Enig artikel: De notulen en het zittingsverslag van de gemeenteraad van 17 december worden goedgekeurd.
- wanneer men opnieuw gemeenteraadslid wordt;
- wanneer men een bezoldigde functie (tewerkstelling als personeelslid) uitoefent bij de gemeente of het OCMW van Zulte;
- wanneer men een zware strafrechtelijke veroordeling oploopt na toekenning van de eretitel.
Enig artikel: Aan gewezen raadslid Henk Heyerick wordt de eretitel van eregemeenteraadslid toegekend.
- wanneer men opnieuw gemeenteraadslid wordt;
- wanneer men een bezoldigde functie (tewerkstelling als personeelslid) uitoefent bij de gemeente of het OCMW van Zulte;
- wanneer men een zware strafrechtelijke veroordeling oploopt na toekenning van de eretitel.
Enig artikel: Aan gewezen raadslid Philippe Van Steenberghe wordt de eretitel van eregemeenteraadslid toegekend.
- wanneer men opnieuw gemeenteraadslid wordt;
- wanneer men een bezoldigde functie (tewerkstelling als personeelslid) uitoefent bij de gemeente of het OCMW van Zulte;
- wanneer men een zware strafrechtelijke veroordeling oploopt na toekenning van de eretitel.
Enig artikel: Aan gewezen raadslid Hendrik De Waele wordt de eretitel van eregemeenteraadslid toegekend.
Artikel 1: Het begrip "dagelijks bestuur", inzake overheidsopdrachten zoals bedoeld in artikel 41, 8° en 10° van het decreet lokaal bestuur, wordt als volgt vastgesteld:
Artikel 2: Het begrip "dagelijks bestuur" inzake financieel beheer zoals bedoeld in artikel 56, 3§, 3° van het decreet lokaal bestuur wordt als volgt vastgesteld:
Artikel 3: De verrichtingen onderworpen aan het het voorafgaand visum van de financieel directeur, zoals bedoeld in artikel 266 van het decreet lokaal bestuur, worden als volgt vastgesteld:
Artikel 4: De gemeenteraad heft de beslissing op van de gemeenteraad van 20 december 2022 betreffende de afbakening van het begrip dagelijks bestuur en het voorafgaand visum van de financieel beheerder.
Artikel 1: De gemeenteraad keurt de tijdelijke politieverordening veiligheid in het kader van de Ronde van Vlaanderen 2025 als volgt goed:
Met ‘organisator’ wordt in navolgend document de initiatiefnemer van een éénmalig of bijkomende commerciële activiteit bedoeld. Wanneer de ‘organisator van de wielerwedstrijd’ bedoeld wordt, dan zal die in extenso worden vernoemd.
I. Activiteiten op de openbare weg of op een daarbij aansluitend niet afgesloten terrein
Artikel 1
Iedere éénmalige of bijkomende commerciële of publicitaire activiteit die plaats heeft omwille van de doortocht van de wielerwedstrijd "Ronde van Vlaanderen voor Vrouwen” en “Ronde van Vlaanderen voor Elite”, en die doorgaat op de openbare weg of op een daarbij aansluitend niet-afgesloten terrein, wordt op zondag 6 april 2025 slechts toegelaten op voorwaarde dat deze door de burgemeester van de gemeente waar de activiteit plaats heeft, voorafgaandelijk en schriftelijk werd vergund.
Alle vergunningsaanvragen moeten op straffe van niet-ontvankelijkheid ten laatste op 1 maart 2025 bij de bevoegde burgemeester worden ingediend, gericht als volgt:
Gemeentebestuur Zulte, t.a.v. Burgemeester Simon Lagrange, Centrumstraat 8, 9870 Zulte.
De vergunningsaanvrager dient tevens ten laatste op 1 maart 2025 een kopie van de aanvraag naar de veiligheidscoördinator van de wielerwedstrijd (organisatie) te versturen, gericht als volgt:
Flanders Classics, t.a.v. Nicolas Denys, Harensesteenweg 228, 1800 Vilvoorde.
Artikel 2
§1 De vergunningsaanvraag moet de volgende gegevens vermelden:
a) De naam, het adres en de contactgegevens van de aanvrager/organisator.
Als de organisatie gebeurt door een rechtspersoon zal haar benaming, haar rechtsvorm, het adres van haar hoofdzetel alsook de statutaire bepaling en/of beslissing van het bevoegde orgaan van de rechtspersoon die de ondertekenaar toelaat haar te vertegenwoordigen, opgegeven moeten worden.
b) De juiste omschrijving van de geplande éénmalige of bijkomende activiteit, met de vermelding of deze publiek of alleen op uitnodiging toegankelijk is, en een raming van het aantal genodigden.
c) De exacte locatie waar de activiteit zal plaatsvinden.
d) De logistieke faciliteiten (tenten, toiletten, parkings, toegang…) die zullen worden opgesteld.
e) De interne veiligheidsmaatregelen (nadars, sfeerbeheerders, …) die zullen worden getroffen.
f) De eventuele aanwezigheid van een medische hulppost, met inhoudelijke beschrijving.
§2 De vergunningsaanvraag moet de volgende stukken bevatten:
a) De goedkeuring van de weg- of grondbeheerder of eigenaar van de locatie waar het evenement, het inrichten van parkings e.d., zullen plaatsvinden.
Ingeval van inname openbaar domein is het verboden dit domein geheel of gedeeltelijk te onttrekken aan zijn openbare bestemming, tenzij dat de beheerder hiertoe de machtiging verleent, mits het in acht nemen van alle voorwaarden die daarbij worden opgelegd.
b) Een kopie van het verzekeringsdocument burgerlijke aansprakelijkheid voor het evenement (Richtlijnen ter bescherming tegen brand- en paniekrisico’s in instellingen van tijdelijke aard). Dit document mag ook later nagestuurd worden, uiterlijk tot 15 maart 2025.
c) Een inplantingsplan (zie IV, art. 10).
Artikel 3
Ten laatste op 21 maart 2025 verzendt de burgemeester aan de in artikel 1 bedoelde aanvragers hetzij de vergunning, hetzij een gemotiveerde weigering van vergunning.
In de vergunning wordt duidelijk gesteld onder welke voorwaarden zij wordt verleend.
De organisatoren van de vergunde activiteiten hebben de plicht de voorwaarden onder dewelke de vergunning werd verleend, na te leven.
Een afschrift van de vergunde activiteit(en) wordt aan de korpschef van de lokale politie en aan de zonecommandant van de hulpverleningszone bezorgd, en, indien van toepassing, aan de FOD Volksgezondheid, Veiligheid van de Voedselketen en Leefmilieu.
Artikel 4
Indien wordt vastgesteld dat een organisator één of meerdere voorwaarden waaronder de vergunning werd verleend, niet naleeft kan de burgemeester de vergunning intrekken.
Het niet naleven van de voorwaarden van een gelijkaardige vergunning die werd verleend in de periode van 5 jaar te rekenen van de nieuwe vergunningsaanvraag, kan aanleiding geven tot weigering voor het verlenen van de vergunning, overeenkomstig artikel 3, 1ste lid.
II. Activiteiten in een besloten plaats met openbaar karakter
Artikel 5
Iedere éénmalige of bijkomende commerciële of publicitaire activiteit die plaats heeft omwille van de doortocht van de wielerwedstrijd "Ronde van Vlaanderen voor Vrouwen” en "Ronde van Vlaanderen voor Elite”, en die doorgaat in een besloten plaats met openbaar karakter, dient door de organisator van de activiteit ten laatste op 1 maart 2025 te worden gemeld aan de burgemeester van de gemeente waar de activiteit plaats heeft en aan de veiligheidscoördinator van de wielerwedstrijd (organisatie).
De melding dient de gegevens te bevatten opgesomd in artikel 2 en gericht te worden naar de contacten vermeld in artikel 1, 2de en 3de lid.
In het kader van het 1ste lid wordt iedere activiteit die voor iedereen vrij toegankelijk is, hetzij gratis, hetzij tegen betaling van een inkomgeld, hetzij op vertoon van een toegangskaart of een uitnodiging wanneer deze ter beschikking wordt gesteld van eenieder die ze aanvraagt, gelijkgesteld aan een activiteit in een besloten plaats met openbaar karakter.
Artikel 6
De burgemeester kan in functie van het aantal aanvragen of meldingen en de juiste locatie van de aangevraagde of gemelde activiteiten één of meerdere coördinatievergaderingen organiseren met de organisator van een randactiviteit en met de verschillende hulpdiensten teneinde de nodige afspraken te maken inzake opvang van de toeschouwers en/of genodigden, de in te richten parkings, het in te huren sanitair, de vrij te houden evacuatiewegen, de te plaatsen veiligheidsvoorzieningen, enz …
Het verslag van deze coördinatievergadering wordt aan de organisatoren overgemaakt.
Artikel 7
De burgemeester kan de activiteiten zoals bedoeld in artikel 5 o.a. doen stopzetten indien aan de voorafgaandelijk bepaalde afspraken (artikel 6) niet wordt voldaan of indien ze een gevaar vormen voor de openbare orde (openbare rust, openbare veiligheid of openbare gezondheid).
Artikel 8
Naargelang de veiligheidszone zich bevindt op de openbare weg of op een daarbij aansluitend niet afgesloten terrein, dan wel op een besloten plaats die voor iedereen vrij toegankelijk is, zijn de bepalingen van respectievelijk artikel 3 en 4, dan wel artikel 7 van toepassing.
III. Algemene bepalingen
Artikel 9: Indeling van het terrein of de ruimte
Het inplantingsplan geeft een algemeen overzicht van het evenement in zijn directe omgeving (tot aan de openbare weg). Het is een plan op schaal met daarop de plaats van het evenement, naastliggende gebouwen, begroeiingen, berijdbare wegen, afsluitingen, grachten, hindernissen, bereikbaarheid van het evenement t.o.v. de omgeving,…zodat de impact van de omgeving op de veiligheid van het evenement, en omgekeerd, kan worden ingeschat.
Het inplantingsplan bevat een duidelijke legende en vermeldt het kadasternummer van het perceel waar het evenement plaatsvindt.
Artikel 10: Normatief kader
Onverminderd zijn algemene bevoegdheid in het kader van de openbare orde, hanteert de burgemeester de volgende besluiten als normatief kader om de veiligheid van de randactiviteiten af te toetsen (bijlage):
- het algemeen politiereglement, vastgesteld door de gemeenteraad van 23 januari 2024;
- het politiereglement betreffende de publiektoegankelijke inrichtingen vastgesteld door de gemeenteraad van 24 november 2015;
- de richtlijnen ter bescherming tegen brand- en paniekrisico’s in instellingen van tijdelijke aard. Veiligheidsmaatregelen occasionele installaties, met vloeibaar gemaakte petroleumgassen, aardgas en/of elektriciteit en bij gebruik van occasionele installaties voorzien van fotovoltaïsch zonne-energiesysteem;
- het advies van de FOD Volksgezondheid (Prima, MRAE);
- de wet van 14 augustus 2021 betreffende de maatregelen van bestuurlijke politie de regelgeving over de geluidsnormen bij muziekactiviteiten in openbare en private inrichtingen zoals opgenomen in de Vlarem-wetgeving;
Artikel 11: Veiligheid
§1 De organisator van een randevenement duidt een veiligheidsverantwoordelijke aan die als aanspreekpunt voor de veiligheidsdiensten fungeert.
§2 Elk randevenement dient voorgelegd te worden aan de lokale of bovenlokale veiligheidscel.
§3 De veiligheidcel kan richtlijnen geven ter bescherming tegen brand- en paniekrisico’s in instellingen van tijdelijke aard.
§4 De organisator van een evenement is verantwoordelijk voor het reinigen van het openbaar domein dit zowel in de opbouwfase, tijdens de doortocht of in de afbraakfase.
§5 De veiligheidcel kan richtlijnen geven om een vlotte mobiliteit en verkeer te faciliteren, zoals het voorzien van de nodige parkeerruimte (voor auto’s en fietsers, begeleiding voor mindervaliden, duidelijke en overzichtelijke signalisatie...).
§6 De organisator van een randevenement kan gevraagd worden door de gemeentelijke veiligheidscel om een risicoanalyse uit te voeren in een tool die daarvoor door de FOD Volksgezondheid ter beschikking wordt gesteld (bijvoorbeeld MRAE, Prima).
Artikel 12: Politioneel gerelateerde risico’s
§1 De organisator van een evenement staat in voor het aantal sfeerbeheerders op het terrein. Het aantal wordt bepaald in overleg met de gemeentelijke veiligheidscel. De richtlijn voorziet één beheerder per 100 bezoekers met een minimum van twee sfeerbeheerders. Deze moeten ten allen tijde bereikbaar zijn voor de hulpdiensten.
§2 Iedere vorm van manifestatie en gerichte actie op de openbare weg is onderhevig aan een voorafgaande toelating van het desbetreffende bestuur. Elke actie/manifestatie op het parcours, zonder voorafgaande toelating, kan dan ook beschouwd worden als een niet-toegestane manifestatie en kan bijgevolg bestempeld worden als aanleiding/voorbereiding tot verstoring van de openbare orde.
§3 De organisator van het evenement richt het terrein zo in dat er voldoende plaats is om volksverplaatsingen gecontroleerd te laten gebeuren. In functie van de wielerkaravaan kan de openbare weg vroegtijdig worden afgesloten, zodat bepaalde zones enkel nog te voet benaderbaar zijn. De politie heeft ten allen tijde het recht om bepaalde zones af te sluiten door overcrowding.
§4 De organisator van het randevenement ziet erop toe dat geen alcoholhoudende dranken worden geschonken aan -16-jarigen, geen sterke dranken aan -18-jarigen, en geen alcohol aan personen die kenbaar dronken zijn. Dit wordt ook duidelijk geafficheerd aan de drankenstanden. Bij mogelijk gebruik van of handel in verdovende middelen wordt de politie onmiddellijk op de hoogte gebracht.
Artikel 13: Beveiliging van het luchtruim
§1 Er moet rekening worden gehouden met de ingestelde maatregelen ter bescherming van het luchtruim:
1° Een mobiel tijdelijk gereserveerd luchtruim (TSA), tussen de rode en de groene vlag van de koerskaravaan, langs het parcours met een breedte van 0,5 NM langs beide zijden en een hoogte van 1500 ft;
2° Tijdelijke geozones waar een droneverbod geldt:
-rond de Markt van Brugge (8-12u) van 2 NM en een hoogte van 400 ft;
-langs het parcours (8-18u) met een breedte van 0,5 NM en een hoogte van 400 ft;
-rond de kerk van Melden (8-18u) van 5 NM en een hoogte van 400 ft;
3° Een tijdelijk verbod op helikopterlandingen langs het parcours met een breedte van 0,5NM langs beide zijden (8-18u) tenzij mits toelating van het DGLV of permanente luchtvaartterreinen.
§2 Torenkranen, hoogwerkers, verreikers, torens, mogen in een zone van 500 meter zijdelings van het parcours van de Ronde van Vlaanderen voor Elite mannen of vrouwen niet hoger dan 20 m van het maaiveld reiken.
§3 Zeppelins of warme luchtballonnen mogen in een zone van 500 meter zijdelings van het parcours van de Ronde van Vlaanderen niet opgesteld worden.
Artikel 14: Milieumaatregelen
§1 De organisator van het evenement maakt een afvalbeleidsplan op met daarop duidelijk vermeld het aantal afvalbakken, eventueel stimulatie van recycleren en hoe het afval uiteindelijk de plaats zal verlaten. Het afvalbeleidsplan wordt voorgelegd aan de gemeentelijke veiligheidscel en de milieudienst.
§2 Het serveren van drank in recipiënten voor éénmalig gebruik (wegwerpbekers, petflessen, blikjes etc...) bij evenementen is verboden. Dit zowel binnen in een zaak, in een tent of in openlucht. Gebruik van glas is in bepaalde omstandigheden toegelaten (steeds in overleg met de veiligheidscel, bv. op afgesloten terrassen en op afgebakende evenementsites).
§3 Om veiligheidsredenen worden drinkbekers in herbruikbaar materiaal (vb. kunststof) steeds geadviseerd.
§4 In de veiligheidszones geldt een verbod op glazen recipiënten. Uitzonderingen zoals bepaald in §2 zijn ook hier mogelijk.
Artikel 15: Communicatie
§1 De organisator brengt omwonenden en omliggende bedrijven op de hoogte van mogelijke hinder die voor hen ontstaat. In veiligheidszones dient dit op een gecoördineerde manier te gebeuren in overleg met andere organisatoren en de gemeentelijke veiligheidscel.
Artikel 16: Intellectuele rechten Ronde van Vlaanderen
De initiatiefnemers van randevenementen worden op de hoogte gebracht dat Flanders Classics, organisator van de wielerwedstrijd, merkhouder en rechtenhouder van ‘De Ronde van Vlaanderen’ is, wat gevolgen kan hebben voor het tonen van live-beelden. (licentiehouder van de Benelux woordmerken nrs. 503169 en 0856996 voor o.m. de diensten van klassen 16 (drukwerk), 35 (reclame), 41 (sportieve activiteiten) en 42 (restauratie)).
Artikel 17: Sancties
Overtredingen op de bepalingen van artikel 1, 5 en 8 van deze verordening kunnen worden bestraft met een administratieve geldboete van maximum 500 euro.
Onverminderd de toepassing van een administratieve geldboete moet de overtreder van de bepalingen van artikel 1, 5 en 8 alsook degene die één of meerdere voorwaarden niet naleeft zich schikken naar de aanmaningen van de burgemeester, zo niet houdt de stad/gemeente zich het recht voor de nodige maatregelen te treffen op kosten en risico van de overtreder.
De burgemeester kan in toepassing van artikel 135 Nieuwe Gemeentewet ter vrijwaring van de openbare orde een randactiviteit verbieden.
Artikel 18
Deze verordening wordt bekendgemaakt zoals voorgeschreven in art. 286 en 287 van het decreet van 22 december 2017 over het lokaal bestuur.
Een afschrift van dit besluit zal worden toegestuurd aan de Deputatie, aan de griffie van de Rechtbank van Eerste Aanleg en aan de griffie van de Politierechtbank.
Artikel 2: De burgemeester maakt het besluit en de reglementen via de webtoepassing van de gemeente bekend overeenkomstig artikel 286 §1 1° van het decreet lokaal bestuur.
In uitvoering van artikel 330 van het decreet lokaal bestuur brengt de gemeente op dezelfde dag als de bekendmaking van de besluiten op de webtoepassing van de gemeente, de toezichthoudende overheid op de hoogte van de bekendmaking ervan.
Op grond van artikel 27 § 1 van het decreet lokaal bestuur verlaat mevrouw Catherine De Smet de vergadering.
Artikel 1: Een perceel grond gelegen langs de Terwallenstraat en kadastraal bekend Zulte 2° afd sie A nr. 130/A, groot volgens het kadaster 6.050 m² aan te kopen van De Smet Catherine, wonende Grote Steenweg 135, 9870 Zulte en mevrouw De Smet Viviane, wonende Koning Albertstraat 12 bus 32 te 8500 Kortrijk voor de prijs van 52.000,00 euro te verhogen met een wederbeleggingsvergoeding van 16,5% (met een minimum van 9.300 euro), hetzij een totaal bedrag van 61.300,00 euro.
Artikel 2: Het ontwerp van authentieke akte plus het kadasterplan worden als bijlagen aan deze beslissing geviseerd.
Artikel 3: De gemeente zal de in artikel 1 vermelde goederen aankopen om ze een bestemming van openbaar nut te geven, nl. voor het uitvoeren wegen- en rioleringswerken in de Groeneweg, Bauterstraat en Terwallenstraat.
Artikel 4: Alle kosten voor het aankopen van de gronden en het verlijden van de akte zijn voorzien in het investeringsbudget van 2024, op budgetcode 2024/AC20201/0200-00/2240007/GEMEENTE/BH10/IP202-17.
Artikel 5: De gemeenteraadsvoorzitter of het door hem aangeduide gemeenteraadslid en de algemeen directeur worden belast met het vervullen van alle verdere administratieve formaliteiten voor het uitvoeren van dit besluit.
Het Decreet Lokaal Bestuur van 22 december 2017, in het bijzonder artikel 40.
Artikel 1: In principe de straatnaam 'Esther Debusseréhof' te geven aan de nieuwe weg in de nieuwe verkaveling, gelegen aan de Heirweg in Olsene.
Artikel 2: Gelijktijdig het advies aan te vragen aan de cultuurraad en een openbaar onderzoek te stellen.
Artikel 3: Dit besluit wordt door de burgemeester bekendgemaakt op de webtoepassing van de gemeente door de besluitenlijst omschreven in artikel 285 §1 1° van het decreet lokaal bestuur.
Artikel 1: Er worden 2 bijkomende parkeerplaatsen voor personen met een beperking ingevoerd langs de Staatsbaan, t.h.v. huisnummer 148.
Artikel 2: Het reglement treedt in werking op 1 februari 2025.
Artikel 3: Dit reglement wordt ter kennisgeving overgemaakt aan de Vlaamse minister van Mobiliteit - Departement Mobiliteit en Openbare Werken van de Vlaamse Overheid.
Artikel 4: Na goedkeuring wordt het reglement bekendgemaakt overeenkomstig de artikelen 330, 285 §1 en 286 §1 van het decreet lokaal bestuur en wordt tevens een afschrift ervan gestuurd naar:
Artikel 1: Schepen van mobiliteit wordt aangeduid als effectief vertegenwoordiger in de Vervoerregioraad van de Vervoerregio Gent.
De burgemeester wordt aangeduid als plaatsvervangend vertegenwoordiger.
Artikel 2: De mobiliteitsambtenaar is de ambtelijke vertegenwoordiger van de gemeente in de Vervoerregio Gent.
De ambtelijke vertegenwoordiger is gemachtigd de vergaderingen van werkgroepen bij te wonen.
Artikel 3: De schepen van mobiliteit is de vertegenwoordiger van de gemeente in de Vervoerregioraad van de aangrenzende Vervoerregio(‘s) Midwest, Kortrijk en Vlaamse Ardennen.
Artikel 4: Het college van burgemeester en schepenen wordt belast met de uitvoering van dit besluit.
Een afschrift van deze beslissing wordt overgemaakt aan het secretariaat van de Vervoerregiora(a)d(en) Gent, Midwest, Kortrijk en Vlaamse Ardennen.
Artikel 1: Het gemeentebestuur Zulte duidt een effectief lid van het beheerscomité van de interlokale vereniging Schelde-Leie aan, nl. Fauve Tack, schepen van onderwijs en een plaatsvervangend lid, nl. Simon Lagrange, burgemeester en dit voor de volledige duur van de legislatuur.
Artikel 2: Een afschrift van dit besluit wordt overgemaakt aan het secretariaat van de interlokale vereniging scholengemeenschap Schelde-Leie, Gemeentelijke Basisschool De Bosrank, Kerkplein 24 te 9750 Kruisem.
Artikel 1: Het gemeentebestuur vaardigt 1 stemgerechtigd lid af in de Raad van bestuur van Wijk-Werken Leie en Schelde, zijnde schepen Francky De Coster met als plaatsvervanger schepen Sophie Delaere.
Artikel 2: Raadslid Marc Nachtergaele van de CD&V/NV-A-fractie wordt aangeduid als lid van de Raad van bestuur van Wijk-Werken Leie en Schelde met raadgevende stem.
Artikel 3: Een afschrift van dit besluit wordt overgemaakt aan het secretariaat van projectvereniging Wijk-Werken Leie en Schelde, DC Leiespiegel, Brielstraat 2, 9800 Deinze.
Artikel 1: Het gemeentebestuur vaardigt 1 stemgerechtigd lid af in de Raad van bestuur van Cultuurregio Leie Schelde, zijnde de schepen van cultuur.
Artikel 2: Raadslid Catherine De Smet van de CD&V/NV-A-fractie wordt aangeduid als lid van de Raad van bestuur van Cultuurregio Leie Schelde met raadgevende stem.
Artikel 3: Een afschrift van dit besluit wordt overgemaakt aan Cultuurregio Leie Schelde, Tolpoortstraat 79, 9800 Deinze.
Artikel 1: Ferre D'Huyvetter, administratief medewerker Milieu van de gemeente Zulte, wordt aangeduid als effectief vertegenwoordiger in de algemene vergadering van de Rattenbestrijding Oost-Vlaanderen vzw voor de duur van de legislatuur.
Artikel 2: Filip Tant, deskundige Milieu van de gemeente Zulte, wordt aangeduid als plaatsvervangend vertegenwoordiger in de algemene vergadering van de Rattenbestrijding Oost-Vlaanderen vzw voor de duur van de legislatuur.
Artikel 3: Een afschrift van dit besluit wordt overgemaakt aan RATO vzw, Gouvernementstraat 1, 9000 Gent.
De gemeenteraad wordt periodiek ingelicht over de grote werven. Onder grote werven versta ik persoonlijk:
- Site Dion (private ontwikkeling huizen grenzend aan de Kasteelstraat)
- Site Wolspinnerij
- Fietsbrug over de Leie
- (Lys Yarns, hierover worden voorlopig geïnformeerd via de jury)
Uit goede bron vernam ik dat er onderzoek is voor het installeren van een windmolen en dit in de uiterste hoek van deelgemeente Machelen. Het gaat hier over een bedrijf dat gehuisvest is te Deinze maar de windmolen wil laten implementeren op grondgebied Zulte.
Het CBS verschaft eventueel toelichting omtrent deze onderzoeken en geeft zijn standpunt hieromtrent.
Ter hoogte van het bedrijf gehuisvest op de grens van Zulte en Deinze zijn momenteel zware werken lopende. Echter zorgt dit voor een extreem modderige rijweg met hinder en gladheid tot gevolg. Dit in combinatie met zware vrachtwagens die zeer regelmatig deze rijweg dwarsen en via de loskade een 2de maal de rijweg dwarsen.
Vraag tot contactname met Deinze en/ of bedrijf, de Vlaamse waterweg met de vragen om de rijweg rein te houden en de gepaste signalisatie aan te brengen (zoals bijvoorbeeld bij Devagro in Waregem).
Ter hoogte van de appartementen Statiestraat 26-28 en de woning Statiestraat 21 was er een zebrapad voor de gebruikers van De Lijn, dat verwijderd is. Deze verwijdering is waarschijnlijk gebeurd doordat er geen bushalte meer is. Dit zebrapad werd nochtans niet alleen door de gebruikers van De Lijn, maar ook door de appartementsbewoners veelvuldig gebruikt om de straat over te steken. Wat is de reden waarom dit zebrapad is verwijderd?
In de Statiestraat zijn verschillende zebrapaden verspreid over het ganse traject wat een goede zaak is voor alle voetgangers.
Het verwijderde zebrapad terug aan te brengen in het straatbeeld wegens het veelvuldig gebruik van alle voetgangers teneinde hun veiligheid te garanderen.
Heel wat jongeren nemen de bus, naar school, naar het station of gewoon om uit te gaan. Doch worden nog veel autoverplaatsingen gemaakt om jongeren individueel naar diverse bestemmingen te brengen. Hét jongerenabonnement van De Lijn voor jongeren tussen 6 en 24 jaar is een geschikt middel om onze jongeren nog meer het openbaar vervoer te laten nemen en hiertoe ook echt een gewoonte van te maken.
Met dit abonnement kunnen jongeren onbeperkt reizen met alle bussen en trams (uitgezonderd de Studentensnellijnen 178 en 179) van De Lijn in Vlaanderen en Brussel.
Heel wat gemeenten en steden geven een extra korting op deze jongerenabonnementen. Het stimuleert jongeren om het openbaar vervoer te nemen en het wordt in deze gemeenten en steden gebruikt om duurzaam vervoer te promoten en te stimuleren.
Reeds eerder werd dit door diverse raadsleden voorgesteld, maar werd tot op heden niet uitgerold. Gezien ons gemeente de duurzaamheidsshift niet wil missen, denk ik dat het nu echt het moment is om dit stimulerend vervoersabonnement voluit te gaan promoten door een gemeentelijke tussenkomst.
Het Raveelmuseum maakt zich klaar voor een grondige renovatie van het museum. Het museum klaarmaken voor de toekomst zowel op werkingsvlak als op vlak van duurzaamheid kunnen we alleen maar toejuichen.
De afgelopen zomer werd een openbaar onderzoek gedaan voor deze renovatiewerken. De gele affiche zal wel ergens uitgehangen hebben, doch zijn de buurtbewoners niet ingelicht over de aangekondigde werken en in het bijzonder de bewoners van de appartementen in de Leihoekstraat die de grootste hinder zullen moeten verwerken. Naast renovatie, voorziet men nl. ook de uitbouw van een extra volume op de volledige vleugel die uitgeeft op de appartementen in de Leihoekstraat. Naast visuele hinder, mogelijks geluidshinder zal mogelijks ook het uitzicht belemmert worden.
Noch de bewoners, noch de eigenaars, zijnde de sociale huisvestingsmaatschappij blijken correct ingelicht over deze toch wel impacterende bouwwerken.
Omdat de levens- en woonkwaliteit van de bewoners van de appartementen en bij uitbreiding de buurt belangrijk is, is het op z’n minst aangewezen om een infomoment te organiseren voor de buurt waarin concreet wordt toegelicht wat de werken zullen inhouden, hoe groot het volume is dat wordt bijgebouwd en wat er zal gedaan worden om de geluidshinder van de desbetreffende technieken te beperken.
Verder zou ik willen vragen dat voortaan bij elk openbaar onderzoek van werken die impact hebben op de directe omwonenden, niet enkele de aanpalende eigenaars huurders van het openbaar onderzoek per brief in kennis te stellen, maar ook op z’n minst de mensen die aan de ander kant van de straat wonen actief te informeren.
Tijdens de afgelopen blok- en studieperiode vernam ik van diverse studenten die in de Guldepoort kwamen studeren, dat het er vaak overvol was, waardoor ze snel afhaakten en dus het samen studeren moesten opgeven of zelfs uitweken naar Deinze.
Het bleek er bovendien vaak te koud te zijn, mede doordat er nog deels enkel glas in de ruimte is voorzien. Ook waren er afgelopen blokperiode vaak problemen met de chauffage.
Ik stel voor om samen met de bevoegde schepen en de studenten, een grondige inspectie te doen van deze studieruimtes en in overleg te gaan met de gebruikers zodoende samen te kunnen kijken welke verbeteracties er kunnen worden genomen, zodoende elke Zultse student die het wenst een kwaliteitsvolle studieruimte te kunnen aanbieden.
Namens GEMEENTERAAD,
Sofie Tremmerie
wnd. algemeen directeur
Steven Van Troys
voorzitter