemeester kan in functie van het aantal aanvragen of meldingen en de juiste locatie van de aangevraagde of gemelde activiteiten één of meerdere coördinatievergaderingen organiseren met de organisator van een randactiviteit en met de verschillende hulpdiensten teneinde de nodige afspraken te maken inzake opvang van de toeschouwers en/of genodigden, de in te richten parkings, het in te huren sanitair, de vrij te houden evacuatiewegen, de te plaatsen veiligheidsvoorzieningen, enz …

Het verslag van deze coördinatievergadering wordt aan de organisatoren overgemaakt.

 

Artikel 7

De burgemeester kan de activiteiten zoals bedoeld in artikel 5 o.a. doen stopzetten indien aan de voorafgaandelijk bepaalde afspraken (artikel 6) niet wordt voldaan of indien ze een gevaar vormen voor de openbare orde (openbare rust, openbare veiligheid of openbare gezondheid). 

 

Artikel 8

Naargelang de veiligheidszone zich bevindt op de openbare weg of op een daarbij aansluitend niet afgesloten terrein, dan wel op een besloten plaats die voor iedereen vrij toegankelijk is, zijn de bepalingen van respectievelijk artikel 3 en 4, dan wel artikel 7 van toepassing.

 

III. Algemene bepalingen


Artikel 9: Indeling van het terrein of de ruimte

Het inplantingsplan geeft een algemeen overzicht van het evenement in zijn directe omgeving (tot aan de openbare weg). Het is een plan op schaal met daarop de plaats van het evenement, naastliggende gebouwen, begroeiingen, berijdbare wegen, afsluitingen, grachten, hindernissen, bereikbaarheid van het evenement t.o.v. de omgeving,…zodat de impact van de omgeving op de veiligheid van het evenement, en omgekeerd, kan worden ingeschat.

Het inplantingsplan bevat een duidelijke legende en vermeldt het kadasternummer van het perceel waar het evenement plaatsvindt.

 

Artikel 10: Normatief kader

Onverminderd zijn algemene bevoegdheid in het kader van de openbare orde, hanteert de burgemeester de volgende besluiten als normatief kader om de veiligheid van de randactiviteiten af te toetsen (bijlage):

-          het algemeen politiereglement, vastgesteld door de gemeenteraad van 23 januari 2024;

-          het politiereglement betreffende de publiektoegankelijke inrichtingen vastgesteld door de gemeenteraad van 24 november 2015;

-          de richtlijnen ter bescherming tegen brand- en paniekrisico’s in instellingen van tijdelijke aard. Veiligheidsmaatregelen occasionele installaties, met vloeibaar gemaakte petroleumgassen, aardgas en/of elektriciteit en bij gebruik van occasionele installaties voorzien van fotovoltaïsch zonne-energiesysteem;

-          het advies van de FOD Volksgezondheid (Prima, MRAE);

-          de wet van 14 augustus 2021 betreffende de maatregelen van bestuurlijke politie de regelgeving over de geluidsnormen bij muziekactiviteiten in openbare en private inrichtingen zoals opgenomen in de Vlarem-wetgeving;

 

Artikel 11: Veiligheid

§1  De organisator van een randevenement duidt een veiligheidsverantwoordelijke aan die als aanspreekpunt voor de veiligheidsdiensten fungeert.

§2  Elk randevenement dient voorgelegd te worden aan de lokale of bovenlokale veiligheidscel.

§3  De veiligheidcel kan richtlijnen geven ter bescherming tegen brand- en paniekrisico’s in instellingen van tijdelijke aard.

§4   De organisator van een evenement is verantwoordelijk voor het reinigen van het openbaar domein dit zowel in de opbouwfase, tijdens de doortocht of in de afbraakfase.

§5   De veiligheidcel kan richtlijnen geven om een vlotte mobiliteit en verkeer te faciliteren, zoals het voorzien van de nodige parkeerruimte (voor auto’s en fietsers, begeleiding voor mindervaliden, duidelijke en overzichtelijke signalisatie...).

§6  De organisator van een randevenement kan gevraagd worden door de gemeentelijke veiligheidscel om een risicoanalyse uit te voeren in een tool die daarvoor door de FOD Volksgezondheid ter beschikking wordt gesteld (bijvoorbeeld MRAE, Prima).

 

Artikel 12: Politioneel gerelateerde risico’s

§1   De organisator van een evenement staat in voor het aantal sfeerbeheerders op het terrein. Het aantal wordt bepaald in overleg met de gemeentelijke veiligheidscel. De richtlijn voorziet één beheerder per 100 bezoekers met een minimum van twee sfeerbeheerders. Deze moeten ten allen tijde bereikbaar zijn voor de hulpdiensten.

§2   Iedere vorm van manifestatie en gerichte actie op de openbare weg is onderhevig aan een voorafgaande toelating van het desbetreffende bestuur. Elke actie/manifestatie op het parcours, zonder voorafgaande toelating, kan dan ook beschouwd worden als een niet-toegestane manifestatie en kan bijgevolg bestempeld worden als aanleiding/voorbereiding tot verstoring van de openbare orde.

§3   De organisator van het evenement richt het terrein zo in dat er voldoende plaats is om volksverplaatsingen gecontroleerd te laten gebeuren. In functie van de wielerkaravaan kan de openbare weg vroegtijdig worden afgesloten, zodat bepaalde zones enkel nog te voet benaderbaar zijn. De politie heeft ten allen tijde het recht om bepaalde zones af te sluiten door overcrowding.

§4   De organisator van het randevenement ziet erop toe dat geen alcoholhoudende dranken worden geschonken aan -16-jarigen, geen sterke dranken aan -18-jarigen, en geen alcohol aan personen die kenbaar dronken zijn. Dit wordt ook duidelijk geafficheerd aan de drankenstanden. Bij mogelijk gebruik van of handel in verdovende middelen wordt de politie onmiddellijk op de hoogte gebracht.

 

Artikel 13: Beveiliging van het luchtruim

§1   Er moet rekening worden gehouden met de ingestelde maatregelen ter bescherming van het luchtruim:

1°    Een mobiel tijdelijk gereserveerd luchtruim (TSA), tussen de rode en de groene vlag van de koerskaravaan, langs het parcours met een breedte van 0,5 NM langs beide zijden en een hoogte van 1500 ft;

2°    Tijdelijke geozones waar een droneverbod geldt:

-rond de Markt van Brugge (8-12u) van 2 NM en een hoogte van 400 ft;

-langs het parcours (8-18u) met een breedte van 0,5 NM en een hoogte van 400 ft;

-rond de kerk van Melden (8-18u) van 5 NM en een hoogte van 400 ft;

3°    Een tijdelijk verbod op helikopterlandingen langs het parcours met een breedte van 0,5NM langs beide zijden (8-18u) tenzij mits toelating van het DGLV of permanente luchtvaartterreinen.

§2   Torenkranen, hoogwerkers, verreikers, torens, mogen in een zone van 500 meter zijdelings van het parcours van de Ronde van Vlaanderen voor Elite mannen of vrouwen niet hoger dan 20 m van het maaiveld reiken.

§3   Zeppelins of warme luchtballonnen mogen in een zone van 500 meter zijdelings van het parcours van de Ronde van Vlaanderen niet opgesteld worden.

 

Artikel 14: Milieumaatregelen

§1   De organisator van het evenement maakt een afvalbeleidsplan op met daarop duidelijk vermeld het aantal afvalbakken, eventueel stimulatie van recycleren en hoe het afval uiteindelijk de plaats zal verlaten. Het afvalbeleidsplan wordt voorgelegd aan de gemeentelijke veiligheidscel en de milieudienst.

§2   Het serveren van drank in recipiënten voor éénmalig gebruik (wegwerpbekers, petflessen, blikjes etc...) bij evenementen is verboden. Dit zowel binnen in een zaak, in een tent of in openlucht. Gebruik van glas is in bepaalde omstandigheden toegelaten (steeds in overleg met de veiligheidscel, bv. op afgesloten terrassen en op afgebakende evenementsites).

§3   Om veiligheidsredenen worden drinkbekers in herbruikbaar materiaal (vb. kunststof) steeds geadviseerd.

§4   In de veiligheidszones geldt een verbod op glazen recipiënten. Uitzonderingen zoals bepaald in §2 zijn ook hier mogelijk.

 

Artikel 15: Communicatie

§1   De organisator brengt omwonenden en omliggende bedrijven op de hoogte van mogelijke hinder die voor hen ontstaat. In veiligheidszones dient dit op een gecoördineerde manier te gebeuren in overleg met andere organisatoren en de gemeentelijke veiligheidscel.

 

Artikel 16: Intellectuele rechten Ronde van Vlaanderen

De initiatiefnemers van randevenementen worden op de hoogte gebracht dat Flanders Classics, organisator van de wielerwedstrijd, merkhouder en rechtenhouder van ‘De Ronde van Vlaanderen’ is, wat gevolgen kan hebben voor het tonen van live-beelden. (licentiehouder van de Benelux woordmerken nrs. 503169 en 0856996 voor o.m. de diensten van klassen 16 (drukwerk), 35 (reclame), 41 (sportieve activiteiten) en 42 (restauratie)).

 

Artikel 17: Sancties

Overtredingen op de bepalingen van artikel 1, 5 en 8 van deze verordening kunnen worden bestraft met een administratieve geldboete van maximum 500 euro.

 

Onverminderd de toepassing van een administratieve geldboete moet de overtreder van de bepalingen van artikel 1, 5 en 8 alsook degene die één of meerdere voorwaarden niet naleeft zich schikken naar de aanmaningen van de burgemeester, zo niet houdt de stad/gemeente zich het recht voor de nodige maatregelen te treffen op kosten en risico van de overtreder.

De burgemeester kan in toepassing van artikel 135 Nieuwe Gemeentewet ter vrijwaring van de openbare orde een randactiviteit verbieden.

 

Artikel 18

Deze verordening wordt bekendgemaakt zoals voorgeschreven in art. 286 en 287 van het decreet van 22 december 2017 over het lokaal bestuur.

 

Een afschrift van dit besluit zal worden toegestuurd aan de Deputatie, aan de griffie van de Rechtbank van Eerste Aanleg en aan de griffie van de Politierechtbank.

 



Artikel 2: De burgemeester maakt het besluit en de reglementen via de webtoepassing van de gemeente bekend overeenkomstig artikel 286 §1 1° van het decreet lokaal bestuur.

In uitvoering van artikel 330 van het decreet lokaal bestuur brengt de gemeente op dezelfde dag als de bekendmaking van de besluiten op de webtoepassing van de gemeente, de toezichthoudende overheid op de hoogte van de bekendmaking ervan.