Terug
Gepubliceerd op 02/09/2025

Besluit  RAAD VOOR MAATSCHAPPELIJK WELZIJN

di 26/08/2025 - 19:30

GOEDKEUREN REGLEMENT INZAKE TUSSENKOMST DEELMOBILITEIT

Aanwezig: Steven Van Troys, voorzitter
Simon Lagrange, voorzitter van het vast bureau
Sophie Delaere, Olivier Peirs, Michaël Vandemeulebroecke, Fauve Tack, leden van het vast bureau
Ward Baeten, Rudy Beulque, Kathleen Blauwblomme, Tony Boeckaert, Catherine De Smet, Marc Devlieger, Katrien De Waele, Céleste Heyerick, Lieven Lippens, Luc Millecamps, Marc Nachtergaele, Berkan Nalli, Luc Roggeman, Delphine Vandenbossche, Tania Verpraet, Marc Vanden Heede, Aline Van den Weghe, leden van de raad voor maatschappelijk welzijn
Sylvie Bohez, algemeen directeur
Verontschuldigd: Francky De Coster, lid van het vast bureau
Yentl De Wever, lid van de raad voor maatschappelijk welzijn
Bevoegdheid
  • Artikel 78 van het decreet lokaal bestuur op grond waarvan de raad voor maatschappelijk welzijn bevoegd is voor het vaststellen van reglementen.
Wetten en reglementen
  • De wet van 2 april 1965 betreffende het ten laste nemen van de steun verleend door de openbare centra voor maatschappelijk welzijn.
  • De organieke wet van 8 juli 1976 betreffende de openbare centra voor maatschappelijk welzijn.
  • Het decreet lokaal bestuur van 22 december 2017.
Feiten
  • Het reglement inzake tussenkomst deelmobiliteit heeft als doelstelling duurzame mobiliteit en mobiliteit in het algemeen toegankelijker te maken voor individuen en gezinnen in financiële moeilijkheden. Op die manier wordt de financiële drempel gedeeltelijk weggewerkt om (duurzame) mobiliteit te gebruiken.
  • De tussenkomst is gericht op het gebruik van de deelfietsen (Deel 1-2) of deelauto’s (Deel 3) die op het grondgebied Zulte aangeboden worden. Deze tussenkomst kan verschillende vormen innemen. De tussenkomst wordt voor beide mogelijkheden ingesteld op een waarde van maximaal 250 euro.
  • Bij het bepalen van op welke steun de aanvrager recht heeft, wordt de voorkeur gegeven aan de steun voor fietsdelen. Wanneer de aanvrager niet kan voldoen aan zijn/haar mobiliteitsvraag door gebruik te maken van het openbaar vervoer en/of de (deel)fiets wordt er overgegaan op het autodelen.

1. Fietsdelen - Blue-bike

  • Niet iedereen heeft voor iedere verplaatsing nood aan een deelwagen. Vaak dient een cliënt een kleine afstand te overbruggen.
  • Cliënten die het openbaar vervoer nemen, zijn met een deelfiets, veel minder gebonden aan de routes en planningen van het openbaar vervoer. Een cliënt kan bijvoorbeeld na het nemen van het openbaar vervoer de weg vervolgen door gebruik te maken van een Blue-Bike, indien het werk zich te ver van het station bevindt.  
  • Mogelijke steun:
  • Optie 1: Vouchers (eenmalig, voucher is gratis voor de cliënt)
    • Het lokaal bestuur koopt een aantal vouchers aan, elke voucher geeft recht op één rit van maximaal 24 uur. Deze vouchers kunnen gegeven worden aan cliënten die de fiets éénmalig willen gebruiken, bijvoorbeeld om naar een sollicitatie te gaan. Ook kunnen ze gebruikt worden om de cliënten kennis te laten maken met de deelfietsen.
    • Voor deze mogelijkheid is er geen apart Blue-bikelidmaatschap voor de cliënten vereist. De rit wordt gemaakt via een lidmaatschap van het Sociaal Huis. Verlies, diefstal of schade toegebracht door het toedoen of nalaten van de gebruiker worden hierdoor door Blue-Mobility aangerekend aan het Sociaal Huis. 
    • Omwille van het feit dat verlies, diefstal of schade aan de fiets, aangebracht door de cliënt, aangerekend zal worden aan het Sociaal Huis, zal het om die reden noodzakelijk zijn om een terugbetalingsovereenkomst af te sluiten met de cliënt. Op die manier kan het Sociaal Huis deze kosten verhalen op de cliënt.
    • Om de vouchers aan te kunnen kopen dient het Sociaal Huis een bedrijfsaccount aan te maken. Dit account brengt geen extra kosten met zich mee indien hier enkel vouchers mee aangekocht worden.
    • Om gebruik te kunnen maken van de voucher dient de cliënt de Blue-bike app te installeren op zijn telefoon. Met deze app moet de cliënt de fiets ook ontgrendelen/vergrendelen.
    • De maatschappelijk werker van de dienst FSH oordeelt wanneer een voucher aan de cliënt wordt gegeven, aangezien een voucher net wordt aangeboden om kort op de bal te spelen.
  • Optie 2: Facturatie (gratis tot een maximumbedrag van 250 euro)
    • Deze steun die voorzien wordt in kader van de tussenkomst mobiliteit, is een financiële steun in de vorm van een tussenkomst in de facturatie van een (deel) van de ritten die gemaakt worden met een Blue-bike. Er wordt niet tussengekomen in andere kosten, door bijvoorbeeld schade, nalatigheid of diefstal, waarvoor de aanvrager aansprakelijk is.
    • De aanvrager beschikt zelf over een account bij Blue-bike. Ritten die de tussenkomst van 250 euro overschrijden worden door de aanvrager ten laste genomen.
    • Om een terugbetaling van de ritten te verkrijgen dient de cliënt zijn betaalbewijzen/facturen in te dienen bij de dossierbeheerder. Deze zal deze per kwartaal in lijstvorm naar voor brengen op het Bijzonder Comité voor de Sociale Dienst. Het BCSD keurt deze structurele steun goed. 
    • Deze steun is tijdelijk en wordt geëvalueerd na een periode van 6 maanden. De steun kan verlengd worden zolang de steun aangevraagd kan worden en deze het maximumbedrag van 250 euro niet overschreden heeft. Blijkt na 6 maanden dat de 250 euro nog niet opgebruikt is, dan wordt de steunperiode verlengd met 6 maanden. Er kan nooit meer dan 250 euro gebruikt worden.
    • Het Sociaal Huis mag op ieder moment de steun beëindigen indien wordt vastgesteld dat er niet meer aan de voorwaarden wordt voldaan. Ook Blue-bike kan beslissen om de toegang tot de deelfietsen te ontzeggen indien er inbreuken op hun voorwaarden worden vastgesteld. De steun wordt hierdoor beëindigd.
    • Het Sociaal Huis schat in dat er gedurende het eerste jaar vijf cliënten gebruik zullen maken van deze steun.
 
2. Autodelen - Coopstroom
  • Sinds november 2022 bestaat in Zulte een autodeelsysteem, hiervoor werken we momenteel samen met CoopStroom.
  • De dienst FSH kreeg de vraag van een cliënt om te kunnen gebruikmaken van dit systeem. Veel cliënten hebben niet de financiële middelen om het aandeel van 250 euro te betalen. Navraag leerde dat er voor deze personen geen uitzondering kan gemaakt worden.
  • Mobiliteit is onder de doelgroep vaak een belemmering om deel te nemen aan het dagelijkse leven. Niet iedereen kan zich een auto permitteren door de hoge aankoopprijs en de bijkomende kosten zoals verzekering, onderhoud en parkeerplaats. 
  • Cliënten zonder wagen geraken moeilijker bij een interimkantoor om te solliciteren, zijn verplicht om naar een dure buurtwinkel te gaan in plaats van naar een goedkopere supermarkt iets verder van hun woning, hebben minder kans om bij vrienden of familie op bezoek te gaan, kunnen moeilijker met hun gezin deelnemen aan vrijetijdsactiviteiten, hebben moeite om tot bij medische consultaties te raken, enzovoort.
  • Steun: 
    • Deze steun is gericht op het tussenkomen in de instapkost van 250 euro. De overige kosten, gelinkt aan het gebruik van de deelwagen, zijn ten laste van de cliënt.
    • In overleg met CoopStroom werd onderstaande mogelijkheid uitgewerkt:
      • OCMW Zulte koopt 3 CoopStroom aandelen aan.
      • OCMW Zulte krijgt hierdoor 3 afzonderlijke accounts op het CoopStroom-platform.
      • OCMW Zulte kan per aandeel één cliënt toewijzen. De gegevens van de cliënt worden doorgegeven aan CoopStroom.
      • De cliënt kan met de wagens rijden via één van de CoopStroom formules. We adviseren hierbij de prepaid formule.
      • Na 6 maanden wordt geëvalueerd of de cliënt nog voldoet aan de voorwaarden voor steun. Deze steun kan vervolgens verlengd worden.
    • CoopStroom zal ieder kwartaal een overzicht bezorgen van de betaalgegevens (betaling ritten, verkeersovertredingen, administratieve kosten). Op die manier kunnen we een zicht krijgen op het daadwerkelijke gebruik van de deelwagens.
    • Indien uit het overzicht blijkt dat een cliënt amper gebruik maakt van de deelauto’s zal beslist worden om de steun te beëindigen. Ook indien de dossierbeheerder merkt dat de maandelijkse afrekeningen het beschikbare budget van de cliënt overstijgen, kan de steun beëindigd worden. Ook wanneer niet wordt voldaan aan het reglement of de algemene voorwaarden van CoopStroom zal de steun beëindigd worden.
    • Het BCSD beslist over deze steun.
  
Meer info rond de werking van Blue-bike/Coopstroom en het reglement en de procedure is na te lezen in de documenten in bijlage. 
Adviezen
  • De dienst FSH adviseert de goedkeuring van het "reglement tussenkomst deelmobiliteit".
Financiële impact
  • Deelwagen: Coopstroom:
    • Het Sociaal Huis dient 250 euro te betalen per aangekocht aandeel. 
    • Indien er 3 aandelen aangekocht worden dan komt dit dus op een bedrag van 750 euro. 
    • Na een periode van 5 jaar kan het Sociaal Huis de aandelen opzeggen en wordt het bedrag teruggestort.
  • Deelfietsen: Vouchers Blue-bike: 
    • Het Sociaal Huis vermoedt dat er jaarlijks 20 vouchers voor een stadsfiets ingezet zullen worden gedurende het eerste jaar. 
    • Een voucher kost 5 euro. Dit zorgt voor een financiële impact van 100 euro ( 5 euro * 20). 
  • Deelfietsen: Facturatie Blue-bike: 
    • Het is moeilijk om in te schatten hoeveel terugbetalingen van ritten er aangevraagd zullen worden.
    • Stel dat hier jaarlijks een budget van 900 euro voor gerekend wordt, dan kan er in totaal tegemoetgekomen worden in 360 ritten met een stadsfiets met een uitleenperiode van maximaal 12u. 
    • Voor dit bedrag kunnen 180 e-bikes ontleend worden.
    •  

      Product

      Aantal

      Kostprijs

      Coopstroom

      Aandeel

      3

      750

      Bluebike

      Vouchers

      20

      100

      Facturatie

      360 ritten met een stadsfiets of 180 met een e-bike

      900

       

       

       

      1.750

De totale financiële impact van dit project zal vermoedelijk maximaal 1.000 euro / jaar bedragen. De kost van de 3 aandelen is nl. eenmalig (750 euro).

Beslissing

Artikel 1: De raad voor maatschappelijk welzijn keurt het reglement tussenkomst deelmobiliteit, geviseerd in bijlage, goed. Het reglement treedt in werking op 1 september 2025.

  

Artikel 2: Een afschrift van dit besluit wordt bezorgd aan de dienst Financiële en Sociale Hulp en aan de financiële dienst.


Artikel 3: De voorzitter van het vast bureau maakt het reglement (en de inhoud ervan) via de webtoepassing van de gemeente bekend overeenkomstig artikel 285 §2 en artikel 286 §2.
In uitvoering van artikel 330 van het decreet lokaal bestuur brengt het openbaar centrum voor maatschappelijk welzijn op dezelfde dag als de bekendmaking van de besluiten op de webtoepassing van de gemeente, de toezichthoudende overheid op de hoogte van de bekendmaking ervan.