Enig artikel: De notulen en het zittingsverslag van de gemeenteraad van 27 mei 2025 worden goedgekeurd.
De wet van 29 juli 1991 betreffende de uitdrukkelijke motiveringsplicht van bestuurshandelingen, en latere wijzigingen.
Het koninklijk besluit van 14 januari 2013 tot bepaling van de algemene uitvoeringsregels van de overheidsopdrachten, en latere wijzigingen.
De wet van 17 juni 2013 betreffende de motivering, de informatie en de rechtsmiddelen inzake overheidsopdrachten, bepaalde opdrachten voor werken, leveringen en diensten en concessies, en latere wijzigingen.
De wet van 17 juni 2016 en latere wijzigingen inzake overheidsopdrachten, meer bepaald artikel 38.
Het koninklijk besluit van 18 april 2017 betreffende plaatsing overheidsopdrachten klassieke sectoren, en latere wijzigingen.
Deze beslissing valt niet onder de visumplicht en heeft geen financiële gevolgen.
Artikel 1: De firma Aon Belgium bv werd reeds aangesteld als consultant in de opdracht van de verzekeringen.
Artikel 2: Stad Deinze wordt aangesteld als aankoopcentrale voor deze opdracht.
Artikel 3: Machtiging wordt verleend aan de selectieleidraad en daaropvolgende lastenboek voor de opdracht “Afsluiten van de volgende verzekeringscontracten: Personenverzekeringen, Verzekeringen Materiële Schade, Verzekeringen Aansprakelijkheid, Verzekeringen Auto en gezondheidszorgen”.
Artikel 4: De wijze van gunning van de opdracht wordt goedgekeurd. De opdracht wordt gegund bij wijze van mededingingsprocedure met onderhandeling.
Artikel 5: In geval van een juridisch geschil omtrent deze overheidsopdracht, is elk deelnemend bestuur medeverantwoordelijk en verplicht bij te dragen in het betalen van de eventuele schadevergoeding en mogelijke kosten in verhouding tot zijn aandeel in de opdracht.
Artikel 6: Het college van burgemeester en schepenen wordt belast met de verdere uitvoering van de opdracht en het besluit.
Artikel 7: Een kopie van dit besluit wordt aan de aanbesteder bezorgd en aan de betrokken dienst belast met de toepassing van dit besluit.
Artikel 1: De gemeenteraad stelt de jaarrekening 2024 deel gemeente vast. De jaarrekening en de verplichte documentatie worden als bijlage toegevoegd en geviseerd.
Artikel 2: Overeenkomstig artikel 286 §1 3° van het decreet lokaal bestuur maakt de burgemeester het besluit en de inhoud van het beleidsrapport bekend via de webtoepassing van de gemeente binnen de 10 dagen nadat ze genomen zijn.
Op dezelfde dag brengt de gemeente overeenkomstig artikel 330 van het decreet lokaal bestuur de toezichthoudende overheid op de hoogte.
Artikel 1: De gemeenteraad keurt de jaarrekening 2024 deel OCMW goed, zoals vastgesteld door de raad voor maatschappelijk welzijn van 24 juni 2025. De jaarrekening en de verplichte documentatie worden als bijlage toegevoegd en geviseerd.
Artikel 2: Door de goedkeuring vermeld in artikel 1 wordt het beleidsrapport "jaarrekening 2024" in zijn geheel (gemeente + OCMW) geacht definitief te zijn vastgesteld.
Artikel 3: Overeenkomstig artikel 286 §1 3° van het decreet lokaal bestuur maakt de burgemeester het besluit en de inhoud van het beleidsrapport bekend via de webtoepassing van de gemeente binnen de 10 dagen nadat ze genomen zijn.
Op dezelfde dag brengt de gemeente overeenkomstig artikel 330 van het decreet lokaal bestuur de toezichthoudende overheid op de hoogte.
Artikel 1: De gemeente keurt de nota "basisprincipes in kader van beheer en onderhoud van riolering langs gewestwegen" (bijlage 1) en de overeenkomst (bijlage 2) goed.
Artikel 2: Farys kan met akkoord van de gemeente de basisprincipes verder in detail uitwerken.
Artikel 3: De toepassing van de basisprincipes op het terrein start vanaf het moment dat de gemeente via Farys aan WSG en AWV dit besluit bezorgt.
Artikel 4: Een afschrift van dit besluit wordt bezorgd aan Farys, Stropstraat 1 te 9000 Gent.
- Een pakket basisdienstverlening wonen, voor elke gemeente die instapt in de IGS-werking
- Een optioneel pakket opvolging leegstand en verwaarlozing
- Een optioneel pakket extra conformiteitscontroles
- Pakket 1: Basisdienstverlening wonen
Dit pakket is de basis voor elke gemeente die instapt in de IGS-werking wonen. Deze dienstverlening valt binnen de 3 Vlaamse beleidsprioriteiten, en hiermee vervult elke gemeente de voorwaarden voor de basisinitiatieven zoals vastgelegd in de artikelen 2.7 – 2.9 en artikelen 2.14 - 2.16 van het Besluit Vlaamse Codex Wonen, met uitzondering van de verplichting inzake opvolging leegstand en verwaarlozing (zie pakket 2).
Voor deze basisdienstverlening zetten we de Vlaamse subsidie in. Een gemeente heeft pas recht op de subsidie voor intergemeentelijk samenwerken voor wonen, als ze voor wonen samenwerkt met minstens 2 andere gemeentebesturen. Defacto gaat het dus om een gedeelde subsidie, die in principe niet opsplitsbaar is. Veneco kiest er daarom voor om de subsidie in te zetten voor het basisdienstverleningspakket, dat voor elke deelnemende gemeente een gelijk aanbod heeft. Op deze manier kan elke deelnemende gemeente op een gelijkaardige manier gebruik maken van de subsidiemiddelen.
De basisdienstverlening bestaat uit:
Beleidsprioriteit 1. Zorgen voor divers en betaalbaar woonaanbod en woonbeleid
- 2X/ jaar organisatie Lokaal Woonoverleg (LWO)
- Kerncijfers woningmarkt, woonkwaliteit en loketwerking op het LWO brengen
- Het ruimtelijk beleid bij het LWO betrekken
- Samenbrengen stakeholders wonen in de regio
- Wetgeving wonen opvolgen, gemeentebesturen informeren over regelgeving wonen
- Regelgeving wonen van de gemeente mee up-to-date houden (voorbeeld verordeningen en reglementen, deze afstemmen op de wensen van het gemeentebestuur)
- Ondersteuning bij de visievorming woonbeleid: procesbegeleiding, aanleveren kerncijfers, in onderling overleg met gemeentebestuur ook opmaak documenten
Beleidsprioriteit 2. Kwaliteit van het woningpatrimonium
- Ondersteuning gemeente bij de administratieve procedure ongeschikt en/of onbewoonbaarverklaring (O/O) op basis van een klacht van een huurder volgens het afsprakenkader woonkwaliteit met de gemeente.
- Gecoördineerd lokaal woonkwaliteitsbeleid voeren, met alle nodige partners
- Een contingent woningcontroles voor de administratieve procedure O/O en controles op initiatief van de burgemeester wanneer er een vermoeden is van ernstige woonkwaliteitsproblemen. De woningcontroles worden uitgevoerd door erkende woningcontroleurs.
- Tabel: Contingent woningcontroles pakket 1 per jaar
- Stel dat een gemeente niet voldoende heeft aan het bepaalde contingent voor controles O/O, kan op de stuurgroep van de IGS-werking worden afgesproken om de aantallen tussen de gemeenten te verschuiven. Via de stuurgroep zal ook geadviseerd worden wanneer Veneco de capaciteit dient bij te sturen om aan de vraag te kunnen beantwoorden.
Wanneer een verhuurder vrijwillig een woningcontrole aanvraagt en dit niet is om een besluit O/O op te heffen, wordt de controle uitgevoerd aan het door de Vlaamse Overheid vastgelegde tarief van 209 euro per onderzoek (jaarlijks te indexeren). Dit bedrag kan verhaald worden op de verhuurder indien het gemeentebestuur dat wenst.
Zie ook bijlage: verduidelijking woningcontroles, waarin het onderscheid wordt verduidelijkt tussen woningcontroles in pakket 1 basisdienstverlening en pakket 3 extra conformiteitsonderzoeken.
Beleidsprioriteit 3. Inwoners informeren, adviseren en sensibiliseren
- Geïntegreerd woon- en energieloket min. 1 halve dag/week (meer zitmomenten optioneel) - zie ook: www.wooneco.be
- Kerncijfers premies en loketbezoeken op het LWO brengen
- Ondersteuning van de inwoners bij woonkwaliteitsprocedures
- Informatiecampagnes
- Webinars en infosessies
- Pakket 2: opvolging leegstand en verwaarlozing
We kiezen ervoor om leegstand en verwaarlozing niet op te nemen als basisdienstverlening. Slechts 4 van de 9 deelnemende gemeenten wensen dit door Veneco te laten uitvoeren. Het is mogelijk om deze dienstverlening te scheiden van de rest van de woonwerking, omdat hiervoor grotendeels een aparte medewerker wordt ingezet (die een stukje ondersteund wordt door een administratieve kracht en een stafmedewerker).
Deze dienstverlening bestaat uit:
- Ondersteuning leegstandsopvolging volgens afsprakenkader
- Ondersteuning verwaarlozing volgens afsprakenkader
Wanneer een IGS-gemeente geen beroep doet op de IGS om deze taken uit te voeren, neemt deze gemeente zelf het engagement op om de opvolging leegstand en verwaarlozing te doen en jaarlijks te rapporteren via het Lokaal Woonoverleg. Het is een voorwaarde voor een IGS-gemeente om aan leegstand- en verwaarlozingsopvolging te doen.
- Pakket 3: extra conformiteitsonderzoeken
Een conformiteitsattest (CA) is een attest dat bevestigt dat een woning voldoet aan de kwaliteitsnormen vastgelegd in de Vlaamse Codex Wonen. Een erkend woningcontroleur gaat na via een vast technisch verslag of de woning conform, veilig en gezond is. Een gemeentebestuur kan ervoor kiezen om een conformiteitsattest verplicht te maken voor huurwoningen. In de beleidsnota van de Minister bevoegd voor wonen staat de ambitie in heel Vlaanderen een conformiteitsattest voor huurwoningen verplicht te maken.
Binnen dit pakket voeren we de woningcontroles uit op vraag van verhuurders, i.k.v. beleidskeuze voor verordening verplicht conformiteitsattest bij nieuwe inhuurnames.
Wanneer het bestuur kiest voor een andere methode, bijvoorbeeld een controle van alle huurwoningen op basis van het bouwjaar ongeacht de timing van een nieuwe inhuurname, vraagt Veneco om hiervoor ook zelf extra administratieve Personeelscapaciteit in te schakelen.
Om een kwalitatieve personeelsplanning voor woningcontroleurs mogelijk te maken, werd binnen dit pakket een minimum afname bepaald.
Tabel: Minimale afname pakket 3 per jaar
- Aantal huishoudens op grondgebied van de IGS
- Aantal huurwoningen op grondgebied van de IGS
Scenario 1: zonder werkingsbijdrage voor Veneco
Scenario 2: met werkingsbijdrage voor Veneco
Artikel 1: Gemeente Zulte stapt in de IGS Wooneco Aalter – Lievegem – Maldegem - Zulte. Gemeente Zulte neemt pakket 1 af "basisdienstverlening woonwerking" en onderschrijft de engagementsverklaring van de deelnemende gemeenten voor de uitvoering van de basisinitiatieven zoals vastgelegd in de artikelen 2.7 – 2.9 en artikelen 2.14 - 2.16 van het Besluit Vlaamse Codex Wonen.
Artikel 2: Gemeente Zulte zal zelf instaan voor de jaarlijkse opvolging van leegstand en verwaarlozing en engageert zich om hierover jaarlijks te rapporteren via het Lokaal Woonoverleg.
Artikel 3: Gemeente Zulte neemt pakket 3 af "extra conformiteitsonderzoeken in het kader van de verordening verplichte conformiteit".
Artikel 4: Gemeente Zulte gaat akkoord met het plan van aanpak voor de eigen initiatieven voor de IGS Wooneco Aalter – Lievegem – Maldegem - Zulte.
Artikel 1: In de Waalstraat worden hiernavolgende kruispunten ingericht als een kruispunt waar de voorrangsregel ‘voorrang van rechts’ geldt:
Waalstraat - Nachtegaalstraat
Waalstraat - Zaubeekstraat
Waalstraat - toegangsweg school/sporthal
Deze verkeersmaatregel wordt benadrukt voor de weggebruikers door het plaatsen van de verkeersborden type B17 in de onmiddellijke nabijheid van de kruispunten.
Artikel 2: De Waalstraat, tussen de Kapellestraat en de Karreweg, wordt als een voorrangsweg ingericht ten opzichte van al de erop uitkomende zijstraten.
Deze verkeersmaatregel wordt ter kennis van de weggebruikers gebracht door het plaatsen van de nodige verkeersborden B15a, B15c en B15f op de hiernavolgende kruispunten:
Waalstraat - Kapellestraat/Olsenestraat
Waalstraat - Olsenestraat
Waalstraat - ventwegen langs spoorwegtunnel
Waalstraat - toegangsweg recreatiezone Waalmeers
Waalstraat - Zonnelaan/Waalbeekstraat
Waalstraat - Waalstraat 230-236
Waalstraat - Heidestraat
Waalstraat - Oude Waalstraat
Deze verkeersmaatregel wordt ter kennis van de weggebruikers gebracht door het plaatsen van de nodige verkeersborden B1 op al de erop uitkomende zijstraten (tussen de Kapellestraat en de Karreweg): Kapellestraat, Olsenestraat, ventwegen langs spoorwegtunnel, toegangsweg recreatiezone Waalmeers, Zonnelaan, Waalbeekstraat, Waalstraat 230-236, Heidestraat en Oude Waalstraat.
Er wordt tevens een dwarsstreep, door witte driehoeken, zoals is voorzien in artikel 76.2 van het KB van 01.12.1975, aangebracht haaks op de rand van de rijbaan waar de bestuurders zo nodig moeten stoppen en voorrang verlenen ingevolge het verkeersbord B1 in de Kapellestraat, Olsenestraat, ventwegen langs spoorwegtunnel, toegangsweg recreatiezone Waalmeers, Zonnelaan, Waalbeekstraat, Waalstraat 230-236, Heidestraat en Oude Waalstraat.
Artikel 3: Er wordt in de Waalstraat, begrepen tussen de N43 en de Kapellestraat een parkeerverbod ingevoerd, uitgezonderd op de voorziene parkeerzones. Deze parkeerzones worden voorzien op de volgende plaatsen:
parkeerzone naast de rijbaan
in de rijrichting van N43 naar de Kapellestraat
vanaf huisnummer 4 tot huisnummer 16
vanaf huisnummer 80 tot huisnummer 90
in de rijrichting van Kapellestraat naar de N43
vanaf huisnummer 137 tot huisnummer 125
vanaf huisnummer 99 tot huisnummer 93
vanaf huisnummer 35 tot huisnummer 23
Buiten deze voorziene parkeerzones is het parkeerverbod ter kennis gebracht aan de weggebruikers door het aanbrengen van gele onderbroken strepen op de boordsteen.
Deze verkeersmaatregel wordt ter kennis van de weggebruikers gebracht door het aanbrengen van een witte doorlopende witte streep op de denkbeeldige rand van de rijbaan.
Het aan de andere kant van deze streep gelegen deel van de openbare weg is voorbehouden voor het stilstaan en parkeren.
parkeerzone op de berm
in de rijrichting van N43 naar de Kapellestraat
vanaf huisnummer 60 tot huisnummer 70
in de rijrichting van Kapellestraat naar de N43
ter hoogte van de kruispunten met de Nachtegaalstraat en de Zaubeekstraat
Deze verkeersmaatregel wordt ter kennis van de weggebruikers gebracht door het aanbrengen van witte markeringen op de berm die de plaatsen (parkeervakken) afbakenen waar de voertuigen moeten staan.
Artikel 4: In de Waalstraat wordt een oversteekplaats voor voetgangers aangebracht:
in de nabijheid van het kruispunt met de N43
in de nabijheid van het kruispunt met de Nachtegaalstraat (aan beide zijden)
op de vier armen van het kruispunt met de Zaubeekstraat
op de drie armen van het kruispunt met de toegangsweg school/sporthal
in de nabijheid van het kruispunt met de Kapellestraat (t.h.v. Waalstraat 137)
De oversteekplaatsen voor voetgangers worden afgebakend door witte banden, evenwijdig met de as van de rijbaan.
Artikel 5: In de Waalstraat is het verkeer verboden voor bestuurders van voertuigen gebruikt voor het vervoer van zaken waarvan het gewicht in beladen toestand hoger is dan 3,5 ton, uitgezonderd de voertuigen voor plaatselijke bediening op de hierna vermelde kruispunten:
Waalstraat - Staatsbaan (N43) voor het verkeer rijdend in de richting van de Karreweg
Waalstraat - Nachtegaalstraat voor het verkeer rijdend in de richting van de Karreweg
Waalstraat - Zaubeekstraat voor het verkeer rijdend in de richting van de Karreweg
Waalstraat - Oude Waalstraat voor het verkeer rijdende in de richting van de Staatsbaan (N43)
Waalstraat - Heidestraat voor het verkeer rijdende in de richting van de Staatsbaan (N43)
Waalstraat - Zonnelaan/Waalbeekstraat voor het verkeer rijdende in de richting van de Staatsbaan (N43)
Deze verkeersmaatregel wordt ter kennis gebracht van de weggebruikers door het plaatsen van de verkeersborden C23, aangevuld met een onderbord met de vermelding ‘+ 3,5 t’, en onderbord ‘uitgezonderd plaatselijke bediening’.
Artikel 6: In de Waalstraat, ter hoogte van de spoorwegtunnel, is het verkeer verboden voor bestuurders van voertuigen waarvan de hoogte, lading inbegrepen, groter is dan 3.5m.
Deze verkeersmaatregel wordt ter kennis gebracht van de weggebruikers door het plaatsen van volgende verkeersborden:
C29 met vermelding '3.5m' aan het begin van de spoorwegtunnel (in beide richtingen)
C29 met vermelding '3.5m' en onderbord '500m' t.h.v. het kruispunt met de Waalbeekstraat
C29 met vermelding '3.5m' en onderbord '1.5 km' t.h.v. het kruispunt met de Karreweg
C29 met vermelding '3.5m' en onderbord '950m' t.h.v. het kruispunt met de N43
Artikel 7: Er wordt in de Waalstraat een verhoogde inrichting (verkeersplateau) aangelegd op het kruispunt met de Waalbeekstraat - Zonnelaan en op het kruispunt met de Olsenestraat - Kapellestraat.
De verhoogde inrichtingen op het kruispunt Waalstraat - Waalbeekstraat - Zonnelaan en Waalstraat - Olsenestraat - Kapellestraat worden ter kennis van de weggebruikers gebracht door het plaatsen van de verkeersborden A14.
Artikel 8: Er wordt in de Waalstraat een verhoogde inrichting (verkeerskussens) aangelegd in de nabijheid van het kruispunt met de Zaubeekstraat.
De verhoogde inrichting wordt ter kennis van de weggebruikers gebracht door het plaatsen van de verkeersborden A14 en A51 met onderbord 'verkeersremmer'.
Artikel 9: In de Waalstraat, tussen de Kapellestraat (inclusief het kruispunt met de Kapellestraat) en de Karreweg, wordt in beide richtingen een fietspad ingericht.
Deze verkeersmaatregel wordt ter kennis van de weggebruikers gebracht door het plaatsen van de nodige verkeersborden D7.
Deze verkeersmaatregel wordt tevens ter kennis van de weggebruiker gebracht door het aanbrengen van de overlangse markeringen, zoals is voorzien in artikel 74 van het KB van 1 december 1975, nl. twee evenwijdige witte onderbroken strepen.
Op alle kruispunten van de zijwegen met de Waalstraat, tussen de Kapellestraat en de Karreweg, wordt het fietspad op de Waalstraat aangeduid door bovenvermelde overlangse markeringen.
Artikel 10: Er wordt in de Waalstraat, begrepen tussen de Zaubeekstraat en de Kapellestraat, een deel van de openbare weg voorbehouden voor voetgangers en fietsers. Deze zones worden voorzien op de volgende plaatsen:
in de rijrichting van Zaubeekstraat naar de Kapellestraat
vanaf huisnummer 80 tot huisnummer 90
in de rijrichting van Kapellestraat naar de Zaubeekstraat
vanaf huisnummer 141 tot huisnummer 125
vanaf huisnummer 99 tot huisnummer 93
vanaf huisnummer 35 tot huisnummer 23
Deze verkeersmaatregel wordt ter kennis gebracht van de weggebruikers door het plaatsen van de verkeersborden D10 en D11.
Artikel 11: Er worden in de Waalstraat, begrepen tussen de Zaubeekstraat en de Kapellestraat, enkele smalle doorgangen met voorrangsregeling ingericht. Deze worden voorzien op de volgende plaatsen:
t.h.v. huisnummer 73 (voorrang voor het verkeer rijdende richting Kapellestraat)
t.h.v. huisnummer 80 (voorrang voor het verkeer rijdende richting Zaubeekstraat)
t.h.v. huisnummer 90 (voorrang voor het verkeer rijdende richting Zaubeekstraat)
t.h.v. huisnummer 93 (voorrang voor het verkeer rijdende richting Kapellestraat)
t.h.v. huisnummer 99 (voorrang voor het verkeer rijdende richting Kapellestraat)
t.h.v. huisnummer 125 (voorrang voor het verkeer rijdende richting Kapellestraat)
t.h.v. huisnummer 137 (voorrang voor het verkeer rijdende richting Kapellestraat)
Deze verkeersmaatregel wordt ter kennis gebracht van de weggebruikers door het plaatsen van de verkeersborden B19 en B21.
Artikel 12: In de Waalstraat, in de nabijheid van de aansluiting met de toegangsweg Waalmeers, worden de verkeersborden A23 met onderbord ‘50m’ geplaatst, teneinde aan de weggebruikers kenbaar te maken dat op deze locatie speciaal veel kinderen komen.
Artikel 13: In de Waalstraat, in de nabijheid van de aansluiting met de toegangsweg school/sporthal, worden de verkeersborden A23 geplaatst, teneinde aan de weggebruikers kenbaar te maken dat op deze locatie speciaal veel kinderen komen.
Artikel 14: In de Waalstraat, tussen huisnummers 101 en 109 en in de spoorwegtunnel, wordt de rijbaan in rijstroken verdeeld.
Deze verkeersmaatregel wordt ter kennis van de weggebruikers gebracht door het aanbrengen van de overlangse markeringen, nl. witte onderbroken strepen:
Artikel 15: In de Waalstraat, t.h.v. de Zaubeekstraat en t.h.v. de parking aan de Waalmeers, worden telkens twee parkeergelegenheden voorbehouden voor elektrisch laden.
Deze verkeersmaatregel wordt ter kennis van de weggebruikers gebracht door het plaatsen van het verkeersbord E9a met onderbord type VIIb (elektrisch laden), overeenkomstig artikel 70.2.1.3° van het Algemeen Reglement op de politie van het Wegverkeer.
Artikel 16: Dit reglement treedt in werking op 1 juli 2025.
Artikel 17: Bij goedkeuring van huidig gecoördineerd aanvullend verkeersreglement wordt het gecoördineerd aanvullend verkeersreglement inzake de Oude Weg, goedgekeurd in gemeenteraadszitting d.d. 19 december 2017 opgeheven met ingang van 1 juli 2025.
Artikel 18: Dit reglement wordt ter kennisgeving overgemaakt aan de Vlaamse minister van Mobiliteit - Departement Mobiliteit en Openbare Werken van de Vlaamse Overheid.
Artikel 19: Na goedkeuring wordt het reglement bekendgemaakt overeenkomstig artikels 330, 285 §1 en 286 §1 van het decreet lokaal bestuur en wordt tevens een afschrift ervan gestuurd naar:
Artikel 20: Dit besluit wordt ter kennis gebracht aan de provinciegouverneur, door de lijst bedoeld in artikel 285 van het decreet lokaal bestuur van 22 december 2017.
Artikel 1: In de Olsenestraat, begrepen tussen de Waalstraat en de Kastanjelaan, wordt beperkt éénrichtingsverkeer ingevoerd waarbij de toegelaten rijrichting deze is van de Kastanjelaan naar de Waalstraat toe.
Deze verkeersmaatregel wordt ter kennis van de weggebruikers gebracht door het plaatsen van de verkeersborden F19 met onderbord M5 en C1 met onderbord M3. Deze verkeersborden dienen herhaald te worden na ieder kruispunt.
In de Waalstraat wordt er een verkeersbord C31a (verboden links) en C31b (verboden rechts), beiden met onderbord M3, geplaatst en dit met betrekking tot de Olsenestraat.
Artikel 2: In de Olsenestraat wordt aan beide zijden een fietspad ingericht, vanaf het kruispunt Waalstraat tot het kruispunt met de Kastanjelaan (inclusief het kruispunt Kastanjelaan enkel aan westelijke zijde).
Deze verkeersmaatregel wordt ter kennis van de weggebruikers gebracht door het aanbrengen van de overlangse markeringen, zoals is voorzien in artikel 74 van het KB van 1 december 1975, nl. twee evenwijdige witte onderbroken strepen.
Artikel 3: Er wordt in de Olsenestraat een verhoogde inrichting (verkeersplateau) aangelegd op de kruispunten Olsenestraat - Waalstraat en Olsenestraat - Houtstraat.
Deze verkeersmaatregel wordt ter kennis van de weggebruikers gebracht door het plaatsen van de verkeersborden F87 en A14.
Artikel 4: In de Olsenestraat, aan de overzijde van de Wielkensstraat, wordt een parkeerverbod ingevoerd vanaf 10 meter voor het kruispunt tot 10 meter voorbij het kruispunt.
Deze verkeersmaatregel wordt ter kennis gebracht van de weggebruikers door het aanbrengen van gele onderbroken strepen op de boordsteen van het trottoir of op de werkelijke rand van de rijbaan zoals voorzien in het artikel 75.1.2° van het KB van 1 december 1975.
Artikel 5: In de Olsenestraat, aan de zijde van de pare huisnummers, begrepen tussen Olsenestraat 52 en 118 en tussen Olsenestraat 134 en 154, wordt het parkeren verplicht op de berm.
Deze verkeersmaatregel wordt ter kennis van de weggebruikers gebracht door het plaatsen van de verkeersborden E9e met opwaartse pijl (begin reglementering) en neerwaartse pijl (einde reglementering), zoals is voorzien in artikel 70.2.1 van het KB 1 december 1975.
Artikel 6: In de Olsenestraat, begrepen tussen Warandestraat en Houtstraat, is het verkeer in de beide richtingen verboden voor bestuurders van voertuigen gebruikt voor het vervoer van zaken waarvan de massa in beladen toestand hoger is dan 3,5 ton, uitgezonderd plaatselijke bediening’.
Deze verkeersmaatregel wordt ter kennis van de weggebruikers gebracht door het plaatsen van het verkeersbord C23 aangevuld met de onderborden ‘+ 3,5 ton’ en ‘uitgezonderd plaatselijke bediening’.
Artikel 7: In de Olsenestraat, begrepen tussen de Warandestraat en de Zaubeek wordt in de beide richtingen, een fietspad ingericht.
Deze verkeersmaatregel wordt ter kennis van de weggebruikers gebracht door het plaatsen van de verkeersborden D7. Deze verkeersborden dienen herhaald te worden na iedere aansluiting van een openbare weg met de Olsenestraat.
Artikel 8: In de Olsenestraat worden wegversmallingen gerealiseerd door middel van hindernissen ter hoogte van Olsenestraat 147/164 en ter hoogte van de Zaubeek.
Deze verkeersmaatregel wordt ter kennis van de weggebruikers gebracht door het plaatsen van de volgende verkeerssignalisatie:
Verkeersborden A7a met onderbord type Ia in beide richtingen
Ter hoogte van de wegversmalling Olsenestraat 147/164:
Ter hoogte van de wegversmalling aan de Zaubeek:
Artikel 9: In de Olsenestraat, t.h.v. huisnummer 5, worden twee parkeergelegenheden voorbehouden voor elektrisch laden.
Deze verkeersmaatregel wordt ter kennis van de weggebruikers gebracht door het plaatsen van het verkeersbord E9a met onderbord type VIIb (elektrisch laden), overeenkomstig artikel 70.2.1.3° van het Algemeen Reglement op de politie van het Wegverkeer.
Artikel 10: Dit reglement treedt in werking op 1 augustus 2025.
Artikel 11: Bij goedkeuring van onderhavig verkeersreglement wordt het gecoördineerd aanvullend reglement inzake de Olsenestraat, aangenomen in de zitting van de gemeenteraad van 28 juni 2022 opgeheven met ingang van 1 augustus 2025.
Artikel 12: Dit reglement wordt ter kennisgeving overgemaakt aan de Vlaamse minister van Mobiliteit - Departement Mobiliteit en Openbare Werken van de Vlaamse Overheid.
Artikel 13: Na goedkeuring wordt het reglement bekendgemaakt overeenkomstig artikels 330, 285 §1 en 286 §1 van het decreet lokaal bestuur en wordt tevens een afschrift ervan gestuurd naar:
Artikel 1: In de Rijwegstraat, t.h.v. de parking aan de Raveschoot, worden twee parkeergelegenheden voorbehouden voor elektrisch laden.
Deze verkeersmaatregel wordt ter kennis van de weggebruikers gebracht door het plaatsen van het verkeersbord E9a met onderbord type VIIb (elektrisch laden), overeenkomstig artikel 70.2.1.3° van het Algemeen Reglement op de politie van het Wegverkeer.
Artikel 2: In de Rijwegstraat, t.h.v. de parking aan de Raveschoot, worden twee parkeergelegenheden voorbehouden voor personen met een beperking.
Deze verkeersmaatregel wordt ter kennis van de weggebruikers gebracht door het plaatsen van het verkeersbord E9a.
Artikel 3: Dit reglement treedt in werking op 1 augustus 2025.
Artikel 4: Bij goedkeuring van onderhavig verkeersreglement wordt het gecoördineerd aanvullend reglement inzake de Rijwegstraat, aangenomen in de zitting van de gemeenteraad van 21 augustus 2008 opgeheven met ingang van 1 augustus 2025.
Artikel 5: Dit reglement wordt ter kennisgeving overgemaakt aan de Vlaamse minister van Mobiliteit - Departement Mobiliteit en Openbare Werken van de Vlaamse Overheid.
Artikel 6: Na goedkeuring wordt het reglement bekendgemaakt overeenkomstig artikels 330, 285 §1 en 286 §1 van het decreet lokaal bestuur en wordt tevens een afschrift ervan gestuurd naar:
Artikel 1: Volgende zonale tonnagebeperkingen “5,5t - uitgezonderd plaatselijk verkeer” wordt op het grondgebied van de gemeente Zulte ingevoerd:
Zulte Zuid:
Zulte/Olsene:
Olsene/Machelen:
Deze verkeersmaatregel wordt ter kennis van de weggebruikers gebracht door het plaatsen van de verkeersborden ZC23T en ZC23T/ (begin én einde zone) met de tekst +5,5t, uitgezonderd plaatselijk verkeer. Voorsignalisatie wordt geplaatst waar nodig met de borden C23 (tonnagebeperking) en onderborden 5,5t en aantal meter.
Artikel 2: Dit reglement treedt in werking op 1 juli 2025.
Artikel 3: Dit reglement wordt ter kennisgeving overgemaakt aan de Vlaamse minister van Mobiliteit - Departement Mobiliteit en Openbare Werken van de Vlaamse Overheid.
Artikel 4: Na goedkeuring wordt het reglement bekendgemaakt overeenkomstig artikels 330, 285 §1 en 286 §1 van het decreet lokaal bestuur en wordt tevens een afschrift ervan gestuurd naar:
- Het jaarverslag 2024 van de Interlokale Vereniging Burensportdienst Leiestreek
- De nieuwe samenwerkingsovereenkomst m.b.t. de Interlokale Vereniging Burensportdienst Leiestreek
Artikel 1: De nieuwe samenwerkingsovereenkomst met betrekking tot de Interlokale Vereniging Burensportdienst Leiestreek wordt goedgekeurd. De nieuwe overeenkomst wordt als bijlage geviseerd.
Artikel 2: Het jaarverslag 2024 van de Interlokale Vereniging Burensportdienst Leiestreek wordt goedgekeurd. De desbetreffende documenten worden als bijlage geviseerd.
Artikel 3: Dit besluit wordt overgemaakt aan Stad Deinze, de beherende stad van de Interlokale Vereniging Burensportdienst Leiestreek, met administratief en financieel secretariaat: Stadhuis, Brielstraat 2 te 9800 Deinze.
Artikel 1: De gemeenteraad keurt het inhoudelijk eindverslag van het 'Lokaal Activeringspact Zulte' goed. Het inhoudelijk eindverslag wordt als bijlage bij dit besluit geviseerd.
Artikel 2: De gemeenteraad keurt het financieel eindverslag van het 'Lokaal Activeringspact Zulte' goed. Het financieel eindverslag wordt als bijlage bij dit besluit geviseerd.
Artikel 3: Het ondertekende inhoudelijk eindverslag en het ondertekende financieel eindverslag worden overgemaakt aan het Departement Werk en Sociale Economie.
Artikel 1: De bijlage bij het arbeidsreglement reglement fietslease van de gemeentelijke basisschool De Vijf Wegen wordt vastgesteld met ingang van 1 juli 2025.
Het document wordt als bijlage bij het besluit geviseerd.
Artikel 2: Het besluit wordt overgemaakt aan de directie en wordt door de burgemeester bekend gemaakt op de gemeentelijke website.
Artikel 1: Een ongunstig advies wordt verleend over de rekening over het dienstjaar 2024 van de Kerkfabriek Sint Petrus van Zulte, omwille van de aanwending van intresten uit beleggingen die herbelegd werden, terwijl hier geen toestemming is van de gemeentelijke overheid. Ook het feit dat er meer belegd werd, dan wat de netto opbrengsten voor de verkoop van een onroerend goed opleverden, is niet toegestaan. De kerkraad wordt gevraagd om via een budgetwijziging in 2025 de nodige aanpassingen te doen om deze fouten recht te zetten. Het niet of zeer weinig motiveren van sommige overschrijdingen blijft ook een heikel punt.
Artikel 2: Dit advies van de gemeenteraad wordt overgemaakt aan de provinciegouverneur voor goedkeuring, conform artikel 55 §2 van het decreet van 7 mei 2004 betreffende de materiële organisatie en werking van de erkende erediensten, via het platform van Religiosoft.
De Vlaamse Regering heeft recent het Vlaams Defensieplan gelanceerd, waarin een belangrijke plaats wordt gegeven aan de versterking van de civiele paraatheid via lokale vrijwilligerskorpsen. Gemeenten worden aangemoedigd om zulke korpsen op te richten, waarin burgers vanaf 16 jaar kunnen worden opgeleid (o.a. EHBO) en snel inzetbaar zijn bij lokale noodsituaties zoals overstromingen, stroompannes of andere crisissen.
De opstart van deze korpsen wordt ondersteund door onder andere Rode Kruis Vlaanderen, dat eveneens instaat voor opleiding, verzekering en inzet via een nieuwe crisistool. Dit initiatief versterkt niet alleen de crisisrespons van de gemeente, maar stimuleert ook burgerzin en lokaal engagement.
Op 11 juni verscheen een artikel in de krant dat Fluvius hogere nettarieven wil hanteren. In het verleden maakte ik reeds verschillende keren een punt omtrent de ongelijkheid van de tarieven.
In de rand te vermelden dat hier wel protest/ reactie vanuit hoger politiek echelon kwam.
Bij de eerstvolgende in aanmerking komende vergadering van Fluvius en de eerstkomende algemene vergadering laten agenderen dat wanneer de tarieven aangepast worden, deze eerst worden aangepast bij de regio's die het goedkoopst zijn tot iedere regio dezelfde tarieven heeft.
Recent werd ik aangesproken door bewoners met een vraag/ opmerking betreffende het speelterrein in de Bloemenwijk. Op warme dagen is er daar geen enkele schaduwvoorziening, wat het verblijf op het speelplein onaangenaam en bij geval van extreme hitte soms zelfs onveilig maakt voor (groot)ouders. Dit probleem doet zich mogelijk ook voor op andere speelterreinen in Zulte waar geen natuurlijke of kunstmatige schaduw aanwezig is.
Het voorzien van schaduwstructuren, zoals schaduwdoeken of bomen, kan het speelcomfort en de veiligheid op warme dagen aanzienlijk verbeteren.
Namens GEMEENTERAAD,
Sylvie Bohez
algemeen directeur
Steven Van Troys
voorzitter