Terug
Gepubliceerd op 25/08/2025

Besluit  COLLEGE VAN BURGEMEESTER EN SCHEPENEN

do 21/08/2025 - 13:00

TIJDELIJK VERKEERSREGLEMENT NAAR AANLEIDING VAN EEN WIELERWEDSTRIJD VOOR NIEUWELINGEN TE MACHELEN OP ZONDAG 7 SEPTEMBER 2025

Aanwezig: Simon Lagrange, burgemeester
Sophie Delaere, Olivier Peirs, Michaël Vandemeulebroecke, Fauve Tack, schepenen
Sylvie Bohez, algemeen directeur
Verontschuldigd: Francky De Coster, vijfde schepen
Bevoegdheid
  • Artikel 130bis van de nieuwe gemeentewet: het college van burgemeester en schepenen is bevoegd voor de tijdelijke verordeningen op het wegverkeer.
  • Artikel 135 §2 1° van de nieuwe gemeentewet m.b.t. de algemene bevoegdheid van de gemeenten m.b.t. het veilig en vlot verkeer op openbare wegen, straten ...
Wetten en reglementen
  • De wet betreffende de politie over het wegverkeer van 16 maart 1968 (genoemd "de wegverkeerswet"), zoals gewijzigd tot op heden.
  • Het koninklijk besluit van 1 december 1975 houdende algemeen reglement op de politie van het wegverkeer en van het gebruik van de openbare weg (genoemd "het verkeersreglement"), zoals gewijzigd tot op heden.
  • Het ministerieel besluit van 7 mei 1999 betreffende het signaleren van werken en verkeersbelemmeringen op de openbare weg.
  • De artikelen 130bis en 135 van de nieuwe gemeentewet.
Feiten
  • Namens WC Leiespurters Machelen wordt gevraagd om een wielerwedstrijd voor nieuwelingen te organiseren op zondag 7 september 2025.
Adviezen
  • Het college van burgemeester en schepenen verleende gunstig advies aan de organisator om deze manifestatie in te richten.
Motivatie
  • Het is noodzakelijk om de nodige veiligheidsmaatregelen te treffen in het belang van de deelnemers, toeschouwers en weggebruikers.
  • Er moeten politiemaatregelen getroffen worden om het verkeer op die plaats te weren/te regelen.
  • De verkeersmaatregelen hebben uitsluitend betrekking op gemeentewegen.
Beslissing

Artikel 1: Namens WC Leiespurters Machelen wordt op zondag 7 september 2025 van 15.00 tot 17.00 uur in Machelen een wielerwedstrijd voor nieuwelingen georganiseerd. De renners leggen 15 ronden af van 4 km (60 km in totaal).

 

De renners volgen de hiernavolgende openbare wegen:

Dorpsstraat - Molenkouterstraat - Petegemstraat - Vaartstraat - Leihoekstraat - Petegemstraat - Donkerstraat - Schoolstraat - Dorpsstraat.

Zowel start als aankomst is voorzien aan de Guldepoort in Machelen.

 

Er wordt op de gehele omloop stilstaan- en parkeerverbod geplaatst en er wordt éénrichtingsverkeer ingevoerd op zondag 7 september 2025 van 14.00 tot 17.15 uur. De toegelaten rijrichting is deze met de renners mee.

 

Deze verkeersmaatregel wordt ter kennis van de weggebruikers gebracht door het plaatsen van:

  • voldoende verkeersborden E3 met opwaartse pijl (begin reglementering), dubbele pijl (herhaling reglementering) en neerwaartse pijl (einde reglementering) met onderbord ‘op zondag 7 september 2025 van 14.00 tot 17.15 uur’.
  • verkeersborden C1 en F19, deze verkeersborden dienen herhaald te worden na iedere aansluiting van een openbare weg met het te volgen parcours.

Artikel 2: Er worden nadars geplaatst ter hoogte van de aankomst, meer bepaald 200 meter waarvan 150 meter voor de eindstreep en 50 meter na de eindstreep.


Artikel 3: Om het verkeer te weren op de omloop, wordt op de diverse onderstaande kruispunten een signalisatiehek met verkeersbord C3 en onderbord ‘uitgezonderd plaatselijk verkeer’ geplaatst:

  • Brugstraat – Hoevestraat
  • Rijksweg – Donkerstraat
  • Rijksweg – Molenkouterstraat
  • Rijksweg – Dorpsstraat
  • Dorpsstraat – Phlippostraat
  • Petegemstraat – Leihoekstraat
  • Vaartstraat – Leie rechteroever
  • Petegemstraat – Machelen dorp
  • Op elke aansluiting van het kruispunt Donker-, Molenmeers- en Molenkouterstraat.

 

Om het verkeer te weren in de aankomstzone wordt een verboden rijrichting voorzien voor het verkeer komende van de rotonde (standbeeld) Dorpsstraat. Er worden een aantal signalisatiehekken en een verkeersbord C1 nabij het rondpunt geplaatst zodat het verkeer komende uit de Hoevestraat niet kan verder rijden richting parcours Dorpsstraat.

 

Bij het signalisatiehek op kruispunt Brugstraat-Hoevestraat en Rijksweg-Dorpsstraat wordt een infobord ‘wielerwedstrijd’ bevestigd. Tevens worden omleidingsborden type F41 voorzien via Rijksweg - Veerstraat - Hoevestraat - Brugstraat.

 

Artikel 4: De nodige signalisatie wordt ter plaatse gebracht worden door de technische dienst van Zulte.

De organisatoren staan bij het begin/einde van de manifestatie/organisatie in voor het plaatsen en verwijderen van de signalisatie.
De verkeersborden die in strijd zijn met dit verkeersreglement worden door de organisatoren afgedekt.

 

Artikel 5: De organisatoren dienen alle langs het traject omwonenden ten minste één week op voorhand op de hoogte te brengen van de geplande manifestatie. De tekst van deze melding wordt vooraf aan het college van burgemeester en schepenen ter goedkeuring voorgelegd.  

 

Artikel 6: De beheerder van de openbare weg kan niet verantwoordelijk worden gesteld voor ongevallen die te wijten zijn aan de staat van de wegverharding bij gebruik ervan voor de inrichting van deze manifestatie.

 

Artikel 7: Indien er schade aan het openbaar domein (weg en aanhorigheden) wordt vastgesteld, rechtstreeks of onrechtstreeks voortkomende uit de manifestatie, moet deze schade hersteld worden door de organisatoren en dit tot voldoening van het gemeentebestuur.

 

Artikel 8: Het reglement wordt overeenkomstig artikel 286 en 287 van het decreet lokaal bestuur bekendgemaakt door de burgemeester op de gemeentelijke website. 

Het reglement treedt overeenkomstig artikel 287 van het decreet lokaal bestuur in werking op 7 september 2025 en geldt voor die dag.

 

Artikel 9: Een afschrift van dit besluit wordt gestuurd naar :

-de lokale politie, directie Operaties, dienst Verkeer;

- de technische uitvoeringsdienst;

- de brandweer bij het afsluiten van een weg en/of de inrichting van een wegomleiding;

- de organisatoren.