Enig artikel: De notulen en het zittingsverslag van de raad voor maatschappelijk welzijn van 26 augustus 2025 worden goedgekeurd.
Enig artikel: De raad voor maatschappelijk welzijn neemt kennis van het opvolgingsrapport MJP over het eerste semester 2025.
Het rapport wordt als bijlage bij dit besluit geviseerd.
Artikel 1: De raad voor maatschappelijk welzijn keurt de dienstverleningsovereenkomst met Mpact goed.
Artikel 1: Doel van de overeenkomst
Mpact verleent aan de Mobitwin Centrale het recht om een lokale Mobitwin Centrale op te richten en te organiseren.
Mobitwin is een dienst voor sociaal vervoer door vrijwilligers.
De dienst is bedoeld om sociaal kwetsbare personen te vervoeren, zoals senioren of personen met een beperkt inkomen, die geen toegang hebben tot eigen
vervoer of geen gebruik kunnen maken van het openbaar vervoer.
Mpact zal aan de Mobitwin Centrale een basispakket ter beschikking stellen dat nodig is voor de goede werking van de centrale. Dit basispakket omvat lidkaarten,
chauffeurskaarten, kilometerboekjes en andere administratieve documenten.
De Mobitwin Centrale organiseert zelfstandig de concrete uitbouw van haar lokale centrale, de permanentie, promotie en werking. Het werkingsgebied van de Mobitwin
Centrale omvat de volgende gemeente(n): Zulte, Olsene en Machelen.
Artikel 2: Neutraliteit en non-discriminatie
De Mobitwin Centrale verbindt zich ertoe om haar werking neutraal en onpartijdig te organiseren, zonder zich te laten beïnvloeden door politieke of filosofische overtuigingen.
De centrale waarborgt de principiële neutraliteit van haar werking. Indien deze neutraliteit niet wordt gerespecteerd, heeft Mpact het recht de overeenkomst eenzijdig en onmiddellijk te beëindigen.
Daarnaast verbindt de Mobitwin Centrale zich ertoe geen enkele vorm van discriminatie te tolereren. Dit houdt in dat er geen onderscheid zal worden gemaakt op basis van ras,
huidskleur, geslacht, religie, politieke voorkeur, nationaliteit, handicap, leeftijd of seksuele geaardheid bij het verlenen van diensten.
De Mobitwin Centrale garandeert dat alle leden gelijk behandeld worden en dat de dienst toegankelijk is voor iedereen die aan de inschrijvingsvoorwaarden voldoet.
Artikel 3: Werkingsgebied
De Mobitwin Centrale verbindt zich ertoe geen leden te werven of in te schrijven die woonachtig zijn in een gemeente waar al een andere Mobitwin Centrale actief is. Deze
leden zullen worden doorverwezen naar de plaatselijke centrale.
Uitbreiding van het werkingsgebied van de Mobitwin Centrale kan enkel plaatsvinden na schriftelijke toestemming van Mpact.
Artikel 4: Inkomensvoorwaarden voor leden
De Mobitwin Centrale verbindt zich ertoe enkel leden in te schrijven waarvan het netto-inkomen niet hoger ligt dan tweemaal het leefloon.
Uitzonderingen kunnen enkel worden toegestaan mits een sociaal verslag dat deze uitzondering rechtvaardigt.
Artikel 5: Tarieven en prijzen
De Mobitwin Centrale past de tarieven toe zoals voorgesteld door Mpact.
Deze tarieven kunnen jaarlijks worden herzien en Mpact zal wijzigingen minimaal 3 maanden voor het verstrijken van het kalenderjaar communiceren via e-mail aan de lokale centrale.
Artikel 2: De dienstverleningsovereenkomst treedt in werking vanaf 1 oktober 2025. De tot op heden bestaande dienstverleningsovereenkomst wordt opgeheven.
Artikel 3: De voorzitter van het vast bureau maakt het besluit en de inhoud ervan via de webtoepassing van de gemeente bekend overeenkomstig artikel 285 §2 en artikel 286 §2 van het decreet lokaal bestuur.
In uitvoering van artikel 330 van het decreet lokaal bestuur brengt de gemeente op dezelfde dag als de bekendmaking van de besluiten op de webtoepassing van de gemeente, de toezichthoudende overheid op de hoogte van de bekendmaking hiervan.
Artikel 186 §1 van het decreet lokaal bestuur stelt dat de gemeenteraad de rechtspositieregeling van het gemeentepersoneel vaststelt. De rechtspositieregeling van het gemeentepersoneel is van rechtswege van toepassing op het personeelslid van het openbaar centrum voor maatschappelijk welzijn dat de gemeente bedient en dat een betrekking bekleedt die ook bestaat bij de gemeente.
Overeenkomstig artikel 186 § 2 van het decreet lokaal bestuur stelt de raad voor maatschappelijk welzijn de rechtspositieregeling vast voor:
1° het specifiek personeel, waaronder wordt verstaan het personeel dat een betrekking bekleedt die niet bestaat in de gemeente die het openbaar centrum voor maatschappelijk welzijn bedient;
2° de maatschappelijk werker, vermeld in artikel 183, § 1;
3° het voltallige personeel van de verzorgende, verplegende en dienstverlenende instellingen en diensten van het openbaar centrum voor maatschappelijk welzijn, waarvan de werking gebaseerd is op federale of gewestelijke financiering met bijbehorende werkings- en erkenningsregels en voor het voltallige personeel van het openbaar centrum voor maatschappelijk welzijn dat ingezet wordt voor activiteiten die hoofdzakelijk verricht worden in mededinging met andere marktdeelnemers.
Artikel 1: De aangepaste rechtspositieregeling voor het OCMW-personeel wordt vastgesteld en als bijlage bij het besluit geviseerd.
De salarisschaal E1-E3 Huishulp wordt als bijlage toegevoegd en geïntegreerd in de reeds bestaande bijlage 1 Salarisschalen.
De bijlage Structureel instroomkanaal (zoals goedgekeurd in de raad van 23 januari 2024) wordt herbenoemd tot bijlage 2.
De aangepaste rechtspositieregeling (incl. bijlagen) treedt in werking op 1 oktober 2025.
Artikel 2: De rechtspositieregeling zoals goedgekeurd in zitting van 23 januari 2024 wordt met ingang van 1 oktober 2025 opgeheven.
Artikel 3: Overeenkomstig artikel 286 §2 van het decreet lokaal bestuur wordt het besluit en de inhoud ervan door de voorzitter van het vast bureau bekend gemaakt op de webtoepassing van de gemeente. Op dezelfde dag als de bekendmaking op de webtoepassing van de gemeente brengt het openbaar centrum voor maatschappelijk welzijn de toezichthoudende overheid op de hoogte van de bekendmaking ervan.
Bijna de helft van de Belgische huishoudens bestaat uit alleenstaanden of alleenstaande ouders. Ook in Zulte zien we dat het aantal alleenwonenden en alleenstaande gezinnen stijgt. Deze inwoners worden vaak geconfronteerd met hogere woonlasten, beperkte toegang tot betaalbare diensten en een groter risico op vereenzaming.
De VVSG ontwikkelde daarom de alleenstaandentoets: een instrument waarmee lokale besturen hun beleid kunnen aftoetsen op de impact voor alleenstaanden. Het gaat om een checklist of denkkader, geen verplichting. Lokale besturen kunnen er hun reglementen, tarieven en initiatieven mee bekijken vanuit het perspectief van alleenstaanden, en zo mogelijke drempels wegwerken.
Namens RAAD VOOR MAATSCHAPPELIJK WELZIJN,
Sylvie Bohez
algemeen directeur
Steven Van Troys
voorzitter