Terug
Gepubliceerd op 04/02/2025

Notulen  RAAD VOOR MAATSCHAPPELIJK WELZIJN

di 28/01/2025 - 19:30 Gemeentehuis
Aanwezig: Steven Van Troys, voorzitter
Simon Lagrange, voorzitter van het vast bureau
Sophie Delaere, Olivier Peirs, Michaël Vandemeulebroecke, Fauve Tack, Francky De Coster, leden van het vast bureau
Ward Baeten, Rudy Beulque, Kathleen Blauwblomme, Tony Boeckaert, Catherine De Smet, Marc Devlieger, Katrien De Waele, Yentl De Wever, Céleste Heyerick, Lieven Lippens, Luc Millecamps, Marc Nachtergaele, Berkan Nalli, Luc Roggeman, Tania Verpraet, Marc Vanden Heede, Aline Van den Weghe, leden van de raad voor maatschappelijk welzijn
Sofie Tremmerie, wnd. algemeen directeur
Verontschuldigd: Delphine Vandenbossche, lid van de raad voor maatschappelijk welzijn
Sylvie Bohez, algemeen directeur
  • Openbaar

    • Normaal

      • Algemeen beleid

        • GOEDKEUREN VAN DE NOTULEN EN HET ZITTINGSVERSLAG VAN DE RAAD VOOR MAATSCHAPPELIJK WELZIJN VAN 17 DECEMBER

          Aanwezig: Steven Van Troys, voorzitter
          Simon Lagrange, voorzitter van het vast bureau
          Sophie Delaere, Olivier Peirs, Michaël Vandemeulebroecke, Fauve Tack, Francky De Coster, leden van het vast bureau
          Ward Baeten, Rudy Beulque, Kathleen Blauwblomme, Tony Boeckaert, Catherine De Smet, Marc Devlieger, Katrien De Waele, Yentl De Wever, Céleste Heyerick, Lieven Lippens, Luc Millecamps, Marc Nachtergaele, Berkan Nalli, Luc Roggeman, Tania Verpraet, Marc Vanden Heede, Aline Van den Weghe, leden van de raad voor maatschappelijk welzijn
          Sofie Tremmerie, wnd. algemeen directeur
          Verontschuldigd: Delphine Vandenbossche, lid van de raad voor maatschappelijk welzijn
          Sylvie Bohez, algemeen directeur
          Bevoegdheid
          • Artikel 277 §1 van het decreet lokaal bestuur stelt dat de algemeen directeur de vergaderingen van de gemeenteraad en de raad voor maatschappelijk welzijn bijwoont en verantwoordelijk is voor het opstellen en bewaren van de notulen en het zittingsverslag ervan. 
          Wetten en reglementen
          • Artikel 278 van het decreet lokaal bestuur stelt dat de notulen van de vergaderingen in chronologische volgorde de beslissingen en het resultaat van de stemming vermelden. De zittingsverslagen vermelden daarenboven de essentie van de tussenkomsten en van de mondeling en schriftelijk gestelde vragen en antwoorden. Als de raden een aangelegenheid in besloten zitting behandelen, vermelden de notulen alleen de beslissingen en wordt er geen zittingsverslag opgesteld.
          • Artikel 32 en artikel 74 van het decreet lokaal bestuur stellen dat de notulen en het zittingsverslag van de vorige vergadering ten minste 8 dagen voor de dag van de vergadering ter beschikking gesteld worden van de raadsleden.
            Elk raadslid heeft het recht tijdens de vergadering opmerkingen te maken over de redactie van de notulen en het zittingsverslag van de vorige vergadering. 
            Als die opmerkingen door de raad worden aangenomen, worden de notulen en het zittingsverslag in die zin aangepast.
            Als er geen opmerkingen worden gemaakt over de notulen en over het zittingsverslag van de vorige vergadering, worden de notulen en het zittingsverslag als goedgekeurd beschouwd.
          • De notulen en het zittingsverslag van de raden worden, na goedkeuring, door resp. de voorzitter en door de algemeen directeur ondertekend.
          Feiten
          • De ontwerpnotulen en het ontwerpzittingsverslag zijn meegestuurd met de agenda van de volgende vergadering.
          Motivatie
          • Er werden geen opmerkingen noch bezwaren geformuleerd m.b.t. de inhoud van de notulen en het zittingsverslag.
          Publieke stemming
          Aanwezig: Steven Van Troys, Simon Lagrange, Sophie Delaere, Olivier Peirs, Michaël Vandemeulebroecke, Fauve Tack, Francky De Coster, Ward Baeten, Rudy Beulque, Kathleen Blauwblomme, Tony Boeckaert, Catherine De Smet, Marc Devlieger, Katrien De Waele, Yentl De Wever, Céleste Heyerick, Lieven Lippens, Luc Millecamps, Marc Nachtergaele, Berkan Nalli, Luc Roggeman, Tania Verpraet, Marc Vanden Heede, Aline Van den Weghe, Sofie Tremmerie
          Voorstanders: Simon Lagrange, Sophie Delaere, Olivier Peirs, Michaël Vandemeulebroecke, Fauve Tack, Francky De Coster, Ward Baeten, Rudy Beulque, Kathleen Blauwblomme, Tony Boeckaert, Catherine De Smet, Marc Devlieger, Katrien De Waele, Yentl De Wever, Céleste Heyerick, Lieven Lippens, Luc Millecamps, Marc Nachtergaele, Berkan Nalli, Luc Roggeman, Tania Verpraet, Marc Vanden Heede, Aline Van den Weghe, Steven Van Troys
          Resultaat: Goedgekeurd met eenparigheid van stemmen.
          Beslissing

          Enig artikel: De notulen en het zittingsverslag van de raad voor maatschappelijk welzijn van 17 december worden goedgekeurd. 

      • Financien

        • VASTSTELLEN DAGELIJKS BESTUUR EN VISUM FINANCIEEL DIRECTEUR

          Aanwezig: Steven Van Troys, voorzitter
          Simon Lagrange, voorzitter van het vast bureau
          Sophie Delaere, Olivier Peirs, Michaël Vandemeulebroecke, Fauve Tack, Francky De Coster, leden van het vast bureau
          Ward Baeten, Rudy Beulque, Kathleen Blauwblomme, Tony Boeckaert, Catherine De Smet, Marc Devlieger, Katrien De Waele, Yentl De Wever, Céleste Heyerick, Lieven Lippens, Luc Millecamps, Marc Nachtergaele, Berkan Nalli, Luc Roggeman, Tania Verpraet, Marc Vanden Heede, Aline Van den Weghe, leden van de raad voor maatschappelijk welzijn
          Sofie Tremmerie, wnd. algemeen directeur
          Verontschuldigd: Delphine Vandenbossche, lid van de raad voor maatschappelijk welzijn
          Sylvie Bohez, algemeen directeur
          Bevoegdheid
          • Artikel 78, 9° van het decreet lokaal bestuur stelt dat de raad voor maatschappelijk welzijn bevoegd is om vast te stellen wat onder het begrip "dagelijks bestuur" moet worden verstaan.
          • Artikel 78, 10° van het decreet lokaal bestuur stelt dat het vast bureau bevoegd is voor de vaststelling van de plaatsingsprocedure en de voorwaarden van de overheidsopdracht, wanneer de opdracht past binnen het begrip dagelijks bestuur.
          • Artikel 84, §3, 3° van het decreet lokaal bestuur stelt dat het vast bureau bevoegd is voor het financieel beheer.
          • Artikel 266 van het decreet lokaal bestuur stelt dat de voorgenomen financiële verbintenissen die resulteren in een uitgaande nettokasstroom onderworpen zijn aan het voorafgaand visum, voordat enige verbintenis kan worden aangegaan.
          Wetten en reglementen
          • Het decreet lokaal bestuur van 22 december 2017.
          • De beslissing van de raad voor maatschappelijk welzijn van 20 december 2022 betreffende het vaststellen van dagelijks bestuur en visum van de financieel directeur.
          Feiten
          • Binnen het begrip "dagelijks bestuur" is het vast bureau op grond van artikel 78,10° en 84 §3 5° van het decreet lokaal bestuur bevoegd voor de vaststelling van de plaatsingsprocedure en de voorwaarden van de overheidsopdrachten. Buiten het begrip "dagelijks bestuur" is dit de bevoegdheid van de raad.
          • Het vast bureau is steeds bevoegd voor het voeren van de plaatsingsprocedure, de gunning en de uitvoering van de overheidsopdrachten.
          • Het vast bureau is bevoegd voor het financiële beheer.
          • In het kader van de visumplicht onderzoekt de financieel directeur de wettigheid en regelmatigheid en verleent visum als blijkt dat hieraan voldaan is. De raad voor maatschappelijk welzijn bepaalt, na advies van de financieel directeur, de nadere voorwaarden waaronder de financieel directeur bepaalde categorieën van verrichtingen kan uitsluiten.
          Motivatie
          • Het grensbedrag voor investeringen wordt opgetrokken van 10.000 euro (excl. BTW) naar de grens van overheidsopdrachten van beperkte waarde met aanvaarde factuur (indicatief: 30.000 euro exclusief BTW in 2025). De bijkomende administratie en de langere tijdsduur voor dergelijke kleine investeringen werkt inefficiënt. Een benchmark (zie bijlage) wees ook uit dat Zulte met een grens van 10.000 euro bij de allerstrengste lokale besturen is qua bevoegdheidsverdeling tussen raad en vast bureau. Ook met een grens op 30.000 euro blijven we bij de allerstrengste besturen en blijft de raad bevoegd voor veel overheidsopdrachten.
          • De uitvoering van overheidsopdrachten is door het decreet lokaal bestuur aan het vast bureau toevertrouwd. De vroegere bepaling dat wijzigingen boven 15% van het gunningsbedrag worden toevertrouwd aan de raad voor maatschappelijk welzijn, is niet correct en wordt bijgevolg geschrapt.
          • Het aangaan van leningen wordt volledig aan het vast bureau toevertrouwd, met de goedkeuring van het meerjarenplan wordt immers het bedrag van de leningen al goedgekeurd. Zo kan sneller gehandeld worden.
          • De CD&V/N-VA fractie onthoudt zich principieel omdat het grensbedrag verdrievoudigen een grote inperking is van de bevoegdheid van de raad voor maatschappelijk welzijn. In het kader van transparantie is dit niet aangewezen.
          Bespreking
          • Lid van het vast bureau Olivier Peirs licht het agendapunt ter zitting toe.
          • Raadslid Yentl De Wever stelt dat de CD&V/N-VA fractie zich principieel zal onthouden. Hij snapt de vraag naar efficiëntie en begrijpt dat het bedrag van 10 000 euro zonder BTW laag is, maar dit grensbedrag verdrievoudigen is een grote inperking van de bevoegdheid van de raad voor maatschappelijk welzijn. In het kader van transparantie is dit niet aangewezen.
          • Schepen Olivier Peirs zegt hier alle begrip voor te hebben, maar merkt op dat het bedrag van 30 000 euro snel bereikt wordt bij investeringen en door deze beslissing slechts een klein aantal dossiers niet meer op de raad voor maatschappelijk welzijn zal geagendeerd worden.
          • Raadslid Yentl De Wever vraagt om een proefperiode van 1 jaar in te lassen en daarna te evalueren.
          • Schepen Olivier Peirs wil dit besluit onbeperkt in tijd goedkeuren, maar is geen tegenstander van een evaluatie na 1 jaar.
          Publieke stemming
          Aanwezig: Steven Van Troys, Simon Lagrange, Sophie Delaere, Olivier Peirs, Michaël Vandemeulebroecke, Fauve Tack, Francky De Coster, Ward Baeten, Rudy Beulque, Kathleen Blauwblomme, Tony Boeckaert, Catherine De Smet, Marc Devlieger, Katrien De Waele, Yentl De Wever, Céleste Heyerick, Lieven Lippens, Luc Millecamps, Marc Nachtergaele, Berkan Nalli, Luc Roggeman, Tania Verpraet, Marc Vanden Heede, Aline Van den Weghe, Sofie Tremmerie
          Voorstanders: Simon Lagrange, Sophie Delaere, Olivier Peirs, Michaël Vandemeulebroecke, Fauve Tack, Francky De Coster, Rudy Beulque, Kathleen Blauwblomme, Tony Boeckaert, Katrien De Waele, Berkan Nalli, Luc Roggeman, Tania Verpraet, Marc Vanden Heede, Steven Van Troys
          Onthouders: Ward Baeten, Catherine De Smet, Marc Devlieger, Yentl De Wever, Céleste Heyerick, Lieven Lippens, Luc Millecamps, Marc Nachtergaele, Aline Van den Weghe
          Resultaat: Met 15 stemmen voor, 9 onthoudingen
          Beslissing

          Artikel 1: Het begrip "dagelijks bestuur", inzake overheidsopdrachten zoals bedoeld in artikel 78, 9° en 10° van het decreet lokaal bestuur, wordt als volgt vastgesteld:

          • Alle overheidsopdrachten van werken, leveringen en diensten die betrekking hebben op het exploitatiebudget.
          • Alle overheidsopdrachten van werken, leveringen en diensten die betrekking hebben op het investeringsbudget tot het grensbedrag van een overheidsopdracht van beperkte waarde.
          • Opdrachten die voortvloeien uit dwingende en onvoorziene omstandigheden zoals bedoeld in artikel 56 §4 van het decreet lokaal bestuur.

           

          Artikel 2: Het begrip "dagelijks bestuur" inzake financieel beheer zoals bedoeld in artikel 84, 3§, 3° van het decreet lokaal bestuur wordt als volgt vastgesteld:

          • Het aangaan van leningen voor een periode langer dan één jaar en het herschikken van de financiële lasten van de opgenomen leningen.
          • Het aangaan van vaste beleggingen van kapitalen voor een periode langer dan één jaar.
          • Het voeren van verrichtingen inzake thesauriebeheer die niet behoren tot de bevoegdheid van de financieel directeur.
          • Het intekenen op (gesubsidieerde) projectoproepen van hogere overheden.

           

          Artikel 3: De verrichtingen onderworpen aan het het voorafgaand visum van de financieel directeur, zoals bedoeld in artikel 266 van het decreet lokaal bestuur, worden als volgt vastgesteld:

          • De aanstelling van statutaire personeelsleden
          • De aanstelling van contractuele personeelsleden voor onbepaalde duur
          • De aanstelling van contractuele personeelsleden voor een periode van één jaar of meer
          • De uitgaven in exploitatie en investeringen hoger dan 10.000 euro (excl. BTW) en eventuele latere budgetverhogende wijzigingen.

           

          Artikel 4: De raad voor maatschappelijk welzijn heft de beslissing op van de raad voor maatschappelijk welzijn van 20 december 2022 betreffende de afbakening van het begrip dagelijks bestuur en het voorafgaand visum van de financieel beheerder.

      • Sociale zaken, welzijn en gezondheid

        • GOEDKEUREN PROJECT MENSTRUATIEARMOEDE EN REGLEMENT PAKKET MENSTRUATIEPRODUCTEN

          Aanwezig: Steven Van Troys, voorzitter
          Simon Lagrange, voorzitter van het vast bureau
          Sophie Delaere, Olivier Peirs, Michaël Vandemeulebroecke, Fauve Tack, Francky De Coster, leden van het vast bureau
          Ward Baeten, Rudy Beulque, Kathleen Blauwblomme, Tony Boeckaert, Catherine De Smet, Marc Devlieger, Katrien De Waele, Yentl De Wever, Céleste Heyerick, Lieven Lippens, Luc Millecamps, Marc Nachtergaele, Berkan Nalli, Luc Roggeman, Tania Verpraet, Marc Vanden Heede, Aline Van den Weghe, leden van de raad voor maatschappelijk welzijn
          Sofie Tremmerie, wnd. algemeen directeur
          Verontschuldigd: Delphine Vandenbossche, lid van de raad voor maatschappelijk welzijn
          Sylvie Bohez, algemeen directeur
          Bevoegdheid
          • Artikel 78 van het decreet lokaal bestuur op grond waarvan de raad voor maatschappelijk welzijn bevoegd is voor het vaststellen van reglementen.
          Wetten en reglementen
          • De wet van 2 april 1965 betreffende het ten laste nemen van de steun verleend door de openbare centra voor maatschappelijk welzijn.
          • De organieke wet van 8 juli 1976 betreffende de openbare centra voor maatschappelijk welzijn.
          • Het decreet lokaal bestuur van 22 december 2017.
          Feiten
          • Menstruatiearmoede is onzichtbaar, maar hardnekkig.
            • 1 op 8 meisjes in Vlaanderen heeft geen geld om menstruatieproducten te kopen. Hierdoor kiezen ze voor goedkopere, gevaarlijke alternatieven (keukenrol, wc-papier, watten, ...). Door het gebrek aan menstruatieproducten hebben minstens 15% van de meisjes die in armoede leven al eens een dag school gemist (onderzoek van Caritas Vlaanderen).
            • Naast schaamte omwille van gebrek aan geld, is er ook schaamte voor ongecontroleerd bloedverlies. Menstruatiearmoede omvat dus een dubbel taboe.
          • Als lokaal bestuur kunnen we op verschillende manieren inzetten om menstruatiearmoede te verhelpen. Daarom werd het project menstruatiearmoede uitgewerkt. De volledige uitwerking van het project wordt in bijlage toegevoegd.
          • Het project werd ter bestrijding van menstruatiearmoede uitgewerkt in samenspraak met de dienst Financiële en Sociale Hulp (verder: FSH) en directeur Sociaal Huis.
          • Lokaal bestuur Zulte kan inzetten op menstruatiewelzijn via verschillende acties gericht op personen in armoede (1), op de brede bevolking (2) en op scholen (3).

          1. Acties gericht op personen in armoede

          • Bedelen van menstruatieproducten via de voedselbedeling:
            Op dit moment worden reeds menstruatieproducten verdeeld via de voedselbedeling. Deze producten (voornamelijk tampons en maandverbanden) worden gratis verkregen via het Europees Sociaal Fonds Plus (ESF+).
            Deze actie kan kosteloos worden verdergezet.
          • Bedelen van menstruatieproducten aan vrouwelijke cliënten (10 jaar tot ongeveer 55 jaar) van de dienst FSH:
            Het reglement wordt voorgelegd ter goedkeuring. Met dit reglement wordt beoogd om pakketten menstruatieproducten uit te delen aan mensen met financiële problemen.
            De geraamde kostprijs voor deze actie bedraagt 2.961,40 euro per jaar (de berekening gebeurde aan de hand van de winkelprijzen in september 2024).
            De cliënten van de dienst FSH worden van deze mogelijkheid op de hoogte gebracht via hun maatschappelijk werker, via de nieuwsbrief en het TV-scherm in de wachtruimte van het Sociaal Huis. Cliënten worden ook toegeleid naar de infosessie rond duurzame menstruatieproducten (zie hieronder).

          2. Acties gericht op de brede bevolking

          • Organiseren van een infomoment over menstruatiearmoede en duurzame menstruatieproducten:
            Deze lezing/toelichting zal georganiseerd worden in het voorjaar van 2025. 28 mei 2025 is Wereld Menstruatiedag.
            De kostprijs is afhankelijk van de keuze van organisatie. Er wordt onderzocht of er via de partnerorganisatie een soort "goodiebag" kan voorzien worden per deelnemer.
            De geraamde kostprijs voor deze actie bedraagt 250 euro per sessie. 

          3. Acties gericht naar de scholen

          • Beschikbaar stellen van menstruatieproducten (maandverbanden) aan scholen in Zulte.
            Alle scholen, zowel Emmaüs Machelen als de lagere scholen, werden gecontacteerd en bevraagd. Vooral de school Emmaüs Machelen gaf aan nood te hebben aan extra menstruatieproducten. De nood van de basisscholen ligt lager, maar zij wensen wel in te gaan op het voorstel.
            Per school wordt een voorraad maandverbanden voorzien. Deze producten kunnen verdeeld worden aan de leerlingen die daar nood aan hebben.
            De geraamde kostprijs voor deze actie =bedraagt 32,13 euro.

          • Organiseren van een infomoment over duurzame menstruatieproducten voor leerlingen van de middelbare school Emmaüs Machelen.
            De kostprijs is ook hier afhankelijk van de gekozen partnerorganisatie.
            De geraamde kostprijs voor deze actie bedraagt 250 euro per sessie.
          Adviezen
          • De dienst FSH adviseert de goedkeuring van het project menstruatiearmoede en reglement pakket menstruatieproducten.
          Financiële impact
          • De totale kostprijs van voorgestelde acties wordt geraamd op 3.493,53 euro.
            Hierbij gaat het om:
            • 500 euro voor de infosessies
            • 2.993,53 euro voor de aankoop van menstruatieproducten voor de verdeling aan personen met financiële problemen en de scholen.
          Bespreking
          • Voorzitter van het bijzonder comité voor de sociale dienst Francky De Coster licht het agendapunt ter zitting toe.
          • Raadslid Ward Baeten merkt op dat er geen duidelijkheid is met betrekking tot wie de infosessies zal geven, het aanbod is nochtans heel ruim. Hij wil graag weten hoe dit zal georganiseerd worden zodat het zeker is dat dit zal gebeuren. Het is inderdaad een problematiek die leeft in de scholen, maar vraagt zich af of dit het juiste forum is. Of wil men hiermee in de pers komen? Hij vindt dat de sportclubs en de jeugdverenigingen in het initiatief ontbreken en mist een lijn in het beleid aangaande deze materie.
          • Schepen Francky De Coster geeft mee dat het voor klanten van het sociaal huis is en het reglement niet wordt voorgesteld om in de pers te komen.
          • Raadslid Ward Baeten repliceert dat het doelpubliek toch veel ruimer is dan de cliënten van het sociaal huis. Zij kunnen reeds beroep doen op de voedselbedeling.
          • Schepen Francky De Coster verduidelijkt dat de doelgroep inderdaad ruimer is dan de cliënten van het sociaal huis, ook de scholen worden meegenomen.
          • Raadslid Ward Baeten vraagt om de uitwerking goed op te volgen.
          • Burgemeester Simon Lagrange voegt toe dat het reglement waarbij cliënten van het sociaal huis een dergelijk pakket kunnen krijgen, kadert in een breder traject bv. de verdeling in scholen en een infosessie. Het is niet de bevoegdheid van de raad voor maatschappelijk welzijn om het infomoment goed te keuren.
          • Raadslid Ward Baeten stelt moeite te hebben met het feit dat het infomoment niet uitgewerkt is omdat er een ruim aanbod bestaat en vraagt zich af of dit bewust vaag wordt gehouden.
          • Burgemeester Simon Lagrange zegt dat dit zeker verder wordt uitgewerkt, maar het aan de raad voor maatschappelijk welzijn is om het reglement voor de cliënten goed te keuren.
          Publieke stemming
          Aanwezig: Steven Van Troys, Simon Lagrange, Sophie Delaere, Olivier Peirs, Michaël Vandemeulebroecke, Fauve Tack, Francky De Coster, Ward Baeten, Rudy Beulque, Kathleen Blauwblomme, Tony Boeckaert, Catherine De Smet, Marc Devlieger, Katrien De Waele, Yentl De Wever, Céleste Heyerick, Lieven Lippens, Luc Millecamps, Marc Nachtergaele, Berkan Nalli, Luc Roggeman, Tania Verpraet, Marc Vanden Heede, Aline Van den Weghe, Sofie Tremmerie
          Voorstanders: Simon Lagrange, Sophie Delaere, Olivier Peirs, Michaël Vandemeulebroecke, Fauve Tack, Francky De Coster, Ward Baeten, Rudy Beulque, Kathleen Blauwblomme, Tony Boeckaert, Catherine De Smet, Marc Devlieger, Katrien De Waele, Yentl De Wever, Céleste Heyerick, Lieven Lippens, Luc Millecamps, Marc Nachtergaele, Berkan Nalli, Luc Roggeman, Tania Verpraet, Marc Vanden Heede, Aline Van den Weghe, Steven Van Troys
          Resultaat: Goedgekeurd met eenparigheid van stemmen.
          Beslissing

          Artikel 1: De raad voor maatschappelijk welzijn keurt het project menstruatiearmoede en het reglement steunpakket menstruatieproducten goed.
          Het reglement treedt in werking op 1 februari 2025.

           


          Artikel 1: Bevoegdheid

          Toekennen van individuele steun op het vlak van maatschappelijke dienstverlening, waaronder materiële hulpverlening in de vorm van een steunpakket menstruatieproducten, is een bevoegdheid van het bijzonder comité voor de sociale dienst (art. 113 decreet lokaal bestuur).

           

          Artikel 2: Doelstelling

          Het steunpakket menstruatieproducten heeft als doel alle vrouwen in een gezin in financiële moeilijkheden te voorzien van een kwaliteitsvol steunpakket met menstruatieproducten, dit ter bestrijding van menstruatiearmoede.

           

          Artikel 3: Doelgroep

          Om aanspraak te kunnen maken op de materiële steun via het steunpakket menstruatieproducten, moet de aanvrager voldoen aan de volgende voorwaarden:

          • De aanvrager en gezinsleden zijn woonachtig in Zulte. Uitzondering: daklozen en studenten die een leefloon ontvangen van het OCMW van Zulte, maar niet woonachtig zijn in Zulte;
          • De aanvrager kan een aanvraag indienen voor vrouwelijke gezinsleden die menstrueren. Hiervoor wordt de voorwaarde gehanteerd dat de vrouwelijke gezinsleden tussen 10 en 55 jaar oud zijn;
          • De aanvrager verleent zijn/haar volledige medewerking aan het sociaal en financieel onderzoek dat gevoerd wordt door een maatschappelijk werker van de dienst Financiële & Sociale Hulp (verder FSH);
          • De aanvrager heeft financiële moeilijkheden en er bestaat een risico op menstruatiearmoede [1];
          • Als uit het sociaal en financieel onderzoek blijkt dat de aanvrager geen gezond uitgavenpatroon heeft, dan is de aanvrager bereid om hiervoor begeleiding te krijgen door de dienst FSH.
           

          Artikel 4: Steun

          De steun die wordt voorzien via het steunpakket menstruatieproducten is een materiële steun, bestaande uit maandverbanden of tampons en inlegkruisjes, of menstruatiecups [2].

           

          Artikel 5: Procedure

          1. De aanvrager neemt contact op met het Sociaal Huis van Zulte en maakt een afspraak voor een intakegesprek bij de dienst FSH. Nadien wordt een dossierbeheerder aangesteld om de vraag voor een steunpakket en eventuele andere vragen verder te behandelen. Cliënten die reeds gekend zijn in de dienst FSH kunnen rechtstreeks een afspraak maken met hun dossierbeheerder om de steun aan te vragen.
          2. De dossierbeheerder voert een sociaal en financieel onderzoek op basis van volgende elementen.
            • De identiteitsdocumenten van de aanvrager;
            • Een budgetplan op basis van het (gezins-)inkomen en de uitgaven;
            • Een KSZ-onderzoek.
          3. De aanvraag voor de steun wordt door de dossierbeheerder voorgelegd op het eerstvolgend bijzonder comité voor de sociale dienst.
          4. Nadat een beslissing werd genomen door het BCSD, wordt de cliënt hiervan per brief in kennis gesteld.
          5. Bij een positieve beslissing wordt de cliënt toegevoegd aan de lijst met rechthebbenden. De cliënt wordt meermaals per jaar door de dossierbeheerder uitgenodigd om de steunpakketten voor zichzelf en/of gezinsleden op te halen.
          6. Er wordt een dossier bewaard met daarin de volgende documenten:
            • Het budgetplan waaruit blijkt dat er financiële problemen zijn;
            • De kennisgevingsbrief.
             

          Artikel 6: Evaluatie

          De cliënt heeft, na de toekenning, recht op een maandelijks steunpakket met menstruatieproducten voor alle vrouwelijke gezinsleden tussen 10 en 55 jaar. Bij wijzigingen in de financiële situatie van de cliënt, wordt de toekenning geëvalueerd.

           

          Artikel 7: Stopzetting

          Het recht op steun via de pakketten menstruatieproducten wordt stopgezet wanneer:

          • De cliënt zelf aangeeft geen beroep meer te willen doen op de steun.
          • De cliënt niet meer voldoet aan de voorwaarden.
          • Er wordt vastgesteld dat de producten uit de steunpakketten verkocht, verhandeld of achtergelaten worden.
           

          Artikel 8: Inwerkingtreding

          Dit reglement treedt in werking op 1 februari 2025 en wordt beëindigd op 31 december 2025.

          -----------------------

          [1] De aanvrager heeft betalingsachterstand (schulden) die een betaalprobleem vormen of de aanvrager heeft geen betalingsachterstanden, maar houdt op het einde van de maand weinig tot geen budget over en heeft onvoldoende spaargelden om beroep op te doen.

          [2] Iedere vrouw die in aanmerking komt kan éénmalig twee menstruatiecups verkrijgen. Dit is een duurzame maatregel en zorgt ervoor dat het recht op andere menstruatieproducten vervalt. Het recht kan opnieuw geopend worden door een nieuwe aanvraag te doen.



          Artikel 2: Een afschrift van dit besluit wordt bezorgd aan de dienst Financiële en Sociale Hulp en aan de financiële dienst.



          Artikel 3:
           De voorzitter van het vast bureau maakt het reglement (en de inhoud ervan) via de webtoepassing van de gemeente bekend overeenkomstig artikel 285 §2 en artikel 286 §2.
          In uitvoering van artikel 330 van het decreet lokaal bestuur brengt het openbaar centrum voor maatschappelijk welzijn op dezelfde dag als de bekendmaking van de besluiten op de webtoepassing van de gemeente, de toezichthoudende overheid op de hoogte van de bekendmaking ervan.

Namens RAAD VOOR MAATSCHAPPELIJK WELZIJN,

Sofie Tremmerie
wnd. algemeen directeur

Steven Van Troys
voorzitter