Terug
Gepubliceerd op 29/09/2025

Besluit  COLLEGE VAN BURGEMEESTER EN SCHEPENEN

do 25/09/2025 - 13:00

TIJDELIJK VERKEERSREGLEMENT INZAKE DE MOLENSTRAAT BIJ WIJZE VAN PROEFPROJECT VAN 1 OKTOBER 2025 TOT EN MET 31 MAART 2026

Aanwezig: Simon Lagrange, burgemeester
Sophie Delaere, Olivier Peirs, Michaël Vandemeulebroecke, Fauve Tack, schepenen
Sylvie Bohez, algemeen directeur
Verontschuldigd: Francky De Coster, vijfde schepen
Bevoegdheid
  • Artikel 130bis van de nieuwe gemeentewet: het college van burgemeester en schepenen is bevoegd voor de tijdelijke verordeningen op het wegverkeer.
  • Artikel 135 §2 1° van de nieuwe gemeentewet m.b.t. de algemene bevoegdheid van de gemeenten m.b.t. het veilig en vlot verkeer op openbare wegen, straten ...
Wetten en reglementen
  • De wet betreffende de politie over het wegverkeer van 16 maart 1968 (genoemd "de wegverkeerswet"), zoals gewijzigd tot op heden.
  • Het koninklijk besluit van 1 december 1975 houdende algemeen reglement op de politie van het wegverkeer en van het gebruik van de openbare weg (genoemd "het verkeersreglement"), zoals gewijzigd tot op heden en in het bijzonder artikel 22 novies m.b.t. de inrichting van fietsstraten.
  • Het ministerieel besluit van 7 mei 1999 betreffende het signaleren van werken en verkeersbelemmeringen op de openbare weg.
  • De artikelen 130bis en 135 van de nieuwe gemeentewet.
Feiten
  • De Molenstraat is een gemeenteweg.
  • De vraag van het schepencollege tot het verwijderen van een parkeerplaats in de Molenstraat t.h.v. de woning met huisnummer 26.
Adviezen
  • De adviesraad mobiliteit en verkeersveiligheid verleende op 5 februari 2024 positief advies.
  • De buurt werd bevraagd met een bewonersbrief, hierop kwam geen reactie.
Motivatie
  • Het gemeentebestuur wenst een parkeerplaats te verwijderen in de Molenstraat t.h.v. huisnummer 23.
  • De ingreep heeft tot doel de overlast bij foutparkeren voor de oprit van Molenstraat t.h.v. huisnummer 26 (tweede bouwzone) op te lossen.
  • Deze maatregelen worden in eerste instantie bij wijze van proef ingevoerd van 1 oktober 2025 tot en met 31 maart 2026.
Beslissing

Artikel 1: In de omgeving van het kruispunt van de Molenstraat - Stenemolenstraat wordt de rijbaan verdeeld in twee rijstroken door middel van een volle witte streep en een onderbroken witte streep.


Artikel 2: Er wordt in de Molenstraat, op de kruispunten Molenstraat - Sint-Pieterstraat en Molenstraat - Nieuwlandstraat, een verhoogde inrichting ingevoerd.

Deze verkeersmaatregel wordt ter kennis van de weggebruikers gebracht door het plaatsen van de verkeersborden A14 en F87.

 

Artikel 3: In de Molenstraat, begrepen vanaf het kruispunt met de Sint-Pieterstraat tot en met het kruispunt met de Processiestraat, wordt in de beide richtingen, een fietspad ingericht.

Deze verkeersmaatregel wordt ter kennis van de weggebruikers gebracht door het plaatsen van de verkeersborden D7. Deze verkeersborden dienen herhaald te worden na iedere aansluiting van een openbare weg met de Molenstraat.

 

Artikel 4: De Molenstraat, begrepen vanaf het kruispunt met de Sint-Pieterstraat tot en met het kruispunt met de Processiestraat, wordt als een voorrangsweg ingericht ten opzichte van al de erop uitkomende zijstraten.

Deze verkeersmaatregel wordt ter kennis van de weggebruikers gebracht door het plaatsen van de hierna vermelde verkeerssignalisatie:

  • Verkeersbord B15c/f vóór de aansluiting met de Sint-Pieterstraat
  • Verkeersbord B15a vóór de aansluiting met de Processiestraat/Groeneweg
  • Verkeersbord B1 in de Sint-Pieterstraat vóór de aansluitingen met de Molenstraat
  • Verkeersbord B1 in de Processiestraat vóór de aansluiting met de Molenstraat
  • Verkeersbord B1 in de Groeneweg vóór de aansluiting met de Molenstraat

 

Er wordt tevens een dwarsstreep, door witte driehoeken, zoals is voorzien in artikel 76.2 van het KB van 1 december 1975, aangebracht haaks op de rand van de rijbaan waar de bestuurders zo nodig moeten stoppen en voorrang verlenen ingevolge het verkeersbord B1 in de:

  • Sint-Pieterstraat vóór de aansluiting met de Molenstraat
  • Processiestraat vóór de aansluiting met de Molenstraat
  • Groeneweg vóór de aansluiting met de Molenstraat

 

Artikel 5: Er wordt in de Molenstraat beperkt éénrichtingsverkeer ingevoerd tussen de Grote Steenweg (N43) en de Nieuwlandstraat. De toegelaten rijrichting is deze van de Grote Steenweg naar de Nieuwlandstraat toe.

Deze verkeersmaatregel wordt ter kennis gebracht van de weggebruikers door het plaatsen van:

  • een verkeersbord F19 met onderbord M18 ter hoogte van het kruispunt Molenstraat - Grote Steenweg (N43).
  • een verkeersbord C1 met onderbord M12 ter hoogte van het kruispunt Molenstraat - Nieuwlandstraat.
  • verkeersborden C31a/b met onderbord M12 ter hoogte van het kruispunt Nieuwlandstraat - Molenstraat.

 

Artikel 6: De Molenstraat, begrepen tussen de Grote Steenweg (N43) en de Nieuwlandstraat, wordt ingericht als fietszone.

Deze verkeersmaatregel wordt ter kennis gebracht van de weggebruikers door het plaatsen van:

  • een verkeersbord F111/F113 ter hoogte van het kruispunt Molenstraat - Grote Steenweg.
  • een verkeersbord F111/F113 ter hoogte van het kruispunt Molenstraat - Nieuwlandstraat.
 

Artikel 7: In de Molenstraat, op de parkeerplaats voor huisnummer 22, wordt parkeren deels op de berm of op het trottoir verplicht. 

Deze verkeersmaatregel wordt ter kennis gebracht van de weggebruikers door het plaatsen van:

  • een verkeersbord E9f, aangevuld met een onderbord GXc met vermelding 5 meter.


Artikel 8: In de Molenstraat, op de parkeerstrook voor huisnummer 6 en op de parkeerstrook voor huisnummers 19 en 20, wordt beperkte parkeertijd (blauwe zone) ingevoerd, waarbij er tussen 7.00 en 18.00 uur maximum 30 minuten lang mag worden geparkeerd.

Deze verkeersmaatregel wordt ter kennis gebracht van de weggebruikers door het plaatsen van:

  • een verkeersbord E9a, aangevuld met het pictogram type VIIb (afbeelding parkeerschijf) en met een onderbord met het opschrift '30 minuten van 7u tot 18u'; en een onderbord GXc met vermelding 10 meter 
  • een verkeersbord E9a, aangevuld met het pictogram type VIIb (afbeelding parkeerschijf) en met een onderbord met het opschrift ' 30 minuten van 7u tot 18u'; en een onderbord GXc met vermelding 10 meter

 

Artikel 9: Het reglement wordt overeenkomstig artikel 286 van het decreet lokaal bestuur bekendgemaakt door de burgemeester op de gemeentelijke website. Het reglement treedt bij wijze van proef in werking van 1 oktober 2025 tot en met 31 maart 2026.

 

Artikel 10: Er wordt tevens een afschrift van besluit gestuurd naar:

  • het Agentschap Wegen en Verkeer;
  • de lokale politie, directie Operaties, dienst Verkeer;
  • de technische uitvoeringsdienst;
  • de brandweer bij het afsluiten van een weg en/of de inrichting van een wegomleiding.