Terug
Gepubliceerd op 31/03/2025

Notulen  RAAD VOOR MAATSCHAPPELIJK WELZIJN

di 25/03/2025 - 19:30 Gemeentehuis
Aanwezig: Steven Van Troys, voorzitter
Simon Lagrange, voorzitter van het vast bureau
Sophie Delaere, Olivier Peirs, Michaël Vandemeulebroecke, Fauve Tack, Francky De Coster, leden van het vast bureau
Ward Baeten, Rudy Beulque, Kathleen Blauwblomme, Tony Boeckaert, Catherine De Smet, Katrien De Waele, Yentl De Wever, Céleste Heyerick, Lieven Lippens, Luc Millecamps, Marc Nachtergaele, Berkan Nalli, Luc Roggeman, Delphine Vandenbossche, Tania Verpraet, Marc Vanden Heede, Aline Van den Weghe, leden van de raad voor maatschappelijk welzijn
Sylvie Bohez, algemeen directeur
Verontschuldigd: Marc Devlieger, lid van de raad voor maatschappelijk welzijn
  • Openbaar

    • Normaal

      • Algemeen beleid

        • GOEDKEUREN VAN DE NOTULEN EN HET ZITTINGSVERSLAG VAN DE RAAD VOOR MAATSCHAPPELIJK WELZIJN VAN 25 FEBRUARI 2025

          Aanwezig: Steven Van Troys, voorzitter
          Simon Lagrange, voorzitter van het vast bureau
          Sophie Delaere, Olivier Peirs, Michaël Vandemeulebroecke, Fauve Tack, Francky De Coster, leden van het vast bureau
          Ward Baeten, Rudy Beulque, Kathleen Blauwblomme, Tony Boeckaert, Catherine De Smet, Katrien De Waele, Yentl De Wever, Céleste Heyerick, Lieven Lippens, Luc Millecamps, Marc Nachtergaele, Berkan Nalli, Luc Roggeman, Delphine Vandenbossche, Tania Verpraet, Marc Vanden Heede, Aline Van den Weghe, leden van de raad voor maatschappelijk welzijn
          Sylvie Bohez, algemeen directeur
          Verontschuldigd: Marc Devlieger, lid van de raad voor maatschappelijk welzijn
          Bevoegdheid
          • Artikel 277 §1 van het decreet lokaal bestuur stelt dat de algemeen directeur de vergaderingen van de gemeenteraad en de raad voor maatschappelijk welzijn bijwoont en verantwoordelijk is voor het opstellen en bewaren van de notulen en het zittingsverslag ervan. 
          Wetten en reglementen
          • Artikel 278 van het decreet lokaal bestuur stelt dat de notulen van de vergaderingen in chronologische volgorde de beslissingen en het resultaat van de stemming vermelden. De zittingsverslagen vermelden daarenboven de essentie van de tussenkomsten en van de mondeling en schriftelijk gestelde vragen en antwoorden. Als de raden een aangelegenheid in besloten zitting behandelen, vermelden de notulen alleen de beslissingen en wordt er geen zittingsverslag opgesteld.
          • Artikel 32 en artikel 74 van het decreet lokaal bestuur stellen dat de notulen en het zittingsverslag van de vorige vergadering ten minste 8 dagen voor de dag van de vergadering ter beschikking gesteld worden van de raadsleden.
            Elk raadslid heeft het recht tijdens de vergadering opmerkingen te maken over de redactie van de notulen en het zittingsverslag van de vorige vergadering. 
            Als die opmerkingen door de raad worden aangenomen, worden de notulen en het zittingsverslag in die zin aangepast.
            Als er geen opmerkingen worden gemaakt over de notulen en over het zittingsverslag van de vorige vergadering, worden de notulen en het zittingsverslag als goedgekeurd beschouwd.
          • De notulen en het zittingsverslag van de raden worden, na goedkeuring, door resp. de voorzitter en door de algemeen directeur ondertekend.
          Feiten
          • De ontwerpnotulen en het ontwerpzittingsverslag zijn meegestuurd met de agenda van de volgende vergadering.
          Motivatie
          • Er werden geen opmerkingen noch bezwaren geformuleerd m.b.t. de inhoud van de notulen en het zittingsverslag.
          Bespreking
          • Raadslid Ward Baeten betreurt het dat niet alle foto's die voorafgaand aangereikt werden door raadslid Catherine De Smet ter zitting geprojecteerd werden. 
            Voorzitter Steven Van Troys stelt dat quasi identieke/soortgelijke foto's op zijn initiatief en voor de duidelijkheid niet geprojecteerd werden.  Een aangepast huishoudelijk reglement zal binnenkort ter goedkeuring voorgelegd worden.
            Raadslid Céleste Heyerick meent dat dit een vorm van censuur is.
          • Raadslid Yentl De Wever verwijst naar agendapunt 10 (mondelinge vraag) waarbij de voorzitter van het bijzonder comité Francky De Coster stelt dat er op maandagnamiddag vrije inloop is in het Sociaal Huis.  De website spreekt dit tegen.
            De voorzitter van het bijzonder comité Francky De Coster antwoordt dat dit geen correcte uitspraak was.  Er wordt op afspraak gewerkt.
          Publieke stemming
          Aanwezig: Steven Van Troys, Simon Lagrange, Sophie Delaere, Olivier Peirs, Michaël Vandemeulebroecke, Fauve Tack, Francky De Coster, Ward Baeten, Rudy Beulque, Kathleen Blauwblomme, Tony Boeckaert, Catherine De Smet, Katrien De Waele, Yentl De Wever, Céleste Heyerick, Lieven Lippens, Luc Millecamps, Marc Nachtergaele, Berkan Nalli, Luc Roggeman, Delphine Vandenbossche, Tania Verpraet, Marc Vanden Heede, Aline Van den Weghe, Sylvie Bohez
          Voorstanders: Simon Lagrange, Sophie Delaere, Olivier Peirs, Michaël Vandemeulebroecke, Fauve Tack, Francky De Coster, Ward Baeten, Rudy Beulque, Kathleen Blauwblomme, Tony Boeckaert, Catherine De Smet, Katrien De Waele, Yentl De Wever, Céleste Heyerick, Lieven Lippens, Luc Millecamps, Marc Nachtergaele, Berkan Nalli, Luc Roggeman, Delphine Vandenbossche, Tania Verpraet, Marc Vanden Heede, Aline Van den Weghe, Steven Van Troys
          Resultaat: Goedgekeurd met eenparigheid van stemmen.
          Beslissing

          Enig artikel: De notulen en het zittingsverslag van de raad voor maatschappelijk welzijn van 25 februari 2025 worden goedgekeurd. 

      • Financien

        • VASTSTELLEN LIJST NOMINATIEVE SUBSIDIES VOOR HET JAAR 2025 - DEEL OCMW

          Aanwezig: Steven Van Troys, voorzitter
          Simon Lagrange, voorzitter van het vast bureau
          Sophie Delaere, Olivier Peirs, Michaël Vandemeulebroecke, Fauve Tack, Francky De Coster, leden van het vast bureau
          Ward Baeten, Rudy Beulque, Kathleen Blauwblomme, Tony Boeckaert, Catherine De Smet, Katrien De Waele, Yentl De Wever, Céleste Heyerick, Lieven Lippens, Luc Millecamps, Marc Nachtergaele, Berkan Nalli, Luc Roggeman, Delphine Vandenbossche, Tania Verpraet, Marc Vanden Heede, Aline Van den Weghe, leden van de raad voor maatschappelijk welzijn
          Sylvie Bohez, algemeen directeur
          Verontschuldigd: Marc Devlieger, lid van de raad voor maatschappelijk welzijn
          Bevoegdheid
          • Artikel 78, 17° van het decreet lokaal bestuur op grond waarvan de raad voor maatschappelijk welzijn bevoegd is voor het vaststellen van de subsidiereglementen en het toekennen van nominatieve subsidies.
          Wetten en reglementen
          • Decreet lokaal bestuur van 22 december 2017.
          Feiten
          • Jaarlijks wordt een lijst opgemaakt van nominatieve subsidies aan verenigingen, andere overheden, VZW's. Deze subsidies kunnen exploitatie-toelagen of investeringstoelagen zijn. Deze subsidies zijn niet onderworpen aan een subsidiereglement.
          • Niettegenstaande de lijst van nominatieve subsidies vanaf 2020 geen onderdeel meer uitmaakt van het meerjarenplan zijn de nodige kredieten wel voorzien in dit beleidsrapport.
          • Er wordt een nieuwe lijst van het dienstjaar 2025 voorgelegd - zie bijlage.
          • De lijst bevat dezelfde begunstigden en bedragen, zoals het vorige jaar.
          Adviezen
          • Er werd een financieel advies ingewonnen.
          • De financieel directeur gaf haar visum 2025/040 over deze lijst op 10 maart 2025.
          Motivatie
          • De lijst van nominatieve toelagen is min of meer dezelfde als de aangepaste lijst van 2024.
          Financiële impact
          • De lijst van nominatieve subsidies bevatten de budgetcodes die overeenkomen met de budgetten in het meerjarenplan/budget.
          Bespreking
          • Lid van het vast burerau Olivier Peirs licht het agendapunt ter zitting toe.
          • Raadslid Ward Baeten herhaalt de vraag waarom de subsidies aan de verenigingen niet geïndexeerd worden. 
          • Lid van het vast bureau Olivier Peirs antwoordt dat het bestuur volop bezig is met de voorbereiding van het nieuwe meerjarenplan.  Dit zal hierin besproken/onderzocht worden.
          Publieke stemming
          Aanwezig: Steven Van Troys, Simon Lagrange, Sophie Delaere, Olivier Peirs, Michaël Vandemeulebroecke, Fauve Tack, Francky De Coster, Ward Baeten, Rudy Beulque, Kathleen Blauwblomme, Tony Boeckaert, Catherine De Smet, Katrien De Waele, Yentl De Wever, Céleste Heyerick, Lieven Lippens, Luc Millecamps, Marc Nachtergaele, Berkan Nalli, Luc Roggeman, Delphine Vandenbossche, Tania Verpraet, Marc Vanden Heede, Aline Van den Weghe, Sylvie Bohez
          Voorstanders: Simon Lagrange, Sophie Delaere, Olivier Peirs, Michaël Vandemeulebroecke, Fauve Tack, Francky De Coster, Rudy Beulque, Kathleen Blauwblomme, Tony Boeckaert, Katrien De Waele, Berkan Nalli, Luc Roggeman, Delphine Vandenbossche, Tania Verpraet, Marc Vanden Heede, Steven Van Troys
          Onthouders: Ward Baeten, Catherine De Smet, Yentl De Wever, Céleste Heyerick, Lieven Lippens, Luc Millecamps, Marc Nachtergaele, Aline Van den Weghe
          Resultaat: Met 16 stemmen voor, 8 onthoudingen
          Beslissing

          Artikel 1: De raad voor maatschappelijk welzijn stelt de lijst van nominatieve subsidies 2025 - deel OCMW vast, zoals toegevoegd in bijlage.

          Artikel 2:
          Overeenkomstig artikel 286 §2 van het decreet lokaal bestuur maakt de voorzitter van het vast bureau het besluit en de inhoud ervan bekend via de webtoepassing van de gemeente (gekwalificeerd als "reglement"). 
          Op dezelfde dag brengt het openbaar centrum voor maatschappelijk welzijn overeenkomstig artikel 330 van het decreet lokaal bestuur de toezichthoudende overheid op de hoogte.

        • VASTSTELLEN MEERJARENPLANAANPASSING 5 2020-2025 (MJPA 2025) - DEEL OCMW

          Aanwezig: Steven Van Troys, voorzitter
          Simon Lagrange, voorzitter van het vast bureau
          Sophie Delaere, Olivier Peirs, Michaël Vandemeulebroecke, Fauve Tack, Francky De Coster, leden van het vast bureau
          Ward Baeten, Rudy Beulque, Kathleen Blauwblomme, Tony Boeckaert, Catherine De Smet, Katrien De Waele, Yentl De Wever, Céleste Heyerick, Lieven Lippens, Luc Millecamps, Marc Nachtergaele, Berkan Nalli, Luc Roggeman, Delphine Vandenbossche, Tania Verpraet, Marc Vanden Heede, Aline Van den Weghe, leden van de raad voor maatschappelijk welzijn
          Sylvie Bohez, algemeen directeur
          Verontschuldigd: Marc Devlieger, lid van de raad voor maatschappelijk welzijn
          Bevoegdheid
          • Artikel 78, 4° van het decreet lokaal bestuur op grond waarvan de raad voor maatschappelijk welzijn bevoegd is voor het vaststellen van de beleidsrapporten.
          Wetten en reglementen
          • Decreet lokaal bestuur van 22 december 2017.
          • Besluit van de Vlaamse Regering van 30 maart 2018 over de beleids- en beheerscyclus van de lokale en de provinciale besturen.
          • Ministerieel besluit van 26 juni 2018 tot vaststelling van de modellen en de nadere voorschriften van de beleidsrapporten, de rekeningenstelsels en de digitale rapportering van de beleids- en beheerscyclus van de lokale en provinciale besturen.
          • Omzendbrief KB/ABB 2020/3 van 18 september 2020 over de aanpassing van de meerjarenplannen 2020-2025 van de lokale en provinciale besturen volgens de beleids- en beheerscyclus.
          • De beslissing van de raad voor maatschappelijk welzijn en de gemeenteraadsbeslissing van 17 december 2019 waarbij het oorspronkelijk meerjarenplan 2020-2025 werd goedgekeurd.
          • De beslissing van de raad voor maatschappelijk welzijn en de gemeenteraadsbeslissing van 15 december 2020 waarbij het meerjarenplan 2020-2025 voor de eerste maal werd aangepast en goedgekeurd (MJPA 2021).
          • De beslissing van de raad voor maatschappelijk welzijn en de gemeenteraadsbeslissing van 21 december 2021 waarbij het meerjarenplan 2020-2025 voor de tweede maal werd aangepast en goedgekeurd (MJPA 2022).
          • De beslissing van de raad voor maatschappelijk welzijn en de gemeenteraadsbeslissing van 20 december 2022 waarbij het meerjarenplan 2020-2025 voor de derde maal werd aangepast en goedgekeurd (MJPA 2023).
          • De beslissing van de raad voor maatschappelijk welzijn en de gemeenteraadsbeslissing van 19 december 2023 waarbij het meerjarenplan 2020-2025 voor de vierde maal werd aangepast en goedgekeurd (MJPA 2024).
          Feiten
          • Het decreet lokaal bestuur bepaalt dat het meerjarenplan start in het 2de jaar na de lokale verkiezingen en loopt tot het einde van het jaar na de daaropvolgende verkiezingen. Het meerjarenplan vormt de basis voor het beleid van het bestuur gedurende de komende 6 jaar. 
          • Het budget is vanaf het boekjaar 2020 geen afzonderlijk beleidsrapport meer maar wordt geïntegreerd in het meerjarenplan.
          • Het meerjarenplan wordt opgemaakt volgens de regels over de beheers- en beleidscyclus. De evaluatie ervan heeft geleid tot een bijsturing en vereenvoudiging van de regelgeving.
          • De geactualiseerde omgevingsanalyse is een verplicht onderdeel van het meerjarenplan en geeft een beeld van de behoeften van de interne en externe belanghebbenden, van de sterktes en zwaktes van het bestuur en van de bedreigingen en opportuniteiten.
          • De lokale planning is geïntegreerd. Gemeente en openbaar centrum voor maatschappelijk welzijn stellen een gezamenlijk meerjarenplan vast, dat door beide raden wordt vastgesteld en vertrekken hierbij van een gezamenlijke doelstellingenboom. Ook het financieel evenwicht wordt beoordeeld voor de gemeente en het OCMW samen. Er wordt in het meerjarenplan dus geen gemeentelijke bijdrage aan het OCMW meer ingeschreven.
          • De gemeenten en OCMW's hebben een geïntegreerd meerjarenplan maar hebben hun eigen bevoegdheden voor de vaststelling ervan. Zowel de gemeenteraad als de raad voor maatschappelijk welzijn moeten eerst hun eigen deel van het meerjarenplan vaststellen. Daarna kan de gemeenteraad het deel van het meerjarenplan dat de raad voor maatschappelijk welzijn heeft vastgesteld, goedkeuren, waardoor het meerjarenplan definitief is vastgesteld. Deze regel geldt vanzelfsprekend ook voor elke aanpassing van het meerjarenplan.
          • Onmiddellijk na de definitieve vaststelling van het meerjarenplan moet het bestuur de digitale rapportering aan het Agentschap Binnenlands Bestuur bezorgen, ofwel via het digitaal loket ofwel rechtstreeks vanuit de lokale toepassing.
          • Nadat eind 2023 een vierde meerjarenplanaanpassing werd goedgekeurd, wordt nu een vijfde aanpassing van het meerjarenplan 2020-2025 voorgelegd.
            Immers moesten budgetten worden bijgestuurd in plus en in min aan de actuele omstandigheden. Er werden enkel aanpassingen aangebracht aan het jaar 2025. De cijfers van 2020, 2021, 2022 en 2023 zijn ondertussen historisch en ongewijzigd, omdat de dienstjaarrekening 2023 werd goedgekeurd door het lokaal bestuur én door de hogere overheid.
          Motivatie
          • De aanpassing van het meerjarenplan 2020-2025 (MJPA 2025) werd voorbereid en opgesteld door de wnd. algemeen directeur en financieel directeur, in overleg met het managementteam en op maandag 10 maart 2025 overgemaakt aan alle raadsleden.
          • Deze vijfde aanpassing van het meerjarenplan bevat een aanpassing van het boekjaar 2025.
          • Het meerjarenplan is financieel in evenwicht aangezien :
            • het geraamd beschikbaar budgettair resultaat in geen enkel jaar negatief is
            • de geraamde autofinancieringsmarge (AFM) voor 2025 minstens gelijk is aan nul.
          • De jaarrekening 2023 is in het aangepaste meerjarenplan verwerkt.
          • De financiële risico's zijn afdoende beschreven, alsook de middelen en mogelijkheden waarover het bestuur beschikt om zich tegen die risico's in te dekken.
          Financiële impact
          • De financiële impact blijkt uit het meerjarenplan zelf.
          Bespreking
          • Het dossier werd uitgebreid toegelicht door financieel directeur Annelies Demeurie op de algemene raadscommissie van 20 maart 2025.
          • Het bestuur licht het aangepast meerjarenplan ter zitting toe op basis van bijgevoegde samenvatting.  Het punt wordt gezamenlijk en tegelijkertijd behandeld voor de raad voor maatschappelijk welzijn en de gemeenteraad.
          • Raadslid Ward Baeten maakt zich zorgen over de evolutie van de schulden.  We bevinden ons in onvoorspelbare tijden.  Voorzichtigheid is geboden. 
            Lid van het vast bureau/schepen Olivier Peirs stelt dat in deze aanpassing ook 2026 & 2027 steekt.  De tendens is correct.  Men kan zich nu evenwel nog niet vastpinnen op de concrete cijfers.  Reeds 10 jaar lang werd aan schuldafbouw gedaan.  Het is logisch dat de schulden op een bepaald moment opnieuw stijgen.  De inkomsten stijgen niet, ook de retributies & belastingen niet.  Er wordt anderzijds toch meer geïnvesteerd.  Het is dus logisch dat de leningslast toeneemt en dat ook onze gemeente vermoedelijk op termijn zal evolueren naar het gemiddelde cijfer van +/- 1.500 euro/ inwoner.

          • Raadslid Luc Roggeman verzet zich als fractie tegen nutteloze projecten zoals fietsbruggen, huis Meheus, Mariagrot,... Deze uitgaven zijn niet echt nodig.  Alles moet terugbetaald geraken.  Hij roept op tot realisme.
            Raadslid Ward Baeten stelt dat de CD&V/N-VA fractie zich expliciet distantieert van deze uitspraken.

          • Raadslid Ward Baeten heeft volgende vragen:
            1. Voor de onteigening tunnel Waalbeekstraat: 35.000 euro.
              Lid van het vast bureau/schepen Sophie Delaere antwoordt dat dit voor de onteigening dient.  De akkoorden zijn binnen.  De fietstunnel wordt gerealiseerd in 2027.  Bij de beëindiging van de tunnel wordt de spoorwegovergang Zaubeekstraat gesloten.
            2. Voor Nijverheidsstraat is budget voorzien. Waarom?
              Lid van het vast bureau/schepen Sophie Delaere stelt dat het de bedoeling was om de wegenis vanuit de N43 door te trekken naar de Nijverheidsstraat, richting sportsite & school.  Het dossier zit voorlopig vast.
            3. Duurzaam patrimonium - aanleg Gaston Martensplein:  17.000 euro.
              Voorzitter van het vast bureau/burgemeester Simon Lagrange vermoedt dat dit de kost is voor een schattingsverslag van een aanpalend perceel.
            4. Lys Yarns - 2025: 860.000 euro. 
              Lid van het vast bureau/burgemeester Simon Lagrange stelt dat dit dient voor de aanleg groenzone Boelakepont.
            5. In het betoog van de schepenen wordt verwezen naar "besparingen via duurzame investeringen".  Is dit enkel LED-verlichting? 
              Lid van het vast bureau/schepen Olivier Peirs kadert dit ruimer.
            6. Wegenis: start van de werken om de F7 te vervolledigen.  Anderzijds wordt gesteld dat de grondverwerving nog opgestart moet worden?
              Lid van het vast bureau/schepen Sophie Delaere antwoordt dat de gemeente vragende partij is om dit te bespoedigen bij de provincie.  Dit verloopt evenwel niet zo snel.  Men is volop bezig met plannen voor innames.  Normalerwijze zouden de grondinnames nog dit jaar plaatsvinden.
            7. Petegemstraat: infovergadering waarbij weinig aandacht voor water.  De klemtoon lag elders.  Wat is de visie van de buurt?
              Lid van het vast bureau/schepen Sophie Delaere stelt dat in deze vergadering gezocht werd naar een gezamenlijke visie m.b.t. de bovenbouw.   Het studiebureau heeft duidelijk gesteld dat op een volgende vergadering meer zal ingegaan worden op de riolering & het waterverhaal.
            8. Nieuwe locatie Kapellenestje.  Waar?
              Lid van het vast bureau/schepen Fauve Tack stelt dat dit verhuist naar een privéwoning in de Kapellestraat.  Deze woning verkeert algemeen in goede staat.  Een brandweerattest B werd ondertussen uitgereikt.  De verhuis is voorzien in de paasvakantie.

          • Raadslid Catherine De Smet heeft volgende vragen:
            1. Petegemstraat: wat is de invloed/impact van de bevraging bij de bewoners?  Aanwezigen zaten met vragen.  Antwoorden werden aan individuen gericht.  Niet iedereen kon dit aanhoren.  Dit is jammer.
              Lid van het vast bureau/schepen Sophie Delaere vond het wel een zeer goede vergadering.  Concrete vragen werden individueel beantwoord & dit ter hoogte van de borden.  De oplijsting van de bemerkingen is gebeurd.  Dit wordt eerst in het college besproken.  De meeste aanwezigen waren vrij positief.  Deze conclusies worden aan het raadslid overgemaakt.

          • Raadslid Lieven Lippens heeft volgende vragen:
            1. Karreweg
              Schepen Sophie Delaere antwoordt dat budget voorzien is.  De intentie van onze gemeente is om dringend de eerste 100 meter aan te pakken.  Dit is een probleem van 2 gemeenten.  Er wordt hierover binnenkort opnieuw  overleg gepleegd.  Diverse pistes zullen onderzocht worden.  
            2. Speelpleinwerking vergoedingen monitoren
              Schepen Fauve Tack stelt dat op de volgende gemeenteraad een aangepast reglement ter goedkeuring wordt voorgelegd.

          • Raadslid Yentl De Wever heeft volgende vragen:
            1. Openingsdatum Lyloo?
              Schepen Fauve Tack stelt dat geen "overgang" mogelijk is.  Een nieuwe procedure werd opgestart en een nieuwe huurovereenkomst werd afgesloten.  Er dienen nog werken te worden uitgevoerd, deels door de eigenaar -die daartoe bereid is-.  Anderzijds is men volop bezig met de zoektocht naar kinderbegeleiders.  Dit blijft moeilijk.

          • Raadslid Lieven Lippens herhaalt dat het bestuur heeft nagelaten om tijdig leningen af te sluiten, nl. op het moment dat de interestlasten bijzonder laag waren.
          • Schepen Olivier Peirs antwoordt dat er op dat moment geen nood was aan liquiditeiten.  Het bestuur diende ook negatieve rente te betalen op tegoeden die (te veel) op de rekening stonden.  Het is logisch dat deze dus eerst aangewend worden.
          • Raadslid Berkan Nalli stelt de vraag of een bedrijf zal lenen indien er geen nood aan middelen is.
          • Raadslid Marc Nachtergaele stelt vast dat anderzijds ook veel realisaties vooruitgeschoven werden. De realisatiegraad was laag.  Er kon toen toch geleend en uitgevoerd worden.  
          • Voorzitter van het vast bureau/burgemeester Simon Lagrange weerlegt dat de realisatiegraad laag was.  De reden van het zgn. "uitstel" is/was niet financieel maar heeft veelal te maken met externe omstandigheden & feiten (procedures,...).
          Publieke stemming
          Aanwezig: Steven Van Troys, Simon Lagrange, Sophie Delaere, Olivier Peirs, Michaël Vandemeulebroecke, Fauve Tack, Francky De Coster, Ward Baeten, Rudy Beulque, Kathleen Blauwblomme, Tony Boeckaert, Catherine De Smet, Katrien De Waele, Yentl De Wever, Céleste Heyerick, Lieven Lippens, Luc Millecamps, Marc Nachtergaele, Berkan Nalli, Luc Roggeman, Delphine Vandenbossche, Tania Verpraet, Marc Vanden Heede, Aline Van den Weghe, Sylvie Bohez
          Voorstanders: Simon Lagrange, Sophie Delaere, Olivier Peirs, Michaël Vandemeulebroecke, Fauve Tack, Francky De Coster, Rudy Beulque, Kathleen Blauwblomme, Tony Boeckaert, Katrien De Waele, Berkan Nalli, Luc Roggeman, Delphine Vandenbossche, Tania Verpraet, Marc Vanden Heede, Steven Van Troys
          Onthouders: Ward Baeten, Catherine De Smet, Yentl De Wever, Céleste Heyerick, Lieven Lippens, Luc Millecamps, Marc Nachtergaele, Aline Van den Weghe
          Resultaat: Met 16 stemmen voor, 8 onthoudingen
          Beslissing

          Artikel 1: De raad voor maatschappelijk welzijn stelt het aangepaste meerjarenplan 2020-2025 (MJPA 2025)- deel OCMW vast. Het aangepaste meerjarenplan (MJPA 2025) en de verplichte bijlagen worden als bijlage toegevoegd en geviseerd.

          Artikel 2:
          Overeenkomstig artikel 286 §1  3° van het decreet lokaal bestuur maakt de burgemeester het besluit en de inhoud van het beleidsrapport bekend via de webtoepassing van de gemeente binnen de 10 dagen nadat ze genomen zijn.
          Op dezelfde dag brengt de gemeente overeenkomstig artikel 330 van het decreet lokaal bestuur de toezichthoudende overheid op de hoogte.

      • Personeel

        • AANPASSEN GEÏNTEGREERD ORGANOGRAM MET INGANG VAN 1 APRIL 2025

          Aanwezig: Steven Van Troys, voorzitter
          Simon Lagrange, voorzitter van het vast bureau
          Sophie Delaere, Olivier Peirs, Michaël Vandemeulebroecke, Fauve Tack, Francky De Coster, leden van het vast bureau
          Ward Baeten, Rudy Beulque, Kathleen Blauwblomme, Tony Boeckaert, Catherine De Smet, Katrien De Waele, Yentl De Wever, Céleste Heyerick, Lieven Lippens, Luc Millecamps, Marc Nachtergaele, Berkan Nalli, Luc Roggeman, Delphine Vandenbossche, Tania Verpraet, Marc Vanden Heede, Aline Van den Weghe, leden van de raad voor maatschappelijk welzijn
          Sylvie Bohez, algemeen directeur
          Verontschuldigd: Marc Devlieger, lid van de raad voor maatschappelijk welzijn
          Bevoegdheid
          • Artikel 161 eerste lid van het decreet lokaal bestuur dat stelt dat de gemeenteraad en de raad voor maatschappelijk welzijn het gezamenlijk organogram van de diensten van de gemeente en van het openbaar centrum voor maatschappelijk welzijn vaststellen.
            Het organogram van het gemeente- en OCMW-personeel is gemeenschappelijk en een bevoegdheid van de beide raden. Beide raden moeten de wijzigingen goedkeuren, ook al betreffen de wijzigingen slechts één van beide rechtspersonen (advies VVSG d.d. 11 december 2023).
          Wetten en reglementen
          • Het Besluit van de Vlaamse regering van 8 maart 2023 tot vaststelling van de minimale voorwaarden van de rechtspositieregeling van het personeel van lokale en provinciale besturen.
          Feiten
          • Sinds 1 januari 2024 bestaat de laatste versie van het geïntegreerd organogram voor gemeente en OCMW.
          • Een actualisatie en optimalisatie van het organogram voor het OCMW dringt zich op.
          • Op het vast bureau van 27 februari 2025 heeft het bestuur dit voorstel geformuleerd.
          • Dit is gebaseerd op de interne omgevingsanalyse van 2024 die gevoerd werd door het managementteam. Deze aanpassing is dan ook nog maar een deel van de door het managementteam voorgestelde uitbreiding van het organogram. De uitbreiding die voorligt, betreft enkel het bestendigen van reeds tijdelijk ingevulde functies en de toevoeging van een beperkt aantal functies die prioritair op korte termijn dienen te worden ingevuld.
          Adviezen
          • Het syndicaal onderhandelingscomité is samengekomen op 25 maart 2025 en heeft zich akkoord verklaard met het voorstel (onder voorbehoud).
          Motivatie
          • In het meerjarenplan wordt rekening gehouden met de bijkomende functies.
          • Binnen het departement Ruimte:
            • Het aanwerven van 1 FTE patrimoniumbeheerder (B4-B5) binnen de dienst Technische uitvoer ter ondersteuning van meerdere diensten: sleutel-en toegangsbeheer gemeentelijk privaat patrimonium/ opvolging schadegevallen en verzekerd kapitaal privaat patrimonium/ noodzaak opvolging keuringen, brandweerverslagen, werkplaatsbezoeken/ opvolging investeringsprojecten na oplevering/ uitwerking, opvolging en prijsvraag kleinere investeringsprojecten/ organiseren en opvolgen van onderhoudscontracten technieken/ keuringen en opvolging herstellingen kinderopvanglocaties.

            • Het bestendigen van 1,5 FTE administratief medewerker (C1-C3) ter ondersteuning van deskundigen Ruimte, meer bepaald: implementatie van digitaal vastgoedplatform (inhaaloperatie en corrigeren digitalisatie van verkavelingen, bouwvergunningen, milieuvergunningen,...)/ ondersteuning en back-up administratieve afhandeling omgevingsaanvragen/ back-up loketfunctie stedenbouw/ ondersteuning administratieve afhandeling tijdelijke verkeersreglementen/ administratie beleidsdomein milieu/ back-up loketfunctie milieu en milieuraad/ opvolging LEKP duurzaamheid/ uitwerken en opvolgen duurzaamheidsacties.
              Reeds aangeworven met contract van onbepaalde duur door niet voorzien van aanwerving 1 FTE deskundige GIS en lagere bezetting functie diensthoofd Omgeving voor 0,8 FTE in plaats van 1 FTE.

          • Binnen het departement Mens:
            • Het aanwerven van 0,5 FTE administratief medewerker Sport en Jeugd (C1-C3) binnen de dienst Vrije Tijd ter ondersteuning van de deskundige Jeugd en de deskundigen Sport bij tijdsintensieve administratieve taken, meer bepaald: inschrijvingen voor kampen en lessen/ communicatief luik van beide takenpakketten/ bijhouden algemene mailboxen jeugd en sport/ veiligheid van de speelterreinen/ permanentie dienst Jeugd.
              Reeds aangeworven met contract van bepaalde duur tot en met eind juni 2025.

            • Het bestendigen van 1 FTE onthaalouder werknemersstatuut (E1-E3) binnen de dienst Onthaalouders.
              Reeds aangeworven met een contract van onbepaalde duur doordat 1 FTE werd toegewezen vanuit Opgroeien.

            • Het bestendigen van 0,5 FTE pedagogisch coach (B1-B3) binnen de dienst Initiatief Buitenschoolse Kinderopvang.
              Reeds aangeworven met een contract van onbepaalde duur doordat de Vlaamse wetgeving de lokale besturen verplicht om een pedagogisch coach in dienst te nemen.

            • Het aanwerven van 0,25 FTE coördinator Onthaalouders (B1-B3) binnen de dienst Onthaalouders.
              Door de grote werklast werd deze reeds aangeworven met een contract van bepaalde duur tot en met 31 december 2025.

          • Binnen het departement Organisatie:
            • Het aanwerven van 0,5 FTE poetshulp (E1-E3) binnen de dienst Schoonmaak. Dit is nodig wegens de oplevering van de grotere nieuwe gemeenteschool, Huis Meheus, site de Raveschoot en de impact van langdurige ziektes.

            • Het aanwerven van 1 FTE deskundige Communicatie (B1-B3) binnen de dienst Communicatie. Het gewenste takenpakket is niet mogelijk met 1 FTE zoals voorzien in het organogram. De bijkomende taken zijn sociale media, beleid, filmpjes bij vacatures, intranet, ondersteuning aanpak betrekken van inwoners,...
              Reeds aangeworven met een contract van bepaalde duur tot en met 2 december 2025.
          Financiële impact
          • De financiële impact is opgenomen in het meerjarenplan 2025.
          Bespreking
          • Het agendapunt wordt toegelicht door een afvaardiging van het managementteam op de algemene raadscommissie van 20 maart 2025.
          • Voorzitter van het vast bureau Simon Lagrange licht het agendapunt ter zitting toe.
          • Raadslid Ward Baeten stelt dat veelvuldig verwezen werd naar de hoge werkdruk.  Deze werd ook bevestigd in de welzijnsbevraging.  Hopelijk kan de uitbreiding van het organogram hieraan deels tegemoetkomen.  Anderzijds verwijst hij naar het betoog van het lid van het vast bureau Olivier Peirs waarin gepleit werd voor voorzichtigheid/terughoudendheid op financieel vlak.   Raadslid Ward Baeten gaat ervan uit dat dit ook wordt doorgetrokken op vlak van personeelsbeleid.
          • Voorzitter van het vast bureau Simon Lagrange stelt dat via het aangepast organogram een aantal noden worden ingevuld.  De gemeente doet ook veel & heeft een uitgebreide dienstverlening.  De dienstverlening wordt ook complexer.  Ook bij het nieuwe MJP zal de oefening herhaald worden met de bedoeling tot een evenwichtig verhaal te komen.
          Publieke stemming
          Aanwezig: Steven Van Troys, Simon Lagrange, Sophie Delaere, Olivier Peirs, Michaël Vandemeulebroecke, Fauve Tack, Francky De Coster, Ward Baeten, Rudy Beulque, Kathleen Blauwblomme, Tony Boeckaert, Catherine De Smet, Katrien De Waele, Yentl De Wever, Céleste Heyerick, Lieven Lippens, Luc Millecamps, Marc Nachtergaele, Berkan Nalli, Luc Roggeman, Delphine Vandenbossche, Tania Verpraet, Marc Vanden Heede, Aline Van den Weghe, Sylvie Bohez
          Voorstanders: Simon Lagrange, Sophie Delaere, Olivier Peirs, Michaël Vandemeulebroecke, Fauve Tack, Francky De Coster, Ward Baeten, Rudy Beulque, Kathleen Blauwblomme, Tony Boeckaert, Catherine De Smet, Katrien De Waele, Yentl De Wever, Céleste Heyerick, Lieven Lippens, Luc Millecamps, Marc Nachtergaele, Berkan Nalli, Luc Roggeman, Delphine Vandenbossche, Tania Verpraet, Marc Vanden Heede, Aline Van den Weghe, Steven Van Troys
          Resultaat: Goedgekeurd met eenparigheid van stemmen.
          Beslissing

          Artikel 1: Het geïntegreerd organogram voor het gemeente- en OCMW-personeel van Zulte wordt vastgesteld met ingang van 1 april 2025 en wordt als bijlage bij het besluit geviseerd.

          Artikel 2: Overeenkomstig artikel 285 §1 van het decreet lokaal bestuur maakt de burgemeester de lijst met besluiten bekend via de webtoepassing van de gemeente. 
          Op dezelfde dag brengt de gemeente overeenkomstig artikel 330 van het decreet lokaal bestuur de toezichthoudende overheid op de hoogte.

        • CONSULTANCY OPDRACHT VERZEKERINGEN - MACHTIGING STAD DEINZE OM OP TE TREDEN ALS AANKOOPCENTRALE

          Aanwezig: Steven Van Troys, voorzitter
          Simon Lagrange, voorzitter van het vast bureau
          Sophie Delaere, Olivier Peirs, Michaël Vandemeulebroecke, Fauve Tack, Francky De Coster, leden van het vast bureau
          Ward Baeten, Rudy Beulque, Kathleen Blauwblomme, Tony Boeckaert, Catherine De Smet, Katrien De Waele, Yentl De Wever, Céleste Heyerick, Lieven Lippens, Luc Millecamps, Marc Nachtergaele, Berkan Nalli, Luc Roggeman, Delphine Vandenbossche, Tania Verpraet, Marc Vanden Heede, Aline Van den Weghe, leden van de raad voor maatschappelijk welzijn
          Sylvie Bohez, algemeen directeur
          Verontschuldigd: Marc Devlieger, lid van de raad voor maatschappelijk welzijn
          Bevoegdheid
          • Artikel 84 §3 5° van het Decreet Lokaal Bestuur.
          Wetten en reglementen
          • De wet van 29 juli 1991 betreffende de uitdrukkelijke motiveringsplicht van bestuurshandelingen, en latere wijzigingen.
          • Het Bestuursdecreet van 7 december 2018.
          • Het Decreet Lokaal Bestuur van 22 december 2017 en latere wijzigingen, meer bepaald artikelen 326 tot en met 341 betreffende het bestuurlijk toezicht.
          • De wet van 17 juni 2013 betreffende de motivering, de informatie en de rechtsmiddelen inzake overheidsopdrachten, bepaalde opdrachten voor werken, leveringen en diensten en concessies, en latere wijzigingen.
          • De wet van 17 juni 2016 en latere wijzigingen inzake overheidsopdrachten, meer bepaald artikel 92 (de geraamde waarde excl. btw bereikt de drempel van 30.000,00 euro niet).
          • Het koninklijk besluit van 14 januari 2013 tot bepaling van de algemene uitvoeringsregels van de overheidsopdrachten, en latere wijzigingen.
          • Het koninklijk besluit van 18 april 2017 betreffende plaatsing overheidsopdrachten klassieke sectoren, en latere wijzigingen.
          Feiten
          • De verzekeringscontracten personen, materiële schade, aansprakelijkheid en auto die werden afgesloten door Stad Deinze, O.C.M.W. Deinze en AGB stad Deinze, gemeente en O.C.M.W. Zulte, politiezone Deinze-Zulte-Lievegem en het Zorgbedrijf Meetjesland lopen af op 31 december 2025 en moeten opnieuw op de markt gebracht worden.
          Motivatie
          • Er wordt gestreefd naar synergie en schaalvoordelen door een gezamenlijke opdracht uit te schrijven met Deinze (en haar entiteiten Stad Deinze, O.C.M.W. Deinze en AGB stad Deinze), Zulte (en haar entiteiten gemeente en O.C.M.W.), het Zorgbedrijf Meetjesland, de politiezone Deinze-Zulte-Lievegem, Merelbeke – Melle (en haar entiteiten gemeente, O.C.M.W. en AGB) en Wetteren (en haar entiteiten gemeente, OCMW en AGB).
          • Ter voorbereiding van deze verzekeringsopdracht dient de aanstelling van een consultant te gebeuren, hiervoor is de machtiging gewenst van de deelnemende besturen.
          • Stad Deinze zal bij deze opdracht optreden als aankoopcentrale. Hiervoor moeten de andere deelnemende besturen machtiging geven aan Stad Deinze om in hun naam en voor hun rekening op te treden.
          • Het directiecomité van stad Deinze verleent machtiging aan stad Deinze om op te treden als aankoopcentrale voor AGB Stad Deinze voor de consultancy opdracht verzekeringen en keurt de gunningswijze van deze opdracht goed.
          Financiële impact
          • De nodige budgetten zijn beschikbaar.
          Bespreking
          • Voorzitter van het vast bureau Simon Lagrange licht het agendapunt ter zitting toe.
          Publieke stemming
          Aanwezig: Steven Van Troys, Simon Lagrange, Sophie Delaere, Olivier Peirs, Michaël Vandemeulebroecke, Fauve Tack, Francky De Coster, Ward Baeten, Rudy Beulque, Kathleen Blauwblomme, Tony Boeckaert, Catherine De Smet, Katrien De Waele, Yentl De Wever, Céleste Heyerick, Lieven Lippens, Luc Millecamps, Marc Nachtergaele, Berkan Nalli, Luc Roggeman, Delphine Vandenbossche, Tania Verpraet, Marc Vanden Heede, Aline Van den Weghe, Sylvie Bohez
          Voorstanders: Simon Lagrange, Sophie Delaere, Olivier Peirs, Michaël Vandemeulebroecke, Fauve Tack, Francky De Coster, Ward Baeten, Rudy Beulque, Kathleen Blauwblomme, Tony Boeckaert, Catherine De Smet, Katrien De Waele, Yentl De Wever, Céleste Heyerick, Lieven Lippens, Luc Millecamps, Marc Nachtergaele, Berkan Nalli, Luc Roggeman, Delphine Vandenbossche, Tania Verpraet, Marc Vanden Heede, Aline Van den Weghe, Steven Van Troys
          Resultaat: Goedgekeurd met eenparigheid van stemmen.
          Beslissing

          Artikel 1: De intekening op de overheidsopdracht "Consultancy opdracht verzekeringen", waarbij Stad Deinze optreedt als aankoopcentrale voor het AGB stad Deinze, wordt goedgekeurd.

          Artikel 2:
          De wijze van gunning van de opdracht wordt goedgekeurd. De opdracht wordt gegund bij wijze van beperkte waarde.

          Artikel 3: Het vast bureau wordt belast met de uitvoering.

          Artikel 4:
          In geval van een juridisch geschil omtrent deze overheidsopdracht, is elk deelnemend bestuur medeverantwoordelijk en verplicht bij te dragen in het betalen van de eventuele schadevergoeding en mogelijke kosten in verhouding tot zijn aandeel in de opdracht.

          Artikel 5:
          Een kopie van dit besluit wordt aan de aanbesteder bezorgd en aan de betrokken dienst belast met de toepassing van dit besluit.

          Artikel 6:
          Overeenkomstig artikel 285 §2 van het decreet lokaal bestuur maakt de voorzitter van het vast bureau de lijst met besluiten bekend via de webtoepassing van de gemeente. 

        • BESLISSING VAN HET OCMW OM BEROEP TE DOEN OP DE GSD-V VOOR HET UITSCHRIJVEN VAN EEN NIEUW RAAMAKKOORD COLLECTIEVE HOSPITALISATIEVERZEKERING DAT ZAL INGAAN OP 1 JANUARI 2026

          Aanwezig: Steven Van Troys, voorzitter
          Simon Lagrange, voorzitter van het vast bureau
          Sophie Delaere, Olivier Peirs, Michaël Vandemeulebroecke, Fauve Tack, Francky De Coster, leden van het vast bureau
          Ward Baeten, Rudy Beulque, Kathleen Blauwblomme, Tony Boeckaert, Catherine De Smet, Katrien De Waele, Yentl De Wever, Céleste Heyerick, Lieven Lippens, Luc Millecamps, Marc Nachtergaele, Berkan Nalli, Luc Roggeman, Delphine Vandenbossche, Tania Verpraet, Marc Vanden Heede, Aline Van den Weghe, leden van de raad voor maatschappelijk welzijn
          Sylvie Bohez, algemeen directeur
          Verontschuldigd: Marc Devlieger, lid van de raad voor maatschappelijk welzijn
          Bevoegdheid
          • Artikel 84 § 3 5° van het Decreet Lokaal Bestuur.
          Wetten en reglementen
          • De wetgeving op de overheidsopdrachten, inzonderheid op de artikelen 2, 6°, 43, § 1, tweede lid en 47 van de wet van 17 juni 2016 inzake overheidsopdrachten.
          • Het besluit van de raad voor maatschappelijk welzijn van 23 maart 2021 waarbij wordt beslist om beroep te doen op de federale pensioendienst, gemeenschappelijke sociale dienst, als opdrachtencentrale voor een kaderovereenkomst inzake collectieve hospitalisatie voor de periode van 2022-2025.
          Feiten
          • Het huidige raamakkoord afgesloten tussen de FPD-GSD en Ethias loopt tot eind 2025. De Vlaamse lokale besturen kunnen niet intekenen op de overheidsopdracht die zal worden uitgeschreven omdat deze enkel toegankelijk is voor de Waalse en Brusselse lokale en provinciale besturen die aangesloten zijn bij de federale GSD.
          • De principiële beslissing van de GSD-V om op te treden als opdrachtencentrale en een opdracht collectieve hospitalisatie voor besturen uit te schrijven via de mededingingsprocedure met onderhandeling.
          • Indien het OCMW wenst deel te nemen aan de raamovereenkomst van de GSD-V moet de beslissing voor 31 maart 2025 gekend zijn.
          • Het OCMW kan van de mogelijkheid tot afname van de raamovereenkomst via de GSD-V gebruik maken waardoor zij krachtens artikel 47, § 2 van de wet van 17 juni 2017 is vrijgesteld van de verplichting om zelf een gunningsprocedure te organiseren.
          Motivatie
          • Het is aangewezen dat het OCMW gebruik maakt van de GSD-V om volgende redenen:
            • lagere premie omwille van de schaalgrootte en dit zowel voor de basis- als de uitgebreide formule;
            • uitbreiding van de te dekken risico's omwille van een grotere spreiding van de risico's over meerdere aangeslotenen;
            • de know how van de GSD-V bij het voeren de overheidsopdracht.
          Financiële impact
          • De nodige budgetten zijn beschikbaar.
          Bespreking
          • Voorzitter van het vast bureau Simon Lagrange licht het agendapunt ter zitting toe.
          Publieke stemming
          Aanwezig: Steven Van Troys, Simon Lagrange, Sophie Delaere, Olivier Peirs, Michaël Vandemeulebroecke, Fauve Tack, Francky De Coster, Ward Baeten, Rudy Beulque, Kathleen Blauwblomme, Tony Boeckaert, Catherine De Smet, Katrien De Waele, Yentl De Wever, Céleste Heyerick, Lieven Lippens, Luc Millecamps, Marc Nachtergaele, Berkan Nalli, Luc Roggeman, Delphine Vandenbossche, Tania Verpraet, Marc Vanden Heede, Aline Van den Weghe, Sylvie Bohez
          Voorstanders: Simon Lagrange, Sophie Delaere, Olivier Peirs, Michaël Vandemeulebroecke, Fauve Tack, Francky De Coster, Ward Baeten, Rudy Beulque, Kathleen Blauwblomme, Tony Boeckaert, Catherine De Smet, Katrien De Waele, Yentl De Wever, Céleste Heyerick, Lieven Lippens, Luc Millecamps, Marc Nachtergaele, Berkan Nalli, Luc Roggeman, Delphine Vandenbossche, Tania Verpraet, Marc Vanden Heede, Aline Van den Weghe, Steven Van Troys
          Resultaat: Goedgekeurd met eenparigheid van stemmen.
          Beslissing

          Artikel 1: Het OCMW doet een beroep op de GSD-V voor het uitschrijven van een nieuw raamakkoord collectieve hospitalisatieverzekering voor de medewerkers voor de periode van 1 januari 2026 tot en met 31 december 2029.

          Artikel 2:
           Het vast bureau wordt belast met de uitvoering.

          Artikel 3:
          Overeenkomstig artikel 285 §2 van het decreet lokaal bestuur maakt de voorzitter van het vast bureau de lijst met besluiten bekend via de webtoepassing van de gemeente.  Op dezelfde dag brengt het OCMW overeenkomstig artikel 330 van het decreet lokaal bestuur de toezichthoudende overheid op de hoogte. 

      • Intergemeentelijke samenwerkingsverbanden

        • AANSTELLEN VAN VERTEGENWOORDIGER IN DE LOKALE ADVIESCOMMISSIE (MINIMALE LEVERING VAN ELEKTRICITEIT, GAS & WATER - LAC) UIT DE LEDEN VAN HET BIJZONDER COMITE VOOR DE SOCIALE DIENST

          Aanwezig: Steven Van Troys, voorzitter
          Simon Lagrange, voorzitter van het vast bureau
          Sophie Delaere, Olivier Peirs, Michaël Vandemeulebroecke, Fauve Tack, Francky De Coster, leden van het vast bureau
          Ward Baeten, Rudy Beulque, Kathleen Blauwblomme, Tony Boeckaert, Catherine De Smet, Katrien De Waele, Yentl De Wever, Céleste Heyerick, Lieven Lippens, Luc Millecamps, Marc Nachtergaele, Berkan Nalli, Luc Roggeman, Delphine Vandenbossche, Tania Verpraet, Marc Vanden Heede, Aline Van den Weghe, leden van de raad voor maatschappelijk welzijn
          Sylvie Bohez, algemeen directeur
          Verontschuldigd: Marc Devlieger, lid van de raad voor maatschappelijk welzijn
          Bevoegdheid
          • Artikel 77 van het decreet lokaal bestuur waaruit blijkt dat de raad voor maatschappelijk welzijn volheid van bevoegdheid heeft voor de aangelegenheden die aan het OCMW door of krachtens de wet of het decreet zijn toevertrouwd.
          Wetten en reglementen
          • Het decreet van 20 december 1996 tot regeling van de rol van de lokale adviescommissie in het kader van het recht op minimumlevering van elektriciteit, gas en water, artikel 7 §1, vervangen bij decreet van 25 mei 2007.
          • Het besluit van de Vlaamse regering tot wijziging van artikel 2 van het besluit van de Vlaamse regering van 16 september 1997 betreffende de samenstelling en de werking van de lokale adviescommissie omtrent de minimale levering van elektriciteit, gas en water.
          Feiten
          • Met de start van het nieuwe jaar en de nieuwe legislatuur in uw lokaal bestuur is het noodzakelijk dat in de Lokale Adviescommissie (LAC) een vertegenwoordiger wordt aangeduid door de raad voor maatschappelijk welzijn.
          Motivatie
          • In het Sociaal Huis van Zulte komt de LAC per jaar 2 keer samen omtrent waterproblematiek en 4 keer samen omtrent aardgas- en elektriciteitsproblemen.
          • De adviesbevoegdheid van het LAC ligt in het verlengde van de hoofdopdracht van het OCMW, met name het verzekeren van het recht op maatschappelijke dienstverlening en integratie, niet het minst in het kader van individuele steunaanvragen.
          • Voor de samenstelling van het LAC is daarom ook bij voorrang gekozen voor personen die terzake ervaring hebben. Om die reden schuift men bij voorrang een lid van het bijzonder comité voor de sociale dienst naar voor, om in het LAC te zetelen.
          • Ingevolge het decreet over het lokaal bestuur van 22 december 2017 is vanaf 1 januari 2019 in elk OCMW het bijzonder comité voor de sociale dienst bevoegd om te beslissen over de individuele steunaanvragen. Bovendien kunnen in dat bijzonder comité ook personen zetelen die geen lid zijn van de raad voor maatschappelijk welzijn. Slechts de voorzitter van het bijzonder comité moet ook raadslid zijn.  
          • De heer Francky De Coster is lid van de raad voor maatschappelijk welzijn en is voorzitter van het bijzonder comité voor de sociale dienst.
            Het vast bureau vindt het aangewezen dat in de toekomst steeds de voorzitter van het bijzonder comité voor de sociale dienst deze functie opneemt en draagt de heer Francky De Coster voor.

          • Op grond van artikel 34 en 74 van het decreet lokaal bestuur wordt geheim gestemd over de aanwijzing van leden van de gemeentelijke bestuursorganen  en van de vertegenwoordigers van de gemeente in overlegorganen en in de organen van andere rechtspersonen en feitelijke verenigingen. 
            De voorzitter roept op tot geheime stemming.  De voltallige raad gaat akkoord met de voorgedragen kandidaat.
          Bespreking
          • Voorzitter van het vast bureau Simon Lagrange licht het agendapunt ter zitting toe.
          Publieke stemming
          Aanwezig: Steven Van Troys, Simon Lagrange, Sophie Delaere, Olivier Peirs, Michaël Vandemeulebroecke, Fauve Tack, Francky De Coster, Ward Baeten, Rudy Beulque, Kathleen Blauwblomme, Tony Boeckaert, Catherine De Smet, Katrien De Waele, Yentl De Wever, Céleste Heyerick, Lieven Lippens, Luc Millecamps, Marc Nachtergaele, Berkan Nalli, Luc Roggeman, Delphine Vandenbossche, Tania Verpraet, Marc Vanden Heede, Aline Van den Weghe, Sylvie Bohez
          Voorstanders: Simon Lagrange, Sophie Delaere, Olivier Peirs, Michaël Vandemeulebroecke, Fauve Tack, Francky De Coster, Ward Baeten, Rudy Beulque, Kathleen Blauwblomme, Tony Boeckaert, Catherine De Smet, Katrien De Waele, Yentl De Wever, Céleste Heyerick, Lieven Lippens, Luc Millecamps, Marc Nachtergaele, Berkan Nalli, Luc Roggeman, Delphine Vandenbossche, Tania Verpraet, Marc Vanden Heede, Aline Van den Weghe, Steven Van Troys
          Resultaat: Goedgekeurd met eenparigheid van stemmen.
          Beslissing

          Artikel 1: De voorzitter van het bijzonder comité voor de sociale dienst, Francky De Coster, wordt aangesteld als lid van de lokale adviescommissie omtrent de minimale levering van elektriciteit, gas en water.

          Artikel 2: Een afschrift van dit besluit wordt overgemaakt aan Fluvius.

    • Extra

      • Allerlei

        • MONDELINGE VRAAG DOOR RAADSLID LUC ROGGEMAN M.B.T. BEGELEIDING LEEFLOONGERECHTIGDEN

          Aanwezig: Steven Van Troys, voorzitter
          Simon Lagrange, voorzitter van het vast bureau
          Sophie Delaere, Olivier Peirs, Michaël Vandemeulebroecke, Fauve Tack, Francky De Coster, leden van het vast bureau
          Ward Baeten, Rudy Beulque, Kathleen Blauwblomme, Tony Boeckaert, Catherine De Smet, Katrien De Waele, Yentl De Wever, Céleste Heyerick, Lieven Lippens, Luc Millecamps, Marc Nachtergaele, Berkan Nalli, Luc Roggeman, Delphine Vandenbossche, Tania Verpraet, Marc Vanden Heede, Aline Van den Weghe, leden van de raad voor maatschappelijk welzijn
          Sylvie Bohez, algemeen directeur
          Verontschuldigd: Marc Devlieger, lid van de raad voor maatschappelijk welzijn
          Bespreking
          • Raadslid Luc Roggeman heeft een vraag m.b.t. de begeleiding van leefloongerechtigden.  Deze personen hebben vaak een beperkte toegang tot de arbeidsmarkt. Ondertussen zijn er +/- 105 gerechtigden.  Met 6,25% per 1.000 inwoners steekt onze gemeente rond het gemiddelde.  Via het Vlaamse Activeringspact krijgt de gemeente extra financiële middelen als het OCMW hiermee aan de slag gaat.  Worden de leefloongerechtigden hierin reeds begeleid door het OCMW?  Wat is de rol van de VDAB?  Wat zijn de eventuele resultaten op vandaag?
          • Voorzitter van het bijzonder comité Francky De Coster stelt dat hierop schriftelijk geantwoord zal worden.

Namens RAAD VOOR MAATSCHAPPELIJK WELZIJN,

Sylvie Bohez
algemeen directeur

Steven Van Troys
voorzitter